Hulp bij keuze voor desktop replacement

Pagina: 1
Acties:

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het kijken voor een laptop om zo de mogelijkheid te creëren om behalve op mijn kamer, ook beneden (à la sociaal) te kunnen computeren.

Inmiddels heb ik me redelijk verdiept in de verschillende modellen, uitvoeringen e.d. Toch zit ik nog met wat vragen :)

Ik zoek een vervanging voor mijn huidige XP1500+ desktop en de bedoeling is dat ik zeker 3 jaar lang met mijn nieuwe laptop vooruit kan. Ik zoek dus een DeskTop Replacement.

Eisen die ik hebt gesteld:

• Breedbeeld scherm,
• Duidelijk zichtbaar beeldscherm,
• Lage geluidsproductie,
• Energiezuinig apparaat,
• Minimaal M11 (ATI 9700)
• Maximumbudget +/- 2300-2400 euro.

Met bovenstaande eisen ben ik tegen de Sony Vaio reeks opgelopen maar ben daar voorlopig toch vanaf gestapt omdat deze vrij lastig te customizen is en daarnaast al snel boven mijn budget uitkomt. Vooralsnog ben ik tot 2 modellen gekomen waarbij ik van 1 model 2 varianten heb neergezet:

Vergelijking:
ToshibaToshibaToshiba
M30x-102M30x-102P30-109
Dothan 1.7 (735) Dothan 1.5 (715) P4-M 3.0 HT (532)
1024MB DDR333 (2x512) 1024MB DDR333 (2x512) 512MB DDR333 (1x512)
60Gb/5400 60Gb/7200 60Gb/7200
ATI 9700 128Mb ATI 9700 128Mb ATI 9700 64Mb
15.4" WXGA 1280*800 15.4" WXGA 1280*800 17" WXGA+ 1440*900
DVD-R(am) +/- DVD-R(am) +/- DVD-R(am) +/-
3.10 kg 3.10 kg 4.5 kg
Accu tot 4 uur Accu tot 4 uur Accu tot 2.0 uur

Toshiba M30x-102
Toshiba P30-109

Ik neig zelf naar de M30x-102 omdat dit een Centrino laptop is en zodoende minder energie zal verbruiken en warmte zal uitblazen. De P30 is zwaarder, heeft maximaal 512MB geheugen en moet het met 64MB VRAM doen.

Belangrijk is dat wat het ook wordt, ik er de komende tijd probleemloos mee kan:

• Photoshoppen,
• Tekstverwerken,
• Internetten (GoTten uiteraard),
• Muziek afspelen,
• Film afspelen,
• Emule e.d.,
• Visusscannen,
• HTML-edittors gebruiken,
• Games zoals C&C:Generals, UT2004 e.d.

en dit allemaal tegelijk. Om deze reden lijkt me 1024MB redelijk zinnig aangezien mijn huidige systeem (512MB) tegen z'n max aan zit.

Welke van de 3 voorbeelden is voor zover ik mijn eisen heb aangegeven de meest geschikte laptop? En klopt mijn redenering wanneer ik beter kies voor de combinatie: 1.5 Dothan/7200rpm/1024MB in plaats van 1.7/5400/1024MB?

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Ik weet niet of je deze ook had gezien maar Jewel heeft ook een Centrino die aan je eisen lijken te voldoen.
Nieuwe jewel notebook?? Jewel Diamond 2500 Centrino
Heb al een tijdje niet meer gekeken in dat topic maar ik dacht dat deze een M11 met 256MB heeft. Daanaast is ie denk ik ook wel goedkoper. Heb zelf geen ervaring met Jewel dus voor ervaringen zal je zelf op zoek moeten gaan.

Hoe zit het met de IMB Thinkpad T42? Die heeft volgens mij ook de specs die je zoekt.

