[Excel] Declaratie-formulier ontwerpen met variabele waardes

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Hoi Tweakers,

Voor een huisarts heb ik onlangs een declaratie-formulier in Excel gemaakt, zodat hij aan het einde van elke maand aan diverse huisarts waarvoor hij een dienst heeft gedraaid een declaratie (op papier) kan sturen.

Het formulier kent een aantal vaste onderdelen, en een aantal variabele onderdelen. Een vast onderdeel is bijvoorbeeld de NAW-gegevens van de huisarts, een variabel onderdeel de NAW-gegevens van een huisarts waarvoor hij heeft waargenomen.

Hoewel het veranderen van de NAW-gegevens nu nog handmatig gebeurt, vervang ik dit liever door een combobox waarin je de huisarts selecteert, waarna alle bijbehorende gegevens worden opgevraagd en weergegeven. Uiteraard is dit de bereiken door gebruik te maken van bijvoorbeeld Visual Basic, of rapporten ontwerpen in MS Access, maar ik vraag me af of iets dergelijks ook in Excel mogelijk is (de variabele onderdelen staan echter wel in een MS Access database), dus is het mogelijk om een combobox weer te geven in Excel, of kan ik het beter op een andere (simpele?) manier doen?

Ik zou graag jullie mening hierover willen horen....

BvD!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dit lijkt me eerder specifiek omgaan met MS Excel

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Voor een antwoord op deze vraag kan je het beste kijken op Excel Tip. Hier kan je alle informatie vinden die je nodig hebt, dus:
[list]• Connecten naar een Access Database
• Recordset in Combobox laden
• Na combobox update een nieuwe recordset ophalen van de geselecteerde doctor

Verder kan je nog bij de verschillende MVP websites kijken, zoals bv: Dick Kusleika.

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:15
als je je email adress aan mij bekend maak kan ik wel een sheetje naar je toe mailen waarin zo ongeveer het zelfde gebeurd als wat jij wil.
mijn email is peter_clements apestaart hotmail

[ Voor 15% gewijzigd door clements op 28-10-2004 00:33 ]

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zow, jij gaat op voor 'de meest behulpzame tweaker' :P

Je kan zat ik net te bedenken ook nog gebruik maken van een VLOOKUP (VERT.ZOEKEN) op basis van de selectie uit de combobox. Echter beperk je je dan wel tot het bijhouden van de gegevens in zowel Access als in Excel en ik denk dat dat niet wenselijk is...

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:15
gebeurd idd met een vlookup maar leek me makkelijker om het te sturen ipv uit te leggen. dus behulpzaam.. eerde lui >:)

• nenne
Bedankt voor jullie tips, ik heb een volledig declaratieformulier ontworpen in Excel, inclusief verschillende werkbladen voor het opslaan van gegevens, die met behulp van een combobox kunnen worden opgezocht!

Gracias!

• nenne
Ik heb nog enkele vraag met betrekking tot het formulier:

Ik wil enkele geïnteresseerden dit Excel-bestand toesturen, maar ik vraag me af of de werking van dit bestand wordt beïnvloed door de volgende zaken:

1. Het bestand is gemaakt in het Office 2000 - pakket. Levert het problemen op als iemand Office 2003 draait, of werken de macro's ook daarin naar behoren?
2. Ik maak helaas gebruik van een Engels Office pakket. Als iemand een Nederlands pakket draait, levert dit dan problemen op met bijvoorbeeld het omzetten van datumgegevens?
3. Worden macro's uberhaupt op elke computer uitgevoerd of is het mogelijk dat virusscanners deze blokkeren?

BvD!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zie hieronder mijn antwoorden:

1. Het moet mijns inziens geen problemen opleveren wanneer iemand het wil openen in Office 2003. Het is wellicht wel zo dat de de beveiliging misschien één niveau verlaagd moet worden aangezien het standaard op hoog staat geloof ik.
2. Excel bestanden kunnen zo worden uitgewisseld worden tussen de verschillende talen. Voor het punt aangaande de datum kan je het afdwingen door een custom format te hanteren zodat je de datum forceert in de standaard formaat
3. Zoals gemeld bij het eerste punt kan het zo zijn dat de beveiligingsinstellingen binnen Excel hoog staan en dat deze wellicht verlaagd moeten worden. Virusscanners zullen niet zomaar bestanden wijgeren welke een marcor bevatten.

HTH
Pagina: 1