Sonde Cassini op 1200 km langs Titan

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
Deze maan wekt al jaren mijn interesse, omdat ook niemand weet wat zich precies op het oppervlak zich bevindt. De meesten zijn er van overtuigd dat dat maan gedeeltelijk is bedekt met oceanen van vloeibaar methaan, en sluiten het niet uit er eencellig leven kan bestaan. Titan moet een soort diepvries-aarde voorstellen.

Moet je onderstaande foto eens zien, is die niet prachtig. Deze foto was enkele dagen geleden al genomen.

Hmm..kan iemand een titelfixje doen, het is niet de sonde ''Huygens", maar "Cassini" :+

edit:
WOW, nu ook in kleur

Afbeeldingslocatie: http://saturn.jpl.nasa.gov/multimedia/images/titan/images/PIA06139.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Snowwie op 27-10-2004 22:56 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Idd erg mooi :) interessant ook.
Heb je meer informatie over het oppervlak van deze maan?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Titelfix gedaan, maar het is hier geen mededelingenforum. Is er een stelling waar je over wilt discussieren? Anders heeft dit topic weinig zin.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Snowwie
Waarom moet er steeds een discussie gevoerd worden, het is toch mooi om te zien hoe deze maan beetje bij beetje ontrafeld wordt... :)

Mijn YouTube Channel

• X-GeaR
  • Laatst online: 28-12-2025
Even wat link-wijzigingen. In de titel staat een verkeerde url. De onderstaande urls zijn blijvend.

Close-up Titan: http://www.astrostart.nl/...3510&start_from=&ucat=81&

Zichtbare kraters: http://www.astrostart.nl/...3510&start_from=&ucat=81&

Kleurenfoto + animatie: http://www.astrostart.nl/...3510&start_from=&ucat=81&

[ Voor 14% gewijzigd door X-GeaR op 27-10-2004 18:14 ]

Verwijderd

Als je er een discussie van wil maken dan kan je dit toch relateren aan het schizma tussen geloof in god en de aarde als uniek centrum van leven en het eventueel vinden van andere werelden waarop zich of leven bevind of kan bevinden dat dit tegenspreekt?

Cassini is een van de missies die hier een geheel nieuw licht op laten schijnen.

Of je kan gaan discusseren over het moraal verantwoordelijk is om miljarden aan zo'n missie uit te geven is als er kindertjes in Afrika geen eten hebben.

Maar ik vind persoonlijk dat zulke dingen ook zonder discussie hier geplaatst moeten kunnen worden, het is wetenschap en hier spreken beelden zoveel duidelijker dan woorden :D

• Snowwie
Ik las overigens op het astrostart forum dat er kraters zijn gezien op aantal van de foto's, hetgeen zou betekenen dat het gebied op die plaatsen droog is. Toch moeten er zeeen van methaan aanwezig zijn, omdat anders de dikke atmosfeer niet verklaard kan worden, en deze in enkel 10.000 jaar zou verdwijnen.

Het is ook de nieuwsgierigheid van de mens die er toe leidt dat dit soort ruimtesondes naar deze afgelegen plaatsen gebracht worden, het kunnen zien wat je met je eigen ogen niet kunt zien is gewoon droomachtig. De foto's stellen misschien weinig voor, maar het doet je wel wat, je kijkt er gewoon met grote verbazing en bewondering naar. En dat is nu het leuke aan astronomie, om dingen te zien die nog nooit een mens gezien heeft.

Nog zo'n voorbeeld hiervan is de mogelijk diepzee op de Jupitermaan Europa, er zijn al plannen om een sonde op Europa te laten landen, welke zich door de wellicht 10 a 30 kilometer dikke ijskorst zal smelten. Het idee dat zich daar zo'n watermassa bevindt is ronduit fasinerend.

Wetenschap is niet alleen maar discussie voeren over een bepaald object maar is ook een stukje genot van verwondering en verbijstering, en omdat dit de eerste keer zal zijn dat we echte beelden te zien krijgen van Titan is dit er ook een topic naar.

Mijn YouTube Channel

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Inderdaad erg fascinerend om te zien hoe men er steeds meer over te weten komt :)
Zelfde verhaal geldt inderdaad voor de maan Europa,
waar sommigen ook van denken dat er eencellige levensvormen leven.

Erg mooie pic ook trouwens _/-\o_

Leave only footprints, take only memories

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Inderdaad, een erg gaaf onderwerp om je een beetje in te verdiepen!
Ik vroeg me alleen af rond welke planeet deze maan cirkelt, dus ik heb even gegoogled. Daar staat onder andere dat Christiaan Huygens deze maan in 1655 heeft ontdekt. Ook staat er dat het de een na grootste sateliet in ons zonnestelsel is en dat het een sateliet van saturnis is.
De TS zei dat er oceanen van methaan zouden zijn. Volgens wikipedia is dit niet waar. Er zouden misschien wel kleinere meren van methaan zijn.

Bron (met nog veel meer leuke info): Wikipedia

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik mag aannemen dat ondanks de blauwe atmosfeer deze compleet anders is dan de onze?

Wat is het nut van een bezoek aan deze planeet? Ja zeeën van methaan, barndstof voro dek omende miljoenen jaren, maar verder lijtk het me een onherbergzaam zooitje, dat alleen de moeite waard zou zijn als de druk er groot genoeg is zodat je alleen een zuurstof tank & lichtpak mee hoeft te nemen, anders lijtk het me niet echt aantrekkelijk.

Voor minder koop ik wel een enkeltje mars.... :9

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Er stond gisteren ook een mooie foto van Saturnus in de krant... als ik het niet vergeet zal ik hem morgen even in deze post editen :)

Scanner doet het weer eens niet, dus dan maar een foto'tje van het net:

Afbeeldingslocatie: http://www.nhd.nl/Show_Image/0,4735,2251657,00.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 09:20 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Rey Nemaattori schreef op 28 oktober 2004 @ 00:47:
Ik mag aannemen dat ondanks de blauwe atmosfeer deze compleet anders is dan de onze?
[...]
Die kleurenfoto is een false-color foto, dit is de tekst die er officieel bij hoort:
This image shows Titan in ultraviolet and infrared wavelengths. It was taken by Cassini's imaging science subsystem on Oct. 26, 2004, and is constructed from four images acquired through different color filters. Red and green colors represent infrared wavelengths and show areas where atmospheric methane absorbs light. These colors reveal a brighter (redder) northern hemisphere. Blue represents ultraviolet wavelengths and shows the high atmosphere and detached hazes.
Titan has a gigantic atmosphere, extending hundreds of kilometers above the surface. The sharp variations in brightness on Titan's surface (and clouds near the south pole) are apparent at infrared wavelengths. The image scale of this picture is 6.4 kilometers (4 miles) per pixel.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 00:51:
Er stond gisteren ook een mooie foto van Saturnus in de krant...
Dat heeft niets in deze draad te zoeken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 28 oktober 2004 @ 00:47:

Wat is het nut van een bezoek aan deze planeet? Ja zeeën van methaan, barndstof voro dek omende miljoenen jaren, maar verder lijtk het me een onherbergzaam zooitje, dat alleen de moeite waard zou zijn als de druk er groot genoeg is zodat je alleen een zuurstof tank & lichtpak mee hoeft te nemen, anders lijtk het me niet echt aantrekkelijk.

Voor minder koop ik wel een enkeltje mars.... :9
Alleen die brandstof voorraad zou al fantastisch zijn?

• X-GeaR
http://www.astrostart.nl/...ive=&start_from=&ucat=81&

False-color plaatje en een plaatje van de landingsplaats van de Huygens-sonde.

Verwijderd

Confusion schreef op 28 oktober 2004 @ 10:38:
[...]

Dat heeft niets in deze draad te zoeken.
Waarom niet? Titan is toch een maan van Saturnus? En als je goed op die foto kijkt zie je ook enkele manen staan. Ter vergelijking zeg maar :)

• X-GeaR
Wederom een prachtig filmpje! Nu van de aankomst van de Cassini sonde bij Titan!

• Snowwie
X-GeaR schreef op 28 oktober 2004 @ 18:21:
Wederom een prachtig filmpje! Nu van de aankomst van de Cassini sonde bij Titan!

Trage server :+

Maar ze willen Huygens nu laten landen op een donker vlak, mijn idee is dat dit juist de meren van methaan zijn en de lichtere gebieden juist droog land zijn.

Wat is eigenlijk de opzet van Huygens, hebben ze liever dat ie land in een meer of liever op het droge.. :?

