Toon posts:

[SQL Server] Teveel load msql *

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb sinds een tijdje een profielensite voor jongeren www.yourprofile.nl. Ik ben sinds een week overgestapt naar Flexwebhosting. Gisteren hebben we alles overgehaald naar de nieuwe server van flexwebhosting zonder problemen. Alleen vandaag werd ik gebeld door flexwebhosting, hij vertelde mij dat die de site offline heeft gehaald omdat deze teveel load heeft. Flexwebhosting heeft ons toegezegd dat ze ons willen helpen, alleen wij weten dus niet waar het pcies aan ligt.

Ik heb vandaag tevens de queries geoptimaliseerd. En de index, lid.php en andere links met veel scripts heb ik wat aangepast, alleen dit mocht ook niet baten. Want we zijn weer offline gehaald. Volgens flexwebhosting hebben we teveel load waardoor de msql overbelast raakt.

Dit betekend dus dat me site offline blijft. Aangezien dit niet de bedoeling is en ik dit niet kan maken tegenover me members, adverteerders, samenwerkingpartners wil ik vragen of iemand mij hiermee wat wijzer kan maken.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 19:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En waar ligt de oorzaak? webserver? databaseserver? en wat veroorzaakt de load? Welke pagina? Welke query? Heb je al met profiler gekeken waar de oorzaak ligt?

[ Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 28-10-2004 21:53 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 28 oktober 2004 @ 21:50:
En waar ligt de oorzaak? webserver? databaseserver? en wat veroorzaakt de load? Heb je al met profiler gekeken waar de oorzaak ligt?
Database server daar ligt de oorzaak. En ik ben niet bekend met profiler dus zou niet weten hoe ik dat moet doen.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 21:53:
Database server daar ligt de oorzaak. En ik ben niet bekend met profiler dus zou niet weten hoe ik dat moet doen.
Die wordt standaard bij SQL Server meegeleverd; net zoals bijvoorbeeld Query Analyzer, waarmee je het execution plan kan bekijken.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is dit probleem niet beter iets wat je met je hoster op kan pakken? Je hebt geen ervaring met dit soort zaken; en nu wordt je offline gehaald omdat zij vinden dat je teveel load genereert? Misschien heb je gewoon een druk bezochte site en valt er weinig te optimaliseren? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 28 oktober 2004 @ 21:57:
Is dit probleem niet beter iets wat je met je hoster op kan pakken? Je hebt geen ervaring met dit soort zaken; en nu wordt je offline gehaald omdat zij vinden dat je teveel load genereert? Misschien heb je gewoon een druk bezochte site en valt er weinig te optimaliseren? :)
Wat is druk. Ik ben al overgestapt naar flex omdat de server waar ik eerst opzat te klein voor yourprofile was. http://members.lycos.nl/lpgroep29/stats1.jpg kan je de stats vinden van yourprofile, sommige zijn van halve dagen omdat de server crashte waar ik eerst opzat van me oude hosting. Ik heb 5 maal hosting pakket 4 bij flex. http://www.flexwebhosting.nl/hosting.htm

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 21:18
Zit je daar alleen op die Database server of wordt ie geshared met nog 100 andere website's?

• gorgi_19

gorgi_19

Wat is druk. Ik ben al overgestapt naar flex omdat de server waar ik eerst opzat te klein voor yourprofile was. http://members.lycos.nl/lpgroep29/stats1.jpg kan je de stats vinden van yourprofile, sommige zijn van halve dagen omdat de server crashte waar ik eerst opzat van me oude hosting. Ik heb 5 maal hosting pakket 4 bij flex. http://www.flexwebhosting.nl/hosting.htm
Erhm.. Bezoekers zeggen niets over de drukte van de database :) Je vergelijkt nu appels met peren :) Vraag aan je hoster om een dump / backup van je database. Gebruik die lokaal; zet Profiler aan en ga je pagina bezoeken en eens kijken waar de bottlenecks zitten.

[ Voor 88% gewijzigd door gorgi_19 op 28-10-2004 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sybr_E-N schreef op 28 oktober 2004 @ 21:59:
Zit je daar alleen op die Database server of wordt ie geshared met nog 100 andere website's?
Ik word geshared.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 00:31

krvabo

MATERIALISE!

Als je een beetje geld binnenhaalt kan je altijd nog een dedicated (lijkt mij het slimst) of een colo nemen bij een goedkoop bedrijf, en daar zelf m(y)sql, php en apache op laten draaien.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

Uhm, sowieso een site zonder pardon offline halen? Overleggen we dat niet éérst even met de klant? Kunnen ze je geen statistieken geven over hoeveel queries je afvuurt e.d.?