Daarnaast over 1,5Dothan/7200RPM vs. 1,7Dothan/5400.
Tja, wat gaan jouw applicaties meer nodig hebben, CPU power of harddisk performance. Als je dat weet dan wordt de keuze makkelijker natuurlijk.
Ik weet niet hoeveel je in performance achteruit gaat qua harddisk, ik zou even kijken bij Tom's hardware. Hij namelijk een test gedaan tussen 4200, 5400 en 7200 rpm schijven. Ging om de performance vs. batterij.
http://www.tomshardware.com/mobile/20031031/index.html

Als het performance verschil tussen 5400 en 7200 niet al te groot is zou ik voor de 1,7Dothan met 5400 schijf gaan.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Bedankt voor je reply. Om eerlijk te zijn heb ik expres een aantal merken overgeslagen en kijk in principe naar de zogenaamde A-merken. Met Toshiba heb ik vanuit mijn IT verleden wel een goede ervaring.

Jewel sla ik daarom over, mede ook omdat ik gezien heb wat bijvoorbeeld Sony en Toshiba voor schermen hebben. Deze zien er imho beter uit dan andere schermen. Wat de IBM betreft, die is niet te krijgen met een M11 (9700) en is geen breedbeeld. Anders was het zeker interessant geweest, IBM staat goed bekend in laptopland :)

De review over de 4200/5400/7200rpm schijven heb ik gezien en daaruit blijkt duidelijk dat een 4200rpm schijf geen goede optie is t.o.v. z'n snellere broers.

In feite weet ik al dat het 1 van deze bovenstaande laptops wordt, Toshiba dus. Voor mij is wel belangrijk om te weten welke van de 2 types, met mijn manier van gebruiken, het meest geschikt is.

Het is puur een kwestie van op m'n kamer werken, oppakken en aan de keukentafel werken en andersom :) Doe ik dan goed aan de P4-M, of de Dothan? En bij dat laatste speelt iig een rol dat hij over het algemeen wel stil moet zijn.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Waarom kijk je niet naar een Asus?

Heb zelf een 6800NE (te koop) en die heeft alles wat je wilt, alleen geen breedbeeldscherm maar wel een erg leuke reso (1400*1050)

die 4 uur op de batterij houd ie ook prima vol als je het scherm wat dimt en hij is ook nog erg goed 'portable' zit onder de 3 kg

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Aangezien hij stil moet zijn zou ik voor de Dothan gaan, bij mijn Asus staat de fan bijna nooit aan bij office gebruik.

Wat ik mij afvraag, is die 1,7GHz versie ook niet met een 60GB 7200RPM schijf te verkrijgen? Of wordt dat dan meteen heel veel duurder? Want als dat tegen een redelijke bijbetaling mogelijk is zou ik voor die optie gaan. Mocht dat niet mogelijk zijn dan gewoon voor de 1,7GHz Dothan met een 60GB 5400RPM schijf.

Wat ik mij ook afvraag, waarom perse breedbeeld? Met een 15 inch SXGA+ heb je effectief meer pixels dan met een breedbeeld WXGA. 1400x1050 vs. 1280x800. Behalve dan dat je inderdaad films gaat afspelen maar dan nog ...

hmm ik bedenk me ineens iets, hoeveel pixels hou ik eigenlijk over als ik een film afspeel op een 15 inch scherm met 1400x1050 resolutie. Is dan minder dan bij een 15,4 inch met 1280x800 of kom je dan ook op dezelfde verhouding/resolutie uit :? Of moet je dan je resolutie op de 15 inch omlaag gooien naar 1280x1024 om een soortgelijke verhouding te krijgen als een 15,4 inch op 1280x800?

Maar goed, ik zou dus zoals ik al zei voor de 1,7dothan gaan. Iets betere performance qua cpu, en je kan toch altijd eventueel een harddisk upgrade doen lijkt me. Een cpu van een notebook zal je niet zo 1,2,3 vervangen. Vooral aangezien je best veel kwijt bent voor een losse pentium-m.

[ Voor 7% gewijzigd door FongWan op 29-10-2004 02:32 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Verwijderd

Ik heb een vraag: Ben je echt zo Toshiba minded? Deze vraag heeft even niks te maken met het feit dat ik bij Acer werk maar wat ik van resellers hoor over Toshiba wekt bij mij geen vertrouwen. Oke bij Acer gaat ook iets fout maar als ik hoor over Toshiba van batches van 32 stuks waar na een week er al 16 stuk zijn en nog 9 de week daarna...

