Toon posts:

Piano uitversterken in liveset

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen

ik moet binnenkort een piano uitversterken in een lifeset. Het is een gewone piano.
Ik heb nu een mic aande achterkant bij de hoge tonen, ,en 2 mics erin (bij hoog en laag).

Nu wil ik graag jullie mening horen.

Hij moet natuurlijk zo hard mogelijk kunnen, maar weer zo weinig mogelijk geluid van andere instrumenten oppikken.

dank ruurd

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 07:11

Nik

Je kan ook een electrische piano nemen. Ik weet nog goed dat we dat altijd in het schoolbandje deden. Plug erin, naar de mixer een gaan met dat ding. Zeker geen optie om er één te lenen/huren?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, veel pianisten bij ons vinden dat maar niets... Dus dat is geen optie, maar bedankt.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 21:38 . Reden: Komma te veel weghalen ]

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

het enige waar je volgens mij op moet letten is dat elke toon van de piano even hard wordt uitversterkt...

Mother, will they like this song?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
bwa, nu weet ik niet zo veel van muziekopnames enzo, maar gewoon de mic-ingang van bij de piano wat harder zetten, en de andere mics wat stiller?

Verwijderd

Het lijkt me wat handiger om ook te posten wat voor mics je gebruikt. Niet iedere mic kun je zomaar aansluiten voor piano versterking. Tevens, tsjah, tis voor mij ook alweer een tijd geleden, moet 1 mic voldoende zijn om alles goed te horen (gezien het effect van de klankkast), het opstellen van de mic, positie, daar kun je alleen maar live achter komen.

http://www.heuff.nl/discus/messages/17/169.html?1098289995

Succes

Verwijderd

je kan als ik diep in mijn geheugen graaf hier het best pzm's (presure zone mics)voorgebruiken
dit zijn plate platen die je met een dubbelzijdig tapje tegen de kap van de vleugel aanplakt en dan de klep dicht dan heb je ook geen overspraak
als het een gewone piano is dan gewoon 2 condensator mics (of sm57's als het moet)
aan de achter kant en dan de achterkant vande andere instrumenten af draaien
goed je monitors EQen
maar als je een geluidsbedrijf in huurt moeten zij dit weten hoor zo ook elke geluids technicus
of doe je het zelf?? want een piano is niet het makkelijkst om mee te beginen

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Een piano is idd een moeilijk instrument om goed te versterken, moeilijker dan een vleugel. Ik heb er zelf ook vaak mee geexperimenteerd.

Het meeste gain krijg je door een mic dichtbij de snaren te zetten (kap eraf halen), maar dat is zeker niet het meest neutrale/mooiste.
Een relatief simpele oplossing is om een mic achter de klankkast weg te zetten, dichtbij anders hou je geen gain over (en krijg je teveel overspraak). Ik gebruik zelf altijd een Neumann km184, maar ik vraag me sterk af of je zo'n mic tot je beschikking hebt.
Maar het mooiste vind ik om een DPA-tje erin te hangen, alhoewel het wel ff werken is op de tafel om het echt goed te krijgen.

Een tip: vergeet niet dat je een hele duidelijke referentie hebt, nl hoe de piano akoestisch klinkt. Doe dus af en toe de fader omlaag om weer ff te horen hoe de piano echt klinkt.
En laat iemand het hele klavier afgaan als je klaar bent, soms zitten er nog wat smalbandige problemen in die alleen naar voren komen bij bepaalde toonhoogten.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Inderdaad meest gebruikte methode is gewoon twee condensator mics in de klankkast hangen, één in de buurt van de laagste snaren en één in de buurt van de hoge snaren. Enorm voordeel is dat je zo bijna geen crosstalk oppikt van andere instrumenten. Of het de beste klank geeft is inderdaad te betwijfelen, maar je zit nu eenmaal niet in een ideale studio-situatie, live moet je altijd compromissen sluiten.

Verwijderd

We hebben het dus over een liveset neem ik aan, geen lifeset, wat dat ook moge zijn. ;)

>>Topictitel

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 29 oktober 2004 @ 02:07:Ik gebruik zelf altijd een Neumann km184, maar ik vraag me sterk af of je zo'n mic tot je beschikking hebt.
Ik heb ze wel tot mijn beschikiing, maar ik vraag me af of dat wel het verstandigste is, wat voor soort is dat (nier, supernier, rondom).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

De km184 is een niertje. Ik gebruik hem in heel veel situaties: piano, vleugel (of met 414s), akoestische gitaar, OH, dwarsfluit, enz.

Wat voor spullen gebruik je verder (gewoon interesse)?

Verwijderd

Topicstarter
Euh, nou die niertjes van neumann, km 184 d8 ik. De u98 van neumann, beyer, senheisser, en soms B&K's (die zijn overigens helemaal "getuned") en rondom gevoelige neumanns icm een ejectling schijf.

We nemen het op met een 16 kanaals mengtafel op een DAT.

(niet wat ik in livesets gebruik hoor!)

en wat gebruik jij verder?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 21:55 ]

Pagina: 1