"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.337 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

blizt

Wannabe-geek

AJ1815: voor zover ik weet zijn er geen S939-SLI-bordjes die AGP-sloten hebben hoor...
Als jij er wel één kent zou ik 't graag horen. Heb ik gelijk dan kan ie dan z'n 6600GT al weer wegdoen :X

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
blizt schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:35:
AJ1815: voor zover ik weet zijn er geen S939-SLI-bordjes die AGP-sloten hebben hoor...
Als jij er wel één kent zou ik 't graag horen. Heb ik gelijk dan kan ie dan z'n 6600GT al weer wegdoen :X
Ja duh... Dat weet ik ook wel... Maar met zijn budget is hij niet instaat om een AMD64 setje te kopen en een PCIe kaartje erin te steken. Hij zit dus min of meer vast aan een AGP kaart. Dus is het zonde om een AGP kaart van 400 euro aan te raden zoals Ultra doet, aangezien op termijn hij toch over zal stappen naar PCIe. Daarom raadt ik hem een kaart aan die een goede prestatie/prijs verhouding heeft en niet een die als een vlag op een "modderschip" staat. Maar wat zou jouw advies zijn dan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 11:55
stel dat ik 256 mb geheugen erbij zou nemen, zou dat ook al veel opleveren? Of is die prijs/kwaliteit verhouding niet ideaal.. 256mb rdram is nog wel te betalen (rond de 100 euro) en dan daarbij een videokaartje van 300 euro.

Tenminste dat was wat ik zelf in gedachten had. Suggesties zijn welkom :)

[ Voor 42% gewijzigd door BlubberZwijn op 04-02-2005 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
AJ1815 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:41:
[...]

Ja duh... Dat weet ik ook wel... Maar met zijn budget is hij niet instaat om een AMD64 setje te kopen en een PCIe kaartje erin te steken. Hij zit dus min of meer vast aan een AGP kaart. Dus is het zonde om een AGP kaart van 400 euro aan te raden zoals Ultra doet, aangezien op termijn hij toch over zal stappen naar PCIe. Daarom raadt ik hem een kaart aan die een goede prestatie/prijs verhouding heeft en niet een die als een vlag op een "modderschip" staat. Maar wat zou jouw advies zijn dan???
Tja, maar als hij nu voor een goedkopere AGP-kaart gaat en binnenkort overstapt op een SLI-bordje dan kan hij dan wéér een nieuwe videokaart aanschaffen, ditmaal PCI-express. Dat lijkt me ook behoorlijk zonde van het geld. Verder trekt zijn systeem echt nog wel een behoorlijke prestatie uit een x800pro.

@Blubberzwijn.
Het kan ietwat extra prestatie opleveren, die extra 256mb. Maar het komt niet in de buurt van een nieuwe videokaart.
Wat AJ1815 zegt kan je in principe ook wel doen. Verkoop je huidige setup (mobo, cpu, geheugen en videokaart). En schaf het volgende aan:
-Socket 939 SLI mobo -> 130 Euro
-AMD Athlon64 3000+ socket 939 -> 140 Euro
-2 x 512mb pc3200 geheugen -> 160 Euro
-Gforce 6600GT 128mb pci-express -> 180 Euro

Dit stijgt echter ver boven je budget uit en als je hiervoor kiest zal je het in één keer moeten aanschaffen omdat je huidige onderdelen totaal niet compatibel zijn met deze nieuwe.
Daarom blijf ik toch bij mijn eerste advies. Koop een x800pro AGP-versie en WoW zal vlekkeloos draaien en er schitterend uitzien. Het verschil met een 6600GT AGP-versie zal ook gewoon aanzienlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
UltraR-pc schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:43:
[...]

Tja, maar als hij nu voor een goedkopere AGP-kaart gaat en binnenkort overstapt op een SLI-bordje dan kan hij dan wéér een nieuwe videokaart aanschaffen, ditmaal PCI-express. Dat lijkt me ook behoorlijk zonde van het geld. Verder trekt zijn systeem echt nog wel een behoorlijke prestatie uit een x800pro.

@Blubberzwijn.
Het kan ietwat extra prestatie opleveren, die extra 256mb. Maar het komt niet in de buurt van een nieuwe videokaart.
Wat AJ1815 zegt kan je in principe ook wel doen. Verkoop je huidige setup (mobo, cpu, geheugen en videokaart). En schaf het volgende aan:
-Socket 939 SLI mobo -> 130 Euro
-AMD Athlon64 3000+ socket 939 -> 140 Euro
-Gforce 6600GT 128mb pci-express -> 180 Euro

Dit stijgt echter ver boven je budget uit en als je hiervoor kiest zal je het in één keer moeten aanschaffen omdat je huidige onderdelen totaal niet compatibel zijn met deze nieuwe.
Daarom blijf ik toch bij mijn eerste advies. Koop een x800pro AGP-versie en WoW zal vlekkeloos draaien en er schitterend uitzien. Het verschil met een 6600GT AGP-versie zal ook gewoon aanzienlijk zijn.
is zo'n ati kaartje geen overkill icm de rest van mijn pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Het is waarschijnlijk idd een beetje overkill. Echter het is een zeer goede stap vanaf een TI4600.
Als je naar een goedkopere kaart gaat kijken kom je al snel ergens bij de 6600GT uit die voor ongeveer de helft te krijgen is (de rest van de kaarten ertussen zijn geen serieuze optie.).
Je zou ook gewoon voor die kaart kunnen gaan. Dat zal je ook veel winst opleveren. De x800pro is echter wel gewoon een heel stuk beter, ook in jouw systeem. Je zal er echter niet alles uit kunnen halen. Het ligt er gewoon aan hoeveel geld je ervoor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
UltraR-pc schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 14:15:
Het is waarschijnlijk idd een beetje overkill. Echter het is een zeer goede stap vanaf een TI4600.
Als je naar een goedkopere kaart gaat kijken kom je al snel ergens bij de 6600GT uit die voor ongeveer de helft te krijgen is (de rest van de kaarten ertussen zijn geen serieuze optie.).
Je zou ook gewoon voor die kaart kunnen gaan. Dat zal je ook veel winst opleveren. De x800pro is echter wel gewoon een heel stuk beter, ook in jouw systeem. Je zal er echter niet alles uit kunnen halen. Het ligt er gewoon aan hoeveel geld je ervoor over hebt.
het punt is eigenlijk alleen dat ik world of warcraft iets soepeler kan spelen.. maar grote gebieden laden enzo daar heeft mn pc vaak moeite mee en de fps mag over het algemeen wel een stuk beter.. maar met een betere videokaart, blijft dan niet het probleem van het laden bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Voor alleen WoW kan je gerust voor de 6600GT gaan, dat is voldoende voor een vloeiende game-ervaring. Laden heeft vooral te maken met de hdd, wat een hdd heb je? Het is in principe ook wel logisch dat de grote gebieden uit WoW veel laadtijd vragen. Geheugen is ook wel van belang maar ik vind 256mb absoluut geen 100 Euro waard.

[ Voor 4% gewijzigd door UltraR-pc op 04-02-2005 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
UltraR-pc schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:03:
Voor alleen WoW kan je gerust voor de 6600GT gaan, dat is voldoende voor een vloeiende game-ervaring. Laden heeft vooral te maken met de hdd, wat een hdd heb je? Het is in principe ook wel logisch dat de grote gebieden uit WoW veel laadtijd vragen. Geheugen is ook wel van belang maar ik vind 256mb absoluut geen 100 Euro waard.
ik heb een maxtor diamondstar (oid) 40gb 7200 geloof ik zo uit mijn hoofd ;)
wow loopt nu meestal tussen de 15 en 40 fps.. hoeveel zouden daar ongeveer bijkomen met die geforce kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Dat zijn vragen die je zelf wel zou kunnen vinden, met behulp van reviews enzo.
Ik verwacht dat de fps iig minimaal zullen worden verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 23:18
beste blubberzwijn,

ik had ongeveer dezelfde setup als jij. een p4-3.06 op een asus p4-533 (non-c, dus aan 1066 mhz ipv 800 mhz) met 512mb rdram en een 9800pro videokaart.

ik zag zelf ook in dat upgraden eigenlijk geen mogelijkheid was (ook maar 2 geheugensloten die beiden ingenomen waren).

Daarom heb ik de hele santeboetiek verkocht voor 5-600 euro (wat het toen wel waard was) aan mn zus. met dat geld en wat opleg van mezelf heb ik me dan een nieuw systeem gekocht.

Tenzij je ALLES wil upgraden heb je nog volgende mogelijkheden:
je koopt nu een nieuwe AGP videokaart
bij de volgende gelegenheid koop je dan een s939 setup met agp (zoals de msi neo platinum) zijnde dus mobo+cpu+mem
de volgende upgrade zou dan overschakelen zijn op pci-express wat hetvolgende met zich meebrengt: videokaart + mobo

op die manier kan je de kosten spreiden over een beperkte periode (beperkt, omdat s939 met agp niet oneindig lang beschikbaar zal zijn, zelfs op tweedehandsmarkt)

de totale kosten van deze laatste manier liggen hoger, maar kunnen beperkt worden door het materiaal telkens door te verkopen. de opbrengst van deze doorverkoop zal laag liggen aangezien het allemaal zaken zijn die end-of-life zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
wibra schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:45:
beste blubberzwijn,

ik had ongeveer dezelfde setup als jij. een p4-3.06 op een asus p4-533 (non-c, dus aan 1066 mhz ipv 800 mhz) met 512mb rdram en een 9800pro videokaart.

ik zag zelf ook in dat upgraden eigenlijk geen mogelijkheid was (ook maar 2 geheugensloten die beiden ingenomen waren).

Daarom heb ik de hele santeboetiek verkocht voor 5-600 euro (wat het toen wel waard was) aan mn zus. met dat geld en wat opleg van mezelf heb ik me dan een nieuw systeem gekocht.