Als ik dan objectief kijk vraag ik me af: wat is voor jou de meerwaarde van Toshiba?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 03:01 ]

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Fujitsu? Is Toshiba dan van Fujitsu? Als dat zo is dan is dit een eye opener voor mij.

Verwijderd

Ueh, sorry, ik ben 21u wakker.... Tikfout dus... Ik bedoel ook Toshiba :P

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

hahaha ok, dacht al. ik ga ook maar eens pitten.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
FongWan schreef op 29 oktober 2004 @ 02:27:
Wat ik mij afvraag, is die 1,7GHz versie ook niet met een 60GB 7200RPM schijf te verkrijgen?
Jawel, maar het is even de vraag of mijn budget dat toelaat. Wellicht moet ik ergens iets achterwege laten binnen de configuratie en dan wil ik wel datgene kiezen waar ik het minste spijt van krijg :)
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 02:46:
Ik heb een vraag: Ben je echt zo Toshiba minded?
Niet persé, maar ik heb tot nu toe geen beter alternatief gezien. Acer, Jewel en een aantal andere merken hebben in mijn oren een minder goede naam als ik zo eens over het forum struin en het een en ander lees. Een vriend van mij heeft al een tijd een Toshiba en die bevalt heel goed, mijn eigen ervaring is ook prima met het merk. Ik weet dat ik meer betaal dan een vergelijkbare laptop van andere merken, maar dat heb ik er best voor over aangezien ik er dagelijks en intensief mee wil werken :)

Ik ben er al wel uit dat het de m30x moet gaan worden, biedt toch teveel voordelen van gewicht, stilte en accuduur t.o.v. de P30.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je zou eventueel natuurlijk ook nog naar een Apple Powerbook kunnen kijken, ik weet niet of dat nog een optie is voor je maar dat zijn ook erg mooie apparaten en die kunnen volgens mij ongeveer al de software die je wil wel draaien (of er zijn goede vervangers voor)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

ik zou eigenlijk voor een snellere cpu gaan ipv snellere hdd. Een hdd kan je nog zelf vervangen mocht hij te traag worden (travelstar 60g 7200 8mb kost +/- 170 euro), een processor een stuk moeilijker (zeker Pentium-M's zijn niet echt te upgraden (335 euro voor een banias 1.7)).
Verder past de Dell Inspiron 9100 ook nog in je rijtje al is dat wel een forse P4 laptop.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Dell Inspiron 9100 (voor specs: zie sig).
Standaard met een Radeon 9700 (9800 tijdelijk niet beschikbaar). Breedbeeld tot wuxga. Schitterend geluid (voor een notebook) dankzij een subwoofer, DVD brander, bluetooth. Energiezuinig is-ie niet (geen centrino) maar houd het denk ik 1,5 uur vol.

p.s. op de website kom je bij het configureren van de notebook niet alle opties tegen. Bellen naar een verkoper geeft je dan meer opties (zoals snellere harde schijven)

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Ik heb naar de Apples gekeken en het zijn hele mooie apparaten. Echter al gelijk veel te duur in vergelijking met een beetje PC-based laptop. Daar komt ook bij dat ik dan eigenlijk teveel aan software heb wat ik niet meer kan gebruiken op de Apple. Wellicht toekomstmuziek :)

Zelf de HD upgraden is geen optie aangezien daarmee de garantie vervalt, althans bij Toshiba. Wat de Dell betreft, mooi ding maar te log in mijn ogen. Daarbij ben ik bang dat ik dan toch met een te luidruchtige en minder energiezuinige machine werk.

