Toon posts:

van ADSL via LAN naar chello via LAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil jullie vragen om mee te denken over het volgende.
Heb nu ADSL: mxstream via KPN/Euronet 2240/416. En ik wil overstappen naar Chello Classic. Nu is het probleem dat ik een heel netwerk door het huis heb liggen, en hier daar heb ik wat complicaties, zodat het lastiger wordt over te stappen.

Wij hebben de volgende hardware:
Modem: Alcatel Home Speed Touch
Wireless Router: Draytek Vigor 2900G met USB poort
3x PC

Het is als volgt aangesloten:
Meterkast is beneden (begane grond), en daar bevind zich de splitter. Waarna een telefoonlijn voor ADSL via een PVC-buisje naar boven loopt. Die kabel komt uit boven op zolder (2e verdieping). Kabel komt daar uit de muur. Via de zolder loopt de kabel naar beneden naar de 1e verdieping. Om precies te zijn kom-tie uit op mijn slaapkamer. Daar staat het modem. Kabel is daar aan het modem aangesloten.

Ook de wireless router bevind zich daar. Van de modem loopt vervolgens een UTP-kabel naar de router. Via de router heb ik verder nog 3 andere UTP-kabels lopen. Die 3 zijn alle op een PC aangesloten. Om zo de PC's van internet te voorzien. Een van die UTP-kabels loopt naar die zolder waar ik het net over had. Weer een andere kabel blijft op mijn kamer, en is dus aangesloten op mijn PC. De 3e kabel loopt via een gat in de muur naar de kamer ernaast.

Op die kamer ernaast, staat ook een printer. Die daar in de toekomst ook zal blijven staan. Via dat zelfde gat loopt dus een USB-kabel van de printer naar mijn router.

Mijn probleem
------------------
En nu komt het.
Hoe denken jullie dat ik het zaakje het beste kan aansluiten zonder teveel te veranderen. En zonder boren. Want het beton bij ons is heel erg hard. Weet ik uit eigen ervaring. Ook is het niet de bedoeling kabels via de trap naar boven te lozen.
Zou graag de router en het modem in de meterkast willen hebben.
Heb zelf ook zitten nadenken hierover. Heb het volgende bedacht.

Plan A
---------
Draadloos LAN. Probleem is dan de printer.

Plan B
--------
Met behulp van een switch op mijn kamer. Er onstaat dan een netwerkbrug (bridge). Ik trek de telefoonkabel dan uit die PVC-buis. En zet daar een UTP-crosskabel tussen. Die laat ik dan naar zolder lopen, en dan komt tie op mijn kamer uit. Verder sluit ik dan de bestaande kabels aan. Het het zooitje werkt als het goed is. Maar kan ik via mijn router wel een bridge maken? Bij veel wireless gevalletjes kan dat geloof ik nog niet. Weet niet of die van mij dat kan. Zoja hoe stel je een brug in? En als mijn router dat niet kan. Zijn er dan hardwarematige bridges te koop die ik tussen mijn router en eventuele switch kan zetten? En de switch die ik nodig heb, moet een KVM zijn? Ivm USB aansluiting die ik nodig heb.

Hopelijk kunnen jullie mij advieseren en meedenken. En mijn plannen beoordelen op werkzaamheid.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Is het overstappen wel de moeite waard ?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
idd, je gaat wel naar chello he :P :/
ik zou gaan voor plan A

de printer zit die in printerpoort van router, of gewoon aan een pc vast?
---> maak um aan pc vast en installeer hem als netwerkprinter?

[ Voor 20% gewijzigd door DutchTSE op 28-10-2004 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
DutchTSE schreef op 28 oktober 2004 @ 20:06:
ik zou gaan voor plan A

de printer zit die in printerpoort van router, of gewoon aan een pc vast?
---> maak um aan pc vast en installeer hem als netwerkprinter?
Ik kan voor een goedkopere prijs sneller internetten. Dus op dat punt, zit ik gunstig. En wat ik ook gunstig is, is dat we de telefoonabonnement stop kunnen zetten. We bellen eigenlijk alleen maar mobiel. En betalen nu alleen voor de telefoonlijn vanwege ADSL.

De printer zit overigens vast aan de USB-printerpoort van de router. En het is de bedoeling dat, dat zo blijft. Omdat iedereen wil kunnen blijven printen, zonder een andere computer aan te hoeven zetten. En we willen verder geen computer als printerserver.

Kan iemand mijn vragen wat betreft plan B beantwoorden?

Bedankt voor de reacties dusver.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 21:12 ]

Verwijderd

Het modem dat je van Chello krijgt is precies dat, een modem. Je router in bridge mode zetten (geloof niet dat 'ie dat kan) is geen optie want dan heb je geen router meer.