Tenzij je ALLES wil upgraden heb je nog volgende mogelijkheden:
je koopt nu een nieuwe AGP videokaart
bij de volgende gelegenheid koop je dan een s939 setup met agp (zoals de msi neo platinum) zijnde dus mobo+cpu+mem
de volgende upgrade zou dan overschakelen zijn op pci-express wat hetvolgende met zich meebrengt: videokaart + mobo

op die manier kan je de kosten spreiden over een beperkte periode (beperkt, omdat s939 met agp niet oneindig lang beschikbaar zal zijn, zelfs op tweedehandsmarkt)

de totale kosten van deze laatste manier liggen hoger, maar kunnen beperkt worden door het materiaal telkens door te verkopen. de opbrengst van deze doorverkoop zal laag liggen aangezien het allemaal zaken zijn die end-of-life zullen zijn.
dat is ook wel een idee.. verkoop de hele handel aan mijn broer voor 500 euro, en dan voor 1000 euro een nieuw systeem? (zonder monitor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier het volgende staan:

Intel Pentium 4 3,2ghz (Prescott)
Asus P4P800SE
Corair Valueram 512MB PC3200/400mhz
WD 80gb 8mb cache
Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256mb

Wat zou het nuttigst zijn om hieraan te upgraden? Ik kom er zelf niet echt uit.
Eigenlijk heb ik niet veel te klagen... Vrijwel alle games draaien prima op hoge resoluties en details, bewerkingen in Windows gaan perfect vloeiend... Maarja toch wil ik iets upgraden, met het oog op de toekomst.
Mijn "computergedrag" is gamen en internetten/officegedoe. Voor de rest niet echt veel eigenlijk, geen dingen die een enorm krachtig systeem vereisen in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Caponi schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:51:
Ik heb hier het volgende staan:

Intel Pentium 4 3,2ghz (Prescott)
Asus P4P800SE
Corair Valueram 512MB PC3200/400mhz
WD 80gb 8mb cache
Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256mb

Wat zou het nuttigst zijn om hieraan te upgraden? Ik kom er zelf niet echt uit.
Eigenlijk heb ik niet veel te klagen... Vrijwel alle games draaien prima op hoge resoluties en details, bewerkingen in Windows gaan perfect vloeiend... Maarja toch wil ik iets upgraden, met het oog op de toekomst.
Mijn "computergedrag" is gamen en internetten/officegedoe. Voor de rest niet echt veel eigenlijk, geen dingen die een enorm krachtig systeem vereisen in iedergeval.
Als ik naar deze setup kijk, springt er voor mij meteen een onderdeel uit. Snap dan ook niet dat jij er niet echt uitkomt!!! Die videokaart is namelijk echt onwijs bagger... Ik weet niet wat voor spellen jij speelt, maar de huidige games (D3, HL2, Farcry, WoW) kan je daar echt niet op high specs mee draaien.

Het onderdeel lijkt me dus overduidelijk.Maar aangezien je geen budget post is het moeilijk om je te adviseren!!! Ik zou je bijvoorbeeld een 6600GT voor rond de 200 euro aanraden, maar als je budget hoger of lager ligt zou een andere videokaart geschikter zijn.

Verder zijn er nog genoeg dingen die je kan uitbreiden, maar volgens mij moet je daar met wat zelfonderzoek prima zelf uit kunnen komen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Niet online
AJ1815 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 18:02:
[...]

Als ik naar deze setup kijk, springt er voor mij meteen een onderdeel uit. Snap dan ook niet dat jij er niet echt uitkomt!!! Die videokaart is namelijk echt onwijs bagger... Ik weet niet wat voor spellen jij speelt, maar de huidige games (D3, HL2, Farcry, WoW) kan je daar echt niet op high specs mee draaien.

Het onderdeel lijkt me dus overduidelijk.Maar aangezien je geen budget post is het moeilijk om je te adviseren!!! Ik zou je bijvoorbeeld een 6600GT voor rond de 200 euro aanraden, maar als je budget hoger of lager ligt zou een andere videokaart geschikter zijn.

Verder zijn er nog genoeg dingen die je kan uitbreiden, maar volgens mij moet je daar met wat zelfonderzoek prima zelf uit kunnen komen!!!
200 euro is net iets boven mijn budget, ik zou maximaal 150 willen uitgeven aan een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Caponi schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:40:
[...]

200 euro is net iets boven mijn budget, ik zou maximaal 150 willen uitgeven aan een videokaart.
Dan zou ik nog even een maandje doorsparen. Voor dat bedrag krijg je max een 9600XT. Met 50 euro extra heb je een 6600GT die twee keer zo goed presteerd. Wat mij betreft het geld dubbel en dwars waard!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Niet online
AJ1815 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:54:
[...]

Dan zou ik nog even een maandje doorsparen. Voor dat bedrag krijg je max een 9600XT. Met 50 euro extra heb je een 6600GT die twee keer zo goed presteerd. Wat mij betreft het geld dubbel en dwars waard!!!
Nou, wel wat meer dan 50 euro. Ik moet een AGP kaart hebben, die zijn zo te zien zijn die duurder dan de PCI-x kaarten.
Ik zie wel een Geforce 6200 voor 130 euro, is dat niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
ja, dat is niks :) . De club3d 6600GT AGP-versie kost trouwens nog geen 190 Euro. Duidelijk de kaart met verreweg de beste prijs/prestatie verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Check gewoon de pricewatch en een aantal reviews. Dan heb je een idee hoe welke kaart presteert en hoeveel je ervoor kwijt bent!!! Kies dan wat je maximaal uit wil geven en kies op bijvoorbeeld www.tomshardware.com degene die het beste presteert. Nogmaals: de 6600GT is de kaart met de beste prijs/kwaliteit verhouding op dit moment, elke andere kaart is dus zonde van je geld!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
AJ1815 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:20:
Check gewoon de pricewatch en een aantal reviews. Dan heb je een idee hoe welke kaart presteert en hoeveel je ervoor kwijt bent!!! Kies dan wat je maximaal uit wil geven en kies op bijvoorbeeld www.tomshardware.com degene die het beste presteert. Nogmaals: de 6600GT is de kaart met de beste prijs/kwaliteit verhouding op dit moment, elke andere kaart is dus zonde van je geld!!!
op veel sites staat niet of het een PCI-Express of een AGP kaart is.. waar is dit te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodrush
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05-2024
mijn huidige specs zijn:

P4 2200 MHZ @ 2450 MHz
MSI crapbord
512 mb intern
fx5200 :'( :'( :'( **** videokaart :P

Nu wil ik een athlon 64 bakje bouwen :) dit staat vast.

Ik zit te twijfelen tussen een 3500+ Wini en een 3200+ Wini, maar hier kom ik wel uit want dat is alleen budget gevoellig.

als geheugen had ik in gedachte 1 GB kingston (2*512)

en als video kaart een X700pro van saphire (rond de €175,--) de x800 vid ik te duur :P

nu heb ik alleen geen idee wat voor moederbord hier relaxed voor is. Ik hoef geen SLI bord maar als het erop zit maakt het niet uit want je hoefd het niet te gebruiken.
Ik zat te twijfelen tusssen een MSI k8n neo4 en een asus A8n sli deluxe.

btw mijn budget ligt rond de 750 - 800 euro. en de aankoop ligt in de planning voor maart / april dit jaar uiterlijk.

Als iemand iedeen heeft voor een goed MB en eventueele veranderingen (die binnen het budget liggen) HEEL GRAAG :)

De computer gaat gebruikt worden voor wwat programmeer werk, wat gamen (doom 3 half life 2 far cry en de rest van het zootje :)), en verder gegebruikelijk rommel van af en toe en filmpje kijken, een muziekje en de rest van de meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
BlubberZwijn schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 21:21:
[...]

op veel sites staat niet of het een PCI-Express of een AGP kaart is.. waar is dit te achterhalen?
In de pricewatch staan AGP en PCI-express apart verdeeld. Verder kan ik me niet voorstellen dat de sites niet aangeven of het AGP of PCI-express is. Mocht het echt zo zijn dan kan je ze natuurlijk altijd mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
bloodrush schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:27:
mijn huidige specs zijn:

P4 2200 MHZ @ 2450 MHz
MSI crapbord
512 mb intern
fx5200 :'( :'( :'( **** videokaart :P

Nu wil ik een athlon 64 bakje bouwen :) dit staat vast.

Ik zit te twijfelen tussen een 3500+ Wini en een 3200+ Wini, maar hier kom ik wel uit want dat is alleen budget gevoellig.

als geheugen had ik in gedachte 1 GB kingston (2*512)

en als video kaart een X700pro van saphire (rond de €175,--) de x800 vid ik te duur :P

nu heb ik alleen geen idee wat voor moederbord hier relaxed voor is. Ik hoef geen SLI bord maar als het erop zit maakt het niet uit want je hoefd het niet te gebruiken.
Ik zat te twijfelen tusssen een MSI k8n neo4 en een asus A8n sli deluxe.

btw mijn budget ligt rond de 750 - 800 euro. en de aankoop ligt in de planning voor maart / april dit jaar uiterlijk.

Als iemand iedeen heeft voor een goed MB en eventueele veranderingen (die binnen het budget liggen) HEEL GRAAG :)

De computer gaat gebruikt worden voor wwat programmeer werk, wat gamen (doom 3 half life 2 far cry en de rest van het zootje :)), en verder gegebruikelijk rommel van af en toe en filmpje kijken, een muziekje en de rest van de meuk
Ik zou voor het SLI bordje kiezen. Heel veel prijsverschil is er niet en het levert je gewoon een hele makkelijke upgrade mogelijkheid voor in de toekomst op.
Dit betekend dan wel dat je ipv van de x700pro voor de 6600GT zult moeten gaan omdat je anders niks aan het SLI hebt (dat werkt niet met ATI kaarten). De 6600GT en de x700pro zijn gelijkwaardig btw.

Asus A8N SLI-deluxe -> 150 Euro
AMD Athlon64 3500+ socket 939 -> 260 Euro
2 x 512mb pc3200 geheugen -> 160 Euro
Gforce 6600GT 128mb pci-express -> 190 Euro

Heb je een perfect systeem voor minder dan 800 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk zelfs dat de 6600GT beter is in veel spellen(CS 1.6 ed)Ati heb ik nog al last van framedrops, maar bij de nieuwe games maakt het niet echt uit qua prestaties.
Dus de keuze is aan jou B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodrush
  • Laatst online: 08-05-2024
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:38:
Ik denk zelfs dat de 6600GT beter is in veel spellen(CS 1.6 ed)Ati heb ik nog al last van framedrops, maar bij de nieuwe games maakt het niet echt uit qua prestaties.
Dus de keuze is aan jou B)
Ok dan denk ik dat het een 6600GT wordt. Maar wat voor merk? ik bedoel ik heb weinig verstand van graka's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
bloodrush schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:35:
[...]

Ok dan denk ik dat het een 6600GT wordt. Maar wat voor merk? ik bedoel ik heb weinig verstand van graka's :P
Dat moet je zelf uitzoeken. Kijk maar even in het 6600(GT) topic in 'videoplanken en beeldkanonnen.' Daar staat heel veel nuttige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ok dit is mijn huidige setup:
Shuttle sn41g2
athlon 2500xp
512mb ddr 333
80gb 7200rpm 8mb hd
dual layer dvd brander
aopen geforce 6800le (draait goed op 16pipelines/6shaders)

Nu begint mijn harde schijf vol te raken, ik zat er eerst aan te denken om een nieuw systeem te kopen dus dan een shuttle sn95 (met een athlon 3200 64bit) maar ik wil toch nog wachten op een pci-e barebone.

