Pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:34
Na een poging gewaagd te hebben mijn geheugen uit te bereiden van 512 na 1024 mb start mijn computer niet meer op. Eerst liep hij vast, dus ik 2e reepje verwijderen en met de originele setup verder:

Aopen Ak79d-400VN
Barton 2500+
Twinmos 512 mb pc2700
Gefroce FX5600

De reden van de vastlopen was snel gevonden. Het reepje geheugen bleek pc 2100 te zijn. Maar waarom de computer nu niet meer opstart is voor mij een raadsel. Ik doe de computer aan en het eerste wat mij opvalt is dat mijn systemledje niet meer aan gaat. Wel gaat mijn hdd ledje knipperen, ratelet mijn hdd wat en beginnen alle fans vrolijk te blazen. Het beeld blijft echter zwart en er is geen piep te horen. ook blijven de proc en het geheugen vrij koud, ook als ik de fans allemaal uit zet ( cpu fan ook uit dus ).

Nu zegt de handleiding van mijn moederbord alleen wat te doen bij piepjes, maar niks over helemaal geen piepjes. Nou is mijn vraag: welke onderdelen van mijn computer kunnen overleden zijn?

al geprobeerd:

Alles eruit behalve geheugen en proc
Alles eruit behalve proc
alles eruit behalve geheugen
ik heb dit alles ook geprobeerd met het gehuegen in 3 verschillende bankjes
maar de piepjes bleven uit en het beeld bleef zwart ( ook met videokaart alles geprobeerd)

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Reset je bios es.

Specs

• BasvanS
Vergeten te vermelden, ook al tig keer geprobeerd om de bios te resetten

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 17:31
guppie15 schreef op 28 oktober 2004 @ 09:20:
Vergeten te vermelden, ook al tig keer geprobeerd om de bios te resetten
En dat is ook gelukt?

• BasvanS
Hmm, hoe bedoel je? Ik weet niet fo die gereset is, er gebeurt namelijk helemaal niks. Zoals ik al zei, alleen mijn fans draaien en mijn hdd begitn te ratelen, voor de rest gebeurt er helemaal niks

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Trek voor de zekerheid de batterij van je mobo (JBAT1) EN de stekker uit de voeding.

Vervolgens even een paar keer op de powerknop rammen en effe laten staan. Weet je zeker dat de cmos gereset is.

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Er gebeurt vaak ook niks als je je bios reset(zichtbaar dan). Het is of een jumpertje voor een 2-3 seconden omschakelen, of je haalt de batterij uit de houder(wel voorzichtig, want superstevig is dat alles niet; gaat niet zomaar stuk hoor, gewoon met beleid die batterij eruit halen) en dan moet je die twee stukjes ijzer die normaal aan de plus en de min van de batterij zitten even twee seconden kortsluiten.

Dan reset hij het bios ook in het geval dat je geen jumpertje hebt.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• BasvanS
Ik weet zeker dat de reset gelukt, heb ook voor de zekerheid jullie tips nog effe gerpobeert. Maar het helpt allemaal niet. Wat is er kapot: Cpu, geheugen of mobo?

Verwijderd

Videokaart :D

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geheugen lijkt me het minst waarschijnlijk, gezien hij dan zou moeten gaan beepen.

Cpu en mobo kunnen beide kapot zijn. Heb je toevallig de mogelijkheid om er een debugger in te hangen, dan kun je zo vertellen waar het fout zit.

Andere manier is om de cpu even op een andere plank uit te proberen.
Sorry, maar waar slaat dit op. De kans dat de videokaart kaduuk is lijkt me onwaarschijnlijk gezien die bak niet post en ook niet beept. Met een brakke videokaart krijg je altijd nog IETS van leven uit je systeem.

[ Voor 37% gewijzigd door TERW_DAN op 28-10-2004 09:58 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 00:31

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Lijkt alsof je mobo of cpu een statische opdonder heeft gehad.

Voordat je gaat knutsellen in je kast, maak je dan wel altijd even aarde met iets??

bijvoorbeeld je radiator, of iets anders wat statische electriciteit van je overneemt?

Ik doe het meestal ook niet hoor, maar dat kan je fataal worden. (lees: dure grap)

Mr. T.

• BasvanS
Waarom zal je pc wel een piep geven als je geheugen brak is en niet als je cpu dat is

hmm, nee ik aard mijn systeem eigenlijk nooit.
als dat de oorzaak zou zijn dan zouden dus zowel mijn moederbord als mijn cpu het kunnen hebben begeven :S duur grapje idd :S

[ Voor 52% gewijzigd door BasvanS op 28-10-2004 10:06 ]

Verwijderd

Tsja misschien dat je van iemand een moederbord of cpu kan lenen, waarvan je weet dat ie werkt en dan kan je het testen, maar anders wordt het lastig...

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 28 oktober 2004 @ 09:57:

[...]

Sorry, maar waar slaat dit op. De kans dat de videokaart kaduuk is lijkt me onwaarschijnlijk gezien die bak niet post en ook niet beept. Met een brakke videokaart krijg je altijd nog IETS van leven uit je systeem.
euhem ... mijn videokaart is nog niet zo lang geleden overleden, en er kwam
ook niets uit.Het enige wat gebeurde was het draaien van ventilatoren, dus lijkt
mij dit zeer zeker niet een mogenlijkheid om op zn minst even naar te kijken.

