Toon posts:

Hoe heet de combi van subdomein.domein.top-level domein?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit, dat moge duidelijk zijn. Alhoewel overal goed uitgelegd wordt, wat een top-level domein is, wat een domein is en wat een subdomein is, kan ik er niet achter komen hoe het samenstel van deze drie heet (ik noem het maar even "site domein"). Een website is volgens mij (o.m) het totaal van de pagina's die op de server geplaatst zijn en. De URL is de notatiewijze van onder meer de site domein. Maar wat is de officiële benaming van de site domein?

Verwijderd

fully qualified domain name aka FQDN?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 21:19:
fully qualified domain name aka FQDN?
Dank voor je antwoord. Via Google kwam ik met jouw antwoord uit bij HCC-net, die er ook zo over lijkt te denken (zie http://www3.hccnet.nl/hel...ntwoord/vraag.cfm?id=420#).

Alleen daar verwarren ze wel volgens mij wel het top level domain (Tldn) met het hoofddomein (Mdn), of kan dat verschillen tussen een lokaal netwerk en internet? Naar wat ik lees Betreft een Tldn altijd bijv. ".com" of ".net" en een Mdn in dit geval "tweakers", terwijl de sub domain name (Sdn) in dit geval "gathering" is. Zie ik dit goed of verkeerd? En: hoe heet dan de "groep" achter een slash? Alhoewel dat op de server een directory is, vraag ik me af of dat voor internet ook zo heet...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
die 'directory' is afhankelijk van het scheme (meestal protocol), maar heet in het algemene geval url-path

Hier vind je vrijwel alle info: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1738.html

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de link; daar staat zeker (erg) veel. In sectie 2.1 van http://www.faqs.org/rfcs/rfc1123.html wordt gesproken over een "Internet host name", waarbij verwezen wordt naar RFC-952 >>> maar dat kan ik niet meer volgen :? ...

Is een internet host name nu hetzelfde als een Fqdn?

Verwijderd

Domein
Domeinen zijn er op verschillende niveau's. Het domein 'helpdesk.xs4all.nl' bestaat bijvoorbeeld uit:

het topleveldomein '.nl'. In dit geval een landcode, maar het kan ook '.net' of '.com' zijn.
het domein '.xs4all'. Dit is het domein van XS4ALL en valt onder het toplevel domein. Het domein '.xs4all' staat geregistreerd in de DNS (domain name system) van het toplevel '.nl'.
het subdomein of hostdomein '.helpdesk'. Dit domein valt weer onder het '.xs4all' domein en staat dus bij XS4ALL in de DNS.
Een webpage en een email-adres hebben altijd een domein-gedeelte. Bij het email-adres is dat alles wat er achter het apestaartje staat. Bijvoorbeeld chris@sub.xs4all.nl heeft het domein 'sub.xs4all.nl'.
Bij een webpage is het domain meestal het eerste gedeelte na 'www'. De page 'www.xs4all.nl' is van het domain 'xs4all.nl'

Bron - (Bij de "D" van Domeinen :P)

Weet niet waarom je de info nodig hebt, maar dit is domeinen in kl. volk taal.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 16:07 ]

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik denk dat ie het inmiddels al wel heeft begrepen ;)

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Inderdaad een vrij oud topic ;)

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.