Toon posts:

dvd speler zonder menukeuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of er op got zo een topic gewaardeerd wordt, maar als ik bruikbaar antwoord krijg zullen er heel wat mensen gelukkig van worden.
Na deze vage inleiding zal ik de situatie even uitleggen.

Ik werk met verstandelijk gehandicapte mensen die in hun vrije tijd videos kijken, dit is zeg maar een deel van hun leven, het is een heel belangrijke invulling van de vrije tijd. Tegenwoordig zijn er geen videobanden meer te huur in de videotheek, alleen nog maar dvds. Een videospeler begrijpen zij prima, je stopt er een band in, je drukt op de terugspoel knop en daarna op play en kijken maar. Dit is meteen het probleem van de dvd, het is te gecompliceerd. Ze kunnen niet lezen, en dat is vrij vervelend als je het menu moet bedienen van een dvd ;).
Nu vroeg ik me af of er een dvd speler bestaat met optie om menukeuze uit te schakelen of dat er een dvd speler is die gewoon geen menukeuze heeft. Het zou eigenlijk gewoon "dvd erin play en kijken maar" moeten zijn. Dit kan voor jullie klinken als ondermijning van de vernuftigheid van de dvd :p, maar ik denk dat jullie de situatie wel begrijpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 00:34 ]

Verwijderd

Qua DVDspeler is het niet mogelijk om de 'verplichte menu's' uit te schakelen.

Wat ik zelf doe als oplossing /me : de DVD's in kwestie backuppen met DVDschrink en dan alleen de film zelf meepakken in de nodige taal (audio+ondertitel) zonder al de menu's, andere talen/ondertitels en (C) notices. Op die manier werkt het als volgt: schijfje insteken en film gaat spelen (incl. gekozen ondertitel en audiotaal).

/me Ik heb mij bijv. mateloos geirriteerd aan Disney DVD's die behalve 2 (C) notices het ook nodig vonden om 3 submenus en een preview van 10 andere films verplicht te stellen. Het kwam erop neer dat je 25 knoppen en 12 minuten nodig had om de hoofdfilm te starten (en dat is dus idd veel te moeilijk voor het doelpubliek 8)7 )

Zie ook: [rml]DVD's backuppen; de beste manier [ Deel 2][/rml]

offtopic:
:w JvS

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 00:37 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vrees dat die spelers volgens mij niet bestaan, simpelweg omdat de speler niet weet welk spoor de film is... Wat je wel kan doen is een backup maken van de DVD, zodat je alleen de film hebt. Deze speelt dan wel direct af als je hem in de speler stopt.

edit: Ik zie dat ik origineel ben :7

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 28-10-2004 00:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, ik gebruik mplayer (linux) op mijn computer en die heeft geen dvd-menu ondersteuning. Dit is weliswaar softwarematig, maarja een dvdspeler draait ook niet alleen maar op hardware. Vandaar dat deze oplossing mij mogelijk lijkt.

edit:
Qua DVDspeler is het niet mogelijk om de 'verplichte menu's' uit te schakelen.

Zie ook: DVD's backuppen; de beste manier [Deel 2]
dank je wel voor de tip maar ik zie mezelf niet 10 dvds per week back uppen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 00:40 ]

Verwijderd

Theoretisch:
Het zou erop neerkomen dat je zelf je eigen firmware gaat schijven voor je DVDspeler waarbij hij de eerste de beste 1GB VOB file pakt (en ook zo slim is om de volgende erna te pakken). Ik heb er iig nog nooit van gehoord en een dergelijke speler voldoet ook niet meer aan de DVD standaarden.

In praktijk is het misschien makkelijker om dan zelf een mediaspeler te bouwen op basis van een computer (tvout is iig geen noodzaak, zie bijv. http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ / http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit). Xbox is evt. ook een optie, aangezien dat 99% een PC is, maar daar kan evt. iemand anders iets zinnigers over zeggen.

