A7V333 start niet op met XP3000+

Pagina: 1
Acties:

• aOk
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een a7v 333 (bios 1017) met 512 mb pc2700 ram en een athlon xp 2000 processor en een enermax 450 watt voeding.
Hiermee ben ik naar een lan geweest en toen ik terugkwam startte m'n pc niet meer.. heb alle pci-kaartjes eruitgehaald .. de bios gereset en de error messages waren "No cpu installed" en "CPU test failed".

Toevallig hebben we nog een athlon xp 2000 thuis met een MSI mobo en daar heb ik de cpu van verwisseld .. en mijn pc startte op en die andere pc had ook problemen met de cpu.

Ik heb toen een nieuwe athlon xp 3000 gekocht en er in gezet en de het mobo op jumperfree gezet..

Hij startte in het begin niet meteen op ... maakte niet eens aanstalten om aan te gaan (geen fans die draaien etc) maar optlaatst kwam ik in de bios en kon het aantal mhz op 1733 instellen .. (weet niet precies waar het op moet met een athlon xp3000), maar dit was een waarde die je automatisch kon selecteren en hij start goed op ..

Maar als ik de pc uitzet .. dan duurt het diverse minuten voordat ik m weer gewoon kan aanzetten .. als ik gewoon op de powerknop druk doet ie eerst helemaal niets, maar na een x aantal minuten of een x aantal keer de power eraf te halen start ie wel op.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is, kan iemand me een goed advies geven ?

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
die processor ondersteunt ie alleen vanaf revisie 2.0, heb je die?
Dat zou verklaren waarom je hem niet op volle snelheid kunt draaien (FSB333)

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Allereerst even deze doorlezen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Heb je al een BIOS reset gedaan? Dus spanning van moederbord en batterij eruit / jumper omzetten?

Een XP3000 loopt op 10,5 x 200 of 13 x 166 MHz. Ligt er maar net aan wat voor versie je hebt van de AthlonXP 3000+

Toen waren beige computers heel gewoon.

• aOk
  • Niet online
Ja, ik heb revisie 1.02 en ik heb idd de bios gereset zoals beschreven staat in de a7v manual

Ps. er was niks te zien aan m'n xp2000 processor qua beschadiging of dat ie doorgefikt was of iets dergelijks

bedankt voor de jumper settings

edit: revisie 1.02 maar neem aan dat je dat bedoelt..
en ik heb een enermax 350 watt, maar dat hoort toch meer dan genoeg te zijn? en hij heeft hele lange tijd wel gewoon gedaan..

Ik heb proberen op te starten met beide manieren van jumperen, maar dan zegt ie "No cpu installed"

[ Voor 42% gewijzigd door aOk op 27-10-2004 18:48 ]

• aOk
  • Niet online
als ik het goed begrijp heb ik problemen met een koude start?? hij start nu weer namelijk helemaal niet .. geen enkele fan die begint te draaien of wat dan ook.

Het voltage staat momenteel nog op standaard .. ik heb nog een andere enermax voeding om dat te testen .. en die 12v vierkante stekker kan volgens mij nergen op m'n mobo

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Sporen van schade op het moederbord zoals lekkende condensatoren of andere zwarte plekken?

Anders is je moederbord defect lijkt mij, als andere hardware niet mag baten tenminste...

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 27-10-2004 19:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• aOk
  • Niet online
Nee geen schade op het moederbord maar ik heb toch maar ff slechte kwaliteit foto gemaakt van beide processors .. er zit een zwart randje om het ding in het midden
(bij beide procs)
http://members.chello.nl/w.feenstra/procs.JPG

en die was er volgens mij eerder niet :S

ik heb overigens niets aan de volt settings of aan welke andere default setting dan ook veranderd

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
die zwarte randjes rondom de core zijn normaal, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Als je trouwens een processor met 400mhz FSB hebt kun je het helemaal vergeten op volle snelheid te draaien.
Revisie 1.02 zal vermoedelijk ook niet willen draaien op FSB 333. Als ik jou was zou ik die processor inruilen voor een 2400+. Dat is de snelste die nog FSB266 heeft

