Toon posts:

freebsd, 2 mysql clients

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb laatst mijn freebsd server geinstalleerd (Heb geen wereld aan kennis qua bsd) en bij de ports die je standaard erbij kan doen, ben ik vergete mysql-server erbij te gooien. Eerst proberen handmatig te installeren, dit leverde teveel problemen op met het compilen. toen kwam ik 8r de optie 'pkg_add -r'. Handig, vooral als je debian gewend bent (apt-get install). Alleen nu is t probleem dat als ik mysql-server laat installere ie dan ook de client 4.1.0 erbij gooit terwijl php4 al automatisch mysql-client-4.0.16 erin gooit. Dus nu als ik pkg_info doe, zie ik beide versies van de client erbij staan. De server versie is 4.1.0, dus ik neem aan dat ik die client moet behouden. als ik in me phpinfo(); meuk kijk, zie ik dat php die ouwere versie gebruikt.
Hoe zorg ik er dan voor dat php de nieuwe versie gebruikt?
ook kan ik de ouwere versie niet weggooien, want dan krijg ik de melding dat php4 hem nodig heeft.
ik heb phpversie php4-4.3.4_2.

Alvast bedankt,
Coo

(ps, het werkt niet met die ouwere versie van de client, phpmyadmin begint dan te stijgere)

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Je kan met cvsup namelijk het nieuwste van het nieuwste ophaalen van de ports dir en van daar uit kan je alles installeren dan heb je alle nieuwere versie's

Kijk hier maar eens naar
http://www.bsdfreaks.nl/index.php/front_howto/53/8

Als je dit gedaan hebt kan je nieuwe versie van php installeren of een geheel update uitvoeren op je systeem met het volgende commando

/usr/local/sbin/portupgrade -CvacO

Moet je wel eerst portupgrade installeren

cd /usr/ports/sysutils/portupgrade/
make install distclean

Na veel succes er mee dit moet wel te doen zijn :9

[ Voor 65% gewijzigd door stefklep op 27-10-2004 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarom heb ik geen /usr/ports dir?
keb freebsd-5.2.1 netinstall image gebruikt voor installatie
ik kan portupgrade wel krijge via pkg_add -r portupgrade, maar als ik het dan wil gebruike wil dat programma me ports bekijken in /usr/ports/ en ik kan config file vinden ervan, ik heb al geprobeerd n symlink te make van /var/db/pkg naar /usr/ports, maar dat lost het probleem niet echt op aangezien in die ports dir nog meer onderverdelingen moete zijn...
als ik google blijkt t ook vanzelfsprekend dat er een /usr/ports dir moet zijn...
Is dat iets wat normaal met de installatie vanaf de cd erbij word gezet ofzo?

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 11:14:
waarom heb ik geen /usr/ports dir?
keb freebsd-5.2.1 netinstall image gebruikt voor installatie
ik kan portupgrade wel krijge via pkg_add -r portupgrade, maar als ik het dan wil gebruike wil dat programma me ports bekijken in /usr/ports/ en ik kan config file vinden ervan, ik heb al geprobeerd n symlink te make van /var/db/pkg naar /usr/ports, maar dat lost het probleem niet echt op aangezien in die ports dir nog meer onderverdelingen moete zijn...
als ik google blijkt t ook vanzelfsprekend dat er een /usr/ports dir moet zijn...
Is dat iets wat normaal met de installatie vanaf de cd erbij word gezet ofzo?
Ga eerst eens aan de slag met de ports op haalen via die url die ik je geven heb dan krijg je de dir src en ports er bij en vandaar uit kan je alles verder gaan installeren en dan niet met pkg_add maar dan bv in jouw geval

/usr/ports/databases/mysql4.0-client
make install clean

Moet je wel eerst de ports voor ophaalen dus lees even goed die Howto die ik je geven heb.