Is dit verstandig omdat ik dan ook weer een nieuwe videokaart moet kopen. Daarom dacht ik eraan om voorlopig deze upgrade te proberen:
een 250 gig harde schijf erbij (ik hoop dat het allemaal in dat kastje past)
En het geheugen vervangen door 2*512mb 400ddr (omdat ik het dan waarschijnlijk ook in een nieuw systeem kan stoppen).

Moet ik nog wachten op een barebone met pci-e en geeft die extra 512mb in mijn huidige systeem wel een goede prestatiewinst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
StephaN schreef op zondag 06 februari 2005 @ 16:58:
Ok dit is mijn huidige setup:
Shuttle sn41g2
athlon 2500xp
512mb ddr 333
80gb 7200rpm 8mb hd
dual layer dvd brander
aopen geforce 6800le (draait goed op 16pipelines/6shaders)

Nu begint mijn harde schijf vol te raken, ik zat er eerst aan te denken om een nieuw systeem te kopen dus dan een shuttle sn95 (met een athlon 3200 64bit) maar ik wil toch nog wachten op een pci-e barebone.

Is dit verstandig omdat ik dan ook weer een nieuwe videokaart moet kopen. Daarom dacht ik eraan om voorlopig deze upgrade te proberen:
een 250 gig harde schijf erbij (ik hoop dat het allemaal in dat kastje past)
En het geheugen vervangen door 2*512mb 400ddr (omdat ik het dan waarschijnlijk ook in een nieuw systeem kan stoppen).

Moet ik nog wachten op een barebone met pci-e en geeft die extra 512mb in mijn huidige systeem wel een goede prestatiewinst?
Het ligt er eigenlijk helemaal aan wat je met je systeem doet. Als je vooral games speelt voldoet de setup ruimschoots. Zeker als je er een extra reepje RAM bij prikt. Dan zou je dus alleen nog een extra DM Plus 10 nodig hebben... Een upgrade naar PCIe en AMD64 is dan niet nodig (en zonde van je huidige 6800LE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Ah ja dat dacht ik ook, dan ga ik dat doen er kan wel gewoon 400 ddr geheugen op toch? ook al heb ik daar niet zoveel aan (ik koop dat liever zodat ik misschien later nog kan gebruiken als ik een nieuwe pc koop, waarschijnlijk bij de volgende grote update van videokaarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
System SH4D3H (hoe toepasselijk ;) (de vorige heette trouwens PhoeniX))
AMD Athlon XP 2600+ Tbred-b 333 MHz fsb (al geklokt geweest tot ~2400MHz maar m'n moederbord zuigt :()
Asus A7N8X Rev 1.x
Corsair XMS3200 CH-5 @ 2-2-2-5 (:))
Hercules Radeon 9800SE (modded met AMD AXP1800+ koeler + RamSinks -> 4x1 415/370MHz)
160 GB HDD
DVDbrander & DVDlezer
Printer, Scanner & cam ;)
Tagan 480 Watt voeding
Logitech MX510 muisje + Packard Bell tobo
5.1 surround geluid
15" Packard Bell crt

Eisen/gebruik
Gamen @ High Quality

Budget
Het budget, laten we het op zo'n €500 euro houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
nog even een vraagje..

is het voor gamen ook nog nuttig om naast van:

geforce 4 ti 4600 -> geforce 6600 GT (200 euro)

ook nog:

2250 mhz -> 2800 mhz (170 euro) te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
StephaN schreef op zondag 06 februari 2005 @ 21:44:
Ah ja dat dacht ik ook, dan ga ik dat doen er kan wel gewoon 400 ddr geheugen op toch? ook al heb ik daar niet zoveel aan (ik koop dat liever zodat ik misschien later nog kan gebruiken als ik een nieuwe pc koop, waarschijnlijk bij de volgende grote update van videokaarten)
Ja dat klopt, gewoon een reepje PC3200 MEM erbij prikken en je zit weer goed...
SH4D3H schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:07:
System SH4D3H (hoe toepasselijk ;) (de vorige heette trouwens PhoeniX))
AMD Athlon XP 2600+ Tbred-b 333 MHz fsb (al geklokt geweest tot ~2400MHz maar m'n moederbord zuigt :()
Asus A7N8X Rev 1.x
Corsair XMS3200 CH-5 @ 2-2-2-5 (:))
Hercules Radeon 9800SE (modded met AMD AXP1800+ koeler + RamSinks -> 4x1 415/370MHz)
160 GB HDD
DVDbrander & DVDlezer
Printer, Scanner & cam ;)
Tagan 480 Watt voeding
Logitech MX510 muisje + Packard Bell tobo
5.1 surround geluid
15" Packard Bell crt

Eisen/gebruik
Gamen @ High Quality

Budget
Het budget, laten we het op zo'n €500 euro houden.
Ok... Ik neem aan dat je geheugen een reepje van 512 MB PC3200 hebt.
Dan is de volgende combo een mooie keuze:
- Asus A8N SLI Deluxe mobotje
- AMD64 socket 939 3200+
- 6600GT PCIe kaart
Als je dan je huidige overbodige onderdelen verkoopt is er vast nog wel ruimte voor een extra reepje van 512 MB en heb je weer een AAA-systeem staan!!!
BlubberZwijn schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:51:
nog even een vraagje..

is het voor gamen ook nog nuttig om naast van:

geforce 4 ti 4600 -> geforce 6600 GT (200 euro)

ook nog:

2250 mhz -> 2800 mhz (170 euro) te gaan?
Nee dat is absoluut niet het geld waard. Je kan beter je huidige CPU op een hogere FSB proberen te krijgen, bij voorkeur op een FSB van 200 MHz.

[ Voor 63% gewijzigd door AJ1815 op 07-02-2005 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben misschien van plan mijn systeem te upgraden. Ik ben van plan over te stappen naar een apple g5 dp, maar ik wil daarmee nog even wachten tot dat er meer bekend is over tiger etc.
Tot die tijd (maand of 6) wil ik het nog even met deze pc doen en het is altijd handig om goede pc te hebben.

dit is mijn setup

CPU Type AMD Athlon XP, 1733 MHz (13 x 133) 2100+
Moederbordnaam MSI MS-6382 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio)
Moederbord Chipset VIA VT8366A Apollo KT266A
Geheugen: 1x 512mb pc2700 en 1x 1024mb pc2700
hardeschijven: 1x 80 gb 5400 en 1x 120 gb 7200
videokaart: geforce4 mx440

Ik gebruik mijn pc vooral voor videobewerking (premiere pro en After Effects) en het authoren van dvd's.Ik game nagenoeg niet, dus hoef ook niet perse een nieuwe videokaart (volgens mij dan).

Wat zou ik aan mijn huidige setup kunnen upgraden om alles wat sneller te laten gaan.
Ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen vershillende dingen:
amd xp 3000/3200
amd 64 3000/3200
pentium IV 3.06

Ik heb alleen niet zo veel verstand van welke processor met welk mobo en welk geheugen samen kan gaan. via de search weet ik al wel een beetje dat ik voor de xp3000/3200 geen ander mobo hoef te kopen, maar ik weet weer niet of het de moeite waard is om zo up te graden (+2100>+3200).

Dan is er nog de keuze tussen de AMD 64 en de p4. Ik heb gelezen dat de p4 wat beter is voor videobewerking, maar nou weet ik niet of ik een mobo kan nemen en mijn oude 1.5 gig aan pc2700 geheugen kan blijven gebruiken.

Ik wil ongeveer tot 350 euro uitgeven, denken jullie dat dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
de rimm sloten van mijn 533-c zitten allemaal vol ;( dus als ik wil upgraden moet ik ook nog eens mijn huidig geheugen (512mb) vervangen? In de sloten zitten 1 groot geheugen blok (1066 mhz) en daaronder nog een kleintje.. moet dit altijd per 2 erin op deze manier? (4 sloten in totaal)

[ Voor 4% gewijzigd door BlubberZwijn op 07-02-2005 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
ah.. ik ben erachter dat dit nepgeheugen dingen zijn oid :P dus upgrade zou in principe mogelijk zijn :D

maar nu even het volgende, samsung geheugen dat op 800 loopt (rdram) is 85 euro.. dit zou ik er wel voor over hebben. Maar loopt dit ook op de snelheid 1066? Aangezien mijn andere geheugen op 1066 loopt en het zonde zou zijn als alles trager werd..

beetje een beetje een dilemma.. 250 euro voor 512 mb over hebben of helemaal niet :'( (uitgaande van 1066 geheugen) alternatief is nog 170 euro voor trager geheugen..

[ Voor 24% gewijzigd door BlubberZwijn op 08-02-2005 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
BlubberZwijn schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:25:
ah.. ik ben erachter dat dit nepgeheugen dingen zijn oid :P dus upgrade zou in principe mogelijk zijn :D

maar nu even het volgende, samsung geheugen dat op 800 loopt (rdram) is 85 euro.. dit zou ik er wel voor over hebben. Maar loopt dit ook op de snelheid 1066? Aangezien mijn andere geheugen op 1066 loopt en het zonde zou zijn als alles trager werd..

beetje een beetje een dilemma.. 250 euro voor 512 mb over hebben of helemaal niet :'( (uitgaande van 1066 geheugen) alternatief is nog 170 euro voor trager geheugen..
Geheugen loopt op de snelheid van het langzaamste onderdeel. In dit geval dus dat 800 reepje. Daar wordt het dus idd langzamer van.
Mijn advies: Helemaal niet.
Spaar door voor een volledig nieuw systeem. Dit is zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zal ik aan dit systeem kunnen upgraden?

-Intel Pentium 4 CPU 2.66GHz
-GIGABYTE MAYA RADEON 9000 PRO(128mb)
-512mb ram(Geen idee welk merk)
-NEC COMPUTERS INTERNATIONAL SiS651 <-- Tot AGP X4...
-80GB HD

Richtprijs is rond 200/250 euro.

Het is trouwens een game pc, zoals UT2004 enzo. :)
Word trouwens ook gebruikt als pc voor browsen, msn'en enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:00:
Wat zal ik aan dit systeem kunnen upgraden?

-Intel Pentium 4 CPU 2.66GHz
-GIGABYTE MAYA RADEON 9000 PRO(128mb)
-512mb ram(Geen idee welk merk)
-NEC COMPUTERS INTERNATIONAL SiS651 <-- Tot AGP X4...
-80GB HD

Richtprijs is rond 200/250 euro.

Het is trouwens een game pc, zoals UT2004 enzo. :)
Word trouwens ook gebruikt als pc voor browsen, msn'en enzo..
Ik zou voor een nieuwe videokaart gaan. Een 6600GT is misschien wat overdreven voor dit systeem, dus zou een 9800Pro met een 256 bits geheugenbus een mooie optie zijn. Een van beide, kies zelf maar adhv de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
AJ1815 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:06:
[...]

