Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 ATX voedingen combineren tot '1 grote'

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Beste electrotechneuten

Wat heb ik nodig?

Ik heb nodig een +12 Volt ± 25 Ampere aansluiting.

Wat heb ik:

1 pc voeding aopen 300 Watt +12 Volt 12 Ampère
1 pc voeding codegen 300 Watt + 12 Volt 13 Ampère

Doel:
Nu wil ik hier een autoversterker aan hangen zie Topic
Auto-versterker aansluiten op een huis-versterker

Is het verantwoord om de gele en de zwarte draad van beide voedingen op
elkaar aan te sluiten om zodoende een hoger amperage te creëren?

Het laatste wat ik wil is natuurlijk vuurwerk :?

[ Voor 4% gewijzigd door sw_reijnders op 28-10-2004 10:44 ]

Verwijderd

Lijkt me niet dat het gaat lukken. Op hun max zal de spanning wel gaan verschillen. dus de ampere's ook waardoor er een overbelast kan raken. Komt bij dat je met ATX voedingen ook de andere lijnen moet belasten.

Probeer eens maar eens om het met 1 voeding te doen. Heeel langzaam harder zetten tot de voeding warm wordt. Mischien is het volume al hoog genoeg als je hem half open hebt? Anders zou ik toch voor een ringkern schakeling oid gaan. Helaas wat duurder, maar wel zo betrouwbaar/makkelijk.

Maargoed, mischien is het beter je vorige topic aan te laten passen door de modjes. En wellicht dit er ff in te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 17:44 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Gaat inderdaad niet lukken als je het 1 op 1 aan elkaar kan knopen. Wat je wel zou kunnen proberen is het geheel via 2 weerstanden van 1/2 ohm en een groot genoeg wattage aan elkaar hangen, dan hebben beide voedingen iig iets speling tov. elkaars spanning. Ik heb echter geen idee of het feedback-geheel van de voedingen daar goed op gaat reageren, er is dus een kans dat je alsnog vuurwerk krijgt.

Waar je verder nog naar op zoek kan gaan: Op het Internet staat hoe je, met genoeg kennis, een AT(X) power supply om kan zetten zodat 'ie maar 1 spanning kan leveren. Met 300W zou je dan wat krap in je vermogen zitten, maart als je een 500W voeding pakt en op zo'n manier aanpast zou het moeten werken. Je hebt hier alleen wel redelijk wat electronica-inzicht voor nodig, probeer dit niet als je denkt dat 'geschakelde voeding' betekent dat er een aan-en-uitknop opzit :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Ik heb een auto versterker van 12v 10A heb er nu 1 voeding aan hangen AT 200Watt 8A net iets te weinig dus, heb geprobeerd 2 voedingen van 200 watt aan te sluiten door van allebei de gele plus en de zwarte min aan mekaar te knopen en dan op de versterker aansluiten, was niet echt een suc6 1 van de 2 sloeg hele tijd door de beveiliging, iemand een idee hoe het wel kan?

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Misschien met een 12V DC-DC converter op een van de 2?
Die gebruikte ik ooit bij een meetproject. Hij kon van 8-20V DC ingang stabiliseren naar een vrij nette 12V DC.
Verder zo geen idee eigenlijk....
Een eigen voeding klussen zou natuurlijk wel erg tof zijn.
Misschien dat je iets met een scheidingstrafo kan klussen oid. 2 Voedingen die 12V uitspugen op allebei hun eigen ingang van een eigen trafo. Dan de uitgangen van de beide trafo's parallel zetten.

ieeeepppppp :P

• sw_reijnders
Sprite_tm schreef op 28 oktober 2004 @ 22:11:
Gaat inderdaad niet lukken als je het 1 op 1 aan elkaar kan knopen. Wat je wel zou kunnen proberen is het geheel via 2 weerstanden van 1/2 ohm en een groot genoeg wattage aan elkaar hangen, dan hebben beide voedingen iig iets speling tov. elkaars spanning. Ik heb echter geen idee of het feedback-geheel van de voedingen daar goed op gaat reageren, er is dus een kans dat je alsnog vuurwerk krijgt.

