Toon posts:

[GRUB] Fedora start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had op /dev/hda1 windows XP SP1 geinstalleerd. Hierop bevind zich ook de mbr.
Daarna heb ik op /dev/hdd1 Fedora Core 2 geinstalleerd. Toen het vroeg waar ik Grub moest installeren, heb ik /dev/hda1 (dus mbr) aangegeven. Na de installatie moest ik opnieuw opstarten, en hij start gewoon Win XP op. Nergens ook maar iets te zien waar ik Linux kan opstarten.

Waar kan dit aan liggen? En hoe kan ik (als alternatief) een Fedora C2 bootdisk maken?

Bvd

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:55

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 17:42:
..

Toen het vroeg waar ik Grub moest installeren, heb ik /dev/hda1 (dus mbr) aangegeven. Na de installatie moest ik opnieuw opstarten, en hij start gewoon Win XP op.
...
/dev/hda is mbr en niet /dev/hda1!! Dat is je eerste partitie op hda ;)

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op 27 oktober 2004 @ 17:45:
[...]

/dev/hda is mbr en niet /dev/hda1!! Dat is je eerste partitie op hda ;)
Okay, iig ik heb m op de mbr geinstalleerd, want dat gaf hij zelf aan...

Typo

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dan heb je het toch niet goed gedaan. Zou hij echt op de MBR zijn geinstalleerd zou je of GRUB moeten zien langskome, of een error krijgen. Misschien boot je van een andere disk dan de disk waarvan je de mbr hebt aangepast?

Anders dan is er iets mis gegaan met het installeren van grub. Wat je dan kan doen is booten met je rescue disc en en vervolgens grub-install (hd0) draaien

Verwijderd

Zowieso moet je grub nooit op de mbr installeren, deze moet op de eerste sector van de /boot partitie. Voor tips hierover neem eens rusit een kijkje op http://www.geocities.com/epark/linux/grub-w2k-HOWTO.html

Nu het eenmaal is zoals het is zou je je er gemakkelijk af kunnen maken door een externe bootloader te overwegen, zo'n proggie installeer je van diskette en deze kun je heel gemakkelijk instellen om met verschillende os'en op te starten.
Typ daarvoor gewoon "multi os loader" in bij google en je word overspoelt met ideeen ;)

Verwijderd

Zowieso moet je grub nooit op de mbr installeren...
Wat is dat nou voor onzin? Grub is een bootloader. Om te kunnen booten en vervolgens een keuze te kunnen maken welk OS je wilt starten zal er in het MBR van je schijf toch echt een beginnetje moeten staan van Grub.

Verwijderd

je hebt gelijk, een vergissing van mijn kant.

en nu iets constructiefs ;) :
je kan eigenlijk nog 2 alternatieven overwegen:

Of je installeert linux opnieuw, maar dan goed..

Of je kopieert de bootsector als bestand naar je windows "/" en voegt
deze toe aan de bootloader van windows.

Verwijderd

Topicstarter
Ik installeer Linux opnieuw. Had ik al gedaan gister, maar was vastgelopen tijdens installatie...

Er is iets goed mis met die computer qua hardware denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 18:50 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:55

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 23:15:
[...]
Wat is dat nou voor onzin? Grub is een bootloader. Om te kunnen booten en vervolgens een keuze te kunnen maken welk OS je wilt starten zal er in het MBR van je schijf toch echt een beginnetje moeten staan van Grub.
Is misschien ook wel onzin 8)7
Het is mogelijk om grub in de MBR te zetten. Maar het hoeft niet ;)
Wanneer je grub gewoon installeert in de active partitie (vaak gebruiken mensen daarvoor een partitie gemount op /boot) is er niets aan de hand ;)
De TS suggereerde dat /dev/hda1 de MBR was en dat is fout..
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 18:49:
Ik installeer Linux opnieuw. Had ik al gedaan gister, maar was vastgelopen tijdens installatie...

Er is iets goed mis met die computer qua hardware denk ik.
memtest ;) ?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Dus... kwestie van Knoppix booten en een grub-install /dev/hda draaien :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gerunned, gaf geen problemen. Test 1 t/m 8 niet iig. Voor de rest had ik even geen tijd. Maar daar open ik wel weer een nieuw topic voor als ik daar het probleem niet kan vinden.

Ik probeer binnenkort nog 1x linux helemaal opnieuw te installeren en als het dan niet lukt schroef ik m open :)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 00:28:
[...]
Ik probeer binnenkort nog 1x linux helemaal opnieuw te installeren en als het dan niet lukt schroef ik m open :)
Dat hoeft niet. Waarom boot je Fedora C2 niet gewoon in rescue modus. Deze modus zoekt naar FC2 installaties en mount ze vervolgens in /mnt/sysimage. Deze kun je chrooten (uitleg staat in dialoogscherm) en vervolgens kun je grub opnieuw installeren. Als FC2 niet wordt herkend, kun je 'm handmatig mounten, maar dat kan wat lastig zijn.

Grub opnieuw installeren gaat als volgt. In je chrooted(!) omgeving kijk je of /boot is gemount (als deze niet automatisch wordt gemount door fstab) vervolgens draai je grub. doe dan eerst root=(hd1,0) en daarna setup (hd0) hiermee installeer je Grub op de MBR en laat de 512bytes verwijzen naar de stage2 bootsectoren verderop.

Als je toch van plan bent FC2 opnieuw te installeren, kun je dit eerst proberen. MBR weer leeghalen als het mislukt kan op verschillende manieren. Zoeken biedt uitkomst.

Verwijderd

Topicstarter
Okay ik lees je reactie nu pas, en ik had vanmiddag FC2 (na formateren) opnieuw geinstalleerd. Het werkt nu wel iig, maar hij loopt dus nogsteeds vast door die hardwarematige fout.

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1