Mijn YouTube Channel

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 11:03:
[...]
Veel methaan maar geen zuurstof om mee te oxideren, als we deze voorraad opbranden op aarde hebben we denk ik geen hap lucht meer over.

Trouwens, dat veronderstelde leven. Met al dat methaan lijkt me dat koolstof gebaseerd. In tegenstelling tot silicium (meestal genoemd als alternatief basis element voor leven) is koolstof een nogal reactief element en gevoelsmatig zal koolstof gebaseerd leven relatief snel zijn. De temperaturen op Titan lijken me dus niet erg bevordelijk voor leven.

Iemand een idee, ik ben geen bioloog vandaar :)

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

caipirinha schreef op 28 oktober 2004 @ 22:49:
[...]
Veel methaan maar geen zuurstof om mee te oxideren, als we deze voorraad opbranden op aarde hebben we denk ik geen hap lucht meer over.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het transport naar de aarde een groter probleem is.
Trouwens, dat veronderstelde leven. Met al dat methaan lijkt me dat koolstof gebaseerd.
Dat lijkt me een niet onredelijke aanname.
In tegenstelling tot silicium (meestal genoemd als alternatief basis element voor leven) is koolstof een nogal reactief element en gevoelsmatig zal koolstof gebaseerd leven relatief snel zijn. De temperaturen op Titan lijken me dus niet erg bevordelijk voor leven.

Iemand een idee, ik ben geen bioloog vandaar :)
Ik denk dat de benodigde temperaturen voor leven op basis van silicium hogere temperaturen nodig zijn dan voor koolstof. SiO2 is een vaste stof, CO2 is een gas. Afgaande op de onmogelijke plaatsen waarop en condities waaronder leven hier op aarde is aangetroffen, lijkt het probleem van de temperatuur op Titan me toch van ondergeschikt belang.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 11:03:
Alsof we nog niet genoeg co2 in onze atmosfeer pompen.... en in raketten en ruimte schepen is het niet praktisch, voor ieder methaan molecuul heb je 2 zuurstof moleculen nodig. Dat betekent dus gigantische tanks.

• Freee!!

Freee!!

Rey Nemaattori schreef op 29 oktober 2004 @ 02:48:
[...]
Alsof we nog niet genoeg co2 in onze atmosfeer pompen.... en in raketten en ruimte schepen is het niet praktisch, voor ieder methaan molecuul heb je 2 zuurstof moleculen nodig. Dat betekent dus gigantische tanks.
Het hoeft natuurlijk niet per sé met zuurstof. Ik vraag me af welk percentage van het waterstof in dat methaan deuterium is. Het percentage tritium is verwaarloosbaar gegeven de halfwaarde tijd van dat spul, dus dat zullen we alsnog van elders moeten halen, maar het opent perspectieven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Mr. Liu schreef op 28 oktober 2004 @ 23:01:

Ik denk dat de benodigde temperaturen voor leven op basis van silicium hogere temperaturen nodig zijn dan voor koolstof. SiO2 is een vaste stof, CO2 is een gas. Afgaande op de onmogelijke plaatsen waarop en condities waaronder leven hier op aarde is aangetroffen, lijkt het probleem van de temperatuur op Titan me toch van ondergeschikt belang.
Als je het natuurkundige/scheikundige proces van reactie met zuurstof beschouwt heb je denk ik gelijk, hoewel CO2 op Titan ook gewoon een vaste stof is. Leven daarentegen is gebaseerd op complexere moleculen dan alleen SiO2 en CO2 en die ontstaan/existeren in een ander temperatuurwindow dan het smelt en vriespunt van SiO2 en CO2 en ook in een dynamischer omgeving. Het elektrische ontlading in methaan model is bijvoorbeeld nog steeds het uitgangspunt voor het ontstaan van leven op aarde. Heb een beetje moeite met titan op dit vlak maar het blijft een gevoelsmatige kwestie.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Freee!!

Freee!!

caipirinha schreef op 29 oktober 2004 @ 19:50:
[...]
Het elektrische ontlading in methaan model is bijvoorbeeld nog steeds het uitgangspunt voor het ontstaan van leven op aarde. Heb een beetje moeite met titan op dit vlak maar het blijft een gevoelsmatige kwestie.
Dat model vereist ook de aanwezigheid van stikstof (N) voor het ontstaan van leven en ik weet eigenlijk niet hoe het zit met de aanwezigheid van dat element op Titan.

