Probleem
Bestanden kopieren van en naar mijn nieuwe sata raid array gaat aanzienlijk langzamer dan van en naar mijn oude pata raid array. De HD Tach en HD Tune resultaten zijn echter aanzienlijk hoger voor de sata raid array dan voor de pata raid array.
Systeem
Moederbord: Abit PC-DL
Processors: 2x2,4Ghz, niet overclocked
Geheugen: 2xPC2100 Dual Channel. Totaal 1024 Mb.
2x160GB Maxtor, niet in Raid - primaire master en slave op pata controller
2xDVD-Speler/brander - secundaire master en slave op pata controller
2x120GB Maxtor in pata raid op onboard promise raid controller (oude raid)
2x200GB Maxtor in sata raid op onboard Intel raid controller (nieuwe raid)
Op het moederbord zit ook nog op de promise controller een sata raid mogelijkheid. Die geeft dezelfde problemen maar is in HD Tach een langzamer.
"Benchmarks"
Ik gebruik de raid arrays met name om grote bestanden op te slaan, te unRARren en om video te bewerken.
Kopieren
Bestanden kopieren tussen de niet-raid schijven gaat zowel naar en van de nieuwe sata raid array beduidend langzamer dan tussen de pata raid array en de niet-raid schijven.
UnRAR
Ik heb gemeten hoe lang het duurt om 700MB aan RARs uit te pakken op de verschillende schijven:
- pata raid (oud): 34 seconden
- pata non-raid: 55 seconden
- sata raid (nieuw): 1 minuut 15 seconden.
De sata raid is dus veeeel langzamer dan zelfs de non-raid pata schijf.
HD Tack / HD Tune
Ik heb HD Tach en HD Tune gebruikt. Die geven beide aan dat de sata raid supersnel zou moeten zijn, sneller dan de rest in ieder geval. Maar dit is niet wat ik in de praktijk merk!
De HD Tune resultaten zijn erg netjes te noemen:
HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark
Transfer Rate Minimum : 52.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 106.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 87.7 MB/sec
Access Time : 14.5 ms
Burst Rate : 105.0 MB/sec
CPU Usage : 9.5%
Wat heb ik nog meer gedaan / meer info
- Intel Application Accellerator RAID edition v3.5.3 geinstalleerd
- Alles gedefragmenteerd (al in de nieuwe sata raid array leeg)
- Block size in de raid-bios ingesteld op 128Kb/64Kb in combinatie met cluser size van de NTFS schijf van 64Kb tot 4Kb tot 512 bytes. Dit leverde geen aanzienlijke snelheidsverandering op.
- De cache-instellingen uit- en aan gezet. Staat nu weer volledig aan.
- De sata raid schijven lopen op udma mode 6, de pata raid schijven op udma mode 5.
Vraag
Na 2 avonden proberen hoop ik dat iemand hier een verklaring en een oplossing kan bedenken.
Bestanden kopieren van en naar mijn nieuwe sata raid array gaat aanzienlijk langzamer dan van en naar mijn oude pata raid array. De HD Tach en HD Tune resultaten zijn echter aanzienlijk hoger voor de sata raid array dan voor de pata raid array.
Systeem
Moederbord: Abit PC-DL
Processors: 2x2,4Ghz, niet overclocked
Geheugen: 2xPC2100 Dual Channel. Totaal 1024 Mb.
2x160GB Maxtor, niet in Raid - primaire master en slave op pata controller
2xDVD-Speler/brander - secundaire master en slave op pata controller
2x120GB Maxtor in pata raid op onboard promise raid controller (oude raid)
2x200GB Maxtor in sata raid op onboard Intel raid controller (nieuwe raid)
Op het moederbord zit ook nog op de promise controller een sata raid mogelijkheid. Die geeft dezelfde problemen maar is in HD Tach een langzamer.
"Benchmarks"
Ik gebruik de raid arrays met name om grote bestanden op te slaan, te unRARren en om video te bewerken.
Kopieren
Bestanden kopieren tussen de niet-raid schijven gaat zowel naar en van de nieuwe sata raid array beduidend langzamer dan tussen de pata raid array en de niet-raid schijven.
UnRAR
Ik heb gemeten hoe lang het duurt om 700MB aan RARs uit te pakken op de verschillende schijven:
- pata raid (oud): 34 seconden
- pata non-raid: 55 seconden
- sata raid (nieuw): 1 minuut 15 seconden.
De sata raid is dus veeeel langzamer dan zelfs de non-raid pata schijf.
HD Tack / HD Tune
Ik heb HD Tach en HD Tune gebruikt. Die geven beide aan dat de sata raid supersnel zou moeten zijn, sneller dan de rest in ieder geval. Maar dit is niet wat ik in de praktijk merk!
De HD Tune resultaten zijn erg netjes te noemen:
HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark
Transfer Rate Minimum : 52.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 106.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 87.7 MB/sec
Access Time : 14.5 ms
Burst Rate : 105.0 MB/sec
CPU Usage : 9.5%
Wat heb ik nog meer gedaan / meer info
- Intel Application Accellerator RAID edition v3.5.3 geinstalleerd
- Alles gedefragmenteerd (al in de nieuwe sata raid array leeg)
- Block size in de raid-bios ingesteld op 128Kb/64Kb in combinatie met cluser size van de NTFS schijf van 64Kb tot 4Kb tot 512 bytes. Dit leverde geen aanzienlijke snelheidsverandering op.
- De cache-instellingen uit- en aan gezet. Staat nu weer volledig aan.
- De sata raid schijven lopen op udma mode 6, de pata raid schijven op udma mode 5.
Vraag
Na 2 avonden proberen hoop ik dat iemand hier een verklaring en een oplossing kan bedenken.
[ Voor 55% gewijzigd door Moriaty op 28-10-2004 10:06 . Reden: verduidelijking obv vragen ]
"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981