[Ubuntu] Via bootloader(GRUB) niet naar windows.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:59
Laatst zag ik in de Newstracker Ubuntu voorbij komen, leuk, een debian alternatief(dat draaide overigens al op mn tweede PC).. Proberen natuurlijk! Ok, ik heb dus maar 1 harde schijf, en daarop stond een windows partitie, een swap partitie en een laatste partitie waar debian opstond. Die laatste heb ik dus bij Ubuntu install gebruikt om te installen. Mooi, ik kreeg meteen een melding dat Grub Windows aan de boatloader lijst had toegevoegd. Nou goed, installatie voltooid, maar toen kwam het probleem, ik wilde even rebooten om in windows te komen, en als ik Windows in de boot lijst selecteer, word ik gewoon gereboot, zonder ook maar iets van Windows(XP) te zien.

Ok, ik loop even alles langs.
• Ik heb Ubuntu niet de volledige harde schijf laten gebruiken
• Volgens GRUB in de ubuntu install stond Windows er nog op (anders zou hij niet worden toegevoegd)
• Een cat op /boot/grub/menu.lst ... Resultaat, alles staat goed. Eerste partitie, eerst hdd.
code:
1
2
3
4
5
title     Windows NT/2000/XP
root     (hd0,0)
makeactive
savedefault
chainloader     +1

• Grub install gedraaid: grub-install /dev/hda edit; Gaf geen foutmeldingen mee, maar loste mijn probleem ook niet op.
• Op google gezocht naar bepaalde trefwoorden zoals: "grub windows reboot" (maar niet veel gevonden)

Ik ben nog redelijk nieuw in linux, dus wees niet te hard :P Ik hoop dat iemand me met de informatie die ik gegeven heb kan helpen :)

[ Voor 8% gewijzigd door danslo op 28-10-2004 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mm heb zelf ook ubuntu geinstalleerd, en bij mij werkt het wel.
wat er aan code staat klopt iig voor zover ik de notatie van grub ken,
zal zodra ik thuis ben wel eens kijken hoe het er 'precies' bij mij in staat, al lijkt het me sterk dat daar een verschil in zit.

dat hij reboot geeft mij iig aan dat grub doorgeeft naar waar de bootloader van windows hoort te staan. (het fijne weet ik er ook niet van hoor)
maar het feit dat hij dan reboot vind ik vreemd.
Hij zou of moeten melden dat dat gedeelte niet bootable is, of gewoon windows booten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal moet dit toch lukken... ofwel staat je windows partitie niet op /dev/hda1.
code:
1
2
3
4
title Windows on /dev/hda1
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

Eventueel makeactive weglaten.

Kijk eens welke partitie van type NTFS is door even
code:
1
# fdisk -l /dev/hda

te runnen

Of staat windows op een andere HD ? Dan moet je even beginnen foetelen:
code:
1
2
3
4
5
6
title Windows on /dev/hdb1
rootnoverify (hd1,0)
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
makeactive
chainloader +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Er is maar 1 HD, ik ga nu even de rest proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:36
zou gewoon moeten werken met die grub entry (ervan uit gaande dat deze op de eerste partitie staat van de eerste disk)

boot anders ff met je windows cd en draai fixboot vanaf de console

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat er bij de installatie van Ubuntu hetzelfde fout gaat als bij Fedora Core II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Ik had hetzelfde probleem onder Suse, daar kreeg ik het alleen opgelost door in mijn bios mijn HDD op lba te zetten ipv auto.
Toen ik Ubuntu wilde proberen kon ik windows pas weer booten nadat ik de HDD weer had teruggezet. Vaag probleem in ieder geval.

btw, je zou ook kunnen proberen boot toe te voegen na chainloader+1

code:
1
2
3
4
5
6
root     (hd0,0)
makeactive
savedefault
chainloader     +1
boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Stealth2000 schreef op 29 oktober 2004 @ 10:29:
Ik had hetzelfde probleem onder Suse, daar kreeg ik het alleen opgelost door in mijn bios mijn HDD op lba te zetten ipv auto.
Toen ik Ubuntu wilde proberen kon ik windows pas weer booten nadat ik de HDD weer had teruggezet. Vaag probleem in ieder geval.

btw, je zou ook kunnen proberen boot toe te voegen na chainloader+1

code:
1
2
3
4
5
6
root     (hd0,0)
makeactive
savedefault