Ik zou voor een nieuwe videokaart gaan. Een 6600GT is misschien wat overdreven voor dit systeem, dus zou een 9800Pro met een 256 bits geheugenbus een mooie optie zijn. Een van beide, kies zelf maar adhv de reviews.
Wat is er overdreven aan een 6600GT? Zijn systeem kan nog best meekomen en de 6600GT is een stuk beter kwa prijs/prestatie verhouding. Ik zou dus voor een 6600GT gaan. Zal meteen de prestatie van je systeem enorm vergroten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 08:00
Ik heb hier een Compaq Armada v300 liggen, die ik voornamelijk voor tekstverwerken, browsen en irc gebruik. Nu weet ik dat geheugen en harde schijf makkelijk zijn te vervangen, maar heb ik geen enkel idee of ik uberhaupt een andere processor erin kan zetten en wat hier de limiet toe is. Wat betreft de kosten, die stellen we voor het gemak maar op "onbeperkt" dan.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
MJ85 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 01:08:
Ik heb hier een Compaq Armada v300 liggen, die ik voornamelijk voor tekstverwerken, browsen en irc gebruik. Nu weet ik dat geheugen en harde schijf makkelijk zijn te vervangen, maar heb ik geen enkel idee of ik uberhaupt een andere processor erin kan zetten en wat hier de limiet toe is. Wat betreft de kosten, die stellen we voor het gemak maar op "onbeperkt" dan.
Als het budget inbeperkt is, waarom wil je dit oude systeem dan upgraden??? Koop gewoon een volledig nieuw systeem!!!
Verder is het misschien handig om zelf wat zoekwerk te verrichten. Zo kun je bij google.com zoeken op "Compaq Armada v300", waarschijnlijk vind je dan alle antwoorden op je vragen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16

SkyStreaker

Move on up!

MSI KT3 Ultra ARU rev. 1.0
Athlon XP 2600+ 166mHz
3x256MB PC2700 DDR
ASUS V9570 TD (256MB/FX5700)

De PC is vooral bedoeld voor gamen en straks ook eventueel DTP-werk. Ik ben eigenlijk meer geintresseerd in een 3d-kaart sterk is in het spelen van 3D-Games. Ik ben aan het sparen en we moeten denken aan een budget van 250/350.

Wat ik in mijn hoofd heb is:
- Gigabyte VGA Radeon X800 PRO 256Mb (AGP)
- Asus VGA V9999 GT GeForce 6800 128Mb (AGP)
- XFX Geforce 6800 GT 256Mb (AGP)

Als ik klaar ben met sparen, zullen deze kaarten betaalbaar zijn. Met PCI-Ex begin ik nog lang niet, want dat moet je dus in 1 keer gaan kopen en dat wordt mij een beetje te gortig. Voor het minste van het minste wat dat betreft ben ik ong. 350 kwijt en dan heb ik nog geen echt snelle 3d-kaart.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Met dat budget kan je die Asus 6800 wel gelijk uit je lijstje schrappen, die andere 2 zijn een stuk beter. Uit die twee kan je dan zelf wel een keuze maken met behulp van reviews enzo. Het is iig een goede keuze om je videokaart te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

UltraR-pc schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 12:49:
Met dat budget kan je die Asus 6800 wel gelijk uit je lijstje schrappen, die andere 2 zijn een stuk beter. Uit die twee kan je dan zelf wel een keuze maken met behulp van reviews enzo. Het is iig een goede keuze om je videokaart te upgraden.
Nadeel is dat ene de zegt wat de andere ontkent. ATI houdt niet van VIA-chipsets...

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
tranztaz schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 13:40:
[...]

Nadeel is dat ene de zegt wat de andere ontkent. ATI houdt niet van VIA-chipsets...
Onzin. Ik heb een K8T800 chipset en een 9800pro en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
tranztaz schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 09:11:
Athlon XP 2600+ 166mHz
3x256MB PC2700 DDR

De PC is vooral bedoeld voor gamen en straks ook eventueel DTP-werk. Ik ben eigenlijk meer geintresseerd in een 3d-kaart sterk is in het spelen van 3D-Games. Ik ben aan het sparen en we moeten denken aan een budget van 250/350.

Wat ik in mijn hoofd heb is:
- Gigabyte VGA Radeon X800 PRO 256Mb (AGP)
- Asus VGA V9999 GT GeForce 6800 128Mb (AGP)
- XFX Geforce 6800 GT 256Mb (AGP)

Als ik klaar ben met sparen, zullen deze kaarten betaalbaar zijn. Met PCI-Ex begin ik nog lang niet, want dat moet je dus in 1 keer gaan kopen en dat wordt mij een beetje te gortig. Voor het minste van het minste wat dat betreft ben ik ong. 350 kwijt en dan heb ik nog geen echt snelle 3d-kaart.
Check ook de verschillende topics hier op GoT over deze kaarten:
[rml][ Algemeen] nVidia GeForce Topic! Deel 14[/rml]
[rml][ Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 14[/rml]
Als je daarbij ook de Pricewatch doorneemt en een aantal reviews op bijvoorbeeld www.tomshardware.com, dan kom je er vast wel uit!!!

Misschien zijn twee opties om nog te overwegen:
Het GeForce 6600 (GT) topic! Deel 4
Het 6800LE Topic Deel 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metal schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:08:
[...]

Wat is er overdreven aan een 6600GT? Zijn systeem kan nog best meekomen en de 6600GT is een stuk beter kwa prijs/prestatie verhouding. Ik zou dus voor een 6600GT gaan. Zal meteen de prestatie van je systeem enorm vergroten. :)
Ik zat ook inderdaad te denken aan 6600GT, maar dan moet ik wel ook mijn moederbord upgraden, aangezien die maar tot AGP X4 gaat.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:03:
[...]

Ik zat ook inderdaad te denken aan 6600GT, maar dan moet ik wel ook mijn moederbord upgraden, aangezien die maar tot AGP X4 gaat.. :(
Videokaarten zijn backwards compatible... Betekent alleen dat de kaart niet de volledige bandbreedte tot zij beschikking heeft. Dit heeft echter nauwelijks invloed op de prestaties... Dus je kan prima voor de 6600GT gaan zonder je mobo te hoeven upgraden.

[ Voor 4% gewijzigd door AJ1815 op 09-02-2005 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:03:
[...]

Ik heb ook 4x AGP en ik ram er rustig (zoals ik nu heb) een 8x AGP kaart erin. Het verschil tussen 4x & 8x is ontzettend marginaal en meer iets voor de purist. :)

Overigens, die x800 is de keus voor mij op gevallen, nu nog ff sparen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Laatst online: 20-03 08:00
AJ1815 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 06:53:
[...]

Als het budget inbeperkt is, waarom wil je dit oude systeem dan upgraden??? Koop gewoon een volledig nieuw systeem!!!
Verder is het misschien handig om zelf wat zoekwerk te verrichten. Zo kun je bij google.com zoeken op "Compaq Armada v300", waarschijnlijk vind je dan alle antwoorden op je vragen!!!
Goed dan zoek jij eens even waar hier staat welke processor er maximaal in gaat. Wat betreft het budget, dat kun je vrij vertaald als "Ik weet niet wat het oude spul kost c.q. ik zoek de beste aanbiedingen eruit en koop deze" lezen. Bovendien is het overmatig gebruik van ! erg storend. Kortom rephrase jej!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Laatst online: 08:21

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MJ85 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:46:
[...]

Goed dan zoek jij eens even waar hier staat welke processor er maximaal in gaat. Wat betreft het budget, dat kun je vrij vertaald als "Ik weet niet wat het oude spul kost c.q. ik zoek de beste aanbiedingen eruit en koop deze" lezen. Bovendien is het overmatig gebruik van ! erg storend. Kortom rephrase jej!
Nounou, dat kan ook wel wat rustiger.
Zoals je had kunnen zien geeft AJ nogal wat informatie, niet alleen aan jou.
De v300 is amper te upgraden, dat is nu eenmaal één van de nadelen van een laptop. Vaak zorgvuldig bij elkaar gescharreld, zoals in dit geval door Compaq. De eerste hit in je eigen google-opdracht komt uit op [url]http://http://h18002.www1.hp.com/products/quickspecs/10442_div/10442_div.HTML[/url] en hier kan je zien dat die v300 nooit met een andere cpu dan een celery 500 is verkocht. Die kan je nu sowieso niet meer vervangen want een mobiele cpu tweedehands los kopen zal je niet lukken.

Wat dat betreft geeft AJ dus een prima tip: voor 698 euro heb je een splinternieuwe laptop; dat lijkt me een prima aanbieding...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de info AJ1815 en tranztaz _/-\o_

• BlubberZwijn
Ik ga even kijken hoe world of warcraft gaat draaien icm de nieuwe videokaart :)
Mocht me dit nog niet geheel bevallen, wil ik overschakelen naar een geheel nieuw moederbord ed. Wat raden jullie me in dit geval aan? (Wil dan nog hooguit 500 euro extra uitgeven).

Heb op dit moment:

Asus 533-C moederbord
P4 2250 mhz
512 mb rdram
Geforce 4 ti -> dit weekend Geforce 6600 GT

Verwijderd

Huidig systeem:
Proc: P4 3.0Ghz S478 512kb 800Mhz FSB
MB: Asus P4P800
Voeding: 300Watt
Mem: 512 MB DDR PC3200 200MHz
HD: 80GB WD 7200 rpm 8MB Cache + 120 GB Maxtor 7200 rpm 8MB Cache
Video: NVIDIA GeForce2 MX/MX 400
DVD: NEC 2500

Wat doe ik er mee?
Internet, programmeren, office toepassingen, muziek afspelen en soms een spelletje.
Maar ik wil me meer verdiepen in video bewerking. Dit idee komt omdat ik oude video banden wil omzetten naar DVD’s.

Waar zat ik aan te denken?
Ik wil een nieuwe videokaart kopen, namelijk de Asus Videokaart PCI-e Radeon AX850XT Plat. 256MB DDR3 DVI/TV… maar helaas ondersteund mijn moederbord geen PCI-Express kaarten :( Dus kan kom ik meteen uit op de Asus Videokaart AGP Radeon AX800XT 256MB DDR3 DVI/TV.. is dat een goeie set of kan ik beter ook m’n moederbord vervangen zodat ik wel de PCI-e kan kopen?

Ik wil namelijk ook m’n geheugen vervangen voor Kingston 2x512MB HyperX PC4300 CL3.0. Ook dit wordt niet ondersteund.

Het stomme is alleen dat ik net (2 weken geleden) dit moederbord plus prossecor (tweedehands) heb gekocht.

Kan ik zomaar een nieuw moederbord kopen (zelfde socket) en dan m’n processor overzetten?

Verdere upgrades die ik wil doen zijn nieuwe harde schrijf (Western Digital 36,7GB SATA150 8MB Raptor, WD360GD) en een nieuwe voeding (Cooler Master Powersupply Realpower 450W) want volgens mij heb ik aan 300Watt niet genoeg als ik een nieuwe videokaart koop.

