Celeron of Celeron-M voor Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:34

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Hallo,

Ik wil binnenkort een laptop kopen. Budget is ongeveer 800 a 900 Euro.
Nu ben ik twee types tegen gekomen.
Even een voorbeeld: Asus A2500H

Kenmerken:

Display 15" (XGA) Resolution 1024x768
Intel Celeron 2.4GHz
Ram 2x256MB DDR 266 (max 1024MB)
enz...

Deze heeft een Celeron 2.4Ghz. Ik neem aan dat deze 128 kb aan cache heeft.
Er zijn echter ook laptops met een Celeron-M. Deze hebben 512kb aan cache en ik heb gelezen dat deze ongeveer zo snel zijn als de Pentium-M's.

De Laptops met de Celeron-M zijn meestal 1.3 of 1.4 Ghz.

Ik kan op google geen benches vinden.
Mijn vraag is nu ook: Welke is sneller? De Celeron-M heeft meer cache, De Celeron is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:57
. Deze hebben 512kb aan cache en ik heb gelezen dat deze ongeveer zo snel zijn als de Pentium-M's.
Dit lijkt me niet kloppen, de Pentium-M is haast zo snel als de Pentium 4 ... dus de Celeron-M zal dit niet óók zijn.

Sja, en wat wil je met je accu? Een gewone Celeron verbruikt logischerwijs meer stroom dan een Celeron-M en zal derhalve minder lang te gebruiken zijn op dezelfde accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Celeron M, die van rond de 1.3-1.4 GHz dus, zijn gebaseerd op de Pentium M. Ze hebben dus een Banias core, en zijn qua snelheid redelijk vergelijkbaar met gelijkgeklokte Pentium M's.
De grote verschillen tussen de Pentium M en Celeron M zijn de aanwezigheid van speedstep, en de cachegrootte. De Pentium M heeft 1 MB (of 2MB in geval van Dothan) cache, de Celeron M 512KB. Speedstep ontbreekt op elke Celeron, dus ook de Celeron M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:34

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Dat de Celeron-M is dus zuiniger, heeft meer cache en heeft standaard Wireless. Maar is de 1.3 Ghz sneller dan een standaart Celeron 2.4 Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Dit is een goede vergelijkende review, conclusie: gelijke prestaties, minder baterylife...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

Een 1,3 of 1,4 GHz Celeron-M is denk ik wel sneller dan een Celeron 2,4GHz
Aangezien een Celeron op 2,4GHz minder prestaties leverd als een P4-M op 2,4GHz.

Daarnaast is een 1,3 Celeron-M vergelijkbaar met een P4-M op 2,0GHz dus denk niet dat je achteruitgaat in prestaties als je voor een Celeron-M gaat.

Zou me niet verbazen als die Celeron-M een stuk beter presteerd dan de Celeron 2,4GHz. Vooral omdat Celerons die op de P4 zijn gebaseerd een stuk minder presteren dan hun gewone P4 tegenhangers. Je moet wel in je achterhoofd houden dat Celeron (de oudere versies voor de Celeron-D) echte budget processors zijn die minder presteren.

Ik zou even op google zoeken naar de prestatieverschillen tussen een celeron en een echte p4 op 2,4GHz, dan kan je dat denk ik ook wel een vergelijking maken met de Celeron-M aangezien je weet dat die net zo presteerd als een gelijkgeclockte Pentium-M Banias core.

Zoals hierboven al vermeld is, je mist dus wel speedstep en de helft aan L2 cache ten opzichte van een Pentium-M.

Succes met je keuze, ik zou voor een Celeron-M gaan als je op dit moment een notebook nodig hebt.

Anders zou ik even doorsparen tot 1100 want dan kan je al een echte Pentium-M based notebook kopen.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Pagina: 1