Verwijderd

Topicstarter
krvabo schreef op 28 oktober 2004 @ 22:03:
Als je een beetje geld binnenhaalt kan je altijd nog een dedicated (lijkt mij het slimst) of een colo nemen bij een goedkoop bedrijf, en daar zelf m(y)sql, php en apache op laten draaien.
Tis begonnen als een hobby sinds 24 juli 2004 zijn we online en wat een hobby was is gegroeid tot iets serieus. Ik tel op dit moment 5000 members. En heb op dit moment ook 2 adverteerders die adverteren op yourprofile, maar ik vraag me eigen af gaat een dedicated server wel helpen dan, want daar blijf je alsnog de load houden.

Verwijderd

Topicstarter
Gorgi ik heb gekeken op de cpanel maar kan toch echt geen profiler vinden.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 28 oktober 2004 @ 22:00:
Erhm.. Bezoekers zeggen niets over de drukte van de database :) Je vergelijkt nu appels met peren :) Vraag aan je hoster om een dump / backup van je database. Gebruik die lokaal; zet Profiler aan en ga je pagina bezoeken en eens kijken waar de bottlenecks zitten.
Dat is niet helemaal waar. Als je veel bezoekers krijgt, heeft je db natuurlijk ook meer te doen. Maar ik ben wel met je eens dat het niet geldt dat 2 sites met hetzelfde aantal bezoeken evenveel db-load genereren.
Maar als je idd gebruik maakt van SQL Server (icm met php, dat doen neit veel gebruikers...), maar probeer dan gebruik te maken van Stored Procedures en vooral Views. De laatste cachen de data, wat natuurlijk veel load scheelt. Zodra de server weet dat de tabel gewijzigd is, wordt de view opnieuw uitgevoerd. Ideaal, gebruik deze dus vooral voor grote tabellen of zware joins.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 22:06:
Gorgi ik heb gekeken op de cpanel maar kan toch echt geen profiler vinden.
De profiler zit bij MSSQL, niet bij je control panel :) Dat is voor je logins/subdomeinen enz.

• gorgi_19

gorgi_19

En ik ga het topic maar dicht doen. Dit draait uiteindelijk nergens op, we missen informatie. We kunnen maar een beetje blijven gokken waar de oorzaak ligt. Als je nooit van Profiler hebt gehoord, dan heb je ook dus geen index tuning wizard gebruikt en kan er eea aan indexen nog geoptimaliseerd worden. Je gaat ook nergens verder in op QA, of deze goede execution plans produceert of dat deze nog verder geoptimaliseerd kunnen worden.

Daarnaast blijf ik informatie missen; waar zit de bottleneck? Welke pagina en welke query of queries veroorzaken de load. Kan het execution plan uberhaupt gecached worden, of maak je geen gebruik van parametrized queries.

In ieder geval: op deze manier blijft het giswerk wat er nu precies aan de hand is. Je hebt nu voldoende mogelijkheden gehad om te kijken waar het probleem kan liggen en hoe je het probleem moet aanpakken: isoleren en dat oplossen.
Dat is niet helemaal waar. Als je veel bezoekers krijgt, heeft je db natuurlijk ook meer te doen. Maar ik ben wel met je eens dat het niet geldt dat 2 sites met hetzelfde aantal bezoeken evenveel db-load genereren.
Een frontpage, welke publiek is, moet je zo veel mogelijk gaan cachen, waardoor een pagina an sich een statische pagina kan lijken. Zelfs bij druk bezochte pagina's kan een cache van 1 seconde enorm veel schelen :) Sommige pagina's kosten bij mij 1 query; andere pagina's vuren 100 query's af per pagina. Imho maakt het dan ook wel degelijk uit en is het aantal bezoekers minder belangrijk (liever 100 van de eerste, dan 20 van de 2e)
Maar als je idd gebruik maakt van SQL Server (icm met php, dat doen neit veel gebruikers...), maar probeer dan gebruik te maken van Stored Procedures en vooral Views.
Kijk anders eens naar http://weblogs.asp.net/fbouma/archive/2003/11/18/38178.aspx en de vervolgdiscussies er op. Het execution plan wordt gecached; niet de data an sich. Parametrized queries kunnen dan ook een goed alternatief zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door gorgi_19 op 28-10-2004 22:12 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.