Data van harddisk weg of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• ThaBuz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 19:54
Ik zit echt met een mega probleem.. Normaal gesproken lees ik me altijd goed in hier op GoT en ben ik niet een persoon die zomaar een vraag neerknalt maar ik weet ff niet meer wat ik moet doen en ik hoop daarvoor een beetje begrip...

Tijdens een back-up run knalt mn server er helemaal uit... Ik opnieuw opstarten blijkt windows niet meer te willen. Toen heb ik Windows 2003 Server er opnieuw opgezet en wat blijkt to mijn grote schrik wanneer ik "Deze computer" aanklik... zowel mn data schijf als back-up schijf helmaal leeg. Mijn back-up schijf heeft wel een drive letter gekregen, mijn dataschijf dus niet. Als ik in "Disk Management" met mn rechtermuis klik op deze schijf staat er alleen de optie "remove partition".... Verder wordt er aangegeven dat de schijf 100% vrije ruimte heeft.

Na even bijgekomen te zijn van de schrik (op de schijf stond nog data van 10 jaar oud wat voor mij persoonlijk erg belangrijk is) heb ik de windows setup weer opgestart om bij het kiezen van de schijf te kijken wat nu de echte status is van de schijf... Wat schetst mijn verbazing... de schijf heeft hier gewoon een driveletter en er staat ook dat er van de 120 nog maar 24gb vrij is (wat dus ook klopt). De HD heeft zelfs de naam nog die hij had (DATA)!

Nu heb ik al gezien dat er tooltjes bestaan voor het terughalen van de data maar ik ben zo verschrikkelijk bang dat ik het verkeerd doe waardoor ik definitief alles kwijt ben....

Wat is nu het best?? Kan ik hier nog op een of andere manier een back-up van maken zodat ik kan gaan proberen of ik de data terug krijg of is het meteen op hoop van zegen???

systeem
P4s533-MX
Celly 1,8Ghz
1x 40GB Maxtor (Systeem schijf)
1x Promise TX2 SATA Controller
1x 120GB Maxtor SATA (Data schijf)
1x 120GB Maxtor SATA (Back-up schijf)
Windows Server 2003 Standard

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Hang je schijf eens in een andere pc en kijk of je dan wel bij je data kan, dat is sowieso veilig ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• ThaBuz
Het nadeel is dat het een SATA schijf is. Ik heb geen andere pc met een SATA aansluiting (behalve mn eigen pc die draait op SATA RAID waardoor ik dan windows niet kan opstarten).

Misschien is het alleen een kwestie van de partitie weer activeren via fdisk op PM maar ik durf het niet aan om dit te doen zonder de goedkeuring van iemand die er echt verstand van heeft :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je partition magic hebt start die dan eens, die wil dit soort fouten nog weleens oplossen (voordat je iets veranderd WEL eventjes een backup van je MBR maken, eventueel ptedit openen en alle gegevens daarvan overnemen)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• ThaBuz
Damn (ik had het ook wel kunnen weten...) Ik kan PM (versie 8 in dit geval) niet installeren op Server 2003 |:(

Zou ik het kunnen proberen met GetDataBack of is dat ook riskant in deze situatie?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30

Reinier

\o/

Is het een optie om van een Knoppix cd te booten? En de partitietabel te fixen als deze misschien corrupt is? Weet niet of het kan, maar wie weet.

Verwijderd

Er is een heel erg goed programma dat de HD scant en dan alle gegevens, zelf diegenen die je zlf hebt verwijderd (of dit toch dacht) kan terughalen. Het programma heet GetDataBack en is te vinden op http://www.runtime.org.

Het programma is zowel in FAT 32 als NTFS smaak te krijgen

Het programma werkt (voor FAT 32, voor NTFS heb ik het niet uitgetest) Fantastisch . Er zijn wel twee nadelen:

1) je hebt een 2e HD nodig om alle gegevens die teruggehaald kunnen worden (tijdelijk) op te kopieren
2) Scannen kun je met de trial, maar om de data effectief terug te halen is de volledige versie nodig?

Het eerste nadeel kan soms we een probleem zijn, maar ik denk niet dat er veel tweakers op dit foruml zijn die hier geen ''omweg'' voor kennen O-)

• ThaBuz
Owkee bedankt! Ik had het programma al geinstalleerd en probleem 2 was ondertussen al verholpen ;) Probleem 1 ook dus dan ga ik het nu maar proberen (vingers gekruist...)

• ThaBuz
Ff een update: Hij is nu bezig om de data terug te halen met GetDataBack. Ik had eerst al een stukje geprobeerd (voornamelijk met word documenten) en de ene helft was prima de andere helft beston raar genoeg uit allemaal hele vreemde tekens wanneer ik het bestand opende..... Ik hoop dat ik dat nog kan fixen....

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb ook GetDataBack gebruikt op een externe maxtor hdd en die vond inderdaad ook alles - inclusief verwijderde files. Nu nog ergens 250 gig space vinden om die meuk daar weg te kopieeren, dan die disk weer formatteren en alles weer terug. Soms lastig maar het moet :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ThaBuz schreef op 27 oktober 2004 @ 21:07:
Damn (ik had het ook wel kunnen weten...) Ik kan PM (versie 8 in dit geval) niet installeren op Server 2003 |:(
Inderdaad, voor Windows Server versies heb je Servermagic nodig :) Je kunt anders ook gewoon PM bootdiskettes aanmaken op een andere PC en dan deze gebruiken :Y)
Zou ik het kunnen proberen met GetDataBack of is dat ook riskant in deze situatie?
Probeer gewoon elk denkbaar recoveryprogseltje. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?".

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 18:38

Darth Punk

professionalized prutz0r

ik herken dit probleem. Heb t zelf ook al een paar gehad. Je schijf bestaat nog ,maar de driveletter is windows kwijt B) Oplossing: rightclick my computer op Manage. Vervolgens click in het opgekome scherm op storage. als het goed is zie je een schijf/partitite zonder driveletter. wat je dan moet doen weet ik nie meer psies uit mn hoofd, maar een driveletter toekennen is voldoende. Reboot niet nodig, schijf wordt daarna gewoon in my computer weergegeven.

i want LART!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat gaat dus niet bij hem werken. Zie ook de topicstart:
ThaBuz schreef op 27 oktober 2004 @ 20:32:
Als ik in "Disk Management" met mn rechtermuis klik op deze schijf staat er alleen de optie "format".... Verder wordt er aangegeven dat de schijf 100% vrije ruimte heeft.
:)

• ThaBuz
Dat heb ik ook bekeken maar als ik met mn rechtermuisknop op die schijf klik heb ik alleen de optie "remove partition" en verder niet dus dat gaat helaas niet... Ik ben verder druk bezig om idd de proggies te proberen uit de FAQ.... GetDataBack is nu bezig....

• ThaBuz
Owkee te laat :)
En btw sorry voor de typo... het was dus de optie "remove partition". Door alles stress gister niet goed gekeken.. |:(

Verwijderd

Modbreak:GoT is geen warezboard :)
Check je mailbox.

[ Voor 106% gewijzigd door BalusC op 28-10-2004 20:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 20:26:
Modbreak:GoT is geen warezboard :)
Dit is vragen om warz en is verboden.

(Te laat)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 20:32 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 20:32:
[...]

Dit is vragen om warz en is verboden.

(Te laat)
Volgende keer gewoon een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif doen :Y) Of een SM melding. Dat werkt veel sneller en houdt het topic schoon van offtopic gedoe ;)
Pagina: 1