Zoek ook een laptop.. .

Pagina: 1
Acties:

• Rosmalen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Heyy!

Heb al een hele tijd zitten zoeken naar een laptop, de faq helemaal bovenin gelezen enzo.. maar kom er nogsteeds niet helemaal uit dus vraag ik het hier :)

heb 1100,- en eigenlijk is mn enige eis dat ie minimaal 512mb intern moet hebben, en eigenlijkkk een 15,4' schermpje moet hebben die ook nog eens kleur-echt is, omdat ik er veel grafisch mee wil werken.... (schermpje minimaal 15")

heb in het Dynabite krantje de Acer Aspire 1362LMi gezien met de volgende specs:

Notebook behuizing • 15.0" TFT beeldscherm • AMD Sempron XP 2800+ processor • 512 MB RAM geheugen • 64 MB nVidia GeForce FX Go5200 videokaart • 40 GB harddisk • Dual DVD-RW • 56K modem • Wired & wireless Lan 802.11b/g • Microsoft Windows XP Home Edition • 12 Maanden garantie, waarvan 6 maanden op accu/batterij

Afbeeldingslocatie: http://www.dynabite.nl/plaatjes/1880000.jpg

en in de pricewatch een ASUS die qua specs overal heel wat meer had enzo en ongeveer dezelfde prijs had, maar bij een webwinkel te koop stond.

Nou wil ik het liefste in een gewone winkel kopen, omdat ut zowiezo mn eerste laptop is en het toch allemaal ff "wil voelen" enzo..

maar wat zouden jullie me aanraden als ik voor die 1100,- een laptop zou kopen?

hoop dat jullie me kunnen helpen =)

www.vdzande.com

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 20:02

bonzz.netninja

Niente baffi

tja, als je aangeeft dat je veel grafisch doet, zou ik een minder waarde hechten aan het scherm, en er een fijne crt bak bij kopen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 21:38

Just_I

What did you just say?

bonzz.netninja schreef op 27 oktober 2004 @ 18:47:
tja, als je aangeeft dat je veel grafisch doet, zou ik een minder waarde hechten aan het scherm, en er een fijne crt bak bij kopen
Dan ben je ook weer lekker mobiel :X .

Advies kan ik je niet geven over welke laptop je moet kopen. Probeer wat gebruikers reacties van beide laptops op te vissen en natuurlijk reviews.

Wat voor grafisch werk bedoel je dan precies? Meer in de richting van PS/Illustrator (2D) of meer in de richting 3DsMax/Maya etc.(3D).

@hieronder: Waarom zou hij anders een laptop willen :? .

[ Voor 20% gewijzigd door Just_I op 27-10-2004 18:51 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ja, maar je gaat toch niet mobiel grafisch iets doen....

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
voor het grafische zou ik eerder een apple kopen :)
Maar voor 'normale' laptops zou ik voor dell kiezen, heeft goede schermen, anders sony wel.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kleurecht en TFT gaan niet samen. Proefecht en een beeldscherm eigenlijk ook niet (additief/substractief kleurstelsel, mogelijkheden als glans en korrel etc). Maar als je meer wilt dan vormen ontwerpen zou ik je echt een goeie CRT aanraden. Ga voor grote merken. Als je zoekt op monitor in Webdesign & Graphics moet je al een hoop goeie antwoorden krijgen. Bedenk je alleen dat als je grafisch werk wilt doen, je veel geld uit mag geven aan de machine zelf om een beetje vlot te blijven en daarnaast ook nog flink wat aan je monitor. Dan kom je echt op een veelvoud van die 1100 euro uit. Dus ik zou m'n eisen en budget eens herevalueren :)
-krekel- schreef op 27 oktober 2004 @ 18:51:
voor het grafische zou ik eerder een apple kopen :)
Maar voor 'normale' laptops zou ik voor dell kiezen, heeft goede schermen, anders sony wel.
Kun je dat onderbouwen? Apples zijn zwaar overrated. Met een goeie laptop kun je ook prima DTP'en. Het blijft alleen behelpen met dat scherm :)

[ Voor 24% gewijzigd door HunterPro op 27-10-2004 18:55 ]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

:) eens met hunterpro. Waarom hij een laptop zou willen? ruimte gebrek op/onder buro? weet ik veel :)

• Rosmalen
waarom ik een laptop zou willen, niet vervanging van mn desktop, maar vooral om op weg naar school (zit redelijk lang in de trein, 1.5uur) en wil onderweg wat werken, maar zeker ook op school omdat ze daar nogsteeds niet alles voormekaar hebben om voor iedereen een fatsoenlijke PC te bieden... en daardoor dus veel tijd kan besparen om een laptop te hebben

www.vdzande.com

• HunterPro
  • Niet online
hoe 'hard' ben je met dtp bezig? Zo te horen is het vooral wat webdesign, en geen grote offset-meuk?

