Toon posts:

19"CRt of 19" TFT

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik toch eigenlijk wel een nieuw beeldscherm nodig heb. Mijn huidige beeldscherm is een goedkope LiteOn 17", maar die kan hoger dan 1024x768 niet meer op 85 hz draaien. Voor werken in Maya of Photoshop heb ik eigenlijk wel een hogere resolutie nodig, dus daarom zou ik graag een nieuwe willen.

Mijn bureau is 80 cm diep, maar omdat 19" CRT schermen nog een stukkie groter zijn dan 17" kan ik er niet goed recht voor zitten. Mijn huidige beeldscherm staat al een beetje schuin en ik krijg toch wel wat klachten als ik te lang achter de computer zit. Daarom zou een TFT dus waarschijnlijk beter zijn.

Prijzen van een 19" TFT zijn niet al te laag. Dit is in principe niet zo'n vreselijk probleem, maar het moet het dus wel waard zijn.

Eisen:
- Geschikt voor games, RTS/FPS (ik heb nu een ti4200, maar ik ben van plan over een paar maandjes een 6800 (GT) of een X800 te kopen)
- Minimale resolutie 1280x1024
- Schappelijke prijs, eigenlijk niet meer dan 600 euro als dat realistisch is.

Ik heb wel wat gezocht op THG en Anandtech en in de nieuwrubriek, maar ik kon niet zo snel reviews (en dan vooral van die handige massavergelijking) vinden. Wat zijn daar goede sites voor?
Ik zag ook in de FAQ dat een 17" CRT eigenlijk maar 15,3" is. Is er echt zo'n groot verschil tussen? Dan is een 17" TFT ineens een stuk interessanter.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Het is idd zo dat een 19" crt maar een heel klein beetje groter is dan een 17" tft. Dit komt doordat een crt scherm vaak bol is. Nog een rede is de onbruikbare rand van een crt scherm omdat de een of andere waarde te hoog is ofzo. Er zit bij een crt scherm iig een stuk achter de kap (vandaag zo'n dikker rand). Ik wou ook OF een 19" crt of een 17" tft omdat beide gewoon bijna net zo groot zijn. Ik zou voor een 17" tft gaan (ik heb bijvoorbeeld de samsung 710T) aangezien 19" crt wel erg lomp word voor jou bereau :> . De samsung 710T is iig goed voor gamen.

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:54
Een 17"TFT is ongeveer gelijk aan een 19"CRT.

Voor de rest:
-CRT voordelen:
Zeer betaalbaar
Uitstekende kleurweergave
Veel resoluties mogelijk
-CRT nadelen:
Grote omvang (niet representatief)
Geometrische vervormingen (door bolle beeldbuis)
Energieverbruik (tussen 100 en 200 watt)
Veel warmteafgifte
-TFT voordelen:
Representatief
Licht van gewicht
Helder beeld
Scherp beeld
Vaak een DVI aansluiting
Energiezuinig (plusminus 50 watt)
Weinig warmteafgifte
-TFT nadelen:
Duur
Kans op dode pixels
Vaste (optimale) resolutie
Beperkte kleurweergave
Beperkte kleur contrast ratio
Ghosting bij games bij goedkopere/oudere modellen en bij hogere FPS
Beperkte kijkhoek
Minder lange duurzaamheid tov CRT schermen

e.e.a hangt natuurlijk ook af van het merk en model dat je kiest, het bovenstaande geldt alleen in grote lijnen.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook kijken naar manieren op je bureaublad wat meer diepte te geven zonder te weten wat jouw persoonlijke situatie is.

Doe het goed doe het Gamma :Y) (zegt een verstokt CRT'er...)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat even op de site van Salland te kijken en ik zag dat 19" TFT met 12-16 ms best betaalbaar is. Enige manier om een 19" CRT kwijt te kunnen is een hoekbureau nemen. Is in principe wel mogelijk, maar dan blijft er niet zo vreselijk veel ruimte over. En dan zit ik met een goed bureau waar niks meer mee kan.

Maar goed, dan ga ik maar eens kijken naar wat leuke 17" TFT modelletjes.

Ik ga trouwens wel op kamers dit jaar (als het goed is), dus ik weet niet of ik daar wel een CRT beter kwijt kan.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
oheng schreef op 28 oktober 2004 @ 13:51:
Een 17"TFT is ongeveer gelijk aan een 19"CRT.

Voor de rest:
-CRT voordelen:
Zeer betaalbaar
Uitstekende kleurweergave
Veel resoluties mogelijk
-CRT nadelen:
Grote omvang (niet representatief)
Geometrische vervormingen (door bolle beeldbuis)
Energieverbruik (tussen 100 en 200 watt)
Veel warmteafgifte
-TFT voordelen:
Representatief
Licht van gewicht
Helder beeld
Scherp beeld
Vaak een DVI aansluiting
Energiezuinig (plusminus 50 watt)
Weinig warmteafgifte
-TFT nadelen:
Duur
Kans op dode pixels
Vaste (optimale) resolutie
Beperkte kleurweergave
Beperkte kleur contrast ratio
Ghosting bij games bij goedkopere/oudere modellen en bij hogere FPS
Beperkte kijkhoek
Minder lange duurzaamheid tov CRT schermen

e.e.a hangt natuurlijk ook af van het merk en model dat je kiest, het bovenstaande geldt alleen in grote lijnen.
1 ding ben ik het niet zo meer mee eens, de prijstelling van een TFT is de laatste tijd heel erg gedaald, kijk maar is de koopjes na, je kan voor redelijk bedrag een TFT kopen tegenwoordig, een goede crt kost dan ongeveer net zo veel.

Verwijderd

Is het nodig dat je bureau tegen de muur staat? Anders haal je het een stuk naar voren, de voet van het beeldscherm zit toch redelijk aan de voorkant en zo win je dus een behoorlijk stuk.

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-08 16:57

SveNRG

Onderweg

Voor werken in Maya of Photoshop heb ik eigenlijk wel een hogere resolutie nodig, dus daarom zou ik graag een nieuwe willen.
Als je Photoshop gaat draaien en je vak serieus neemt, neem dan in vredesnaam een CRT. Dit ivm kleurweergave. Je wil niet dat de gamma veranderd als je even iets anders tegen het scherm aankijkt.

Er bestaan wel TFT schermen die wél geschikt zijn voor zulke taken, maar als ik het zo lees heb je hier geen budget voor. Ik heb het dan over die nieuwe LaCie 21" krengen om maar iets te noemen :p

Voor gamen is een TFT tegenwoordig natuurlijk prima geschikt. En je hebt niet meteen een vissekom op je bureau staan. Ik heb zelf vorig jaar een 22" Mitsubishi CRT gekocht, en ben er nog steeds errrrrg blij mee. Ik doe zelf ook veel photoshop.

All that you know, is at an end

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *

Dit is dus gewoon een kwestie van een aantal reviews lezen, dan kan je vrij snel voor jezelf bepalen wat een geschikte scherm is :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.