Budget
ongeveer 1000 euro (ex btw) voor videokaart, nieuwe voeding, extra harde schrijf en geheugen.

• UltraR-pc
BlubberZwijn schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 12:13:
Ik ga even kijken hoe world of warcraft gaat draaien icm de nieuwe videokaart :)
Mocht me dit nog niet geheel bevallen, wil ik overschakelen naar een geheel nieuw moederbord ed. Wat raden jullie me in dit geval aan? (Wil dan nog hooguit 500 euro extra uitgeven).

Heb op dit moment:

Asus 533-C moederbord
P4 2250 mhz
512 mb rdram
Geforce 4 ti -> dit weekend Geforce 6600 GT
-Asus A8N SLI mobo (eventueel deluxe) -> 130 Euro
-AMD Athlon64 3200+ socket 939 boxed -> 180 Euro

• UltraR-pc
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:15:
Huidig systeem:
Proc: P4 3.0Ghz S478 512kb 800Mhz FSB
MB: Asus P4P800
Voeding: 300Watt
Mem: 512 MB DDR PC3200 200MHz
HD: 80GB WD 7200 rpm 8MB Cache + 120 GB Maxtor 7200 rpm 8MB Cache
Video: NVIDIA GeForce2 MX/MX 400
DVD: NEC 2500

Wat doe ik er mee?
Internet, programmeren, office toepassingen, muziek afspelen en soms een spelletje.
Maar ik wil me meer verdiepen in video bewerking. Dit idee komt omdat ik oude video banden wil omzetten naar DVD’s.

Ik wil een nieuwe videokaart kopen, namelijk de Asus Videokaart PCI-e Radeon AX850XT Plat. 256MB DDR3 DVI/TV… maar helaas ondersteund mijn moederbord geen PCI-Express kaarten :( Dus kan kom ik meteen uit op de Asus Videokaart AGP Radeon AX800XT 256MB DDR3 DVI/TV.. is dat een goeie set of kan ik beter ook m’n moederbord vervangen zodat ik wel de PCI-e kan kopen?

Ik wil namelijk ook m’n geheugen vervangen voor Kingston 2x512MB HyperX PC4300 CL3.0. Ook dit wordt niet ondersteund.

Het stomme is alleen dat ik net (2 weken geleden) dit moederbord plus prossecor (tweedehands) heb gekocht.

Kan ik zomaar een nieuw moederbord kopen (zelfde socket) en dan m’n processor overzetten?

Verdere upgrades die ik wil doen zijn nieuwe harde schrijf (Western Digital 36,7GB SATA150 8MB Raptor, WD360GD) en een nieuwe voeding (Cooler Master Powersupply Realpower 450W) want volgens mij heb ik aan 300Watt niet genoeg als ik een nieuwe videokaart koop.

Budget
ongeveer 1000 euro (ex btw) voor videokaart, nieuwe voeding, extra harde schrijf en geheugen.
Dat mobo en die cpu zijn geen enkel probleem dat je die al hebt gekocht. Lekker houden, daar kan je nog wel even mee vooruit.
Advies:
-512mb pc3200 geheugen bijplaatsen -> 80 Euro
-WD Raptor 36gig -> 100 Euro
-Voeding van een A-merk (Antec, Tagan, A-open, Chieftec, Zalman) van min. 380 Watt -> 70 Euro
-Nieuwe videokaart: Die x800xt lijkt me een beetje overdreven als je slechts soms een spelletje speelt. Verder is Asus een heel duur merk, alle andere merken leveren perfecte spullen maar zijn een stuk goedkoper, kijk maar in de pricewatch. Ik zou je de Gforce 6600GT van 200 Euro aanraden. Wil je persé het beste van het beste ga dan gelijk voor de x850xt.

• AJ1815
UltraR-pc schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 14:24:
[...]

-Asus A8N SLI mobo (eventueel deluxe) -> 130 Euro
-AMD Athlon64 3200+ socket 939 boxed -> 180 Euro
HO!!! STOP!!! Let erop he... Voor je oude systeem had een 6600GT AGP versie nodig, nu je besloten hebt je mobo, CPU en MEM up te graden heb je een PCIe versie nodig. Nogal zonde van je geld als je net een AGP versie hebt aangeschaft namelijk!!!

[ Voor 5% gewijzigd door AJ1815 op 10-02-2005 16:37 ]

• UltraR-pc
AJ1815 schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:35:
[...]

HO!!! STOP!!! Let erop he... Voor je oude systeem had een 6600GT AGP versie nodig, nu je besloten hebt je mobo, CPU en MEM up te graden heb je een PCIe versie nodig. Nogal zonde van je geld als je net een AGP versie hebt aangeschaft namelijk!!!
8)7 |:(
Je hebt helemaal gelijk. Sorry.

@blubberzwijn.
WoW zal waarschijnlijk wel prima draaien op je huidige systeem met 6600GT. Mocht dit toch niet het geval zijn. Dan blijft mijn advies van kracht maar moet je ipv het SLI mobo een socket 939 mobo nemen met AGP-8x slot. Dat kan je ook vanaf een 6600GT nog wel een eindje upgraden (tot x850xt om precies te zijn). Maar ik verwacht dat dat niet nodig zal zijn.

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik heb een kennis die wat oude games wil draaien maar het gaat net allemaal iets te langzaam.
Systeem:
- Moederbord: MSI 6163 Slot 1
- Pentium 3 450 Mhz
- 128 MB Ram
- Voodoo Banshee

Wat is hier de beste upgrade voor? Hij speelt met name racegames. Niet de allerzwaarste als Need For Speed Underground. Maar voor redelijke graphics is zeker een nieuwe videokaart nodig. Budget is rond de 150 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door toelet245 op 10-02-2005 18:12 ]

• AJ1815
toelet schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:00:
Ik heb een kennis die wat oude games wil draaien maar het gaat net allemaal iets te langzaam.
Systeem:
- Pentium 3 450 Mhz
- 128 MB Ram
- Voodoo Banshee

Wat is hier de beste upgrade voor? Hij speelt met name racegames. Niet de allerzwaarste als Need For Speed Underground. Maar voor redelijke graphics is zeker een nieuwe videokaart nodig. Budget is rond de 150 euro.
Dan is het essentieel dat we weten wat voor moederbord hij heeft...

• AJ1815
UltraR-pc schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:39:
[...]

8)7 |:(
Je hebt helemaal gelijk. Sorry.

@blubberzwijn.
WoW zal waarschijnlijk wel prima draaien op je huidige systeem met 6600GT. Mocht dit toch niet het geval zijn. Dan blijft mijn advies van kracht maar moet je ipv het SLI mobo een socket 939 mobo nemen met AGP-8x slot. Dat kan je ook vanaf een 6600GT nog wel een eindje upgraden (tot x850xt om precies te zijn). Maar ik verwacht dat dat niet nodig zal zijn.
Tsja dat kan ook. Maar als je de videokaart nog niet besteld hebt zou ik gewoon even goed gaan zitten en beslissen of je niet meteen je hele systeem wilt upgraden. Dan zou ik voor het setje gaan wat UltraPC je aanraadt (dus inclusief SLI bordje).
Dus of 1) alles upgraden en dan een PCIe kaart nemen of 2) alleen videokaart upgraden.

Verwijderd

Wat kan ik hier aan het beste upgraden:

Processor: Pentium 4 2400Mhz
Geheugen: 512 Mb (PC2100 DDR SDRAM)
Moederbord: Asus P4B533
Videokaart: Geforce4 Ti 4200 (128mb)
Hardeschijf: 80gb 7200rpm (Ultra-ATA/100)
120gb 7200rpm (Ultra-ATA/100)

Ik zat zelf te denken aan een nieuwe processor maar heeft dat wel veel nut? aangezien mijn moederbord ook niet meer zo nieuw is.

Als je dan voor een nieuwe processor kijkt kun je kiezen tussen Amd en intel en aangezien je nu ook amd 64 hebt is het meschien beter om een nieuwe moederbord te kopen plus een amd 64 processor en dan als ik weer gespaart heb geheugen enzo te halen. wat ik me dan ook afvraag is of amd wel beter is dan intel? :?

Voor de rest game ik er mee (games zoals: Counter-strike en UT 2004) en internet ik er erg veel mee. Uiteraard ook af en toe voor school met office enzo.

Voor me zelf hoef ik eigenlijks niet persee een nieuwe videokaart omdat ik niet de best graphics hoef en me met deze kaart kan ik nog erg makkelijk die twee spellen draaien. :)

Mijn budget licht tussen gratis :P en 300 euro

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 18:24 ]

• AJ1815
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:23:

Ik zat zelf te denken aan een nieuwe processor maar heeft dat wel veel nut? aangezien mijn moederbord ook niet meer zo nieuw is.

Als je dan voor een nieuwe processor kijkt kun je kiezen tussen Amd en intel en aangezien je nu ook amd 64 hebt is het meschien beter om een nieuwe moederbord te kopen plus een amd 64 processor en dan als ik weer gespaart heb geheugen enzo te halen. wat ik me dan ook afvraag is of amd wel beter is dan intel? :?

Voor de rest game ik er mee (games zoals: Counter-strike en UT 2004) en internet ik er erg veel mee. Uiteraard ook af en toe voor school met office enzo.

Voor me zelf hoef ik eigenlijks niet persee een nieuwe videokaart omdat ik niet de best graphics hoef en me met deze kaart kan ik nog erg makkelijk die twee spellen draaien. :)

Waarom wil je eigenlijk upgraden? En waarom dan juist je CPU? In je huidige systeem is naar mijn mening de videokaart de bottleneck (dat zou dan ook mijn upgrade-advies zijn), maar als je daar geen problemen mee hebt, zie ik niet goed in waarom je dat wel met de andere onderdelen zou hebben...

Discussies over AMD versus Intel gaan we hier niet voeren, want de antwoorden kan je daarop prima zelf vinden mbv de search. Bedenk wel dat je vaak Mobo/CPU/MEM als geheel moet zien en dus alle drie zult moeten aanschaffen bij een eventuele upgrade.

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 20:13
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:23:

Een snellere cpu heeft niet zoveel zin voor jouw mobo omdat er niet zo heel veel snellere oppassen.

Zoiets zou ik doen:

6600gt of 6800le agp:
rond de 200euro

2x 512mb pc3200 ddr geheugen:
rond de 140euro

verkoop je 512mb pc2100 reepje daar vang je nog wel 40/50euro voor.

Verder gewoon doorsparen voor een amd64+mobo dan kan je je mem en gfx ook mee nemen. :)

Verwijderd

Gigabyte GA-7VAXP gevuld met:
Athlon XP1800+
1280MB PC2700 RAM
ATI Radeon 8500
80+ 60 + 40 GB HDD (P-ATA)

Doe vooral grafisch werk (Illustrator, Photoshop, Indesign) en een beetje webontwikkelen (Javascript, PHP, XHTML etc). Counter-Strike Source en Battlefield wil ik wel kunnen spelen op 1280x1024 (TFT).

