[geluidskaart] M-audio? of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
Ik zit eraan te denken maar eens een nieuwe geluidskaart te kopen, aangezien ik toch regelmatig tegen de belemmeringen van mijn onboard geluidskaart aanloop. IK gebruik voornamelijk mijn Sennheiser HD-580 koptelefoon bij het beluisteren van het geluid van mijn computer. Ook wil ik nog wel eens mijn 2.1 set van Labtec gebruiken, maar het gaat me vooral om het geluid door mijn koptelefoon.
Ik gebruik mijn computer vooral voor het beluisteren van muziek tijden het internetten en ander gebruik, en in mindere mate ook af en toe voor games. Dus in die zin zou het niet zo nodig zijn om een Creative kaart te kopen, die volgens de informatie die ik tot nu toe heb de beste ondersteuning in games biedt.
Ik rip (bijna) al mijn mp3's zelf op 192 kbit van originele cd's, ik ben dus op zoek naar een geluidskaart die dit icm. mijn koptelefoon mooi weer kan geven, en hard genoeg (mijn muziekvoorkeur gaat uit naar de wat hardere muziekstijlen, hardcore enz.)

Mijn vraag: Heeft iemand ervaringen met de M-Audio Revolution 5.1 / 7.1 (ik neem aan dat het enige verschil tussen deze 2 de 2 extra kanelen zijn??) of kan ik toch beter voor de Creative Soundblaster Audigy 2 ZS gaan? De maximale prijs die ik er voor wil neer gaan leggen is rond de 75 euro. Heb zelf al veel gegoogled, maar kan daar helaas weinig over de M-audio kaart vinden, en ben ook benieuwd naar de verschillen met de Creative kaart.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben van een SB Live 5.1 naar een Revo 7.1 gegaan.
niks dan lof, met enkele puntjes:
De revo doet niet aan onnodig resamplen. Hierdoor gaan geluiden kraken als ze van verschillende samplerate zijn.
Verder is opnemen via de revo redelijk processor intensief. Ze raden dan ook af om dit tijdens bv spellen ed. uit te zetten. (Direct Monitoring)
Verder doet deze kaart echt alles wat ie moet doen zonder ooit een keer naar om te hoeven kijken. Heel prettige instellingen voor X-over enzo. Ook de surround opties zijn dit keer daadwerkelijk te gebruiken en doen niet alleen maar je geluid vernachelen.
Nog 1 puntje van kritiek, als je die extra effecten aanzet, zoals circle surround + SRS TruBass dan moet je zorgen dat het signaal dat ie te verwerken krijgt een beetje hoofdruimte heeft. De effect software houd kennelijk geen rekening met de signaalsterkte en kan een 0dB signaal dan ook makkelijk oversturen. Standaard staan bij mij alle mixers behalve de master op 1/3e en dat werkt erg prima :)
Hoewel ik graag nog wat meer opties zou zien zoals de KX DSP, maarja je kan niet alles hebben ;)

hier nog een testje van m'n kaart, wel een 2meter(!) lange kabel gebruikt omdat ik geen kort meer had liggen...
RMAA

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan op 28-10-2004 23:22 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
kijk eens aan, dat klinkt in ieder geval als bevestiging, had ook al hheel wat positieve dingen over de 7.1 revultion gelezen, maar ik neem nu wel aan dat deze identiek is aan de 5.1 afgezien van de 2 extra kanalen, maar is dit ook zo?

Verwijderd

@Atgast: Jouw kaart heeft CS. Werkt dit ook een signaal van de line-in? Ik zit aan die kaart te denken om zo m'n geluid van de TV-kaart in 5.1 om te zetten. Op m'n receiver in de woonkamer doet CS niet onder voor Dolby PLII, maar er bestaan geen kaarten die DPLII van een line-in kunnen decoderen.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 00:27:
@Atgast: Jouw kaart heeft CS. Werkt dit ook een signaal van de line-in? Ik zit aan die kaart te denken om zo m'n geluid van de TV-kaart in 5.1 om te zetten. Op m'n receiver in de woonkamer doet CS niet onder voor Dolby PLII, maar er bestaan geen kaarten die DPLII van een line-in kunnen decoderen.
Dit is volgens mij wel degelijk mogelijk, zowel met terratecs nieuwste en creative ism de kx drivers. Daar is volgens mij nog wel eht een en ander over te vinden op dit forum.

Verder digitaliseerd de kaart alle ingangsbronnen en werken dus ook alle filters erop :) (zonder merkbare lag :9~ )

ohja, ik kan alleen maar opnemen @ 48Khz :?
Ik weet niet goed waar dat aan ligt, maar misschien iets om rekening mee te houden. Hij kiest zelf de juiste samplefrequentie, maar ik kan dus niet zelf instellen om bv t geluid dat analoog van m'n capturekaart komt te capturen op 192Khz.
Zo staat t hier altijd:
Afbeeldingslocatie: http://student-kmt.hku.nl/~arjan0/plaatjes/screen.png

[ Voor 22% gewijzigd door Arjan op 29-10-2004 01:31 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad