[XP] SP2 echt noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

• DragonZeal
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik heb dus een fresh install gedaan van WindowsXP+SP2.
Zoals in een ander topic scheelt er iets met de thumbnails en crasht Windows Explorer steeds.
Dit begint op mijn zenuwen te werken want als het zo zit ga ik terug naar Windows2000 want die Thumbnails in XP is 1 van de reden dat ik veranderd heb.
Maar nu vraag ik mij toch af of ik niet beter WindowsXP+SP1 had geïnstalleerd.

En dan nu de echte vraag:
Is het echt noodzakelijk van SP2 te installeren of kan men gewoon verder doen met SP1?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:57
Als jij gewoon vanjezelf weet dat je je virusscan en windows een beetje up to date houdt is er imho vrij weinig aan de hand. :)

Hardwarematige firewall ervoor, zo min mogelijk windows software gebruiken (FireFox en ThunderBird bijvoorbeeld ;)) en dan is er imho geen noodzaak voor SP2

• DragonZeal
Ik gebruik dus inderdaad Firefox en Thunderbird.

Verwijderd

Ik heb SP2 ook al een aantal weken geleden geïnstalleerd. En ik moet zeggen dat SP2 mij ontzettend tegenvalt. Het systeem is trager geworden, vaak loopt het systeem al helemaal vast bij het inloggen.

Binnenkort als ik tijd heb doe ik dus een schone install en installeer SP2 dus niet meer.

Voor de rest had ik mijn systeem al dicht getimmerd met een goede firewall + virusscanner.

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier een zelfde ervaring. Na het installeren van SP2 was mijn boottime een factor 3 langer geworden. Heb hem meteen weer er af gehaald. Ook al omdat hij je maximale aantal connecties limited (Bittorent anyone?) en aan die firewall heb ik ook niet bijster veel.

Voorlopig blijf ik bij SP1 totdat upgraden niet langer uitgesteld kan worden. Zolang ik ook nog veiligheidsupdates kan installeren stap ik nog niet over.

[ Voor 11% gewijzigd door Doogie op 28-10-2004 10:42 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 13:50

Maasluip

Kabbelend watertje

IMHO is SP2 ook niet verplicht noodzakelijk. Natuurlijk zitten er update voor verschillende programma's bij die je anders mist, maar het is de vraag of je die wel echt nodig hebt.

Ter info: ik heb in het weekend ook SP2 geinstalleerd en maandag kwam er weer een update. Ik installeren en afsluiten (wel leuke optie van SP2: install and shutdown). Dinsdag wilde mijn computer prompt niet meer opstarten. Soms een reboot in het zwarte windows opstartscherm, soms pas bij 'initializing network connection' maar geen enkele keer (van de 10) kon ik inloggen. Dan maar F8 en last known good configuration geselekteerd. Sindsdien alleen maar gehibernate, maar ik ben bang voor de volgende restart.
Nee, ben er ook niet tevreden over.

Signatures zijn voor boomers.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mij lijkt me de problemen ontstaan door allerlei andere geïnstalleerde programma's die misschien voor komen in de Microsoft problemen lijst of daar nog aan toegevoegd moeten worden.

Ik heb i.i.g. totaal geen enkel probleem met XP, XP +SP1 en XP + SP2 ondervonden en dat op PC's variërend van een P2 300, P2 400, HP Laptop met een AMD Mobile 2000 en een PC met een Athlon64.

ARME AOW’er

• DragonZeal
Maar ik snap ni waarom op mijn 2de pc het probleem niet voorvalt.
Echt wel bizaar zenne.
Ik heb namelijk 3 pc's hier waar ik WindowsXp+SP1 heb opgezet.
Ik denk dat ik uit voorzorg alle 3 terug WindowsXP+SP1 ga opzetten.
Maar weer formatteren.
Pfff dienen Windhoos hangt mijn voeten uit.
Stom dat ik sommige dingen die ik doe in windows ni in linux kan doen.
Misschien dat ik die sommige dingen ga laten vallen en toch naar Linux over ga als het zo blijft duren.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Noodzakelijk: nee, zeker niet als je een andere firewall draait, en verder alle patches wel hebt.

Ervaring: paar kleine bugjes in vergelijking met XP SP1, verder geen problemen qua snelheid, stabiliteit of boottime.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DragonZeal
Ik ben tot een besluit gekomen.
Klaat gewoon WindowsXP+SP2 erop staan en heb alle folders zo ingesteld dat ze worden weergegeven als list.
Beke zot van Windows2000 te installeren als dat het enigste probleem is.
Inderdaad paar bugs maar voor de rest blijkt het toch goed te werken.
Het zal blijken na een week te werken zoals ik anders werk met Windows2000.
Want WindowsXP kan in mijn ogen nog altijd niet tippen aan de snelheid van Windows2000.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 08:39

Valkyre

Kitesurf FTW!