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:02
De atmosfeer bestaat voor het grooste gedeelte uit stikstof van wat ik heb begrepen.

• Freee!!

Freee!!

Eegee schreef op 29 oktober 2004 @ 20:47:
De atmosfeer bestaat voor het grooste gedeelte uit stikstof van wat ik heb begrepen.
Nu nog een partij zuurstof en we hebben een redelijke basis voor het leven.

Verwijderd

-Het bestuderen van Titan met behulp van Cassini was een van de belangrijke beweegredenen om uberhaupt een sonde naar Saturnus te sturen. Titan wordt beschouwt als een relikwie van de vorming van ons zonnestelsel en kan vanaf de aarde niet goed genoeg bestudeerd worden. De samenstelling van de atmosfeer duidt wel op een interessant oppervlak en eventueel vloeibare stoffen.

Veel mensen vinden leven op Mars al een vreemd idee en op Titan een maan, dus zoiets als onze maan onmogelijk. Dus even een vergelijking.

Mars heeft een radius van 3394 km, Titan een radius van 2575 km
Mars heeft een massa van 6.4 1023 kg, Titan heeft een massa van 1.37 1023 kg.
Mars heeft een dichtheid van 3900 kg/m3, Titan heeft een dichtheid van 1900 kg/m3.

De twee verschillen niet drastisch, hoewel de dichtheid wijst op een fifty-fifty rots-ijs verdeling(ijs als in bevroren stof dus dat kan ook iets anders als water zijn.

Wat nog belangrijker is de atmosferische samenstelling en de druk op grondniveau. Mars' atmosfeer bestaat voor 95% uit CO2, .1 tot .4% uit moleculair waterstof, 2 tot 3% uit moleculair stikstof en voor 1 tot 2% uit argon(vergelijkbaar met Venus trouwens), de druk is maar .02 atm. Titan's atmosfeer bestaat voor 99% uit stikstof en voor 1% uit methaan met kleine hoeveelheden ethaan, acetyl, ethyl en waterstofcyanide, de druk is rond de 1.5 atm.

De temperatuur op Mars varieert van 190 tot 245K gemiddeld met een fluctuatie van 100K op Titan is de temperatuur rond de 94K.

Voor wetenschappers blijkt het interessanter om Titan te bestuderen dan Mars, daar leven aminozuren nodig heeft en moleculair stikstof daar blijkbaar erg belangrijk voor is. Ook is Titan in vergelijking bij Mars een steriele wereld. We weten dat Mars meerdere keren geraakt is door asteroide's/kometen die Mars vervuilt kunnen hebben door interactie met bijvoorbeeld de aarde.(asteroide crasht op Aarde, stukjes aarde worden ruimte ingeslingert en belanden op Mars, ze nemen leven mee en besmetten zo Mars).

-Transport door de ruimte is niet ingewikkeld, bereken de baan die een object van een bepaalde massa gaat volgen met een bepaalde snelheid, versnel het en wacht, het zal vanzelf aankomen, geen verdere bemoeienis met het object nodig.

-De donkere plekken hoeven geen vaste grond te zijn, jij gaat hieruit van de albedo van wat je van plaatjes van de aarde weet(neem ik aan). Rots heeft een erg lage albedo maar dan moet je blanke rots hebben terwijl sneeuw zo rond de 1 zit(hoog). Op aarde heb je dus meestal bos en andere vervuiling op blanke rots die de albedo flink omhoog halen. Hiernaast is het ijs/vloeistof meren op Titan niet opgebouwd uit water en de albedo is daardoor geheel anders. Als we weten wat de samenstelling per regio is kan men je dus pas vertellen waar je op zal landen.

-Deuterium kan effectief niet bestaan in andere deeltjes, dus er zal in methaan geen deuterium voorkomen.