Verwijderd

Als je een pc speaker hebt kun je in de meeste gevallen je cpu uitsluiten door to booten zonder geheugen. Als ie dan gaat piepen werkt je cpu nog.
Maar aangezien je geen POST krijgt denk ik eerder aan je mobo als aan je geheugen.

(Niet stiekem je geheugen verkeerd om geplaatst en nu een paar mooie brandplekjes op je mobo?)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 10:08:
Als je een pc speaker hebt kun je in de meeste gevallen je cpu uitsluiten door to booten zonder geheugen. Als ie dan gaat piepen werkt je cpu nog.
Maar aangezien je geen POST krijgt denk ik eerder aan je mobo als aan je geheugen.

(Niet stiekem je geheugen verkeerd om geplaatst en nu een paar mooie brandplekjes op je mobo?)
Maar als hij niet gaat beepen kan dat ook betekenen dat je mobo dood is, terwijl de cpu nog wel werkt.

En als je videokaart kaduuk zou zijn gaan die dingen vaak beepen omdat ze geen videokaart kunnen vinden, of hij boot door maar dan moet je een postbeep horen.

Verwijderd

Ik ken dit probleem. Mijn broer heeft een oudere computer, als ik daar weleens aan knutselde starte de pc daarna ook niet. Enkel het HDD ledje bleef branden, en verder gebeurde er totaal niks. We zijn er toen na een lange tijd achter gekomen dat we de processer mogelijk iets hadden aangeraakt, want wanneer we deze even aandrukte starte hij gewoon op. (Het gaat hier weliswaar om een oudere computer, PII met slot (zo'n gleuf waar je je processor instopt) processoren, die slots ben ik over het algemeen zowieso niet zo gelukkig mee.

Dus probeer even je CPU lost te maken en weer vast te maken. Als dit niet werkt vrees ik idd dat je even je CPU danwel MOBO moet vervangen en dan kijken of het wel werkt.

Succes

• blckbrd
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-04-2025
Misschien een voeding die het niet zo'n zin meer in heefd??

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even voor de duidelijkheid. In wat nieuwere huizen is het totaal zinloos om je te aarden aan de radiator. De leidingen zijn namelijk tegenwoordig van kunsstof en de radiator is dus zelf niet meer geaard.

Het kan heel goed de videokaart zijn. Die kan je aangeraakt hebben bij het plaatsen van het geheugen. Videokaarten zijn heel gevoelig voor ESD.

Voor je dus alles los gaat trekken zou ik eerst even een andere videokaart proberen. Dan kan je dat uitsluiten en dan pas de rest van je systeem uit elkaar trekken.

Verwijderd

Goh, ik had gisteren precies hetzelfde: nieuw memory erin en niet meer starten, wel IDE channel lampje. Ik ook alles eruit en kijken wat er aan de hand was.

Hielp allemaal niets :'(

Uiteindelijk de oplossing gevonden: Omdat ik dacht dat ik misschien het originele geheugen had opgeblazen haalde ik die eruit en stopte het nieuwe erin. Verassing ik kon weer booten :)

Daarna los de andere 2 reepjes getest en die werkten ook nog :D
Ik denk dus dat ik bij het plaatsen van het nieuwe reepje de oude heb aangeraakt waardoor de contacten los waren gaan zitten oid.

Alles zit er nu in en ik draai nu met 1GB _/-\o_

• mim
  • Laatst online: 03-05-2007

mim

blckbrd schreef op 28 oktober 2004 @ 10:24:
Misschien een voeding die het er :9 niet zo'n zin meer in heefdt :9 ??
Dat was ook mijn eerste gedachte. En als je boven genoemde tips hebt uitgeprobeerd dan kan het alleen nog de voeding en/of het moederplankje zijn. IMHO.

Ik 'repareer' zelf regelmatig pc's met soortgelijke klachten. Het licht bij deze PC's bijna altijd aan de voeding die niet meer op een betrouwbare manier de benodige spanningen levert.

Dit zou je kunnen testen door er even, tijdelijk, een andere voeding in te hangen. Mocht je niet over een 'leen' voeding beschikken dan zou je dit eens kunnen testen met een multimeter.

- ff nog offtopic -
Maar gebruik nu voortaan wel een 'geaard' handje! B) Dat bespaart jou echt veel problemen. En inderdaad, zoals hierboven al gezegd is, liever niet aan de verwarming. Ik haak mijn aarde draadje altijd aan een aarde-pinnetje van een geaard stopcontact. B)
Tis maar een tip.

• blckbrd
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-04-2025
offtopic: mim bedankt voor de spellings controle O-) O-)

[ Voor 10% gewijzigd door blckbrd op 28-10-2004 14:24 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:07
probeer even of je een andere cpu kan krijgen of jou cpu op een ander mobo. dan weet je of je mobo dood is of je cpu, of allebei...?

Verwijderd

Dit probleeem heb ik ook gehad alles geprobeerd toen heb ik 1 van mijn geheugen reepjes er uit gehaald had er 2 van 256 MB toen liep die weer alles er weer ingeplaatst. Inclusief geheugen toen deed die het weer niet geheugen er weer uit toen liep die weer dus waarschijnlijk in geheugen kapot.

Verwijderd

deze problemen hebben zelfs al heel veel mensen gehad, vandaar deze Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• mim
  • Laatst online: 03-05-2007

mim

blckbrd schreef op 28 oktober 2004 @ 14:24:
offtopic: mim bedankt voor de spellings controle O-) O-)
Geen dank....

[mierenneukmode = off]
Pagina: 1