Enige serieuze alternatief voor de in de TS genoemde Toshiba's is de Sony Vaio A217M. Helaas is deze niet zo gecustomized te krijgen als de Toshiba en bovendien nog duurder :)

Verwijderd

Hier een trotse m30x eigenaar. Had hiervoor een jewel notebook met amd cpu.
Kwalitiet is STUKKEN beter. Accu gaat uiteraard een stuk langer mee (niet merk gebonden). De accu van mijn jewel ging na 6 maanden al stuk ik hoop niet dat het bij mijn nieuwe toshiba ook voorkomt. ik ga er niet vanuit want ik ken veel ouwe toshiba laptops waarvan de accu nog vrij goed is. TFT van deze laptop is echt veel beter, zowel inkijk hoek als contrast is stukken beter. ik was nog van plan om een review te maken over mijn nieuwe laptop want het is gewoon een topding voor ongeveer 1600 euro. Uit ervaring kan ik mensen aanraden om een paar hondert euro extra te sparen voor een a merk. dat haal je er later 3 dubbel uit. Ik zou voor de m30x gaan want toen ik een de jewel laptop had kwam ik er achter dat ik de accutijd eigelijk best wel belangerijk vond wat ik voor de aankoop niet had verwacht.

Ik heb het nu alleen maar over de kwaliteit gehad want specs spreken voor zich.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 18:59 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
TS, heb je wel is de Asus W1000 in overweging genomen?

Ik heb zelf goede ervaring met deze laptops. Ze zijn strak vormgegeven, snel en erg stil.

Hij heeft alleen een 9600 ipv een 9700. Ik heb echter geen idee in hoever de 9700 sneller is dan de 9600.

[ Voor 21% gewijzigd door Workaholic op 29-10-2004 19:02 ]

Mijn V&A

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
SmartDoDo schreef op 29 oktober 2004 @ 18:47:
Wat de Dell betreft, mooi ding maar te log in mijn ogen. Daarbij ben ik bang dat ik dan toch met een te luidruchtige en minder energiezuinige machine werk.
Luidruchtig is deze laptop pertinent niet. Hoewel er drie ventilatoren is zitten, hoor je deze slechts heel zachtjes blazen. Alleen bij intensief gamen, zul je deze wel kunnen horen. Tot nu toe wordt dit geluid overigens overstemd door het volume van de geluidskaart. En ja, het is niet echt een notebook voor mobiel gebruik, aangezien deze 4,5 kg weegt. Maar als je een echte desktopvervanger wilt met de eerder genoemde mogelijkheden, zou ik me over de afmetingen en gewicht minder zorgen maken.

Verwijderd

Ik wil Acer toch niet in hetzelfde straatje plaatsen als Jewel.
Wat veel mensen vergeten, en ik zit hier echt niet mijn werkgever te verdedigen. Ik bedoel, m'n salaris krijg ik toch wel, of ik hier nou pro-acer zit te posten of helemaal niet.
Ik ben ook reeel en ik trek het me ook wel aan als ik een klant aan de lijn heb die er niet uit komt, maarja.

Maargoed, wat veel mensen vergeten. Over Acer hoor je meer dan over een ander merk, op fora m.b.t. technische problemen met notebooks, RMA's die lang duren.

Maar Acer is al wel minstens 5 kwartalen marktleider in de Benelux. Je krijgt hierdoor een veel grotere afzet in aantallen, en toch behouden we ons uitvalspercentage: samen met 2 andere concurrenten de laagste in de markt;

Wat je daarvan effectief terugvindt op computerfora's aan minder positieve dingen is dan natuurlijk ook groter.

Maar alles is wel in verhouding. Je kan je blindstaren op negatieve ervaringen. Dan zou je het overal plaatje missen. Negatieve ervaringen hier zijn feiten. Feit is ook dat het naar verhouding best meevalt. Als je een reeel oordeel wil vellen over een merk moet je kijken naar het totaal plaatje:

Een marktleider in een harde markt, met enorm veel afzet en een van de laagste uitvalspercentages.
Dat je er daardoor effectief meer van hoort is niet meer dan logisch, toch?
Dit is even puur mijn mening voordat mensen denken van... Ja maar jij werkt voor Acer..!!11
Het is iig wel onderbouwd :)

