Toon posts:

Betalen voor psd file?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik bouw en onderhoud een website voor m'n klant. Nu heeft die klant bij een designbureau een flyer laten maken, alleen deze bevat veel fouten die ik in principe simpel zou kunnen veranderen (tikfouten/spelfouten). Mijn klant weet niks van computers. Ik zeg tegen m'n klant, geef mij de psd file en ik edit het zelf even snel. Hij naar het bureau gebeld en die zeggen dat m'n klant moet betalen om de .psd file te krijgen.

Is dit rechtvaardig? Mijn klant heeft betaald voor het designen, heeft hij dan ook niet recht op het .psd bestand?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Nee, als dat niet in de overeenkomst staat niet. Het auteursrecht ligt bij de ontwerper.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:43
Ligt eraan wat je hebt afgesproken in eventuele offerte.
Niks zwart-op-wit is niet handig, maar je kunt 't uitvechten. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 18:05
Waarom veranderen zij niet gewoon even die tikfouten? Wie heeft die fouten gemaakt?

Misschien kan je het zelfs nog een wanprestatie noemen als de fouten door het bureay zijn gemaakt.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja vind ik wel. Ik zie de .psd file een beetje als een source-code die technieken bevat die eigendom blijven van dat designbureau zelf.

Je bedrijf heeft het ontwerp voor een flyer gekocht, maar niet de code die dat ontwerp mogelijk maakt. (tenzij anders afgesproken)

Verwijderd

wat moet hij eigenlijk precies betalen? productiekosten, adminstratiekosten, auteursrechten, kosten voor medium, etc...

(niet dat ik zo weet of dat allemaal mag maar dat maakt de discussie makkelijker).
ligt er ook een beetje aan wie er in de overeenkomst tussen dat bureau en jouw klant als eigenaar genoemd is denk ik

//:D

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 11:52:

Is dit rechtvaardig? Mijn klant heeft betaald voor het designen, heeft hij dan ook niet recht op het .psd bestand?
Nee, zoals hierboven ook al een paar keer is verteld (mits afgesproken), maar wie is verantwoordelijk voor de fouten?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 16:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Niet als er geen duidelijke aanvullende afspraken gemaakt zijn ..
Als je normalerwijze een ontwerp maakt, maak je dat voor een specifieke toepassing en valt het onder jouw verantwoordelijkheid dat dit consequent en net wordt uitgevoerd, of minstens van het bureau waarvoor je werkt..

Zodra je echter een stramien moet maken, een generiek design dat voor verschillende toepassingen moet zijn, flexibel moet kunnen worden toegepast, is het een heel andere klus; waarvoor ook een andere offerte voor zou moeten worden opgesteld.

Laat ik eerlijk zijn, ik zit helemaal niet te wachten erop dat het eerste de beste zolderkamer-jochie die net illegaal Photoshop heeft geinstalleerd wijzigingen gaat aanbrengen aan een ontwerp voor een klant dat ik gemaakt zou hebben.
Als die jongen er een zooitje van zou maken, komt ook mijn werk in een kwaad daglicht te staan.

Dat er fouten in ontwerpen voor kunnen komen is bekend en normalerwijze zijn daarvoor correctie-rondes, als de oorspronkelijke ontwerper dat niet geoffreerd kan hebben is dat best wel een fout van hem geweest en moet de opdrachtgever daarover gewoon een streng woordje wisselen en lijkt het me logisch dat zulke correcties kunnen worden uitgevoerd binnen de oorspronkelijke offerte (hierbij is het bv van belang dat het bureau lid is van bNO, alhoewel, gezien je verhaal betwijfel ik het zelfs een beetje)
djluc schreef op 28 oktober 2004 @ 11:55:
Waarom veranderen zij niet gewoon even die tikfouten? Wie heeft die fouten gemaakt?

Misschien kan je het zelfs nog een wanprestatie noemen als de fouten door het bureay zijn gemaakt.
De vormgever geeft vormen, maar is geen tekstschrijver, het is redelijk om aan te nemen dat hij met aangeleverde teksten werkt, als daarin fouten stonden is het ook een schuld van de opdrachtgever, die misschien zelf ook wat betrokkener zou moeten zijn bij zijn eigen drukwerk en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door RM-rf op 28-10-2004 12:04 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Hoi,

Ik bouw en onderhoud een website voor m'n klant. Nu heeft die klant bij een designbureau een flyer laten maken, alleen deze bevat veel fouten die ik in principe simpel zou kunnen veranderen (tikfouten/spelfouten). Mijn klant weet niks van computers. Ik zeg tegen m'n klant, geef mij de psd file en ik edit het zelf even snel. Hij naar het bureau gebeld en die zeggen dat m'n klant moet betalen om de .psd file te krijgen.

Nee, dat heeft hij niet.
Je moet dat .psd bestand zien als een mal waar de uiteindelijke flyer mee gemaakt gaat worden.
Een klein beetje professional ziet de typefouten in bij het bestuderen van de opdracht en verifieerd bij de opdrachtgever of dit de bedoeling is.

Verwijderd

Ja en nee. Een vormgever is geen Neerlandicus, en kan iets wat goed is fout verbeteren. Als ik iets DTP blijf ik van alle teksten af, die mag de opdrachtgever zelf mooi nog even doorlopen en verbeteren. Afbreekfouten haal ik er wel uit, overblijfsel uit de tijd dat Express 4.0 standaard was ;).

Ontopic:
Als je drukwerk laat maken blijven de films eigendom van de drukker. Het lijkt mij dat volgens hetzelfde principe de .psd eigendom blijft van de designer.
Pagina: 1