Budget rond de 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 23:53:
Gigabyte GA-7VAXP gevuld met:
Athlon XP1800+
1280MB PC2700 RAM
ATI Radeon 8500
80+ 60 + 40 GB HDD (P-ATA)

Doe vooral grafisch werk (Illustrator, Photoshop, Indesign) en een beetje webontwikkelen (Javascript, PHP, XHTML etc). Counter-Strike Source en Battlefield wil ik wel kunnen spelen op 1280x1024 (TFT).

Budget rond de 300 euro.
1280 MB RAM??? Netjes... Het liefst zou ik je aanraden zowel Mobo/CPU/MEM als videokaart te upgraden maar dat gaat niet passen binnen het budget. Dus wordt het alleen de videokaart. Voor rond de 200 euro heb je de keuze uit de 6600GT en de 6800LE (laatste is mogelijk modbaar naar 6800, check ook topic in VB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

tranztaz schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 09:11:
Athlon XP 2600+ 166mHz
3x256MB PC2700 DDR
tranztaz schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:38:
[...]
Overigens, die x800 is de keus voor mij op gevallen, nu nog ff sparen... :)
Is er trouwens nog wat anders wat eventueel geupdate zou kunnen worden? Ik weet het niet heel zeker maar ik zie Far Cry retesoepel lopen op precies hetzelfde systeem (met de Gigabyte x800 Pro), maar dan met een XP 2600+ 133mHz & 1 GB DDR.

[ Voor 3% gewijzigd door SkyStreaker op 11-02-2005 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
tranztaz schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 09:55:
[...]
[...]
Is er trouwens nog wat anders wat eventueel geupdate zou kunnen worden? Ik weet het niet heel zeker maar ik zie Far Cry retesoepel lopen op precies hetzelfde systeem (met de Gigabyte x800 Pro), maar dan met een XP 2600+ 133mHz & 1 GB DDR.
Zoals eerder gezegd zou je Mobo/CPU/MEM ook prima geupgraded kunnen worden naar een socket 939 AMD64 setje. Dat laat je budget echter niet toe. Het verschil tussen 768 MB en 1 GB zal marginaal zijn, dus ook niet echt de moeite waard.
Nogmaals: misschien is een 6600GT een betere keus. Want welke kaart je nu ook koopt meegaan naar een volgend systeem zal niet lukken ivm met een overstap naar PCIe. Dus lijkt het mij verstandiger niet voor top-of-the-bill te gaan maar voor de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Mijn ouders willen binnenkort een nieuwe PC gaan aanschaffen en hebben mij gevraagd iets leuks samen te stellen. Het zal geen complete PC worden, omdat ze bepaalde componenten willen hergebruiken (optische drives en monitor).

Huidige specs:

* Intel Pentium III 450MHz Slot 1 (Katmai)
* MSI BX Master moederbord (exacte type weet ik niet precies); i440BX, PC100 SDRAM, etc
* 128MB PC133 + 64 MB PC100 SDRAM
* 13GB Quantum HDD (5400 rpm)
* Diamond Viper V770 32MB videokaart (nVidia TNT2)
* 50x Afreey CD-ROM *
* 40/24/40 Freecom CD-RW *
* Standaard miditower ATX-behuizing met 235W voeding
* Samsung Synmacter 753 17" CRT *

Gebruiksdoeleinden:

Echt intensief zal de PC niet gebruikt worden. Voor het meerendeel zal het gebruik beperkt blijven tot Office, internet en telebankieren. Echter, mijn vader wordt steeds actiever met zijn digitale camera en slingert op de PC steeds vaker PhotoShop aan om zijn foto's (met succes ;) ) te bewerken. Rekenkracht en werkgeheugen zijn dus een factor om rekening mee te houden. Bovendien hebben mijn ouders de insteek om na deze upgrade geen financiële middelen meer in het apparaat te steken. Ofwel: de nieuwe PC moet het ongeveer 10 jaar gaan uitzingen. Een beetje reserve (qua kracht en snelheid) is dus niet verkeerd :P

Budget:

Mijn ouders zijn bereid om en nabij €500,- te besteden. Dit is echter de max! (alhoewel 2 tientjes meer ook wel bespreekbaar is ;) ).

Richtlijnen, randvoorwaarden en yadda yadda:

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om alles te vervangen. Recentelijk (tot een jaar geleden) zijn namelijk een nieuwe CD-ROM drive en een CD-RW drive aangeschaft. Deze kunnen dus weer worden hergebruikt. Ook het beeldscherm willen ze graag houden (voor hun doeleinden is 17" voldoende).

Mijn eigen vooronderzoekje:
Uiteraard heb ik zelf al het een en ander uitgezocht, qua mogelijkheden. Budgettair gezien kom ik derhalve uit bij een AMD-platform. Zeker omdat videobewerking niet van toepassing is (en ook niet zal worden), geeft de Intel PIV voor hen geen meerwaarde. Met dat in het achterhoofd gehouden, heb ik de Tweakers BBG van afgelopen januari bekeken en daaruit bleek het basis-syteem vrij goed aan te sluiten op hun wensen en eisen.

Ik zit daarom te denken aan de volgende componenten:

* AMD Atlon64 2800+
* Gigabyte GA-K8NS moederbord (S754, Gbit LAN, sound)
* 512 MB PC3200 DDR
* 120 GB Maxtor DiamondMax 9 HDD P-ATA
* nVidia GF FX5200 128MB video
* Aopen QF50B behuizing (300W voeding) beige (want de optische drives zijn ook beige en de kast staat toch op de grond ;) ).

Als ik dit lijstje zou bestellen bij EuroMaxi.nl zou ik op een totaalbedrag uitkomen van ca. €430 en hebben mijn ouders weer een systeempje waarmee ze de komende tijd wel uit de voeten kunnen.

Heb ik - gezien de gebruiksdoeleinden - een degelijke verzameling uitgezocht of zien jullie nog punten ter verbetering? :)

[ Voor 78% gewijzigd door Wok op 12-02-2005 17:45 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCR
  • Laatst online: 21-06-2024

TCR

pfffffffff

Wok schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 17:24:
* AMD Atlon64 2800+
* Gigabyte GA-K8NS moederbord (S754, Gbit LAN, sound)
* 512 MB PC3200 DDR
* 120 GB Maxtor DiamondMax 9 HDD P-ATA
* nVidia GF FX5200 128MB video
* Aopen QF50B behuizing (300W voeding) beige (want de optische drives zijn ook beige en de kast staat toch op de grond ;) ).
ik zou een radeon 9200 kopen ivm de betere beeld kwaliteit en van het extra geld een stapje snellere proc kopen of 512 mb ram extra erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

TCR schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 19:47:
[...]

ik zou een radeon 9200 kopen ivm de betere beeld kwaliteit en van het extra geld een stapje snellere proc kopen of 512 mb ram extra erin
Inderdaad, qua prijs verschillen de FX5200 en de R9200 nauwelijks van elkaar, dus dat is inderdaad een optie. Maar ik dacht dat ATi en nVidia de laatste tijd qua beeldkwaliteit juist weer erg dicht bij elkaar zaten (op 2D gebied that is)? Ben zelf namelijk sinds een klein jaartje ook weer terug bij nVidia, omdat ik geen duidelijk verschil in beeldkwaliteit zag t.o.v. ATi. Ik neem het in ieder geval zeker mee bij de 'offerte' (:P) voor mijn ouders. :)

Over de CPU dan wel het RAM: Gezien de max. van het budget is er inderdaad wat ruimte om te spelen met de proc of extra RAM. Hierbij geldt echter wel dat het budget niet ten volle besteed hoeft te worden. Ze willen €500 uittrekken voor de upgrade, maar minder is natuurlijk altijd beter ;) Ik neem het in ieder geval mee als mogelijke uitbreidingsmogelijkheden :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 21:37

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb mijn oude XP2400+, Asus A7N8X-Deluxe en 512mb mem verkocht.

De volgende onderdelen neem ik gewoon mee:
AGP- XFX 6800 LE @ 16*6
Audigy 2
WD 80 Gb, 8mb
en de standaard dingen.

Heb nu een budget van 450 euro voor mobo, cpu en mem. Het is voornamelijk een gamesysteem.

Ik dacht zelf aan:
AMD64 3000+ s939 winchester € 138
MSI K8N NEO2 Platinum € 127
Corsair 1GB TWINX CAS2 400mhz € 187

Het geheugen vindt ik alleen vrij duur in vergelijkin met de rest van het systeem.
Is die corsair cas2 wel echt zo goed dan? De reden dat ik die heb gekozen is omdat als ik de processor overklok de geheugen zo ver mogelijk 1:1 te laten draaien met de FSB van de processor. (HT < 1Ghz natuurlijk). Of kan ik beter gewoon goedkoop geheugen nemen bv. 1GB Twinmos CL2.5 en dan een amd64 3200+ ? keuzes,keuzes... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 08-09 16:16
Ik denk dat een CL2.5 tegenover een CL2 niet zoveel uitmaakt icm een snelle (lees 800MHz. FSB).
Volgens mij kan je dan beter een snellere proc kopen. Kan iemand mijn verhaal bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:26

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik zelf heb een 3200+, Msi K8N Neo4 Platinum en 1024 Twinmos mem, dat goedkope, oced voor geen meter. Stabiel op 220 x 10. En shit timings: 2,5-3-3-8. Ik zou wel degelijk memory kopen, ik ga deze set mem ook verkopen en na OCZ of Geil kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
  • Laatst online: 01-01 21:05
Mijn specs:
-----------------------------------------------
MSI KT3 ARU ultra atx socket A
AMD Athlon 2100+ XP
512 MB DDR
Voeding 300 Watt

Wething 19" monitor
NVIDIA GeForce4 MX 460

Compaq 17" monitor
ATI 3D RAGE II+ PCI

Creative SB Audigy

standaard dvd-reader
SAMSUNG DVD R/RW SH-W08A

80 GB intern (maxtor)
80 GB extern

Hauppage TV kaart
-----------------------------------------------
Ik draai vooral op Linux (Suse 9.1), maar speel ook weleens een spelletje op Windows XP.
Ik wil graag dat die spellen (ik wil Half Life 2 gaan kopen) wat beter gaan draaien. Ik draai een dual-monitor setup, maar het is niet nodig dat de secundaire monitor 3d-werk aankan.
Ik zit dus te denken aan een beter processer, meer geheugen en een betere videokaart.
Ik wil tussen de 250 en 750 EUR uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:26

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Mijn systeem:

Athlon 64 3200+ (Winchester) (220 x 10) Gekoeld door een Zalman 7000Cu
1024 Twinmos pc/3200 2,5 - 3 - 3 - 8
Msi K8N Neo4 Platinum
Asus E6600 GT Pci Express 520/1200 stock koeler helaas.
120 Gig Maxtor helaas (IDE)
Nec 3500
Msi Dvd Speler
Antec Sonate Lifestyle met True Power 380 Watt

Doel:
Voornamelijk gamen en muziek downloaden/luisteren.
En af en toe beetje overlocken:P.