Edit: Spelfoutjes, hoewel het er nog wel van zal sterven :(

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 21:37:
Voor wetenschappers blijkt het interessanter om Titan te bestuderen dan Mars, daar leven aminozuren nodig heeft en moleculair stikstof daar blijkbaar erg belangrijk voor is. Ook is Titan in vergelijking bij Mars een steriele wereld. We weten dat Mars meerdere keren geraakt is door asteroide's/kometen die Mars vervuilt kunnen hebben door interactie met bijvoorbeeld de aarde.(asteroide crasht op Aarde, stukjes aarde worden ruimte ingeslingert en belanden op Mars, ze nemen leven mee en besmetten zo Mars).
Ik dacht dat men er van uit ging dat leven wel eens op mars ontstaan zou kunnen zijn omdat die planeet er een x aantal miljoenen jaren geleden net zo uitzag als de aarde.
Maar inderdaad een soort zelfbesmetting met leven via de aarde kan ook en dat maakt titan wat interessanter. Alleen heb ik nog steeds moeite met het ontstaan van complexe C gebaseerde moleculen in een statische omgeving als titan. Als er nu leven wordt gevonden heb ik de neiging om te stellen "dat zal ook wel een besmetting van mars of de aarde zijn".

• Snowwie
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 21:37:
-De donkere plekken hoeven geen vaste grond te zijn, jij gaat hieruit van de albedo van wat je van plaatjes van de aarde weet(neem ik aan). Rots heeft een erg lage albedo maar dan moet je blanke rots hebben terwijl sneeuw zo rond de 1 zit(hoog). Op aarde heb je dus meestal bos en andere vervuiling op blanke rots die de albedo flink omhoog halen. Hiernaast is het ijs/vloeistof meren op Titan niet opgebouwd uit water en de albedo is daardoor geheel anders. Als we weten wat de samenstelling per regio is kan men je dus pas vertellen waar je op zal landen.
De donkere gebieden zijn vast en zeker vloeibaar, de albedo van vloeibare oppervlakken welke weinig oneffenheden bevatten is lager dan normaal gesteente.

Dat Mars geen dichte dampkring heeft en Titan wel, terwijl Mars meer massa heeft dan Titan is ook wel een beetje vaag, maar dit zal denk ik wel komen doordat Mars dichter bij de zon staat en deze de atmosfeer deels heeft 'weggeblazen'.

Nu maar hopen dat Huygens redelijk recht landt op het oppervlak van Titan, want ik zie liever niet van die foto's zoals Venera bv. heeft gemaakt van Venus, waarbij je alleen maar het oppervlak zelf ziet. Een panoramaatje zou wel leuk zijn.

<fantaseermode> Vrij donkere oranje hemel en een vage saturnus zichtbaar, met her en der plassen (m)ethaan rondom de lander en een drassige ondergrond. Weinig wind. <fantaseermode>

Mijn YouTube Channel

• Rey Nemaattori
Mr. Liu schreef op 29 oktober 2004 @ 16:38:
[...]

Het hoeft natuurlijk niet per sé met zuurstof. Ik vraag me af welk percentage van het waterstof in dat methaan deuterium is. Het percentage tritium is verwaarloosbaar gegeven de halfwaarde tijd van dat spul, dus dat zullen we alsnog van elders moeten halen, maar het opent perspectieven.
Stel dat theoretisch gezien AL het waterstof deuterium op titan betreft, lijkt het mij goedkoper om de komende miljoenen jaren de deuterium gewoon uit zeewater te halen ;)
Mr. Liu schreef op 29 oktober 2004 @ 20:51:
[...]

Nu nog een partij zuurstof en we hebben een redelijke basis voor het leven.
Lijkt mij imho nogal gevaarlijk met zeeën van methaan & bliksem schichten.
Zou miscchien wle de gigantische hoeveelheden c02 kunenn verklaren: er WAS zuurstof, maar door bliksem ontladingen is de methaan omgezet in co2 & waterstof.

maar ja, d'r is geen waterstof :-S

Verwijderd

http://wetenschap.vpro.nl...?3626936+4257491+19724429

Nieuwe Info!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2004 18:03 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Nog even bij de raw images van Cassini zitten neuzen:

Tethys
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/astronomievandaag/tethys1.gif

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/astronomievandaag/tethys2.gif

Dione
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/astronomievandaag/dione.gif

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Snowwie
Waarom zijn eigenlijk zoveel van die foto's van Cassini zwart-wit foto's? Of is dat om het contrast te vergroten?

Hopelijk krijgen we wel mooie echte kleurenfoto's van het oppervlak van Titan, dat zou vet gaaf zijn.

Ze hebben nu ook 'hellingen' ontdekt waarvan men denkt dat er vloeistoffen vanaf stromen.