Waar je verder nog naar op zoek kan gaan: Op het Internet staat hoe je, met genoeg kennis, een AT(X) power supply om kan zetten zodat 'ie maar 1 spanning kan leveren. Met 300W zou je dan wat krap in je vermogen zitten, maart als je een 500W voeding pakt en op zo'n manier aanpast zou het moeten werken. Je hebt hier alleen wel redelijk wat electronica-inzicht voor nodig, probeer dit niet als je denkt dat 'geschakelde voeding' betekent dat er een aan-en-uitknop opzit :)
Hmmm ja als een 300 Watt voeding 13 A levert zou een 500 Watt voeding dan
niet in de buurt van de 20 komen? dan zou ik al genoeg hebben. Ongeveer dan.
Maar dan kan ik net zo goed naar de electroboer gaan om een 12 volt 30 A voeding voor hetzelfde geld.
De versterker is intern afgezekerd op 30 ampere.
vingerfrits schreef op 28 oktober 2004 @ 22:48:
Ik heb een auto versterker van 12v 10A heb er nu 1 voeding aan hangen AT 200Watt 8A net iets te weinig dus, heb geprobeerd 2 voedingen van 200 watt aan te sluiten door van allebei de gele plus en de zwarte min aan mekaar te knopen en dan op de versterker aansluiten, was niet echt een suc6 1 van de 2 sloeg hele tijd door de beveiliging, iemand een idee hoe het wel kan?
tja het verschil tussen 8 en 10 ampere is niet zo groot als tussen 13 en 25 ampere ;). Als ik 22,5 Ampere zou het ook beter draaien. alleen kom ik er 10 te kort.

• sw_reijnders
VROEM! schreef op 28 oktober 2004 @ 23:29:
Misschien met een 12V DC-DC converter op een van de 2?
Die gebruikte ik ooit bij een meetproject. Hij kon van 8-20V DC ingang stabiliseren naar een vrij nette 12V DC.
Verder zo geen idee eigenlijk....
Een eigen voeding klussen zou natuurlijk wel erg tof zijn.
Misschien dat je iets met een scheidingstrafo kan klussen oid. 2 Voedingen die 12V uitspugen op allebei hun eigen ingang van een eigen trafo. Dan de uitgangen van de beide trafo's parallel zetten.
Jou theoriën snap ik niet helemaal :?. Wat doet zo'n DC-DC converter. Je gaat van gelijkstroom naar gelijkstroom? Maar dat heb je al . . . . . . toch 8)7 ?

Kun je een gelijkstroomvoeding niet zien als een simpele batterij die je parallel
schakelt?

[ Voor 8% gewijzigd door sw_reijnders op 28-10-2004 23:38 ]

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 20:08

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

pak gewoon alvast 1 voeding zeker hem af op net iets minder van het maximale van je voeding (simple zekering kost geen drol) en kijk tot hoever je het vermogen van je versterker omhoog kan zetten, het zal me niets verbazen als de voeding het gewoon trekt.
Wel aan te raden lijkt me om er een grote elko tussen te zetten om de pieken op te vangen. Dit doe je in de auto ook om je accu te sparen.

• sw_reijnders
ach de versterker komt uit een diesel ;).
Stroom zat in die accu. Ik geloof rond de 70 ampere.
Daar heb ik gewoon zonder die elko (condensator toch??) nooit
last gehad van iets of wat.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet elke 550 wat voeding levert veel ampera op de 12 volt lijn. Dit verschilt per merk en typenummer. Dus ik zou geen qtec 550 watt halen ofzo...

Verwijderd

Sprite_tm schreef op 28 oktober 2004 @ 22:11:

Als je perse 2 voedingen wilt gebruiken, is dit de oplossing, het opgenomen vermogen gaat zich dan (door die weerstanden) automatisch verdelen over de voedingen (die weerstanden zijn eigenlijk 2 spanningsterugkoppelingen, meer stroom door de weerstand, geeft meer spanning over de weerstand, met als resultaat in totaal meer spanning van voeding + weerstand richting de uitgang, waardoorde andere voeding meer belast wordt). Enige voorwaarde is wel dat je de voedingen nooit onbelast laat draaien.

• sw_reijnders
Dus als ik het goed begrijp bedoelen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0bwAjA5IjIQusavFgH4LgMSfXoh414BqxxQIfoYsOAqHqUdP*xsn*FW1*kcJ2dq37z!qJ6dZhlonhu4pK!!!aKhlgR8s0KRGLtGrFHULhtJ8Rs*8WHN!B0eYgbvXsF3Kfxeqiu84JBuDFPyh12dKxB**ylBdOR0OX/Electrisch%20schema%20auto%20versterker.JPG?dc=4675495274105958493

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

Corn

Raar jongetje

Op deze manier blaas je hoogstwaarschijnlijk allebei je voedingen op. Op het moment dat je nu een flink vermogen van allebei de voedingen gaat vragen, die in de buurt komt van hun limiet (25 A), dan zal de spanning in elkaar storten. Omdat geen enkele voeding hetzelfde is, zal de spanning niet tegelijk netjes inzakken. De voeding die de hoogste spanning geeft zal dan behoorlijk wat meer stroom gaan leveren dan dat hij zou moeten kunnen, en raakt oververhit/gaat kapot.
De andere voeding zal op dat moment ineens de 25A moeten gaan leveren, en fikt ook uit. 2 uitgefikte voedingen, en geen spanning op je versterker. Niet echt een oplossing dus.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

^^
what Corn says. Het is ook al vaker langs gekomen. Het is geen goede oplossing, de praktische bezwaren zijn gewoon te groot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.