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Die kan ook maar kan hij beter die van mijn aanhouden die is iets duidelijker heb echt spres die niet geven ;)

Verwijderd

Topicstarter
okeeej... een hoop geleuter en gehobby later, ben ik in het stadium gekomen dat cvsup werkt, portupgrade ondertussen ook werkt, maar het volgende zich voordoet.
ik zeg
shell# portupgrade mysql-4.0.16
krijg een sh*tload aan meuk over me heen wat uiteindelijk resulteert in een geupdate-e mysql client, maar hij is maar geupgrade tot 4.0.21.
Nu ziet mijn oog wel n mapje mysql40-server in de /usr/ports/databases map staan. alsk die zou installe zou het probleem opgelost zijn, maar hoe verwijs ik portinstall daarnaar dan? als ik intik portinstall mysql40-server zegt ie nu such packet/port.
is het nou een kwestie van de map ingaan en zegge 'make' en 'make install' ?

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 14:21:
okeeej... een hoop geleuter en gehobby later, ben ik in het stadium gekomen dat cvsup werkt, portupgrade ondertussen ook werkt, maar het volgende zich voordoet.
ik zeg
shell# portupgrade mysql-4.0.16
krijg een sh*tload aan meuk over me heen wat uiteindelijk resulteert in een geupdate-e mysql client, maar hij is maar geupgrade tot 4.0.21.
Nu ziet mijn oog wel n mapje mysql40-server in de /usr/ports/databases map staan. alsk die zou installe zou het probleem opgelost zijn, maar hoe verwijs ik portinstall daarnaar dan? als ik intik portinstall mysql40-server zegt ie nu such packet/port.
is het nou een kwestie van de map ingaan en zegge 'make' en 'make install' ?
cd /usr/ports/databases/mysql41-server
make install clean

en dat doe je ook met client maar mijn lijkt dit commando veel makkelijker

/usr/local/sbin/portupgrade -CvacO

dan update hij alles gelijk alle source.
Dan krijg je eigenlijk een nieuwe update systeem.

Verwijderd

Topicstarter
okee, nu kan ik me mysqld nergens meer vinden...
kwil me mysqld graag starten, installatie lijkt gelukt te zijn, maar als ik zeg locate mysqld dan krijgk er geen goeie reactie uit... Waar is ie?

Verwijderd

De prefix voor alle ports is /usr/local; mysqld staat in /usr/local/sbin/mysqld. Starten met of /usr/local/bin/safe_mysqld of /usr/local/etc/rc.d/mysql-server.sh start (vergeet niet enable_mysqld=yes toe te voegen aan /etc/rc.conf).

Je vind mysqld niet omdat je locate database 1 x per dag (oid) word geupdate. Doe ff updatedb, dan werkt locate weer zoals jij denkt dat het moet werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 15:58:
[snip]

Je vind mysqld niet omdat je locate database 1 x per dag (oid) word geupdate. Doe ff updatedb, dan werkt locate weer zoals jij denkt dat het moet werken.
Je locate database wordt 1 keer per week (!) op zaterdag automatisch ge-updated.

Om het zelf te updaten, kun je onderstaand commando uitvoeren:

/usr/libexec/locate.updatedb

Verwijderd

Topicstarter
die db die hebk wel geupdate, maar als ik gewoon cd naar /usr/local/bin/ dan staan daar wel een aantal mysql dingen, maar geen mysqld...

ff later:
Heb nog een keertje make install clean gedaan, nu staan ze dr wel bij.
Het werkt. Wat alleen een beetje raar is, is als je mysqld_safe start, dat ie niet meer terug komt op de shell...
Het lijkt te werken, als ik thuis ben zal ik ff kijken of alles nu naar behoren werukt, voorlopig ben ik jullie dankbaar

Bedankt,
Coo

Verwijderd

Dat klopt. Hij blijft op je prompt staan en killen is alleen mogelijk dmv een andere sessie het pid te killen :)

Je kan het process starten met
code:
1
 mysld_safe &

en anders kun je doen:
code:
1
 /usr/local/etc/rc.d/mysql-server.sh start

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 17:08 ]

Pagina: 1