Na nieuwe kabelmodem problemen.

Pagina: 1
Acties:

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 16:56

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Een kameraad van mij zit op internet via de kabel. Dit werkte altijd goed met de modem die zij hadden en de e-tech router die hij gebruikte. Nu hebben zij een nieuwe modem geleverd die nieuwe en hogere snelheden aan kan. Hij dacht even aansluiten en klaar.
En de eerste keer was dit ook zo. Hij schakelt altijd de router en modem s'nachts uit, en deed dit ook al voordat de nieuwe modem er was. Maar nu is het zo dat als hij s'morgens alles weer aan zet, even wacht, en dan zijn pc aan zet, dat er geen internet is.
Kijk je dan in de configuratie van de pc, dan zie je dat alles goed staat, dus dhcp werkt wel. Kijk je hier verder in dan zie je ook dat hij gewoon het ip adres van de provider ontvangt, maar toch is er geen internet. Stel je dan in het configuratie scherm van de router in van 'release' en dan doe je 'renew', dus zodat hij opniew het ip ophaalt, dan werkt het internet ineens wel. Terwijl dit eerst helemaal niet nodig was.
Waar kan dit aan liggen?

-= Very annoying forum person =-

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-01 10:28
master_viper schreef op 27 oktober 2004 @ 17:19:...
Kijk je dan in de configuratie van de pc, dan zie je dat alles goed staat, dus dhcp werkt wel. Kijk je hier verder in dan zie je ook dat hij gewoon het ip adres van de provider ontvangt, maar toch is er geen internet. Stel je dan in het configuratie scherm van de router in van 'release' en dan doe je 'renew', dus zodat hij opniew het ip ophaalt, dan werkt het internet ineens wel. Terwijl dit eerst helemaal niet nodig was.
Waar kan dit aan liggen?
Allereerst, misschien een idee om hem zijn modem iig altijd aan te laten staan, kan het hele probleem misschien wel verhelpen (modem hoeft niet telkens om een nieuw ip te gaan vragen maar krijgt er van de ISP gewoon een toegewezen als dat nodig is.

Verder, betreft het hier een dynamisch of een fixed ip-adres? Misschien vernieuwd de router niet automatisch het ip adres terwijl de ISP dat wel verlangt?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Mijn gok: de modem staat op standby. Dan doet ie precies wat jij omschrijft: wel een IP-adres, geen verkeer. Vraag hem eens of ie wil kijken of er een knopje op de modem zit, druk daar es op... ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Bergen op 27-10-2004 17:43 ]

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Bergen schreef op 27 oktober 2004 @ 17:43:
Mijn gok: de modem staat op standby. Dan doet ie precies wat jij omschrijft: wel een IP-adres, geen verkeer. Vraag hem eens of ie wil kijken of er een knopje op de modem zit, druk daar es op... ;)
Ik heb het gevraagd, maar dit is het niet zegt hij.
Er zit wel zo'n knopje op van stand-by, maar dan gaan de meeste lampjes uit.
En toen hij vanmorgen keek waren ze allemaal aan, maar geen internet.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:19
wat voor modem heeft hij nu????

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ehm, dit is niet bepaald duidelijk:

- wat is zijn ISP?
- wat voor modem had hij?
- wat voor modem heeft hij nu?
- welk protocol gebruikt die (DHCP? over PPPoE of niet?)
- wat voor router is het?

Puur afgaande op de info hier lijkt het erop dat de router de verbinding niet goed vrijgeeft voor het uitschakelen (nogal logisch als je de stekker eruit trekt 8)7 ), maar dat hij gewoon met dezelfde lease probeert verder te gaan als je opnieuw opstart. De oude modem pikte dat blijkbaar, de nieuwe geeft niets door tot er een lease is opgebouwd.

Eigenlijk gaan hier twee dingen fout:
1) de gebruiker handelt op een manier dat zijn apparatuur niet correct laat communiceren (je mag een netwerkapparaat pas uit een DHCP netwerk halen als zijn lease vrijgegeven wordt)
2) de router zou na power loss de lease opnieuw moeten opbouwen ipv stug door te gaan met de oude instellingen.

Dan zie ik ook twee oplossingen:
1) niet elke nacht de stekker eruit
2) nieuwe firmware zoeken voor de router om hem gewoon na power loss de DHCP lease fatsoenlijk opnieuw te laten opbouwen...

Oslik blyat! Oslik!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

dion_b schreef op 28 oktober 2004 @ 00:21:
Dan zie ik ook twee oplossingen:
1) niet elke nacht de stekker eruit
Inderdaad, de modem 's nachts van de stroom is irritant. Als hij alles tegelijk op de stroom zet, vraagt de router al om een IP-adres, nog voordat de kabelmodem online is. Tja, dat werkt natuurlijk niet. Op zich kan ie de router dus 's nachts wel van de stroom halen, maar laat de modem gewoon aan staan... Dat ding vreet toch amper stroom (5 euro per jaar? hooguit...)

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Hij heeft nu dus de router geflasht, maar nu doet hij helemaal niets meer. Alleen het 'diag' lampje flikkert nog.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Niks??
Modbreak:Volgende keer graag 24 uur wachten met kicken :)

[ Voor 85% gewijzigd door intoxicated op 29-10-2004 18:31 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Heej, niet kicken binnen 24 uur jij.

Kun je de router niet een harde reset geven door met een ben in een klein gaatje ergens te prikken (ofzoiets)? Als je ook daarna alleen maar een knipperend diag-ledje hebt, is of 't flashen mislukt of de firmware verkeerd denk ik. Dan moet ie dus terug naar de winkel...

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Mensen laat de modem en router a.u.b. altijd aan staan! Daar zijn ze gewoon voor gemaakt en zorgt voor veel minder gerotzooi. En wat betreft de stroom? Ach een gloeilamp vervangen door een spaarlamp en je hebt het gecompenseerd. Daarnaast voor de mensen met een stekkerblok voorzien van een powerschakelaar; je vernielt je pc en randappatuur door de piekspanningen bij het inschakelen.

/dev/null

Verwijderd

die kerel zal wel chello hebben met het fantastische nieuwe motorola modem..

Ik heb precies hetzelfde probleem... (en ik zet het modem niet uit). Heb van de week al 6x geen internet gehad.. Zeer irri.

Als ik Chello bel, zeggen ze dat mijn router kapot is. Maar ik heb het probleem ook al gehad direct op mijn pc. Kortom Chello sucks :)

Ohja, ik woon in de Hoeksewaard.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 21:30:
die kerel zal wel chello hebben met het fantastische nieuwe motorola modem..

Ik heb precies hetzelfde probleem... (en ik zet het modem niet uit). Heb van de week al 6x geen internet gehad.. Zeer irri.

Als ik Chello bel, zeggen ze dat mijn router kapot is. Maar ik heb het probleem ook al gehad direct op mijn pc. Kortom Chello sucks :)

Ohja, ik woon in de Hoeksewaard.
Hij heeft geen chello maar wel dat super motorala modem. En er zijn al veel meer klachten over gekomen.

Pagina: 1