Ik zou gaan voor een laptop met een dothan 1.6 oid (centrino platform dus). Dell heeft schermen met bizar hoge resoluties. IMO té hoog maar 't is maar wat je wil ;)

Daarnaast een redelijk vlotte hdd; 5400 rpm of 7200 rpm, en tenminste 512 mb ram. Ik zelf zit met een gig intern en vind dat toch wel érg lekker werken :)

• Rosmalen
*terug van bball training*

DTP ben ik niet echt mee bezig, veel met webdesign, heel klein beetje video (maar niet om echt rekening mee te houden met de koop) en fotografie... gewoon het basic photoshop werk e.d.

maar die acer die ik daar in mn begin post heb staan was dat wel wat ?! of zouden jullie toch voor de asus gaan?

www.vdzande.com

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Houdt er rekening mee dat een model als die Acer niet veel langer dan 1,5 tot 2 uur mee zal gaan op een accu. Je moet dan dus met een volle accu de trein in stappen, anders houdt hij er onderweg mee op. Zoals al eerder werd aangegeven kun je het beste voor een Dothan of Banias (officieel heet het Intel Centrino Mobile Platform geloof ik, vaak worden ze gewoon Centrino's genoemd) processor kiezen. Ga anders eens bij wat zaken langs. Jewel heeft net een aantal nieuwe modellen op de website vermeldt, misschien zit daar iets tussen voor je.
Jewel (of in ieder geval Computerland, die Jewel en Alpha notebooks aanbiedt) geven je in ieder geval de mogelijkheid je notebook zonder software aan te schaffen, scheelt je weer in de kosten van een XP installatie er bij kopen, als je die al tot je beschikking hebt (bijvoorbeeld via een Student Licentie van school ofzo).

• Rosmalen
kijk thnxx, we komen er wel :)

naja na op de site gekeken te hebben van Computerland word ik eigenlijk ook niet vrolijk, die Jewels en Alphas die ze hebben zijn of veel te duur, of interne videokaart en die soort shit, 1 zelfs met een 12" monitor :'(

www.vdzande.com

Verwijderd

ik doe zelf ook een grafische opleiding en als ik jouw was zou ik gewoon een laptop nemen met zware specs. voor webdesign heb je geen belachelijk hoge resolutie's nodig. want je doelgroep zijn niet mensen met resolutie's van 1600x1200 neem ik aan.

een tft van een laptop geeft volgens mij nooit goed genoeg kleuren weer als je een crt gewent bent. dus ik zou niet heel erg veel kijken naar de monitor kleuren. maar je je monitor goed afstellen met adobe gamma. dat heb ik hier met mijn crt gedaan. (dit dan met een geprint logo naast me liggend) de kleuren zijn geweldig nu en webdesign kan nu ook prima.

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

off topic: welke opleiding doe je, en waar?
ik in a'dam,grafische vormgever 2e jaar

• Rosmalen
doe multimedia vormgeven in Eindhoven, De Eindhovense School // Grafisch Lyceum 4e jaar...

www.vdzande.com

• Brede P
Rosmalen schreef op 27 oktober 2004 @ 21:45:
kijk thnxx, we komen er wel :)

naja na op de site gekeken te hebben van Computerland word ik eigenlijk ook niet vrolijk, die Jewels en Alphas die ze hebben zijn of veel te duur, of interne videokaart en die soort shit, 1 zelfs met een 12" monitor :'(
Die is dan ook niet echt voor jouw doeleinden geschikt, maar wel uitermate interessant als je dat ding de hele dag om je nek moet meesjouwen.
Asus heeft er ook zo eentje, de 5600 serie geloof ik, met een 12,1" breedbeeldschermpje. Ik zie alleen niet in waarom je voor een beetje "licht" grafisch werk een dikke standalone videokaart wilt hebben. 1100 euro is gewoon niet echt veel geld voor een notebook die je veel onderweg wilt gebruiken.
Kijk trouwens eens bij www.ComputerPirates.com , die hebben over het algemeen vrij concurrerende prijzen voor de notebooks (is wel een webwinkel helaas).