Eigenlijk wel gek, waarom heeft de maan Titan, die net zo groot is als Jupiters' maan Ganymedes, zo'n dichte atmosfeer en Ganymedes zelf helemaal geen atmosfeer?
De manen zijn toch redelijk identiek aan elkaar, als het gaat om grote en massa.

Misschien heeft dit wel iets te maken met de ringen van Saturnus, omdat dit allemaal gruis en steentjes zijn, die constant met elkaar botsen, dan weer kleven en af en toe op Titan terechtkomen.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Hallo DemonFreak,

De atmosfeer van Titan is dichter dan die van Mars door de samenstelling van de atmosfeer. Er past gewoon meer N2 dan CO2 in een m3. Jij refereert denk ik aan de aanwezigheid van een "wolkendek". Dit hangt sterk af van de aanwezigheid andere molekulen/atomen in de atmosfeer en de temperatuur van de atmosfeer. Zoals al gezegd verschillen de atmosfeer van Venus en Mars niet drastisch doch de atmosfeer van Venus is aanzienlijk meer bewolkt dan die van Mars. Venus staat aanzienlijk wat dichter bij de zon dan Mars en heeft dus een hogere atmosfeer temperatuur. Deze temperatuur is het gevolg van het wolkendek op venus trouwens.

De ringen van Saturnus worden begeleid door herdersmaantjes, er ontsnappen heel weinig stof en ijsdeeltjes aan deze zwaartekracht val en daarvan komt niets tot echt helemaal niets op Titan terecht.

Albedo van stoffen hangt in sterke mate af van hun toestand en vervuiling, daar dit niet op Titan bekend is kan men niet zeggen wat welke plekken zijn tot dat men meer informatie vergaart heeft.

Grijstint plaatjes worden nog steeds veel gebruikt door het door jouw al genoemde enorme contrast verschil tussen grijstint en kleur. Het uitblijven van kleurplaatjes heeft waarschijnlijk meer te maken met het creeren van deze plaatjes. Aangezien er gebruikt gemaakt wordt van kleuren filters zal er dus handmatig een compleet kleuren plaatje van gemaakt moeten worden opgebouwt uit verschillende plaatjes genomen door verschillende kleuren filters.

Hallo Caipirinha,

De kans dat een deeltje van de Aarde, Venus, Mars, Mercurius of de Asteroiden gordel buiten de baan van Jupiter komt is klein. Dit komt door de zogenaamde stofzuigerwerking van Jupiter. Jupiter veegt ongeveer alles op wat naar buiten of binnen gaat t.o.v. zijn baan. Een spectaculair voorbeeld waren de Schumacher-Levy komeet botsingen. Maar ja, geheel uit te sluiten is zoiets dus nooit.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 22:01:
Hallo DemonFreak,

De atmosfeer van Titan is dichter dan die van Mars door de samenstelling van de atmosfeer. Er past gewoon meer N2 dan CO2 in een m3. Jij refereert denk ik aan de aanwezigheid van een "wolkendek". Dit hangt sterk af van de aanwezigheid andere molekulen/atomen in de atmosfeer en de temperatuur van de atmosfeer. Zoals al gezegd verschillen de atmosfeer van Venus en Mars niet drastisch doch de atmosfeer van Venus is aanzienlijk meer bewolkt dan die van Mars. Venus staat aanzienlijk wat dichter bij de zon dan Mars en heeft dus een hogere atmosfeer temperatuur. Deze temperatuur is het gevolg van het wolkendek op venus trouwens.
Volgens mij vroeg hij naar het verschil tussen Ganymedes (verwaarloosbare atmosfeer) en Titan (dikke atmosfeer) ;)
Titan ontvangt slechts een kwart van de zonnestraling die Ganymedes ontvangt.Het is er daardoor een stuk kouder.De gassen die op Ganymedes aanwezig waren in het gesteente zijn direct na het ontstaan van Ganymedes de ruimte in ontsnapt, terwijl ze op Titan te weinig energie kregen.Er ontstond aldus een atmosfeer die een broeikas effect tot stand bracht waardoor Titan dusdanig opwarmde dat de atmosfeer nog dikker werd.Net zolang tot er een evenwicht ontstond van gassen die uit de oppervlakte verdampen en gassen die de ruimte in ontsnappen.

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 12-11-2004 10:50 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1