Budget:
Rond de 200 euro

Wat ik wil gaan doen:
Helaas nekt mijn geheugen mijn processor, krijg hem niet hoger dan 220. Ook al met dviders geprobeerd, voltage verhoogt, andere timings, alles leidt dat hij dan niet meer boot.

Ik kan dus 2 dingen doen:
Of ik koop mij een of twee harde schijven erbij, 2x 160 gig Maxtor Sata.
Of ik doe mijn geheugen upgraden, nu heb ik zo allemaal beetje rond gekeken en voor degelijk geheugen ben ik minimaal <270 kwijt, wat ik liever niet wil uitbesteden, maar mijn processor kan veel hoger, geheugen wilt helaas niet :(.

Wat zou voor mij de beste performance geven in verschillende games?
Of niks upgraden?
Of voor een 2e hands setje OCZ of Geil gaan?
Of proberen mijn oude geheugen te verkopen voor ongeveer 100 euro en dan Twinmos Speed Premium te scoren?

[ Voor 5% gewijzigd door Aight! op 13-02-2005 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Laatst online: 21-02-2022
Aight! schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:29:

Doel:
Voornamelijk gamen en muziek downloaden/luisteren.
En af en toe beetje overlocken:P.
Voor je primaire doel is de extra schijfruimte het belangrijkst.
Het overclocken doe je af en toe, dus ik denk dat je beter de extra hdds kan nemen.
Mooi systeem overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Huidig systeem:
Proc: AMD XP 2400+
MB: Asus A7V8X-SA
Mem: 1024 MB DDR (333 MhZ)
HD: 200 GB Maxtor 7200 RPM AT133 HD (8MB Cache)
Video: ATi Radeon 9800 Pro
Sound: Onboard
DVD: Liteon dingetje
DVD Fikker: NEC ND 2510
Monitor: Iiyama HM 704UTC-A 17" CRT

Wat doe ik er mee?
Internetten, Gamen, Office, Photoshoppen e.d. Flashen...

Nieuw moederbord + processor. AMD 64? Geheugen is wel een beetje probleem, dat zal 400 MhZ moeten worden :P en graag weer een Gb natuurlijk (werkt fijn). Videokaart gaat nog wel mee denk ik. Voor de rest ben ik een klein beetje audiofiel geneigd en zit ik er al langer over te denken een geluidskaartje te nemen, heb alleen geen ide wat... Ga misschien harde schijf erbij nemen, maar dat is optioneel...

Budget
Ervan uitgegaan dat ik mijn oude spul nog en beetje kan verkopen, denk ik rond de 500 euri's. Zoiezo ga ik denk ik wat later in het jaar upgraden, het liefst na een grote vakantie - dan heb ik meer geld ;) -

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 08:42
Shapeshifter schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:59:
Huidig systeem:
Proc: AMD XP 2400+
MB: Asus A7V8X-SA
Mem: 1024 MB DDR (333 MhZ)
HD: 200 GB Maxtor 7200 RPM AT133 HD (8MB Cache)
Video: ATi Radeon 9800 Pro
Sound: Onboard
DVD: Liteon dingetje
DVD Fikker: NEC ND 2510
Monitor: Iiyama HM 704UTC-A 17" CRT

Wat doe ik er mee?
Internetten, Gamen, Office, Photoshoppen e.d. Flashen...

Nieuw moederbord + processor. AMD 64? Geheugen is wel een beetje probleem, dat zal 400 MhZ moeten worden :P en graag weer een Gb natuurlijk (werkt fijn). Videokaart gaat nog wel mee denk ik. Voor de rest ben ik een klein beetje audiofiel geneigd en zit ik er al langer over te denken een geluidskaartje te nemen, heb alleen geen ide wat... Ga misschien harde schijf erbij nemen, maar dat is optioneel...

Budget
Ervan uitgegaan dat ik mijn oude spul nog en beetje kan verkopen, denk ik rond de 500 euri's. Zoiezo ga ik denk ik wat later in het jaar upgraden, het liefst na een grote vakantie - dan heb ik meer geld ;) -
Wat dacht je van het volgende:

* Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro (Sound, LAN, W-LAN, SATA-RAID, 1394)
* AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB, Boxed)
* 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos, Speed Premium)
* Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

Ik heb gekozen voor het A8V moederboard zodat je van je huidige AGP kaart gebruik kan blijven maken. Socket 939 heeft als voordeel dat je geheugen in dual channel draait, dit verklaart ook gelijk waarom ik voor 2 bankjes geheugen heb gekozen in plaats van één.

Het prijs verschil tussen de A8V non-WiFi en met-WiFi is 2,50. Vandaar de met-WiFi variant. Mogelijk heb je er nog wat aan (in de toekomst).

Totaalprijs 498,40

[ Voor 17% gewijzigd door Spixo op 13-02-2005 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

xychix

FreeBSD Rules !

Ik ben de laatste 2 jaar het overzicht in goede/slechte hardware een beetje kwijt geraakt (deed meer met laptops en speelde geen spellen meer)

Nu wil ik toch GTA Vice City en andere nieuwe spellen wel kunnen spelen (op mijn 23" LCD tv :9~ )

Vandaar dat ik graag mijn medetweakers om update advies vraag (of is het handiger de pc op marktplaats te gooien en een nieuwe te kopen)

Ik heb:
ECS K7s5a Mobo
256 Mb ram (geloof DDR)
1800+ AMD xp
Ati Radeon 7200 (geloof 64 Mb ddr)
40 gig 5400 Rpm disk

Ik zit er aan te denken ram te upgraden naar 1 gig ddr
en misschien een nieuwe videokaart. (hier is het budget wel wat beperkt zoveel game ik nu ook weer niet)

Kan iemand mij vertellen of die upgrades voldoende gaan zijn om de laatste spellen weer vloeiend te spelen (liefst op 1280*768 WXGA)
Of kan ik beter een nieuwe machine aanschaffen (is me wel wat duur)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

zou er 256Mb bij zetten en de Ati vervangen voor bijv 9600PRO. trouwens denk dat je HD wel een 7200 rpm zal zijn.... succes verder

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Vice City is nou niet bepaald een nieuwe game, dus die werkt er zo ook wel op. Ik zou zeggen probeer het eens, en als je vindt dat het beter moet beginnen met wat geheugen erbij (misschien sowieso geen slechte investering :?).
En vervolgens naar een niet al te dure videokaart upgraden, alweer, indien nodig.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbare setup als jij en heb onlangs een Radeon 9600 pro aangeschaft, ter vervanging van een geforce 4 mx.

Ik kan niet anders zeggen dan dat het een briljante aankoop is geweest. Niet alleen overklokt de kaart erg lekker, maar ook alle spellen, (farcry, doom3 HL2, NFSU 2 enz..) zijn uitstekend speelbaar op 1024-768.

Mijn advies, op basis van mijn eigen ervaring, is dat je prioriteit een fatsoenlijke videokaart zou moeten zijn.. Aan 512 MB ram heb je denk ik voldoende. Meer Ram is leuk om levels sneller te laden, maar je wint er weinig fps mee. Afhankelijk van je budget zijn er verschillende interessante videokaart opties, bedenk echter wel dat het bijzonder weinig nut heeft om voor een top-of-the-line kaart te gaan, aangezien de rest van je systeem dan de bottleneck gaat vormen.

Conclusie: 256 Geheugen er bij en een leuke midrange videokaart.

Succes.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 19:48
Als het je om Vice City en andere spellen gaat kan je beter een PS2 of Xbox kopen, anngezien je de spellen op een 23" lcd TV wilt spelen. Scheelt ook nog eens een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 21:17

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Een geheugen upgrade zal voor het spelen van spellen erg weinig uit maken. Als je de nieuwste spellen wilt spelen moet je minimaal een nieuwe videokaart kopen van een nieuwere generatie. Denk hierbij aan bv een Ati 9800pro.
Dan nog betwijfel ik of het allemaal lekker speelt.
Je complete systeem is aardig verouderd en eigenlijk nooit echt snel geweest.
Je hebt vrij weinig geheugen, (dat had je zelf ook op opgemerkt :D) ik raad aan om tenminste 512MB te hebben)
Je hebt een trage 5200 rpm hdd, koop een nieuwe bv 120Gb 7200schijf (zijn helemaal niet zo duur meer)
En ja je processor is denk ik een 1800+ en geen 1.8 Gz ook niet echt snel meer maar als de rest sneller is zou het gamen nog wel moeten gaan.

Al met al raad ik gewoon aan om een nieuwe computer te kopen, zeker als je op zulke hoge resoluties wilt spelen dan is je complete systeem eigenlijk te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkel1982
  • Laatst online: 00:43
ECS K7s5a Mobo
768 Mb ram 70€
Sempron 2400+ Boxed 65€
Ati Radeon 9600 pro 100€
40 gig 5200 Rpm disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Om de nieuwste spellen te spelen:
1 Gig DDR400
2x Twinmos 512 MB (66 euro/stuk pricewatch)
AMD64-platform (s754 is budgetvriendelijker dan s939, maar biedt weinig upgrademogelijkheden)
- Athlon 64 2800+ (115 euro pricewatch)
- Asus K8N (67 euro pricewatch)
een goeie videokaart
- Asus GeForce 6600 GT(222 euro pricewatch)

Daar ben je wat geld mee kwijt, maar je pc is dan wel weer mee met de tijd (en voor langer dan een paar maand). Een mooi compromis tussen uitgaven en prestaties.

= 536 eturo (zonder verzendkosten natuurlijk) :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

...je wilt dus OP JE TV .. wat games spelen.

Ik raad een PS2 aan... voor rond de 180 euro ben je klaar kwa hardware ( PS2, Geheugenkaart ) en voor 20 euro pak je GTA Vice City op... Oh een GTA San Andreas is ook de moeite waard.

Als je echte en pc wilt upgraden om games op te spelen... en het hoeft geen game monster te zijn... koop dan maar gelijk een nieuwe pc van rond de 1000 euro!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Om nog maar even wat mensen te corrigeren: Die schijf heb je bij het gamen nauwelijks last van, misschien duurt het inladen van levels wat langer ofzo, maar verder is het irrelevant.
En een 9600pro is inderdaad een leuke vidkaart voor dit doel.

Een heel systeem lijkt me zwaar overdreven, maar ik wil van de TS toch eigenlijk vooral weten welke games het hem om gaat. HL2 vraagt wel ff om wat anders dan Vice City ;)

En ik ben tegenstander van Vice City op de console, de controls zijn veel minder chill, en je resolutie is lager.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

xychix

FreeBSD Rules !

mijn TV heeft een VGA aansluiting. Dus doet het opzich goed als monitor. Het met de huidige config GTA Vice City al wel goed draaien op 800*600. met widescreen optie aan.