• Rosmalen
true true, ben normaal echt niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten .. maar weet er nie echt veel van dus wil me niet laten naaien iig.. is die computer pirates een b-tje betrouwbaar enzo? :7

www.vdzande.com

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou het gewicht ook een beetje in de gaten houden. Een klasgenoot van mij heeft een acer laptop met 17" scherm en dat tilt toch vrij lastig :X (7 kilo ofzo?), en ik denk dat je em dan al snel thuis laat omdat ie toch te zwaar is. laptops met 15" schermen heb je wel van onder de 3 kilo en dat lijkt me nog redelijk te doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Brede P
Heb er verder nooit zaken mee gedaan, kan via mijn werk over het algemeen toch goedkoper aan mijn hardware komen, en een laptop gebruik ik al een jaar of 2 niet meer.
Ik denk dat je er verstandiger aan doet een iets groter budget te realiseren, en een echt mobiele notebook te kopen waar je veel langer plezier aan beleefd.
Ik zit nu al kwijlend te kijken naar de specs van de nieuwe Diamond 2500 van Jewel.
256MB Ati M11, Dothan CPU, 512 MB, Combodrive (DVD burner lijkt me overkill, tenzij je je notebook als desktop vervanger wilt gebruiken), en ik geloof een 40GB 5400rpm, en anders een 60GB voor een kleine meerprijs, en ik dacht een advies verkoopprijs van rond de 1350 euro. Is nog een 15,4" breedbeeld ook. Dan heb je echt een leuk speeltje. Mobiel vanwege de Centrino bende, met die grafische kaart valt er prima mee te gamen indien gewenst, en ik denk dat je met je grafische werk ook wel uit de voeten zou moeten kunnen.

Verwijderd

De Acer Aspire 1360-serie heeft een batterijduur van 3uur max.
Sempron platform he :-)

De 1360-serie is meer een instapmodel, met toch mooie specs.
Als je meer grafische prestaties wil en lange batterijduur kom je toch op Centrino uit.
Bijv. bij Acer de TravelMate 4001LMi of 4001WLMi. Consumentadviesprijs van beide zijn respectievelijk 1399,- en 1499,-.

Als 2u batterij goed genoeg is en je wil toch wat CPU power kan je ook naar de Aspire 1522WLMi kijken. AMD 64 3000+, nVidia GeForce FX Go 5700 en een 15,4" widescreen.
Gaat dus 2u mee op een batterij en zit op een adviesprijs van 1499,-

Adviesprijzen zul je vaak bij retailers zien, dus zaken als Dunnet, Vi-Computer, Dynabyte, BCC, It's, Modern Electronics etc.

• HunterPro
  • Niet online
Grafische prestaties zou ik niet teveel naar hangen; dat merk je pas als je need for speed wil gaan spelen ed. Niet als je zit te photoshoppen.

• Rosmalen
idd das waar =) zit nou echt serieus te kijken naar een asus 3000+ met 60gb schijf, 2*512, Ati kaartje er in voor ook ongeveer hetzelfde geld, op computerpirates lijkt me ook echt een sjiek ding voor dat geld

www.vdzande.com

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik denk dat je eerst maar eens moet overwegen wat je er nu precies mee wilt... iets wat al veel eerder is aangehaald en namelijk op twee punten:
- Mobiel
- Of desktopvervanger

Zoals ik lees wat je er mee wil en vanuit mijn eigen ervaring (met 1 laptop overigens) kan je beter voor mobiel gaan.

Een desktopvervanger is loeizwaar, korte accuduur, vreselijk groot, maar wel brute prestaties.

Een mobiel heeft minder prestaties, maar wel een goed accuduur en is lichter.

Vergeet niet dat licht ook maar subjectief is. Mijn laptop is 2,27 kilo, maar is nog steeds zwaar als je er een tijdje mee rondloopt (zeker met nog meer zooi).

De accuduur is ook iets: 2 uur klinkt lang, maar ga maar eens in de trein een uur zitten. Als je dan op vol vermogen werkt ben je binnen een uur leeg. Die twee uur die opgegeven wordt door de fabrikant is in optimale omstandigheden.

Ik werk zelf op mijn laptop met Dreamweaver MX (ja, geen nieuwere licentie van de baas :'( ) en het is inderdaad trager dan op een desktop. So what, dan maar wat langer wachten.

Ik zelf heb een asus 3700 (niet meer te koop dacht ik). Centrino platform, 1,5 banias, 1024 intern, 40 gb en een dvd/cd-combo. Ik merk dat ik nooit meer achter mijn normale pc zit, tenzij ik een spel wil spelen (Halo... zo traag als de neten door die beroerde port :) ).

Edit:
Vergeet niet dat een laptop gewoonweg duur is. 1000,- voor een nieuw is de absolute bodemprijs voor een beetje laptop. Wil je wat beters zit je al gauw tegen de 1500,-.

[ Voor 7% gewijzigd door Motrax op 28-10-2004 12:45 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1