Toon posts:

2 XP computers, netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke de situatie is als volgt;

Ik heb thuis een XP machine staan en wil daarop een xp laptop aansluiten via een UTP kabel. Dit heb ik in het verleden al eerder gedaan en toen werkte alles prima, maar ik denk dat het na die security update 2 niet meer zo goed werkt.

Mijn thuis computer's ip is 192.168.01, windows firewall staat uit (en tevens laat hij die range toe) en mijn norton internet security laat die ip range ook toe. Netwerkkaart en alles gewoon normaal geinstalleerd en werkt met een router (die ik hierbij niet nodig heb) wel normaal. Bij eigenschappen voor m'n netwerkverbinding staan nu de volgende dingen;
client voor microsoft netwerken
bestands in printerdeling voor M netwerken
QoS-pakketplanner
NWlink NetBIOS
NWlink IPX/SPX/NetBIOS compatibel transportprotocol
Internet protocol (TCP/IP)

Op de laptop staat XP met ip 192.168.02, windows firewall staat uit (en tevens laat hij die range toe) en mijn norton internet security laat die ip range ook toe. Netwerkkaart en alles gewoon normaal geinstalleerd en werkt met een router (die ik hierbij niet nodig heb) wel normaal. Bij eigenschappen voor m'n netwerkverbinding staan nu de volgende dingen;
client voor microsoft netwerken
bestands in printerdeling voor M netwerken
QoS-pakketplanner
NWlink NetBIOS
NWlink IPX/SPX/NetBIOS compatibel transportprotocol
Internet protocol (TCP/IP)
plus; stuurprogramma voor netwerkcontrole

Beide computers staan in dezelfde werkgroep genaamd "THUIS" De gast account staat op beide machine's aan en ik heb voor de zekerheid een extra account aangemaakt genaamd "guest". Op beide comps heeft ook Guest alle bevoegdheden.

Het probleem is als volgt; ik kan op geen van de computers komen, wat ik ook probeer laptop>thuispc of thuispc>laptop, de computers zien mekaar gewoon niet. Soms als ik opnieuw opstart en het weer probeer ziet de 1 de ander bv wel maar dan kan ik niet op de comp komen (geen bevoegdheden op deze comp, neem contact op met de admin). Volgens mij heb ik alles goed ingesteld en de FAQ of de search functie bood ook geen uitkomst.

Wat doe ik verkeerd!?!?! :?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Dit zelfde probleem heb ik laatst ook gehad. Bij was de oplossing om op beide een directoty te delen. Als dit gebeurt was dan kon ik beide machiens gewoon vinden. Als de dir delen dan weer uit stond konden ze mekaar weer niet vinden. Op 1 of andere reden moet er eerst een dir gedeeld staan voor dat dir bij mij werkte. Hoop dat helpt.

Verwijderd

Norton internet security uitzetten is eg klote programma vooral als je met netwerk bezig gaat. en ook even een bestand delen ofzo

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 17:15

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 14:06:
Mijn thuis computer's ip is 192.168.01, ......... en werkt met een router (die ik hierbij niet nodig heb) wel normaal. .....
Op de laptop staat XP met ip 192.168.02, ........en werkt met een router (die ik hierbij niet nodig heb) wel normaal. .......
Het probleem is als volgt; ik kan op geen van de computers komen, wat ik ook probeer laptop>thuispc of thuispc>laptop, de computers zien mekaar gewoon niet. Soms als ik opnieuw opstart en het weer probeer ziet de 1 de ander bv wel maar dan kan ik niet op de comp komen (geen bevoegdheden op deze comp, neem contact op met de admin). Volgens mij heb ik alles goed ingesteld en de FAQ of de search functie bood ook geen uitkomst.

Wat doe ik verkeerd!?!?! :?
Als je de pc en laptop direct op elkaar aansluit doe je dat toch wel met een crosscable??? })
Met de kabels die je normaal richting je router gebruikt werkt het namelijk niet...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs als ik Norton disable lukt het nog steeds niet...
En een directory delen? Ik heb bij beide de C schijf als gedeelde netwerkmap gemaakt, maar zelfs dan vinden ze mekaar totaal niet. Of is dat niet wat er bedoeld wordt?

