[PC-DOS 7.0] Net use

Pagina: 1
Acties:

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 09:40

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Topicstarter
Klein vraagje over het net use command onder PC-DOS 7.0.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld in W2000 is het niet mogelijk een mapping te maken naar een share op een servernaam met puntjes erin.

Voorbeeld:
code:
1
net use g:\ "\\server.blaat.com\kilebab"

geeft zelfs een syntax error.

Is er uberhaubt een manier om dit te doen of is dit systeem dusdanig hopeloos verouderd dat het echt niet kan?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Je zou kunnen proberen de servernaam te vervangen door het ipadres van die server, maar ik heb geen idee of dat werkt onder PC-DOS ;)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

is dat blaat.com wel nodig? je kan toch gewoon op \\server\kilebab connecten? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21
KorZijl schreef op 27 oktober 2004 @ 11:26:
Je zou kunnen proberen de servernaam te vervangen door het ipadres van die server, maar ik heb geen idee of dat werkt onder PC-DOS ;)
Je krijgt dan natuurlijk nog steeds puntjes in de naam :P

Kun je de foutmelding eens geven (Waarop het fout gaat dus).
Bekijk de help eens? "net use /?" o.i.d.
Gunner schreef op 27 oktober 2004 @ 11:27:
is dat blaat.com wel nodig? je kan toch gewoon op \\server\kilebab connecten? :?
Als de server via internet benaderd wordt is blaat.com wel nodig. (Alleen netbios over internet :X is niet zo veilig).

[ Voor 29% gewijzigd door SysRq op 27-10-2004 11:29 ]

-

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Gunner schreef op 27 oktober 2004 @ 11:27:
Tenzij de server in een ander domein hangt en er ook een server bestaat in het eigen domein :+

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
- Gewoon op netbios-naam connecten.. Dat zou moeten werken..
- De backslash na G: is ook niet perse nodig.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SysRq schreef op 27 oktober 2004 @ 11:28:
Als de server via internet benaderd wordt is blaat.com wel nodig. (Alleen netbios over internet :X is niet zo veilig).
Op zo'n fiets. Misschien is een VPN een oplossing voor de TS, zo kan je wel op hostname connecten....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Bart©
mabarto schreef op 27 oktober 2004 @ 11:28:
[...]

Tenzij de server in een ander domein hangt en er ook een server bestaat in het eigen domein :+
Als die twee domeinen aan elkaar geknoopt zijn, krijg je volgens mij een leuke foutmelding dat er al een machine met dezelfde naam bestaat. Of het nu een ander domein is of niet, dat maakt naar mijn weten niet uit.

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

bij mij werkt het gewoon met een ip adres (met puntjes)
moet er niet nog een \ achter?
fidel denkt ook zomaar ff mee

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21
Fidel schreef op 27 oktober 2004 @ 11:34:
bij mij werkt het gewoon met een ip adres (met puntjes)
moet er niet nog een \ achter?
fidel denk ook zomaar ff mee
Ook onder PC-DOS 7.0?

De laatste slash zou er volgens mij niet achter hoeven, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

-

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
anders even je hosts file aanpakken :)

• Bart©
Wussie schreef op 27 oktober 2004 @ 11:37:
anders even je hosts file aanpakken :)
Volgens mij worden "net use"-commando's toch toegepast via NetBIOS? Ik zou proberen op netbios-naam en als dat niet werkt het LMHosts-bestand aanpassen.. Maar ja, standaard moet net use geen probleem zijn, dus zal het wel ergens anders aan liggen.

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Topicstarter
Ik denk eerlijk gezegd dat het aan de antiekheid van PCDOS ligt en het onvermogen om met wat moeilijker bestandnamen te werken. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik geen expert ben op het gebied van netwerkbeheer en servers.

Wat ik wél weet is dat hetzelfde commando vanuit een dosprompt op een windows 2000-workstation geen problemen oplevert. Zo levert een net use vanaf mijn workstation onder meer mijn homedrive op:
code:
1
2
3
4
Status       Local     Remote                    Network

-------------------------------------------------------------------------------
OK           H:        \\ASS-S-027.europe.bedrijfsnaam.com\USERSR41$\Tsjipke.Wijbenga\Home

Vanuit PC DOS krijg ik de foutmelding dat ik niet de goeie syntax voor het commando heb gebruik, plus de melding dat ik net use /? moet typen om te kijken hoe het wel moet. Het rukke is dat dat PC DOS het besturingssysteem is van een of andere kassa-applicatie uit het jaar 1878 waarop de kassa's in verschillende bedrijfskantines lopen. Het mappen naar de oude NT-servers zonder puntjes in de naam is geen probleem, maar aangezien NT binnenkort niet meer ondersteund wordt moet de zaak gemigreerd worden, en ik probeer de applicatiebeheerder hier wat mee te helpen.

- Soulseek rulez -

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wellicht ondersteund FreeDOS het? Geen idee of je perse met PC DOS moet werken, natuurlijk :)

hoi tsjipmanz ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Topicstarter
limoentje schreef op 27 oktober 2004 @ 13:02:
Wellicht ondersteund FreeDOS het? Geen idee of je perse met PC DOS moet werken, natuurlijk :)

hoi tsjipmanz ;)
roelio!!

ben bang dat het OS van een kassa-terminal niet echt eenvoudig laat vervangen :)

- Soulseek rulez -

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm..
2000 command console gaan vergelijken met PCDOS is natuurlijk gekheid he..
DOS werkt niet met fileshares op FQDN zoals 2000 dat dan vervolgens doet met CIFS (445 tcp) maar good oldfashioned NETBIOS.

oftewel: hou je aan netbios names.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1