[MSI K8M Neo-V] CPU fan wil niet trager draaien

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb hier een Athlon 3000+ op een MSI K8M Neo-V moederbord. Ik heb het BIOS al geupdate naar de laatste versie. Toch krijg ik de CPU fan niet trager draaiend. Ik heb zowel met Cool & Quiet als manueel geprobeerd.

Cool & Quiet

Ik heb C&Q in het BIOS ingeschakeld, de AMD CPU driver geïnstalleerd en Energiebeheer op minimaal gezet. De CPU snelheid zakt nu van 2000 MHz naar 1800 MHz als deze idle is. Volgens mij moet deze zakken naar 1000 MHz?

Ook de CPU fan blijft meer dan 3000rpm draaien. En dit terwijl de CPU maar 33°C is.

manueel

Met het programma CoreCenter van MSI kan je normaalgezien de fan handmatig tragre laten draaien. Maar ook dit wil niet lukken. Hij blijft ook hier op iets meer dan 3000rpm.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38
Om je fan langzamer te laten draaien moet je in je bios een Smartfan of Q-fan optie aanzetten. Kijk eerst even of je MB/bios dit wel heeft. Zo niet dan moet je een programmatje als Speedfan gebruiken.

Verwijderd

ASCPI2.0 aanzetten en cool 'n' quiet activeren op mobo..

• WimB
MEGATRON schreef op 28 oktober 2004 @ 13:11:
Om je fan langzamer te laten draaien moet je in je bios een Smartfan of Q-fan optie aanzetten. Kijk eerst even of je MB/bios dit wel heeft. Zo niet dan moet je een programmatje als Speedfan gebruiken.
Deze optie zit niet in een BIOS van MSI. Speedfan heb ik nog niet geprobeerd, want normaalgezien moet Cool & Quiet dit toch voor mij doen?
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 13:55:
ASCPI2.0 aanzetten en cool 'n' quiet activeren op mobo..
C&Q op moederbord staat aan, en waar ik ASCPI2.0 aanzet zou ik echt niet weten.

edit:
Ook SpeedFan krijgt de fan niet trager

[ Voor 6% gewijzigd door WimB op 28-10-2004 14:11 ]

• WimB
Probleem 'opgelost':
Hallo,-

Omdat het moederbord in kwestie hier een moederbord uit de 'V-class' serie betreft, is er geen functionaliteit voorzien van een CPU fan slowdown. De draaisnelheid van de CPU zal dus altijd rond 3000 toeren blijven.

Best Regards,
Support Team
msi-info@msi-computer.nl
Customer Service Dept.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38
@wimB : CnQ zorgt er alleen voor dat cpu langzamer gaat lopen en doet verder niets met de snelheid van je cpu-fan. Dit is iets wat vaak verkeerd begrepen wordt.

Verwijderd

Fancontroller?
Pagina: 1