Persoonlijk zou ik echt voor het branden van de schijfjes gaan, op die manier weet je tenminste zeker dat je originelen goed blijven (10 schijfjes is zelfs op 1 dag[deeltje] nog wel te doen) en werkt het op IEDERE dvdspeler.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 00:51 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Je zegt zelf al dat mplayer kan wat jij wil. Is het geen idee om dan iets creatiefs te verzinnen met een slot-in DVD speler, een computer met TV-out, en een kernel-automounter of zo?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Xbox Media Center (zoals de naam doet vermoeden: software voor de xbox) heeft als mankement dat deze nog niet in staat is om menu's van dvd's weer te geven.
Dat zou in dit geval dus als voordeel werken. Hij speelt enkel de film af en meer niet.
Daarnaast kan het m.b.v. een aangepaste 'skin' ook nog eens heel erg simpel te bedienen worden gemaakt.
Het enige minpuntje is dan alleen dat XBMC alleen werkt op een xbox welke is omgebouwd.
Met het risiko op een OW plaats ik toch maar de opmerking dat ik een xbox zonder chip kan ombouwen en evt. best bereid ben vrijwillig hierbij te helpen (inclusief voor aangepaste skins zorgen).
Je kan het zo voor elkaar krijgen dat je na het aanzetten van je xbox nagenoeg geen opties krijgt. Zodra je er een dvd inlegt zal hij de film vanzelf afspelen zonder een menu weer te geven.

• Nutser
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02-2021
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 00:37:

dank je wel voor de tip maar ik zie mezelf niet 10 dvds per week back uppen.
met dat shrink is volgensmij echt de beste oplossing ,
en het duurt maar 10 mintjus ofzo , om hem te shrinken
s6

alles wat niet zo mooi is , kan toch weer heel mooi zijn voor andere dingen :x

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 00:48:
Je kan het zo voor elkaar krijgen dat je na het aanzetten van je xbox nagenoeg geen opties krijgt. Zodra je er een dvd inlegt zal hij de film vanzelf afspelen zonder een menu weer te geven.
Klinkt precies als wat de topicstarter zoekt, dus ik zie het probleem niet :)
Besides, hoe veel illegaal gewarezede spellen halen verstandelijk gehandicapten nu helemaal wekelijks binnen?
offtopic:
het is Mahna Mahna! :+

micheljansen.org

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 21:37

makje

Professioneel prutser

Ik heb eens even gekeken, maar op mijn Yamada 6600 hoef ik steeds maar 1x op de play knop te drukken op mijn afstandsbediening en de film begint. Ik heb het maar met 3 DVD's geprobeerd en in het menu stond de selectie reeds op 'film afspelen' o.i.d, maar het zou mij niet verbazen dat alle films op die manier opstarten.

In dat geval zou je ze dus enkel de de 'play' knop hoeven uit te leggen en dat is verder hetzelfde als bij de videorecorder...

offtopic:
Dawuss: leef je uit in dit topic: Is het "phenomenon!!" of "mahnamahna!!" ?

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
allemaal bedankt voor de snelle reacties. super.

@ computer als dvd speler gebruiken/bouwen: dit is idd misschien een goede optie, ik weet alleen niet hoe goed het dan gaat met het "afsluiten" van de dvd speler. Ik weet dat je op windows op je powerknop kunt drukken en dat die dan goed afsluit, er zal ook wel zoiets voor linux zijn maar dat zal ik moeten uitzoeken. De prijs zal niet het probleem zijn. mobo met audio, dvdspeler, videokaart met video-out, kleine hd, ram, behuizing.
@ backup: dit is niet haalbaar, mijn taak ligt in de begeleiding en niet in het backuppen van dvd's, hier gaat simpelweg teveel tijd in "verloren".
@ xbox: dit is misschien nog het meest ideale, dit kost tegenwoordig al helemaal niet meer zoveel, er zitten mooie grote knoppen op, het heeft kleutjes :p, de software lijkt me ook niet overdreven duur.

iig bedankt, misschien komen er nog meer nuttige tips

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 01:06 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

offtopic:
Die is dicht, maar ik heb 't: http://www.poppyfields.net/poppy/mahna.html

Overigens heb ik hier geen stand-alone DVD speler bij de hand om te testen wat op play drukken daar doet. Ik kan me herinneren dat iig previous en next bij mijn ouders thuis wel werkt in het root menu.

micheljansen.org

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 01:04:
@ xbox: dit is misschien nog het meest ideale, dit kost tegenwoordig al helemaal niet meer zoveel, er zitten mooie grote knoppen op, het heeft kleutjes :p, de software lijkt me ook niet overdreven duur.
Xbox kost €149,95 (€139,95 bij de mediamarkt heb ik begrepen)
Eventueel afstandsbediening: €39,95
Ombouwen doe ik wel voor je (liefdadigheid: €0,00)
Media Center is gratis (Open Source)
Aanpassen van skins kan ik ook (in overleg) doen. (beperken van opties, grote gekleurde knoppen etc)

Bijkomend voordeel is misschien (afhankelijk van de toepassing) dat Media Center ook kan streamen via netwerk en dat er een aantal Open Source spellen zijn.

