IDE Hard disk aan laptop

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:59
Hallo,

Ik hbe een Pentium 4 laptop liggen waarvan de harddisk kapot is. Nu wil ik dus een normale hardisk (IDE) aan die laptop gaan hangen. Er is hier volgens mij geen converter voor dus moet ik het zelf gaan maken.

VERHAAL:
De laptop komt uiteindelijk in mijn auto. Ik haal de hele behuizing eraf ook het scherm en toetsenbord en dan maak ik dit in een mooi kastje. Het schrem daar verleng ik de kapbel van en zord dat hij mooi in mij auto geplaatst kan worden. en de cdrom werk ik in het dashboard door er ook een kabel tussen te hangen.

Nu is het maken van die kabel voor de tft en dvd niet zo moeilijk (wel veel werk) want het is gewoond de contacten verlangen. maar de HD is moeilijker. de hard disk komt in een swap drive en de swapdrive moet dan aan de laptop worden gehangen.

Ik weet dat ik een probleem met de voeding heb maar ik hang er een extra AT voeding in en die sluit ik door met de knop van de laptop dus dat de laptop en voeding tegelijk aan gaan.

PROBLEEM:
Ik moet de 40 pins van de IDE harddisk omzetten naar de 2.5" drive aansluiting. Nu zijn er dan dus een aantal pinnetjes over. Ik was van plan om de pinout van een 2.5" en een normale HD te zoeken en dan de goede pinnetjes doorverbinden. Maar nog steeds heb ik dan dus pinnen over.

Heeft iemand enig verstand van de electronice/werking van een Harddisk dat hij mij kan vertellen welke pins er over mogen blijven of mischien wel helemaal geen.

:)

FreeReef.nl

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:58
JE zou een converter voor de andere kant op (laptop schijf aan gewone IDE controller) kunnen kopen, om te kijken waar die extra pinnen voor zijn. Maar ik gok dat het de voedingsspanningen zijn. Kom je gelijk bij je volgende probleem: Die laptop gaat nooit het benodigde vermogen kunnen leveren via zijn laptop IDE aansluiting om een desktop HDD op te laten spinnen, dus je zult dan ook nog een aparte voeding moeten maken.
Verder is een desktop harddisk een stuk minder geschikt om schokken tijdens bedrijf op te vangen dan een laptop HDD, je ziet juist dat mensen met desktop PC's in hun auto een laptop hdd gebruiken, i.v.m. schokken en het eerder opgeven van een gewone HDD.

Mijn advies: koop gewoon een nieuw laptopschijfje, daar heb je veel meer plezier van.

• World Citizen
Idd ik heb dus zo'n converter GOED IDEE

FreeReef.nl

• World Citizen
en ik heb em nu voor me liggen :)

FreeReef.nl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oi, de edit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop is er niet voor niets :o

Als je iets nieuws te melden hebt binnen 24u, gewoon toevoegen aan je bestaande post...

Oslik blyat! Oslik!

• mjl
  • Laatst online: 17:24

mjl

Ugh

De extra pinnen zijn voor de voeding (5 en 12? volt). Als je goed zoekt zijn de pin assignments vast wel te vinden (google e.d.)

-------

Verwijderd

yupz. vanaf pin 41 geloof ik. het groepje pinnetjes dat "los" staat is overigens meestal voor je jumpers.

5 volt haal je gewoon uit de laptop, en 12 volt uit de auto

Verwijderd

IDD zo ga ik het ook doen. ik heb op google een aantal pin-outs gevonden en ga vandaag of morgen aan de slag met de soldeerbout. Ik laat hier straks wel een schematje achter als iemand daar intresse in heeft.

Ik heb alleen nog een probleem maar dat komt later pas.

• __fred__
  • Laatst online: 15:58
Kijk wel uit met je 12v. Je kunt niet zomaar de 12 volt van de auto pakken, want met draaiende motor heeft die een spanning van tussen de 13 en de 14 volt. Genoeg om je Harddisk te frituren!!!!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

Fiets

A.K.A. Bambi

Aangezien een normale IDE harddisk niet in je laptop past kun je er net zo goed een usb harddisk van maken. Ik kan even totaal niet op de naam van die dingen komen, maar zijn van die "doosjes" waarin je dus een 3,5" ide drive plant en die je dan aan je USB kunt hangen.

Voorbeeldje:
http://www.komplett.co.uk/k/ki.asp?sku=119651&cks=PRL

[ Voor 19% gewijzigd door Fiets op 28-10-2004 00:24 ]

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Fiets schreef op 28 oktober 2004 @ 00:20:
Aangezien een normale IDE harddisk niet in je laptop past kun je er net zo goed een usb harddisk van maken. Ik kan even totaal niet op de naam van die dingen komen, maar zijn van die "doosjes" waarin je dus een 3,5" ide drive plant en die je dan aan je USB kunt hangen.
En het kan zelfs zonder doosje, als je dat wil :

Afbeeldingslocatie: http://usb.brando.com.hk/image/idetousbconvetor_s.jpgAfbeeldingslocatie: http://usb.brando.com.hk/image/usbtoidecable2_s.jpg
Plaatjes zijn klikbaar voor meer info

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Bij die usb dingen moet er wel op letten of je er wel vanaf kunt booten.
Kan soms nog wel eens lastig zijn

Verwijderd

Wortelsoft schreef op 28 oktober 2004 @ 22:02:
Bij die usb dingen moet er wel op letten of je er wel vanaf kunt booten.
Kan soms nog wel eens lastig zijn
dat zal eerder aan het mobo in kwestie liggen :)
Pagina: 1