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-01 09:22
Heb je geprobeerd of je een ip kan pingen?

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-01 09:22
En.....uiteraard een cross cable.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard cross cable.... :)
En omdat ze mekaar wel kunnen vinden na een paar keer opstarten dacht ik niet dat pingen zoveel uit zou maken, ze vinden mekaar tenslotte, maar met veel pijn en moeite en zelfs dan kan ik niet van de ene op de andere comp komen. Ze staan dan gewoon onder mijn netwerklocaties, maar veel kan ik er niet mee. |:(

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Hebben beide machine een wachtwoord ingesteld ?!
Zo nee dan moet je dat doen of in de instellingen een vinkje weghalen bij remote toegang. Blanco password toestaan.
XP staat van origine geen remote logins toe van machine zonder wachtwoord.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Trouwens wel erg link om guest accounts alle rechten te geven en helemaal om ze aan te maken. Maak dan een gebruiker laptop aan!

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eerst weten wanneer het werkt met betrekking tot dat guest, als ik eenmaal weet wat er aan de hand is zal ik er weer naar kijken en alles wat veiliger instellen :)

Ik heb op beide computers een account gemaat met dezelfde naam + wachtwoord. Nog lukte het niet, ik heb het ook geprobeerd met alleen dezelfde gebruiker en een blanco wachtwoord maar NOG werkte het niet...

P.S.
Alvast bedankt voor alle hulp iedereen! 8)

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ten eerste zeg je dat ze elkaar SOMS kunnen vinden :? . Heb je al meerdere crosskabels gebruikt? En voor de rest dat je geen toegang hebt tot de computers zowel "heen en weer" ligt waarschijnlijk aan dat je het toevoegen van je computer aan de werkgroep en wijziging van de computernaam appart moet doen. Dus elke keer dat je je werkgroep en computernaam wil veranderen moet je dat appart doen en kan niet tegelijk. Tussendoor opstarten!!!

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik op de pc's security update 2 had geinstalleerd werkte het netwerk normaal. Ik gebruik het niet vaak dus toen ik het afgelopen week weer wilde proberen lukte het niet. Als ik de computers een paar keer opstart (zonder dingen te veranderen) vinden ze mekaar wel, maar ik kan niet van de 1 op de ander komen.

Dat idee van het tussendoor opstarten met het veranderen van de werkgroep en naam zal ik nog wel is proberen, maar ik heb de werkgroep nu al zo vaak veranderd op beide computers zonder succes dat ik bang ben dat dat niet zal helpen :|

Met de kabel is geloof ik niks mis. Hij werkte eerst ook en heeft sindsdien alleen in de kast gelegen.

Verwijderd

Kicken doen we hier niet binnen 24 uur.

Daarnaast wil ik je vragen om zelf een aantal dingen te doen voordat je met je vraag naar het forum komt. Je bent daarnaast nogal karig in je informatievoorziening. Dingen als van de crosscable had je best in je startpost kunnen vermelden. En je bent veel te vaag over wat er nou wel/niet kan en wanneer. Geef nou eens duidelijk aan of en zo ja waar en hoe je kunt pingen en wat er dan NIET werkt.

Lees hierover ook Starten van topics in NT *lezen*, Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) en [rml][ NT] troubleshooter FAQ[/rml] eens door.

Verwijderd

een echte bijdrage heb ik niet behalve dat het GEEN security update 2 is maar service pack 2 oftewel SP2

Verwijderd

Topicstarter
okej......

En nu weer verder met het probleem. Blijkbaar moet ik het nog een keertje uitleggen maar dan duidelijker? Kijken of ik dat kan...