Als je er niet teveel werk aan wilt hebben zou ik de router laten staan want a) de USB printer staat in de kamer ernaast en b) de éérste verdieping is een betere plek voor wireless dan de meterkast, met name voor het bereik op de zolder. De router moet je verbinden met het Chello modem in de meterkast via een UTP kabel (hoeft niet gekruist). De huidige telefoonkabel zal je dus moeten vervangen.

Wel grappig, ik zat juist te denken om over te stappen op ADSL maar er lijkt een einde te zijn gekomen aan de vele storingen die ik heb mogen meemaken en met de aangekondigde snelheidsverhoging blijk ik nog maar even hangen.

edit:

> En de switch die ik nodig heb, moet een KVM zijn?

Huh? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 11:59:
Het modem dat je van Chello krijgt is precies dat, een modem. Je router in bridge mode zetten (geloof niet dat 'ie dat kan) is geen optie want dan heb je geen router meer.

Als je er niet teveel werk aan wilt hebben zou ik de router laten staan want a) de USB printer staat in de kamer ernaast en b) de éérste verdieping is een betere plek voor wireless dan de meterkast, met name voor het bereik op de zolder. De router moet je verbinden met het Chello modem in de meterkast via een UTP kabel (hoeft niet gekruist). De huidige telefoonkabel zal je dus moeten vervangen.

Wel grappig, ik zat juist te denken om over te stappen op ADSL maar er lijkt een einde te zijn gekomen aan de vele storingen die ik heb mogen meemaken en met de aangekondigde snelheidsverhoging blijk ik nog maar even hangen.

edit:

> En de switch die ik nodig heb, moet een KVM zijn?

Huh? ;)
Als ik plan B zou doen, heb ik een switch nodig die zowel een UTP aansluitingen heeft als 1x USB aansluiting. Dat bedoel ik ermee.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

DutchTSE schreef op 28 oktober 2004 @ 20:06:
Vergeet niet dat je met chello Classic tegenwoordig 4 mbit down / 1 mbit up krijgt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:23
* djluc zou ook niet overstappen.
Je creeërt een hoop werk voor jezelf, er zijn kansen dat iets niet helemaal lukt waardoor je nog meer tijd kwijt bent. Verder kan je ook nog kijken of je die snelheidsupgrade wel nodig hebt. Ik zou er niet over denken om hiervoor over te stappen. Er zitten dus niet alleen voordelen aan maar ook "kosten" die je imo niet moet vergeten.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Als je het hebt over het kosten plaatje, geen vast tel abbo weet je wat je dat per jaar scheeld?? dan kan je nog heel wat aan het overzetten verspijkeren. (Wat volgens mij ook best mee valt hoor)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

Ik denk even mee en zie dat je eigenlijk met deze wijziging in pricipe alleen het modem met lange telefoondaar ervóór zult moeten vervangen door een modem in de meterkast met een lange UTP kabel ernaa.
De rest van de situatie zou ik gewoon laten liggen als ik jou was, anders maak je het onnodig ingewikkeld.
Het enige wat je dus eigenlijk moet doen is de telefoonkabel vervangen door een UTP kabel dan. Dit zou moeten lukken door de bestaande gaten en buizen, want een UTP-kabel is niet heel veel dikker. Wel zal je zelf de stekkertjes later eraan moeten monteren om door smalle doorgangen te kunnen komen.

Verwijderd

Als ik plan B zou doen, heb ik een switch nodig die zowel een UTP aansluitingen heeft als 1x USB aansluiting. Dat bedoel ik ermee.
En ik bedoelde ermee dat een KVM switch iets heel anders is dan jij kennelijk denkt. Als je de router in de meterkast plaatst en een switch op je kamer heb je een printserver (Ethernet->USB) nodig voor de printer. Of een hele lange USB kabel...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 00:20:
[...]
En ik bedoelde ermee dat een KVM switch iets heel anders is dan jij kennelijk denkt. Als je de router in de meterkast plaatst en een switch op je kamer heb je een printserver (Ethernet->USB) nodig voor de printer. Of een hele lange USB kabel...
Tja, maar een USB-kabel mag maar een paar meter zijn, dus die optie valt af. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja Chello wordt idd veel sneller, en als ik dat ff afweeg tegen de kosten die er nu zijn. Vind ik dat zeer aantrekkelijk. En daarvoor kun je idd veel verspijkeren. Daarom loop ik ook met het plan in me hoofd. Bovedien hobby ik graag met computerapparatuur dus dat maakt mij allemaal weinig uit. Denk zelf dat een goede voorbereiding van groot belang is. Vandaar dat ik ook meerdere mensen hierover mee wil laten denken. Daarom deze post.