DragonZeal schreef op 28 oktober 2004 @ 10:54:
Want WindowsXP kan in mijn ogen nog altijd niet tippen aan de snelheid van Windows2000.
ik heb ook nog steeds liever win2k, maar winxp is dus echt wel sneller dan win2k.

je zegt naar boven ook dat je pc langzamer is geworden sinds SP2, daar heb ik dus helemaal geen last van.
ik heb alleen de service van ut secrutiy centre uit gezet, misschien dat dat helpt.

iRacing Profiel

Verwijderd

helemaal geen problemen met sp2, machine loopt vlotter. Enige is dat het opstarten misschien iets langer duurt maar zovaak doe ik dat toch niet.
En SP2 is niet alleen de firewall en popup blokker maar er zitten ook honderden `gewone' bug fixes in.

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-04 08:54
Hoe kan ik het best de security updates downloaden van Windows XP zonder die SP2 te downen? :|

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb hier 3 Computers met Windows XP en SP2 (2x XP Professional op PC's, 1x XP Home op een laptop) en heb zelf nog geen enkel probleem ondervonden met Windows XP SP2. Mijn Bittorrent downloads werden er ook niet langzamer of sneller van moet ik eerlijk zeggen, maar ik ben niet zo'n massa downloader met 4 downloads tegelijk enzo :)

Is het noodzakelijk? Nee. De belangrijkste patches worden los verspreid en daar heb je qua veiligheid voldoende aan. Natuurlijk zitten er in SP2 wat leuke opties, en als je een wireless network hebt dan zitten er zeker wel wat verbeteringen in, maar noodzakelijk is SP2 zeker niet. Je geeft zelf al aan toch geen Internet Explorer te gebruiken en je hebt waarschijnlijk ook allang een eigen firewall oplossing dus daar zit je ook niet op te wachten. Niet echt noodzakelijk dus, SP2

Althans, NOG niet. We zagen in het verleden al dat je minimaal NT4 en Service Pack 4 moest hebben voor bepaalde functionaliteit, en hetzelfde geld voor Windows 2000 waar je minimaal SP2 moet hebben voor bepaalde schijfgrootten bijvoorbeeld. In Windows XP SP2 is er bijv. Bluetooth support, en het is goed mogelijk dat Windows XP SP2 de minimale configuratie wordt indien je met Bluetooth wil werken, maar voorlopig hoef je je daar ook geen zorgen over te maken.

Hier staan de features. Oordeel zelf zou ik zeggen.....

Ik heb hier een heel bedrijf op Windows XP SP1 lopen, en het liefst laat ik dat nog eventjes zo.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

ik heb zelf ook geen problemen met sp2. Ik draai XP home met ingebouwde firewall en AVG antivirus.
Massadownloaden doe ik ook niet zo, alleen van de newsserver. Verder heb ik slechts 20 services draaien (incl. AVG, firewall en HP 2110 zooi). De boel draait lekker stabiel, alleen het is even wennen.

Ik ben best content met de popup blocker en andere features van SP2. Alleen je moet weten wat er wel en niet mee samenwerkt. Nog geen wazige problemen gehad in ieder geval( 1 maand). Ik heb overigens een geslipstreamde cd gebruikt.
(p4c 3GHz, Albatron 865PE PRO, FX 5900 XT, SB audigy 1met KX drivers, WD120 SATA)
de wifi ondersteuning is er iig op vooruitgegaan.

Ik denk dat het een goede update is voor de niet-tweakers.

eerst kijken dan zeiken

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Nou, ik laatst een clean install gedaan en daarna gelijk de volle 250MB netwerk installatie SP2 eroverheen gedaan en het bevalt voor geen meter.

Traag als dikke stront :( Veel crashes/pauzes etc. Ik heb zelf een firewall, virusscanner en router met hardware firewall en heb die bescherming van SP2 niet nodig. Ik zit er aan te denken WEER een clean install te doen en dan SP2 weg te laten. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Het systeem is er traag van geworden én het is niet goed compatibel met software.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• beezze
  • Laatst online: 29-04 09:33
Als je een beetje browst over i-net zieje non-stop verhalen over wat er wel niet allemaal fout gaat.
maar dat is allemaal gezeik. Dus dit moet je iig niet weerhouden.
zet gwn een sys-restore point en pompen. maar het is zeker niet noodzakelijk.
ik bedoel, wie gaat je nou hacken? je gebruikt firefox, dus geen pop-ups en je hebt een viruss scanner..
sp2, nergens voor nodig... kdenk wel dat m'n algemene performance wat omhoog is gegaan, maar 't kan ook dat ik me dat gewoon verbeeld.

To Beezze or not to Beezze

• koekeeghan
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb juist het idee dat mijn performance omlaag is gegaan, maar ik heb ook de 250MB netwerk install gedaan en dat is nergens goed voor vermoed ik.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hier ook geïnstalleerd van geslipstreamde cd. Geen vuiltje aan de lucht eigenlijk. Ik las laatst ergens dat SP1 iets trager was dan build 2600 maar dat SP2 weer iets sneller zou zijn. Service packs moet je gewoon niet over een bestaande installatie heen zetten. :P

Verwijderd

bij mij draait RTM over sp1, RC1, RC2 en het werkt nog steeds als een speer :)
Pagina: 1