Toon posts:

PC freezed en boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

ASUS A7N8X Deluxe rev2.00
AMD Barton 2500+
2x 512mb Corsair PC3200
Sapphire Radeon 9800pro
Maxtor S-ata 80gig
WDC 160gig s-ata

Alles ging perfect, ik haal pc uit elkaar en instaleer zo'n grote cpu cooler

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0024tower112/enlaregedView.jpg

Die stak er goed op, maar ik denk dat ik hem een beetje te vast heb gezet...

Ik boot pc, allemaal perfect, start msn en internet, perfect, draai eens 3dmark05 voor de temps te zien, allemaal super, ik ga gaan eten, ik kom terug, zet muziek op en ruim mijn kamer op en ineens baf muziek gedaan.

Ik ga naar mijn pc, hij steekt helemaal vast, compleet, reageert op niets, ik druk op reset....niets...

Ik doe hem uit, weer aan, alle fans gaan gaan draaien, ledje op mobo ook, maar front ledjes niet en ook geen biep van het mobo.

Bios reset gedaan ATX reset gedaan.... Niets helpt. Gekeken naar zwarte verbrandde plaatsen ofzo, helemaal niets.

Zou het kunnen dat de core van de cpu ge-crushed is? Of gewoon mobo dat de geest gegeven heeft? Ik heb geen cpu of mobo ter beschikking om te testen, maar kan je dat zien als de core ge-crushed is ofzo? Andere oplossingen om de pc werkend te krijgen?

Mobo is juist 1 jaar en paar dagen oud!!! :(

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Een core crush kun je goed zien. De core behoort mooie hoekjes te hebben en egaal te zijn.
Ik zal wel ff wat pics zoeken :)
Een mooie gave AMD Athlon XP "Palomino" 2100+ Die op een brakke server staat die waarschijnlijk plat ligt door 100 pageviews @ GoT 8)7

Afbeeldingslocatie: http://boildown.puni.to/athlon/Athlon_18/core_L.jpg
Een kleine beschadiging, de meeste CPU's zullen met zo'n beschadiging nog gewoon werken :)

Afbeeldingslocatie: http://img73.exs.cx/img73/7646/rottecore.jpg
Een echt brakke core van een AMD Duron 950

Die laatste is dood zoals je ziet, toch was het een moedige sterke strijder. Je ziet aan de rechterkant die "lijn" die eraf is. Toen dat eraf was werkte de CPU nog prima 8)7 . Pas na het mollen van het stukje middenonder (bij de D950) kapte de CPU er mee.

Volgens mij is het wel zo dat die oudere CPU's meer kunnen hebben dan die nieuwere. (0,18Micron c.q. Ouwe Athlon Thunderbird, ouwe duron's etc.)

[ Voor 107% gewijzigd door Thandor op 27-10-2004 20:15 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

offtopic:
Damn, is die onderste Duron opzettelijk verkracht? :o Kan haast geen ongelukje zijn..

Ik zag de topic-titel en vervolgens de koeler en mijn eerste reactie was core-crush. Kwestie van even goed inspecteren dus.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 15:03 ]

Verwijderd

Jezus wat is er mis met de boxed coolers of een gewone maat? Dit is toch zowieso nergens goed voor?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die onderste is verkracht door iemand met een k*utcooler en weinig "koelerinstalleer" skillz. Bruggen tekenen, koeler erop, uitproberen, niet goed, koeler eraf, etc.....

Anyways heeft die cooler het lang volgehouden ;). Hij heeft nu een Duron 600 @ 950 :). (Zonder die zwarte kussentjes, er zit nu dubbelzijdig/dik plakband op voor versteviging :P)
Dat laatste zegt genoeg :X

Verwijderd

Topicstarter
En wat is er mis met die koeler als ik vragen mag? Ik hou van stilte en koelte en oc'en. (pc is al paar maand niet ge-oc'ed geweest wegens domme koeler die erop stond).

Die koeler is mega stil (fan op laagste rpm dmv rheobus) en houd men barton 2500+ 27°C idle en 30°C stressed

Verwijderd

Beste koenpje,

Er is niks mis met je koeler. Zo te zien is het een heat-pipe koeler en die zijn over het algemeen zeer goed. Probleem is misschien het gewicht. Wat weegt hij? Er zijn namelijk maximale_advies_massa's :X voor koelers. Is hij bevestigd aan de CPU socket of aan het mobo? Haal hem er eens voorzichtig vanaf en kijk eens, desnoods met vergrootglas, of je core niet beschadigd is.
Grote zware koelers die met hun volle gewicht aan de socket hangen, kunnen de processor beschadigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 17:33 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 17:32:
Beste koenpje,

Er is niks mis met je koeler. Zo te zien is het een heat-pipe koeler en die zijn over het algemeen zeer goed. Probleem is misschien het gewicht. Wat weegt hij? Er zijn namelijk maximale_advies_massa's :X voor koelers. Is hij bevestigd aan de CPU socket of aan het mobo? Haal hem er eens voorzichtig vanaf en kijk eens, desnoods met vergrootglas, of je core niet beschadigd is.
Grote zware koelers die met hun volle gewicht aan de socket hangen, kunnen de processor beschadigen.
als je naar het plaatje gekeken had zag je dat ie aan het mobo vast zat met H delen :P

• Thandor

Thandor

SilverStreak

consolefreak schreef op 28 oktober 2004 @ 20:06:
[...]

als je naar het plaatje gekeken had zag je dat ie aan het mobo vast zat met H delen :P
Maar dan nog, een Zalman CNPS7000BAlCu kan een al beschadigde CPU ook vermoorden. Een nieuwe misschien ook wel.

De hoogte van de koeler speelt ook een rol, je krijgt een hefboom effect. Er staat veel kracht op zo'n core dus een kleine beweging kan veel stuk maken.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 09:54
heb zonet van koenpje gehoord dat mobo dood is.

Dus core is OK lol

wel raar, hoe kan zijn mobo nu ineens doodgaan terwijl het niet geoc'd is ?

(heb zelfde mobo, daarom ;) )

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

Topicstarter
Koeler is vastgemaakt met h-platen en bouten aan het moederbord, het is veel minder erg dan dat het eruit ziet.

Heb koeler eraf gehaald en aan de core is echt NIETS te zien, nog alles perfect!

Er is wel een beetje witte koelpasta naast de core, kan dit kortsluiting maken in de cpu ofzo?

Er zat AS5 op, maar dat was niets naast de core.

Heb wel gezien dat de H-plaat aan de achterkant van het mobo een klein soldderpuntje raakt, mss dat dat de kortsluiting veroorzaakt heeft?

Verwijderd

Topicstarter
En moederbord werkt terug :)

Had die H-plaat eraf gehaald, en weer ff een volcano 9 erop gezet, en hij werkt trug, het was dus die kortsluiting waarschijnlijk
Pagina: 1