Toon posts:

[OSX] Erven van rechten op nieuwe folders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in OS X op een willekeurige plek een nieuwe folder aanmaak krijgt deze altijd de standaard toegangsrechten, dat is:

Owner: ingelogde user read/write
Group: admin read-only
Everyone: read-only

Nu is dat nogal onhandig als je een externe FireWire schijf met anderen deelt over het netwerk. Iemand maakt een nieuwe folder aan en wordt daar eigenaar van, zelf heb ik dan read-only rechten. Nu kan ik met CHOWN en CHMOD wel de folders steeds weer de goede rechten geven maar onhandig is het wel. Overigens het veranderen van de rechten met appeltje-i werkt in geen enkele versie van OSX goed. Ook als je aangeeft dat alle onderliggende folders dezelfde rechten moet krijgen wordt alleen de geselecteerde folder gewijzigd. Maar dat ter zijde.

Is er een instelling zodat nieuw aangemaakte folders de rechten erven van de bovenliggende folder net zoals dat bij Windows werkt? Het enige dat ik er over kan vinden heeft betrekking op SMB shares, daar schijnt het een optie te zijn.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Vraag info op van de schijf (appeltje I ) en vink 'ignore ownership on this volume' aan

Staat bij een Nederlands systeem uiteraard wat anders :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik had al even met die optie zitten spelen maar dat werkte toen niet goed. Nu blijkt dat met de optie 'Ignore ownership' de permissions voor 'Others' op Read/Write moet staan anders heb je zelfs met je eigen account geen toegang tot de schijf vanaf het netwerk. Het blijft vaag maar hier kan ik wel mee vooruit denk ik. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. :)