Toon posts:

systeem instabiel: voltages ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn windows XP systeem blijft soms eens eventjes hangen om het gehele bureaublad eens herop te bouwen.

Ook heb ik heel af en toe een spontane reboot.

Abit VP6 met 2* PIII Coppermine 1Ghz
512 MB ECC ram
2 hd's
Writer
2maal sweex NIC
1maal Sweex 5.1
video is een oude 3Drage kaart

ook heb ik gezien dat mijn raidcontroller en 1 van de nics eenzelfde IRQ hebben (18)
hoe kan ik dit veranderen?

Ook kraakt mijn geluid tijdens intensief gebruik.
12
Voltages: 12V: 11.41 5V: 5.00 I/O: 3.64
CPU temps zien er goed uit: beide rond de 40°

zou er trouwens nog overclockreserve zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je voltages lijken goed, maar waar lees je deze uit?
En niet onbelangrijk, wat voor een voeding heb je erin zitten?

En waarom wil je de IRQ veranderen van je nic en raidcontroller. Dat ze dezelfde IRQ hebben kan op zich geen kwaad.
IRQ 15, 16, 17, 18 en 19 delen ook de nodige apparaten, maar dit is een superstabiel systeem.

En wat bedoel je met overclockreserve?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom van server 2003 op dit systeem draaiende op een raid 0
nu XP SP2 op een oude 60gb hd, en het draait enorm slecht: plotse errors in programma's die moeten afgesloten worden en dergelijke. Systeem wil soms niet aflsuiten of een freeze van enkele seconden.

hoe is dit mogelijk zonder grove wijzigingen aan de Hardware (enkel writer erbij) en 60 gb + 40 gb ipv 2*40gb raid 0

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
Je moederboardheeft een aantal interrupt lijnen bijvoorbeeld A-B-C-D. Maar jij zou het liefst voor ieder component een interrupt lijn willen :P. Maar door de bijvoorbeeld PCI slot 1 en AGP te combineren heeft je PC maar een interrupt lijn nodig :).
Als je dat dus simpel weg door rekent, dan zie je vaak dat pci slot zoveel en raid controller geshared zijn. Tip verplaats je NIC een naar links of rechts qua pci sloten. Dus zit ie nu in 5 dan moet je hem of in 6 of in 4 doen.
Voltages zeggen geen donder, bij mij meette ene moederboard ongeveer over 5 %~10% onder en bij het ander moederboard alles precies op 12 V. Dus sindsdien zie ik het anders en niet meer betrouwbaar van oohj dat klopt.

Ik denk persoonlijk neem een goeie videokaart 16 Mbyte (AGP) het scheelt dan zoveel. Ik heb hier een Compaq (p2-400) staan, en die had eerst een ATI-RAGE PRO en daarna een voodoo3-16 MB. Nou je merktte gewoon dat alles veel beter liep in windows :P.

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 09:14

kaas-schaaf

Beunhaas

mijn mening is dat die 12V wel erg dicht naar het atx minimum gaat (dat op 11.40 ligt). Een hoge 3.3 zal weinig kwaad doen.
Soms zijn die dingen idd erg onnauwkeuris maar dat is dus niet ALTIJD het geval. Uit ervaring kan ik zeggen dat het niet fijn is om een lage 12v te hebben. Bij mij gaven de hard disks nog wel eens de geest bij groot verbruik van me 12v lijn. btw, cpu gaat daar ook vanaf.
en: je voeding gooit zichzelf er uit als hij onder zijn ATX standaard minimum komt. Nouw ja, ongeveer dan.

tenzij je in compatebility modes draait zal die interupt request geen zak schelen of die nou hetzelfde is of niet. Tenzij het erg oude hardware is maar een beetje nic uit het pci netwerk zou naar mijn mening niet het probleem mogen zijn. -heb ook wel een tv kaart gehad die z'n eigen interupt nodig heeft dus het kan altijd ;) ik ben ook maar een mens-

Als je nog wilt oc'en zou ik een nieuwe voeding kopen als deze onder de 300 watt is.

[ Voor 15% gewijzigd door kaas-schaaf op 28-10-2004 01:20 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan een Sblive kaartje voor niet veel geld op de kop tikken, zou dit enig soelaas bieden?

en spelen met nics en soundcards is niet meermogelijk, dit is de enige schikking waarin beide nics elkaar niet in de weg zitten (dan werkt maar 1 van de twee)
Pagina: 1