Enige kleine minpuntje: alles is volledig legaal op 1 klein bestandje na, namelijk het bios wat ik op de harde schijf van de xbox zou moeten zetten.
Tot op zeker niveau kan ik de xbox zo instellen dat 'backups' niet werken alleen werken officiele spellen daarna ook niet meer (dan is het echt alleen nog mogelijk om dvd-films te bekijken dus)

Verwijderd

Wonen deze gehandicapten zelfstandig, aanleunwoningen, of tesamen in groepsverband leven in 1 huis ? Als ze geconcentreerd samenleven zou ik me kunnen bedenken dat je een apart videosignaal stopt op de coax en een apart kanaal intern opricht. Tis misschien wat minder omdat je aan vaste tijden kleeft maar dat kan ook weer zijn voordelen hebben.

Als ze al veel films kijken zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld Canal plus achter met een decoder. Die kun je zelfs zo instellen dat wanneer een film van hun smaak begint er automatisch op het beeld een waarschuwing komt en bij sommige zelfs het juiste kanaal aanspringt waarvan de film is gekozen.

Het is meer denk ik een afweging van budget en beschikbare tijd, maar er moet wel een oplossing voor zijn te krijgen. Ik denk dat wanneer je Philips of Sony ofzo benaderd er misschien zelfs een aparte firmware erop word geschreven voor deze doelgroep voor een bepaalde serie dvd spelers. ALs je helemaal mzzl heb dan krijg je de spelers ook nog eens cadeau van de fabrikant, after all, zeker Philips ontwikkelt veel spul voor de gezondheidszorg en misschien doormiddel van een simpele firmware kunnen ze een grote markt bereiken. Tis maar een suggestie, ben zelf ook gehandicapt (lichamelijk), maar met wat wijze woorden kun je vele deuren openen :)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 10:35
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 00:48:
...
Met het risiko op een OW plaats ik toch maar de opmerking dat ik een xbox zonder chip kan ombouwen en evt. best bereid ben vrijwillig hierbij te helpen (inclusief voor aangepaste skins zorgen).
...
Ik ben het helemaal met RolfLobker eens. Heb precies dezelfde Xbox :+ met mediacenter, en het is idd de oplossing die je zoekt. (wil het morgenochtend nog een keer nakijken)

Wat je dan wel blijft houden is dat hij misschien standaard de verkeerde taal en/of ondertiteling pakt, hier ben ik niet zo bekend mee, omdat ik meestal de DVD af laat spelen door de Microsoft Dash.

Over die OW zou ik niet zo in zitten, het is immers een exploit, ofwel slechte beveiliging, waardoor de Xbox omgebouwd kan worden. Hier stond immers die prijs van Linux op Xbox voor, hack de xbox zonder illegale praktijken zoals reverse enginering :Y)

Verwijderd

het eerste wat ik zou proberen als ik de TS was is contact opnemen met de fabrikant van de DVD speler. zo kan je informeren of de firmware aangepast kan worden zodat het werkt zoals jij wil en de gehandicapten hun films fijn kunnen opzetten zonder problemen.

elke DVD speler kan tegenwoordig wel een firmware update ondergaan.

wat je zowiezo kan instellen is de gesproken taal en ondertitels in de setup alvast goedzetten dan is het meestal gewoon op enter of play drukken en dan speelt de film. (er zijn vast uitzonderingen)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 01:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 01:16:
Wonen deze gehandicapten zelfstandig, aanleunwoningen, of tesamen in groepsverband leven in 1 huis ? Als ze geconcentreerd samenleven zou ik me kunnen bedenken dat je een apart videosignaal stopt op de coax en een apart kanaal intern opricht. Tis misschien wat minder omdat je aan vaste tijden kleeft maar dat kan ook weer zijn voordelen hebben.
Ze wonen in 1 huis, maar ieder heeft zijn eigen dagindeling en intresses, ik voel alweer ruzie aankomen: ik wil dit kijken, nee ik wil dat kijken ---> :'( ;). Ze hebben niet voor niets alleen een eigen tv op hun kamer.
Die x-box lijkt me een hele goede optie, ik zit alleen nog even na te denken over de prijs, het is namelijk redelijk prijzig in vergelijking met een dvd-speler, dit is namelijk wat ze eigenlijk kopen. spelletjes spelen is te gecompliceerd.
RolfLobker, bedankt voor het aanbod van vrijwillig helpen O-) :p , echt super. Het is alleen niet echt nodig, ze zijn niet zielig of arm, ik en jij betalen ook voor diensten. Ik zal het met me collega's en bewoners eens overleggen, eens kijken wat zij ervan vinden. Nu is het :Z geen reacties meer van deze kant. tx all
Pagina: 1