Niet alleen dit spel is van belang maar spellen in het algemeen, als ik een Xbox of PS2 koop moet ik gamen met een controller, niets voor mij. Daar komt bij dat het in mijn geval gaat om 1 of 2 uurtjes per week.

De geheugen upgrade gaat er komen (waarschijnlijk naar 1 gig) aangezien ik ook veel experimenteer met VMWare en verschillende OSsen.

Ik heb genoeg diskruimte elders op mijn netwerk (nog een keer 80 en een keer 40 in het netwerk hangen als disks en nog wat laptops met 40/60 schijven)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom per se op je tv? De maximale resolutie van je tv ligt stukken lager dan die van je pc-monitor... Op je pc spelen is sowieso niet al te best voor je ogen denk ik (lage refreshrate + slechte resolutie).

Als je per se op je tv wil spelen, dan heb je toch helemaal geen recente videokaart nodig?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

Tweak-Freak schreef op maandag 14 februari 2005 @ 13:13:
Een geheugen upgrade zal voor het spelen van spellen erg weinig uit maken. Als je de nieuwste spellen wilt spelen moet je minimaal een nieuwe videokaart kopen van een nieuwere generatie. Denk hierbij aan bv een Ati 9800pro.
No offence maar de 9800 is al 2 jaar oud :+

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Tweak-Freak schreef op maandag 14 februari 2005 @ 13:13:
Dan nog betwijfel ik of het allemaal lekker speelt.
Je complete systeem is aardig verouderd en eigenlijk nooit echt snel geweest.
Je hebt vrij weinig geheugen, (dat had je zelf ook op opgemerkt :D) ik raad aan om tenminste 512MB te hebben)
Je hebt een trage 5200 rpm hdd, koop een nieuwe bv 120Gb 7200schijf (zijn helemaal niet zo duur meer)
En ja je processor is denk ik een 1800+ en geen 1.8 Gz ook niet echt snel meer maar als de rest sneller is zou het gamen nog wel moeten gaan.

Al met al raad ik gewoon aan om een nieuwe computer te kopen, zeker als je op zulke hoge resoluties wilt spelen dan is je complete systeem eigenlijk te traag.
Even wat dingen rechtzetten en om het geheel samen te vatten.
- De 9800Pro is zeer zeker geen nieuwe generatie kaart. Op dit moment kan je voor hetzelfde geld de veel beter presterende 6600GT van NVidia halen (wel een nieuwe generatie-kaart). Maar aangezien xychix speelt op zijn TV (wat hij zelf moet weten...) op max 800x600 zal een top-of-the-bill videokaart niet nodig zijn... Je moet het eerder zoeken in de buurt van een 9600XT.
- Eerst zeg je: "Een geheugen upgrade zal voor het spelen van spellen erg weinig uit maken" en dan "Je hebt vrij weinig geheugen" dat is wat raar. 256 MB is gewoon te weinig. Je meot het uitbreiden met iig 256 MB, maar liever met een reepje PC3200 MEM van 512 MB.
- Een 5200 rpm moet natuurlijk 5400 rpm zijn, maar als je dan toch naar de beste GB/prijs verhouding kijkt is dat al een tijdje de 120 GB niet meer. Verschilt per merk of het 160 GB of 200 GB is.
- Natuurlijk is zijn CPU 1800+ en geen 1,8 MHz, dat is nooit zo bij AMD.
Verder is het gewoon heel moeilijk advies geven, aangezien er gewoon geen budget wordt geplaatst. Dus xychix, post je budget en dan kunnen we zien welke MEM en videokaart het meest voor jou geschikt is of dat misschien een volledige upgrade wel haalbaar is!!! Iets in de trant van: Borromini in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..." of AJ1815 in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..."

[ Voor 13% gewijzigd door AJ1815 op 15-02-2005 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
Ga ik een upgrade naar een Athlon64 3500+ merken als ik nu heb:

Asus a7n8x XP2700+
512MB geheugen
9700 np

(ben geen gamer, noch overclocker)
Gebruik is voornamelijk internet, muziek, grote foto's bewerken (=35MB tiff).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

TMC

Ik heb nu het volgende systeempje:
Mobo: ECS M848
CPU: AMD Athlon XP 2600+ (met FSB = 333 mhz)
Geheugen: PC2700 512 mb (merk weet ik niet)
Videokaart: Sapphire Ati Radeon 9600 XT

Ik zou graag overstappen naar een AMD Athlon 64 setje met ~€300 als maximum. Grote eis is dat er een AGP slot op zit, aangezien ik geen trek heb in een nieuwe videokaart en ik gok dat de komende 1-1½ jaar er nog wel zat AGP videokaarten te koop zijn. Het liefst heb ik ook socket 939. Vind het niet fijn om op een dode socket zitten :P.

Anyway, dit had ik in gedachten:
Mobo: Gigabyte K8NS-939 €80
Processor: AMD Athlon 64 3000+ €150
Geheugen: 2x 256 mb €72

Prijzen zijn afkomstig van Alternate.

Enig probleem is dat ik er geen trek in heb om het zelf in mijn PC te schroeven, omdat ik daar nog geen ervaring mee heb (schaam schaam :+). Dus ik moet nog even een lief winkeltje vinden die dat zo goedkoop mogelijk doet (het liefst gratis) omdat ik zoveel centjes bij hun besteed. Was trouwens van plan om mijn ouwe setje dan in een andere kast te plaatsen, om zo wél de nodige ervaring op te doen. Dat durf ik echter niet als ik net allemaal nieuwe zooi heb ;).

Anyway, wat denken jullie? En zijn die Gigabyte moedeborden wel wat? Ik heb wel een beter beeld van ze dan ik van bijvoorbeeld Asrock heb, maar toch heb ik een beetje argwaan, mede vanwege de prijs.

Ohja, wat ik ermee doe is gamen, maar niet echt diehard ofzo. Voor de rest Photoshop ik het één en ander, maar niet met extreem hoge resoluties.

[ Voor 18% gewijzigd door TMC op 15-02-2005 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
  • Laatst online: 01-01 21:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
BizonKid schreef op Tuesday 15 February 2005 @ 18:49:
Ga ik een upgrade naar een Athlon64 3500+ merken als ik nu heb:

Asus a7n8x XP2700+
512MB geheugen
9700 np

(ben geen gamer, noch overclocker)
Gebruik is voornamelijk internet, muziek, grote foto's bewerken (=35MB tiff).
Besef dat je dan meteen een nieuw moederbord nodig hebt... Denk trouwens niet dat het de moeite waard is. Lees nog even de Startpost door en de Topic-regels en maak even een volledige post, dan is het makkelijker adviseren.

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dit was mijn systeem
tijsco schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:06:
huidige systeem :
Athlon XP 2200
Excelstor technology j360 (60 gb, 7200rpm, 2mb buffer)
256 mb DDR-sdram (266 mhz
ASRock k7vm2
Asus GeForce4 Ti 4200
Nec nd2500 16x dvd +/- rw
waitec storm 52x cdrw
winxp pro sp2

waar ik m voor gebruik :
- af en toe gamen
- veel dingen tegelijk doen (firefox, dreamweaver, fotoshop, acrobat reader, msn,etc.)
advies van UltraR-pc was:
UltraR-pc schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:23:
[...]

-Geheugen (vergeet niet bij de aanschaf van een nieuwe cpu dat je oude langzame geheugen er dan uit zal moeten omdat hij anders een enorme bottleneck vormt, nu alvast idd voor 512mb pc3200 geheugen gaan,
-Videokaart
-Athlon64 socket 939 + mobo socket 939
-harddisk
ondertussen heb ik een 160gb pata maxtor max10 en 512 mb geheugen gekocht. helaas heeft nu of het moederbord of de processor het begeven en moet ik er dus iets mee.
probleem is dat ik eigenlijk nog steeds geen geld heb(net uitgegeven aan hd en geheugen), maar de computer heb ik wel nodig.
Zou ik nu het beste over kunnen stappen op athlon64? en zoja maakt het nog veel uit wat voor mobo/processor ik neem?)
Mijn grootste twijfel is of mijn voeding het wel aankan.
voeding: atx250w switching powersupply
+5v 22A
-5v 0.6A
+12v 6 A
-12v 0.8A
+3.3v 14A
5sb 1A (geen idee waar die voor is trouwens)

• AJ1815
tijsco schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:31:
[...]
Ondertussen heb ik een 160gb pata maxtor max10 en 512 mb geheugen gekocht. helaas heeft nu of het moederbord of de processor het begeven en moet ik er dus iets mee. Probleem is dat ik eigenlijk nog steeds geen geld heb (net uitgegeven aan hd en geheugen), maar de computer heb ik wel nodig.
Zou ik nu het beste over kunnen stappen op athlon64? En zoja maakt het nog veel uit wat voor mobo/processor ik neem?)
Mijn grootste twijfel is of mijn voeding het wel aankan.
voeding: atx250w switching powersupply
+5v 22A
-5v 0.6A
+12v 6 A
-12v 0.8A
+3.3v 14A
5sb 1A (geen idee waar die voor is trouwens)
Ik zou dan in de vraag en aanbod gaan kijken of je daar niet iets tweedehands op de kop kan tikken voor tijdens het sparen. Een overstap naar AMD64 is vrij duur als je het goed wilt doen en als je het niet goed doet is het verloren geld ipv een investering. Hoe weet je trouwens dat je mobo of CPU dood is?

Verwijderd

Ik ben al begonnen met upgraden (*)...

Ouwe config:

ASUS A7N8X
*Athlon XP 1800+ met glacial tech cooler
Dane- elec 2x 512 MB PC2700 cas 2
Hercules 3DProphet 8500le 64MB
1x 80 GB maxtor 7200RPM
1x 80 GB WD 7200RPM
2x 40 GB WD 400BB in striping Raid via sata converters aan:
Highpoint Rocket Raid 1520
LG DVD +/- RW
Toshiba 12x dvd-rom
TAGAN 380 Watt voeding

* Wordt nu Athlon XP-M 2600+ met Gigabyte PCU22-VG (hmm waar zou die combo voor dienen ;) )

Budget is rond de €175 (200 max)

Wat is nu het handigste om te upgraden, videokaart, geheugen of iets heel anders?
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
.

• Geef je huidige specs, GEEN linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig.
  • Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen?)
  • Geef aan wat je richtlijnen zijn (AMD of Intel, nieuw geheugen of videokaart)
  • Geef je aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven

• Geen offtopic posts
  • Geen hoe-is-dit-systeem vragen, zie ook ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..."

Alle uitgebreide regels (met uitleg) zijn hier te bewonderen.