Toon posts:

[ADSL] Splitter persee in de meterkast of maakt het niet uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.,

Ik moet ADSL installeren bij mijn opa en heb een ADSL Starterskit van Quicknet. Deze geweldig omschreven handleiding doet mij hier de vraag stellen :P

Het zit zo. Er is een splitter meegeleverd die geplaatst moet worden op de hoofdaansluiting. Ik neem aan dat ze hier de hoofdkabel bedoelen die in de meterkast het huis binnen komt.

Splitter bevat: LINE IN (phone stekker) - MODEM (UTP) - PHONE (phone stekker).

Nu is mijn vraag. Moet dit perseé in de meterkast of kan ik die ook gewoon op zijn computer KAMER doen? Waarom wel / niet.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 22:03 . Reden: type, kabel ipv KAMER :P ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe bedoel je "computer kabel"?

't Is namelijk zo dat die splitter vóór elke telefoon moet. Ik weet niet precies hoeveel telefoontoestellen je hebt, maar meestal is de meterkast toch 't handigst..

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 27 oktober 2004 @ 22:02:
Hoe bedoel je "computer kabel"?

't Is namelijk zo dat die splitter vóór elke telefoon moet. Ik weet niet precies hoeveel telefoontoestellen je hebt, maar meestal is de meterkast toch 't handigst..
Typefout, ik bedoelde computer kamer.. excuses... moet dit persee??

• dietmertan.com
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03-2023

dietmertan.com

Less is more

Het hoeft niet per se in de meterkast. Ik heb zelf de splitter in de slaapkamer gedaan maar dat betekent dus ook dat de overige telefoonaansluitingen niet meer werken.

http://dietmertan.com/

Verwijderd

De splitter moet worden geplaatst vóór elk ander apparaat of wat dan ook. Of je hem in de meterkast of ergens anders stopt maakt niet uit, zolang je maar niets aansluit voor die splitter. In de meterkast is wel zo handig.

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Dat ligt er aan hoe de rest van de aansluitingen in huis geregeld zijn. De splitter moet altijd vóór alle andere aansluitinging zitten. Dus het kan wel, bijvoorbeeld als je telefoon naast de pc staat, maar of het voor jou zin heeft kan ik zo niet beantwoorden :).

Hou er ook rekening mee dat de telefoonkabel zo kort mogelijk moet blijven. Liever utp kabel dan telefoonkabel dus.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt .. Ik heb me dus een hoop stress bespaard om niet eerst dit alles te testen :P

• Osiris
  • Niet online
Ja, de splitter moet "per see" voor iedere telefoon, anders krijg je merkwaardig gedrag zoals óf helemaal geen internet óf internet valt weg als iemand de telefoon oppakt óf geen internet als je gebeld wordt ofzo of gekke geluiden door de telefoon...
De splitter en modem moeten eigenlijk zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt (waar de telefoonlijn 't huis binnenkomt, vaak in de meterkast..) aangesloten worden. Het kan ook langer, maar dan heb je kans op snelheids-verlies.
Verder kun je wel een draadje van meterkast naar de computerkamer leggen en daar de splitter aansluiten en vervolgens vanaf die splitter naar alle andere telefoons gaan, maar dan moet je waarschijnlijk al die draden gaan verleggen naar de computerkamer.. Da's ook niet echt handig :)

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:34

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Eehm, dan heb ik hier thuis wel een aparte installatie, we hebben namelijk 2 telefoons hier thuis en de splitter zit dus tussen 1 telefoon en de modem. Dus niet in de meterskast, als ik deze verhalen dan zo lees *en die in de boekjes* zou die 2e telefoon niet moeten werken, maar hij doet het heel normaal.
Heb ooit ergens gelezen dat het wel moet werken als het het eerst telefooncontact zou zijn, wat toevalligerwijs wel het geval is hier thuis voor zover ik weet.
Misschien zou je eens moeten proberen of het gewoon werkt om hem er tussen te leggen, en dan pas gaan knippen met allerlei kabels.

• Osiris
  • Niet online
SandaX: Hij werkt wel, maar je hebt dus kans op bijgeluiden bij die telefoon en ruis op je ADSL-frequenties, wat weer ten koste kan gaan van je internet..
Pagina: 1