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 19:55:
Ik wil Acer toch niet in hetzelfde straatje plaatsen als Jewel.
Er worden Acer's, Jewels, Asus'sen, Dell's etc. verkocht en er zitten genoeg mensen bij die erg tevreden zijn met hun aanschaf :) En uiteraard, als je veel verkoopt is de kans ook groot dat je verhoudingsgewijs meer klachten tegenkomt. Ik vind sommige Acer's of andere merken best interessant, echter heb ik nu eenmaal goede ervaringen met een bepaald merk en heeft datzelfde merk eigenlijk precies wat ik hebben wil. Dit in tegenstelling tot veel andere merken. Een breedbeeld scherm die er echt goed uitziet is lastig te vinden, dat gecombineerd met een Ati 9700 mobile en een DVD speler die vrijwel alles brand wat los en vast zit (inclusief DVD-RAM), dan blijft er weinig concurrentie over :)

Verwijderd

Acer TM4001WLMi.

Centrino 1.5GHz, 512MB, 60GB, DVD +/- (who needs DVD-RAM :?) en een 64MB dedicated Radeon 9700 voor adviesprijs: 1499,-. Stuk goedkoper dan die toshiba. Voor t prijsverschil koop je er 3 jaar collect en return bij met incidentele schadeverzekering en je bent t mannetje :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Aangezien je al naar de bovenstaande laptops zit te kijken zou ik dan toch maar proberen om eens met een verkoper van toshiba te bellen om te kijken of het mogelijk is om een snelle schijf samen met de snelle processor te nemen.

Overigens vind ik dat je beter voor een snelle schijf dan voor een snelle proc kan gaan, ik merk bij mijn laptop ook wel dat het gewoon de grootste bottleneck is. Het verschil tussen 7200rpm en 5400rpm is dan ook heel wat beter merkbaar dan 200mhz cpu snelheid.
Wat het type processor betreft, ik heb zelf een P4M en ben er erg tevreden over alleen de werktijd op accu is niet enorm lang. Maar dat is gewoon iets dat je voor jezelf moet bepalen, neem je een lichte portable laptop met wat meer accutijd maar minder snelheid of een flinke desktop replacement die je niet veel meeneemt en niet als laptop wil gebruiken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Wolfboy schreef op 29 oktober 2004 @ 21:27:
Overigens vind ik dat je beter voor een snelle schijf dan voor een snelle proc kan gaan, ik merk bij mijn laptop ook wel dat het gewoon de grootste bottleneck is.
Die conclusie had ik voor mezelf ook al getrokken na het lezen van reviews e.d. :)
In de meest ideale situatie ga ik voor het snelste van beiden maar mocht het een of of situatie zijn dan is een 7200 rpm schijf de beste optie.
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 20:47:
Acer TM4001WLMi.

Centrino 1.5GHz, 512MB, 60GB, DVD +/- (who needs DVD-RAM :?) en een 64MB dedicated Radeon 9700 voor adviesprijs: 1499,-. Stuk goedkoper dan die toshiba. Voor t prijsverschil koop je er 3 jaar collect en return bij met incidentele schadeverzekering en je bent t mannetje :)
Wanneer ik die Acer net zo aankleed als de Toshiba's in de startpost dan zit er nog maar een klein verschil in prijs tussen en dan ga ik toch liever voor een merk/model wat ik irl heb gezien en gevoelt en waarbij ik zelf in het verleden mee gewerkt heb :)

Toegegeven, het is een mooie machine die je noemt.

Verwijderd

SmartDoDo schreef op 31 oktober 2004 @ 01:34:
[...]
Wanneer ik die Acer net zo aankleed als de Toshiba's in de startpost dan zit er nog maar een klein verschil in prijs tussen en dan ga ik toch liever voor een merk/model wat ik irl heb gezien en gevoelt en waarbij ik zelf in het verleden mee gewerkt heb :)
Overigens heb je voor ietsje meer (EU 1595) al een gloednieuwe, muisstille IBM T41 .
Lijkt mij een prima bestede 100 Euri...

Arthur Swart
www. 8)7 .nl
Pagina: 1