Toon posts:

[Access] Leden administratie vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een leden adminstratie database in Access XP.

Ik heb daarvoor 3 tabellen.
1 met Leden waarin een PID ( persoon ID ) de primary key is en auto nr..en er staat een adres id in en achternaam & voorletter.

de 2e tabel staat een AID (adres id) ook primairy en auto nr...de PID staat erin en dan de Adres gegevens

de 3e tabel staat een LID (lidmaatschap ID ) in primary key, auto nr...ook de PID staat erin..

Nu heb ik een Een op veel relatie van Adres naar Leden
En een Een op Veel van Lidmaatschap naar Leden

vanuit de PID's van de adres/lidmaatschap tabellen naar de PID in de Leden Tabel.

Nu wil ik graag weten hoe ik het beste als ik in een formulier een achternaam invul of een PID..en dan op zoeken druk..dat ik een rits gegevens van die persoon krijg in een ander textvak of label..

Hoe kan ik dit het beste doen ? Ik vraag niet om een hele code ofzo, maar als iemand me een beetje op weg kan helpen...zoals of ik het met een query of een code moet doen..

want ik ben nog niet zo ver met access dat ik er veel van snap :) ik ken wel Mysql en daar kan ik dit zo bouwen wat ik wil.. dus als iemand me hints kan geven...alvast bedankt!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Wellicht heb je wat aan deze pagina. Hier wordt uitgelegd hoe je een searchform aan een database toevoegd.

Verder kan je nog gebruik maken van een combobox gevuld met alle Leden, zie hiervoor: Have the form move to the record selected in List/Combo box. Daarnaast kan je nog gebruik maken van een 'Autofilter'. Er zijn dus legio mogelijkheden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel lastig die code..kan er niet echt iets uit opmaken :'(

Is der niet een regel zoals

$result = mysql_query("SELECT woonplaats FROM users WHERE username = '$username')

text1.text = $result

of is zoiets soortgelijks simpel niet mogelijk bij access ?

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Supreme volgens mij wil je gewoon informatie uit meerdere tabellen displayen in een result? In dat geval kun je het beste gewoon een query maken, de betrokken tabellen linken (dus AID uit tabel 1 linken aan AID uit tabel 2), dan aangeven wat je wil tonen in je resultaat en misschien even stoeien met joins (dat kun je doen door rechts te clicken op een relatie (= dat verbindingslijntje) tussen 2 tabellen).

Omdat je je informatie uit een formulier haalt moet je dit wel in de query criteria aangeven. Dit kan bijv. zo:

Like IIf([Forms]![Form1]![Username] Is Null;"*";[Forms]![Form1]![Username])

dit is basically een if statement. Als je iets hebt ingevuld in je formulier (dus is not null) dan is je criteria voor de query de 'username'. Zo laat je query niet alle data zien, maar alleen die van degene die je hebt opgevraagd.

In je form kun je dan later weer de info ophalen uit je query resultaat.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks...nu heb ik dat

als ik nu een knop op mn form die query laat uitvoeren.. dan krijg ik een popup box met een vraag welke achternaam ik wil invoeren...

maar ik wou dat hij de textbox pakt op het form als 8ernaam ipv zon popup vraag...

heb ik iets verkeerds gedaan of heb je dit bewust gepost :)

• RealCato
ja dat kan wel...even zoeken in mijn eigen code hoor...

De volgende code is om een idee te geven, niet letterlijk copy pasten dus :P

Ik gebruik volgende namen:
- UserName = label in het form van de achternaam van de persoon die je op wil zoeken
- Result = tekstblok waar resultaat in komt te staan in je form. in dit geval is je resultaat 3 dingen, nl. PID , Username & AID.
- Query1 = query waar we het in eerdere post over gehad hebben

In je form code zet je t volgende:

Private Sub UserName_AfterUpdate()

[Result].RowSource = "SELECT DISTINCT PID, UserName, AID" _
& "FROM [Query1] " _
& "ORDER BY [Query1].UserName"

End Sub

Bovenstaande doet het volgende:
Nadat jij een keuze hebt gemaakt bij UserName in je form gaat hij de bijbehorende data selecteren uit de query (en je query gebruikt dan weer UserName om te selecteren welke data hij moet hebben) en die data gaat hij laten zien in het tekstblok Result (met 3 velden)

hoop dat het een beetje duidelijk is, ben niet zo goed in uitleggen :s

[ Voor 95% gewijzigd door RealCato op 29-10-2004 13:30 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb nu

Private Sub Achternaam_AfterUpdate()
[Result].RowSource = "SELECT DISTINCT Woonplaats, Achternaam, Voorletters" _
& "FROM [Query1] " _
& "ORDER BY [Query1].Achternaam"
End Sub

En ik krijg dit in mn result box:

SELECT DISTINCT Woonplaats, Achternaam, Voorletters FROM [Query1] ORDER BY [Query1].Achternaam

Ook wel logisch want waar moet hij vandaan halen vanuit welke achternaam die moet kijken in die query..:/ ik raak in de war...

• RealCato
Query1 heeft als criteria dat hij alleen de achternaam pakt die je hebt geselecteerd in de form. Dit is 'UserName' in mijn eerste post. Je 'zoekveld' in je form moet je dus wel UserName noemen anders weet de query niet waar hij moet zoeken

[ Voor 43% gewijzigd door RealCato op 29-10-2004 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ... ik krijg geen results ik krijg gewoon die line code in mn result box:?

Like IIf([Forms]![Form1]![Achternaam] Is Null;"*";[Forms]![Form1]![Achternaam])
staat in de criteria

Moet query1 niet ergens worden aangegeven ?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 14:09 ]

• RealCato
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 14:04:
Like IIf([Forms]![Form1]![Achternaam] Is Null;"*";[Forms]![Form1]![Achternaam])
staat in de criteria

Moet query1 niet ergens worden aangegeven ?
Nee. Dit criterium staat in query1 en vraagt als het ware aan Form1 wat in het veld met als label 'Achternaam' staat. Als er niks in staat dan toont hij alles. Als er iets ingevuld is dan toont hij alleen de gegevens die bij die achternaam horen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij ziet
"SELECT DISTINCT Voorletters, Achternaam, Woonplaats FROM [Query1] ORDER BY [Query1].Achternaam"

als text..en niet iets wat ie moet uitvoeren..want ik krijg die regel in mn results ipv het geen wat eruit moet komen

• RealCato
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 14:18:
Hij ziet
"SELECT DISTINCT Voorletters, Achternaam, Woonplaats FROM [Query1] ORDER BY [Query1].Achternaam"

als text..en niet iets wat ie moet uitvoeren..want ik krijg die regel in mn results ipv het geen wat eruit moet komen
En je hebt die functie in de code builder gezet van Form1?
Dus in design view gaan bij form en dan rechtsclicken -> build event -> code builder

Je moet er ook op letten dat Result een listbox is met 3 kolommen en dat-ie unbound is (control source dus leeg).

[ Voor 13% gewijzigd door RealCato op 29-10-2004 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja...

Option Compare Database

Private Sub Achternaam_AfterUpdate()
[Result].Rowsource = "SELECT DISTINCT Voorletters, Achternaam, Woonplaats FROM [Query1] ORDER BY [Query1].Achternaam"
End Sub

en een textbox Achternaam
een listbox Results

Verder niks

• RealCato
dan weet ik zo direct geen oplossing :(
ik heb net op een database van mezelf getest en daar ziet-ie het niet als een string

Pagina: 1