Toon posts:

4:3 resoluties in 16:10 weergeven zonder interpoleren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is dit een onduidelijke topic titel, ik kon er ook geen andere naam voor verzinnen.

Ik ben opzoek naar een programma of misschien registry instelling waarmee ik een 4:3 resolutie (1024x768, 800x600 etc), op de native resolutie van mijn 15.4" breedbeeld laptopscherm kan draaien.

Ik heb net een laptop gekocht met een 15.4" breedbeeld scherm met 1280x800 pixels. Spelletjes willen vaak perse op 1024x768 draaien (of in ieder geval 4:3) en ik word er gek van dat alles buiten proportie wordt gesleurd. Ik weet natuurlijk dat er dan delen van het beeldscherm dan niet benut zullen worden, dat neem ik voor lief.
Veel spelletjes kun je in window spelen, dat lost het probleem op, maar ook voor spellen die dat niet kunnen zoek ik een oplossing. Iemand bekend hiermee?

Ik weet dat een 16:10 scherm niet ideaal is voor 4:3 applicaties, maar ik had hier geen keuze mogelijkheid in.

Kortom ik zoek iets dat ervoor kan zorgen dat 4:3 resoluties niet geïnterpoleerd worden op mijn scherm.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

Heb je al in de bios gekeken? Of hij wel of niet interpoleert lijkt me vooral een instelling van de laptop. Wellicht via een setup programma door de fabrikant erbij gelevert is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

kijk eens in de driver van je videokaart (bij geavanceerd van eigenschappen voor beeldscherm), bij Ati (tab weergave oid) kan je instellen dat hij moet opschalen zonder de verhouding te verkrachten

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

dit is gewoon een bios ding... die ervoor zorgt dat het stretched...

Verwijderd

Bedoel je 16:9?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Notebooks zijn 16:10, ik heb er al eens topic over geopend waarom dat is, daar ik het ook vreemd vind.

Maar check je bios zou ik zeggen.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
je hebt toch ook 17" en 19" TFT's met 5:4 resolutie... waarom weet ik ook nie, kan iemand me dat vertellen? was het niet veel beter om voor een 17" TFT een resolutie van 1280x960 te gebruiken?...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

1280x960 is een 4:3 resolutie, maar dat heeft vrij weinig met de TFT zelf te maken geloof ik.

Verder weet ik zo geen oplossing. Je moet de iig een aantal pixels uit zien te schakelen is wat ik er uit opmaak?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Heb ff een screenshotje gemaakt, heb de vraag wel vaker gehoord.
Bij Ati kaarten:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/atiws.png

Bij Intel of Nvidia weet ik niet, zal ook wel een manier voor zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Real_Firefly, toppie, bedankt. Oplossing doet precies wat ik wil!

Overigens is in het Bios van mijn laptop (Asus M6Ne) geen mogelijkheid om het uit te schakelen, wellicht wel bij andere laptops.

Misschien is dit iets voor in de FAQ, want ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die zich irriteren aan interpolatie van LCDschermen.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:01
Goh dat is idd erg handig!
Maar ik merk bij GTA Vice City dat het uitrekken (native res is iets van 1450 bij nog wat, kan nu niet checken) niet zo erg is en het wel prettig is dat het beeld lekker groot is...
Pagina: 1