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• aOk
  • Niet online
Het schijnt dat dit moederbord toc hnog een xp300 met 333fsb aan moet kunnen ?
En zo niet dan moet ie iig op een lagere frequentie kunnen draaien.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
-Voeding omgewisseld met andere pc en die andere pc werkte wel gewoon met mijn voeding maar niet net andersom
-Videokaart eruit gehaald en dan opstarten
-Geheugen verwisseld en getest in andere pc
-Alle jumpers staan op default en op 100 mhz etc etc uitgeprobeerd
-Ik heb m'n eigen oude xp2000 proc weer es uitgeprobeerd
-M'n nieuwe xp3000 proc waar hij eerst wel korte tijd mee opstarte (alleen jumperfree) werkt nu ook niet meer (de fans gaan niet eens draaien als ik de powerknop indruk)
-Het mobo eruitgehaald en es goed gecontroleerd of ie misschien verbinding maakt met de kast of iets dergelijks
-Handmatig contact gemaakt bij de power contactpuntjes voor het geval de powerknop kapot is
-Bios gereset door uithalen van batterij en verbinding maken tussen de 2 contact puntjes die daarbij horen
-M'n oude xp2000 processor geprobeerd in een andere pc met msi moederbord waar hij het niet doet
-De volt een beetje gedaan tot 1.8 maximaal
-Ik durf een andere xp2000 processor er niet meer in te doen om te testen omdat ik vrees dat die dan ook kapot gaat. (Ik heb dit wel voor heel korte tijd gedaan en hij bootte gewoon)

Ik denk dat nu mijn mobo en processor (zowel oude als nieuwe beide kapot zijn)

Moet de nieuwe nog wel even goed testen op een ander moederbord en misschien zit er wat koelpasta ofzo waar het niet hoort te zitten maar volgens mij valt dat wel wat mee

en ja het viel me op dat die andere xp2000 proc ook zwarte randjes had terwijl die mar 5 sec in m'n eigen pc heeft gezeten

[ Voor 5% gewijzigd door aOk op 28-10-2004 12:04 ]

• aOk
  • Niet online
Ik heb nu een athlon 64 3500+ met msi k8n neo2 moederbord en heb 1 heel vreemd probleempje ..
Namelijk : de reset knop werkt niet .. ik heb het met de kabel van de power geprobeerd en met die van de reset (beiden werken ze wel op de powerswitch)

Ik heb m'n voeding eerder bij een computerzaak laten testen en volgens hun was ie perfect op 12 en 5 volt en dus niet de oorzaak dat m'n vorige systeem kapot ging, maar is het nu mogelijk dat er toch iets aan de hand is met m'n voeding?
want het msi mobootje is splinternieuw

Verwijderd

Kan zijn dat ie niet goed om zit op het moederbord. Ik weet even niet meer voor welke LEDs/knoppen dit geldt, iig wel voor de power-LED en HDD-LEDD... Probeer iig even het kabeltje andersom op je moederbord te prikken misschien dat het helpt.

• aOk
  • Niet online
wat stom dacht dat ik dat ook al getest had .. maar omdraaien werkt idd gewoon .. bedankt

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Ik heb zelf ook een a7v333 rev 1.02. Deze staat vanaf het allereerste begin al op 166Mhz (333). Als je mobo dit aan kan, dan kan hij ook de 3000+ (333) aan. Dus werkt je a7v333 op 166Mhz met bijvoorbeeld een 1800+, dan is de 3000+ geen probleem werkt hij niet dan hoef je de 3000+ niet te proberen. Ik vermoed dat het probleem hier niet in de processor zit maar in je mobo. Hiervoor had ik een a7v die na transport ook ineens niet meer aanging. Na lang zoeken bleek dat hij wel aanging als ik op een bepaalde plek op het moederboard drukte.

Succes