SuSE 9.1 Pro en ellendige Grub....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
Voor de (hopelijk) duidelijkheid een heel verhaal

Ik ben bezig geweest met het updaten van een standaard SuSE 9.1 install met alle updates verkrijgbaar via YaST.
Na deze update een aantal keer gereboot en mee gewerkt (zonder problemen of meldingen).

Voor een project op mijn werk VMware nodig, netjes cd, key en howto gekregen.
Na de installatie hiervan ging het fout.

Probleem:
Tijdens boot van de machine krijg ik alleen nog "GRUB starting" te zien. Geen keuze of menu oid.

Geprobeert:
- Install cd de bootrecord laten terugplaatsen
- Install cd een "auto repair" laten uitvoeren
- Booten van lokaal os, via install cd en op de machine YaST (CMD versie) draaien,
undo van alle SuSE updates.
- Win98 SE booten en een FDISK /MBR, daarna via install cd GRUB terugzetten.

Iemand die mij een stukje in de goeie richting helpt?

Herinstall wil ik nog even mee wachten ivm alle software, instellingen en documenten die er op staan.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lilo kapot (er verschijnt alleen li bij de boot) of gewist (b.v. door herinstallatie Windows) en je hebt geen nooddiskette? Je maakt die nood-diskette vanaf nu je natuurlijk altijd tijdens je installatie!!! Als je daarmee zou booten dan installeer je lilo weer met /sbin/lilo. Geen diskette? Dan wordt het lastiger. Gebruik dan een mini-linux zoals die van http://www.toms.net/rb/
en boot daarmee. Je moet je linux-schijf dan mounten en dan mkbootdsk (met de goede opties) draaien
om zo'n nooddiskette te maken.
Of, iets eenvoudiger, je boot met die diskette en vult bij de lilo-boot van die diskette dan in "root=/dev/hdxx ro". Dan kun je ook /sbin/lilo draaien.

Is een tip van mijn tips-pagina http://mrlee.homelinux.net/linux-tips.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O ja.... het gaat hier om grub.... het principe blijft hetzelfde.... alleen dan met grub....

grub-install /dev/hda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raymondw schreef op 27 oktober 2004 @ 11:38:
daarna via install cd GRUB terugzetten.
Waarom lukte dit niet?
Probeer volgend stappen plan eens:

Booten van livecd (knoppix of installatie cd van willekeurige distributie) en een shell oproepen.
Daar / en /boot mounten en chrooten naar / .

# grub
grub> root (hdx,y)
grub> setup (hdx)
grub> quit

rebooten en het zou moeten werken :)

x en y zijn trouwens respectievelijk nummer van harde schijf en partitie -1
en de root partitie is voor grub de /boot partitie!

schaamteloos overgenomen van de gentoo-documentatie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
@ MrLeeJohn
grub-install geprobeerd kreeg een error die ik niet heb genoteerd :(
Zal het nog eens doen en de melding opschrijven.

@Harry_Hakbijl
Stukje uit de Gentoo documentatie had ik idd al gezien, doet hetzelfde als een "install cd boot record repair".
Heeft helaas geen resultaat

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Zo blijft het een beetje vaagjes.
Wat krijg je nou te zien als je bijv. die grub-install /dev/hda draait?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders ga je gewoon lilo gebruiken ipv grub... kan ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 10:11:
Anders ga je gewoon lilo gebruiken ipv grub... kan ook!
Hij kan ook het raam open doen (of gewoon dicht laten) en alles naar buiten mikken. Of een openhaard van z'n PC maken, of misschien een kooi voor het .... huisdier. Maar dat lost het probleem nog niet op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-09 21:32
Mijn ervaring met grub is niet zo best. Als je lilo gebruikt gaat het allemaal wat makkelijker. Je moet wel even de instellingen goez zetten als je even zoekt hier zal er vast wel een voorbeeld config file te vinden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

> Maar dat lost het probleem nog niet op toch?

Ligt eraan.... zijn probleem met grub niet, maar zijn probleem met booten dus zeker wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
oke, een aantal opties overwogen.
Vooral het "kooi voor huisdier" had een grote aantrekkingskracht :+ :+

Nu ff serieus.
Ik gebruik al sinds het begin van grub dit pakket, en ben daar zeer tevreden over.
Mijn privé ervaringen met lilo hebben mij doen besluiten zowel zakelijk als privé alleen grub te gebruiken.
Om even het gevoel te plaatsen.

Alle aangeboden ideeen geprobeert, echter had dit geen goed resultaat.
Uiteindelijk bleek een reset van de bios de oplossing 8)7 8)7

Het betreffende systeem is een AMD64 en draait al sinds de introductie van de 3200+ zonder problemen.
Echter heeft een stukje software waarschijnlijk iets met mijn bios proberen te doen. Ik weet het niet en zal er waarschijnlijk ook nooit achter komen.

tx voor het meedenken en de adviesen.
Ik post _mijn_ oplossing hier om deze te behouden voor eventueele toekomstige zoekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stond daarvoor misschien mbr op read-only vanwege een antivirus-instelling?
Pagina: 1