Ik heb een XP Pro machinen waarop ik een XP Home laptop wil aansluiten. Bij beide computers werken de netwerk kaarten prima met mijn router (die niet meepspeelt in dit verhaal, maar dit ter duidelijkheid) en de CROSS kabel die ik gebruik is ook goed.
De XP PRO machine heeft ip 192.168.0.1 en de HOME machine heeft 192.168.0.2
Op beide staan zowel de norton als de windows firewall uit. (zelfs als ze stiekem nog aanstonden heb ik de ip ranges toegevoegd bij beide programma's op beide computers.)

Wat is nu het probleem?
Het netwerk werkt net niet.
Beide comp staan in de werkgroep "WERK" en beide hebben een schijf gedeeld staan. Beide computers hebben een account "laptop" genaamd waarbij op allebei dezelfde computers hetzelfde wachtwoord staat ingesteld. Bij beide staat ook de gastaccount aan. Tevens heb ik het al geprobeerd zonder gastaccount, en zonder "laptop" account maar dat werkte ook niet.

Ik kan bij de XP PRO machine wel pingen naar de HOME machine, MAAR de HOME machine verschijnt niet in de werkgroep bij netwerklocaties.
Ik kan bij de HOME machine niet pingen naar de XP PRO machine (time-out), MAAR hij staat wel in de werkgroep bij netwerklocaties.

Wat zie ik over het hoofd of wat die ik hier nou verkeerd??? Heeft iemand misschien een idee voor me?????????? 8)7

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Knikker
- QoS-pakketplanner
- NWlink NetBIOS
- NWlink IPX/SPX/NetBIOS compatibel transportprotocol
maar eens uit je stuurprogramma's Denk dat ze elkaar dan een stuk beter kunnen vinden; die NW's heb je alleen nodig als je Novell NetWare draait :) En Qos heeft voor een 1 op 1 verbinding weinig zin.
Ik weet niet wat dat "plus; stuurprogramma voor netwerkcontrole" moet voorstellen - maar nodig hebben zal je het niet.
Als je die dingen er uit hebt gehaald: reboot, en proberen of je ze op IP kunt bereiken. In je verkenner: \\192.168.0.1\sharenaam
Als je ze op IP wel kunt bereiken, kun je verder gaan zoeken of het op naam ook lukt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 13:43:

Ik kan bij de XP PRO machine wel pingen naar de HOME machine, MAAR de HOME machine verschijnt niet in de werkgroep bij netwerklocaties.
Ik kan bij de HOME machine niet pingen naar de XP PRO machine (time-out), MAAR hij staat wel in de werkgroep bij netwerklocaties.
Het feit dat je wel de ene kant kun op pingen maar niet de andere kant geeft al aan dat er nog iets firewall achtigs actief is. (Tenzij je internet delen /routing gammel hebt ingesteld. kun je van home naar xp een tracert doen, kijken of hij niet een andere interface in gaat ofzo?). Maar ik schat zo in dat norton de boel loopt te blokkeren OMDAT hij inactief gemaakt is. Wat als je norton helemaal deinstalleerd op HOME?

en kijk ook eens in de faq hoe je tcp/ip stack te repareren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 16:22
Check ook even of bij de eigenschappen van TCP/IP de optie "Enable NetBIOS over TCP/IP" aanstaat, anders krijg je ook wel eens rare problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Hm the post van The_Eagle bood uitslag maar bedankt voor alle reacties in ieder geval! :*)

Waarschijnlijk had ik inderdaad teveel dingen staan bij netwerkverbindingen, maar ik snap nog steeds niet waarom dat in eens een probleem was.
Alles verwijderd, opnieuw opgestart, geinstalleerd, opgestart en het was weer allemaal ok. Maar ja ik ga maar snel me files overzetten en wat dvd's branden, bedankt iedereen! :)

Verwijderd

Knikker
- NWlink NetBIOS
- NWlink IPX/SPX/NetBIOS compatibel transportprotocol
maar eens uit je stuurprogramma's
waar vind ik ze? heb ongeveer zelfde probleem als TS hier
Pagina: 1