Super-chilled 2500 @ 3200 op air - hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:48
Beste tweakers,

Ik heb een AMD Barton 2500+ overclocked lopen op 3200+ op 1.85 Volt (geen mobile mod)
Vandaag heeft zich iets heel vreemds voorgedaan:
Unreal Tournament 2K4 was minimized, had 2 windowstjes Mozilla openstaan toen plots mn scherm zwart werd en reboote.
Op zich leek er niks aan de hand, gewoon opgestart en verder gegaan, toen mn oog plots viel op MBM5 die ipv de verwachtte idle* temp van rond de 42 graden slechts 30!! aangaf. Dit is de core temp, socket temp zakt langzaam mee. Deze (sterke) daling gebeurt na een tijdje 42 idle te zijn.
Eerst d8 ik dat de CPU was teruggeklokt, maar CPU-Z ontkent dit en de load +/- 50 temp is ook hetzelfde als voorheen, brakke sensor is het dus niet.
Terugklokken naar 2500+ @ 1.65 (1.7 vanwege overvolting bord) gaf temperaturen van 10 graden lager (load en idle).

dus grofweg (normaal):
2500: 30/40 (idle/load)
3200: 40/50

maar dat is dus na een tijdje (niet eens zo heel lang, minuutje nog niet eens) 30/50 geworden.
AMD's kunnen de CPU loskoppelen om temps te laten dalen heb ik begrepen, maar dat was toch enkel op VIA borden en in een slaapstand?
En als dit wel gebeurt, waarom nooit eerder dan nu?
Nu zijn lagere temperaturen natuurlijk altijd welkom, maar dit is vreemd. Zeker omdat het zomaar gebeurd, daarom vertrouw ik het zaakje niet.
Voltlijnen vd. voeding zien er overigens normaal uit, Prime heb ik niet zo lang gedraaid, maar alles zag er normaal uit.

*(idle als in niet meer dan wat webpagina's openhebben en beetje typen)

Plaatje van wat ik bedoel (in PNG...dat ziet er ff beter uit dan JPG zeg en nog kleiner ook!)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mmkoot/Tweakers/Gare%20Barton%20temp.png
De hogere socket temp (blauw) komt doordat hij ff naar 38 schoot tijdens het opstarten van Paint Shop. Klusjes die normaal zijn en niet veel kracht nodig hebben laten de temperatuur dus plots oplopen tot wat eerst normaal was en waarvan toen slechts weinig werd afgeweken. Overigens heb ik ook wel eens temperaturen onder de 30 gespot (28 meestal, soms 27)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mmkoot/Tweakers/Gare%20Barton%20temp%202.png
Hier issie even later. Case temp is nu ook ineens maar 20. terwijl dat toch altijd 24 is, 28 toen het warm was (tussentemperaturen heb ik nooit gezien)

[ Voor 26% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 28-10-2004 18:48 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14
Geen s2k bus disconnect geinstalleerd?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• -Sir_Killalot-
Als dat zo is, dan weet ik er niks van!
Hoe zie ik dit en hoe deinstalleer ik het om het te testen?
Dit kan dus wel op nForce borden? OM een of andere reden had ik de impressie dat het enkel op VIA chipsets mogelijk was :X

meuktracker: nForce2 S2K Bus Disconnection Switcher
Ah kijk, thx voor de tip, kwas de naam vergeten. Ik ga zo ff lezen.
Op zich is het niet zo erg die disconnect...lekker chill wel, maar kvond het wel vaag zo ineens. Is het trouwens niet slecht voor de CPU om zo ontzettend snel te wisselen van temperatuur :?

Nieuw diepterecord! 23 graden! het wordt steeds gekker 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 28-10-2004 20:30 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14
-Sir_Killalot- schreef op 28 oktober 2004 @ 20:10:

Nieuw diepterecord! 23 graden! het wordt steeds gekker 8)7
Je sensor is toch gaar hoor, want 23 graden is onomgelijk met luchtkoeling.
Of de kamertemp moet iets van 10 graden zijn ofzo ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• -Sir_Killalot-
Lijkt me sterk, de rest vd temperaturen zien er perfect normaal uit. En ik was ff weg van mn kamer, tis hier niet warm nee dat klopt.
Dit was ook maar 1x, de andere keren blijftie meestal 28 o.i.d., enkele keer 25. Maar als dit echt die bus disconnect is, werktie hier erg mooi voor idle >:)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Hoe voelt je koelblok aan? :P Misschien dat idd je tempsensor brak is (heb er hier ook zo 1 hoor.. waarvan de idle temp en stressed temp precies even hoog zijn :|)

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/2200temp.jpg

Amd Athlon XP 2500+ @ 3200+ met de temp. erbij... :) alles @ lucht
op een Asus A7V8X-X :/

[ Voor 7% gewijzigd door peddro op 28-10-2004 21:06 ]

Verwijderd

El Snorro schreef op 28 oktober 2004 @ 20:44:
[...]

Je sensor is toch gaar hoor, want 23 graden is onomgelijk met luchtkoeling.
Of de kamertemp moet iets van 10 graden zijn ofzo ;)
Klopt. ;) Een geloofwaardigere temp is wat hierboven gepost is ;)

• -Sir_Killalot-
Koelblok, of nouja...in hoeverre je zo'n Zalman waaier een koelblok kan noemen :P , was bijna koud! Dit met de fan @ 2400rpm (normaal 2000, maar dan gaat mn mobo zeuren dattie failed en omt e kijken offie daarom misschien zo zaktem uit veiligheid bv, hebbik um weer ff op max gezet, nu terug naar 2000)

Ik heb nu dat proggie dattik vond in dat Tweaker nieuwsbericht geprobeerd en de bus disconnect uitgezet. Temps zijn weer normaal :D, 40 graden idle, socket 37 en case 24, zietur heel bekend uit.
Dat was het dus _/-\o_ Dank!
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 21:07:
[...]

Klopt. ;) Een geloofwaardigere temp is wat hierboven gepost is ;)
Die temps had ik normaal ook, denk niet dat mn sensor brak is. Ik heb hier geen thermometer hangen en 10 zal het nog net niet geweest zijn, maar dat het onder de 20 lag, dat zeker.

Hmm, maar nu...bus disconnect aanlaten, of niet :) ?
Alsik beetje bezig ben zonder serieus wat te doen issie maar rond de 30 graden :P en alsik um ff met rust laat gaat daar zelfs nog rond de 5 graden vanaf >:).
Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar 25 graden vinnik beswel chill }). Hoewel mij die snelle plotselinge temperatuurstijgingen niet helemaal aanstan, zo krijgtie toch steeds weer een 'koude' start, is dit wel aan te raden?
*EDIT - hmmm kzie dat sommige last kregen met piepend geluid...laat het voorlopig maar ff uit. Eerst ff testen in hoeverre Arctic Silver 5 die witte goop nog kan verslaan... Wat voor later om mee te spelen.

Vind het overigens nog wel vreemd dat het 'zomaar' ineens aan is gaan staan na een vreemde reboot 8)7 , maarja...volgens mij ben ik een magneet voor gekke dingen, zoiets gebeurt wel vaker...

[ Voor 34% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 28-10-2004 22:00 ]

Pagina: 1