Ik zit nog met een vraag. En dat is het volgende:
Omdat een lange USB-kabel niet werkt, en omdat ik toch graag liever zie dat, dat de router in de meterkast komt, is het noodzakelijk dat er een switch om mijn kamer komt te staan met printerserver. En bovedien staat de printer ook boven en dat moet het liefst zo blijven. Dus moet ik gaan bridgen. Wat waarschijnlijk zover ik weet niet mogelijk is met mijn router. Kan ik dan wel bridgen door een losse hardwarematige bridge te kopen en een switch met USB printerserver? Of bestaan die hardwarematige bridgen niet? En is het technisch mogelijk om? Maakt nu ff niet uit of het ingewikkeld is of niet.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
|:( chello classic laat geen router toe en die snelheid is best lachen maar,
als je binaries wilt laden de limit is 8g en bij 40 grijpen ze in.

ik zou eerst maar eens nadenken voor je daar aan begint 8)

Verwijderd

Bridge? Waar heb je die voor nodig dan? Ik heb nog nooit gehoord van een switch+printserver combinatie, wel van een router+switch+printserver (dat overigens niet wil zeggen dat ze niet bestaan). Als je dus op je kamer een (ik noem maar wat) 2900 plaatst die je als switch+printserver gebruikt ben je klaar. De vraag is of je aan 3 ethernetpoorten genoeg hebt anders zal je toch een 5 of 8 poorts switch moeten plaatsen en een losse printserver.
chello classic laat geen router toe en die snelheid is best lachen maar,
Waar haal je deze onzin vandaan? Routers zijn al lang toegestaan (daar voor werd het gedoogd) en over de 8Gbyte limiet ga ik vrijwel elke maand, ik heb er nog nooit iets van gehoord.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Chello Classic laat volgens hun reclamemateriaal idd geen meerdere PC's toe.
Maar het komt er op neer dat ze het niet willen! Maar technisch is het wel mogelijk.
Probeer maar eens uit, werkt gewoon hoor.

En wat betreft die bridge. Ik heb een router die waarschijnlijk niet toe laat om een ander netwerk aan te sluiten. Als ik een router (of switch) op mij bestaande router wil aansluiten ben ik toch bezig met het maken van een verbindingsbrug? Dus ben ik aan het bridgen? Ik moet dan een crosskabel leggen tussen die 2 apparaten.
Nu ben ik bang, dat mij 2900 geen bridging ondersteunt. Volgens mij kan ik dat oplossen door een apparaat tussen de 2 routers te plaatsen (zgn. bridge) die de bridging functionaliteit van mijn 2900 regelt, en zo zorgt om contact te maken met die andere router (switch). Of zie ik iets over het hoofd?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

voor de printer kun je een printserver gebruiken (linksys psus4 is erg goedkoop en heeft een 4 poort switch)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Een switch of andere router kan je gewoon aansluiten op je 2900 hoor. Normaal gesproken gebruik je een crossed UTP kabel tussen twee switches, maar omdat de 2900 auto MDI/MDX is voldoet een normale kabel ook.
Een bridge gebruik je om twee verschillende typen netwerken met elkaar te verbinden. Een AccesPoint is daar een mooi voorbeeld van, een brug tussen UTP en wireless ethernet.
Tijd om je er wat meer in netwerken te verdiepen want dit is allemaal erg basic...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

ascona schreef op 07 november 2004 @ 14:41:
|:( chello classic laat geen router toe en die snelheid is best lachen maar,

ik zou eerst maar eens nadenken voor je daar aan begint 8)
Wat een bullshit... Op elke internetverbinding kun je een router aansluiten en sinds mei dit jaar is 't ook nog eens toegestaan. Je krijgt er natuurlijk geen ondersteuning bij van de helpdesk (ze gaan natuurlijk geen 1000 verschillende routers ondersteunen) maar 't kan en mag natuurlijk wel gewoon.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hou er alleen wel even rekening mee dat je router het mac adres van je pc kan clonen anders is het met classic toch nog lastig om het spul aan het draaien te krijgen !!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Dat valt wel wat mee... Je belt chello, je vraagt of ze je MAC-adressen uit 't systeem willen gooien, je reset je modem en je router, je loopt dat aanmeldscherm door en hoppa je bent online. Als alles goed gaat dus. :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 07 november 2004 @ 16:42:

En wat betreft die bridge. Ik heb een router die waarschijnlijk niet toe laat om een ander netwerk aan te sluiten.
Die 2900 van je is een gewone breedband router.
dus of daar nou een ADSL modem of een kabelmodem aan hangt boeit niet eens.
Vergeet dat bridgen maar. Niet van toepassing.

Waar jij naar zal moeten kijken is waar je kabel aansluitpunt zit, je chello modem komt daar dus te staan.

Als dat in de meterkast is: perfect.
Dan hoef je alleen maar een UTP (straight) van je kabelmodem naar boven te trekken door de pijp waar nu je ADSL kabel doorheen loopt. (dan gebruik je die om de UTP naar boven te trekken ;) )

Als je kabelmodem niet in de meterkast komt maar ergens anders: tja, das dan weer een andere zaak.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1