Processor snelheid probleem Intel DK440LX moederbord

Pagina: 1
Acties:

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb hier een DK440LX dual P2 moederbord waar ik problemen mee heb.

Ik heb er nu 2x 400Mhz processors opzitten, maar als ik de PC aanzet dan geeft ie aan dat elke processor 266Mhz is.
Als ik dan de jumper op het moederbord zet naar de configuratie-mode, dan komt ie dus in een bios scherm met meer mogelijkheden. Daar kan ik dus ook de snelheid van de processor instellen.
De snelheid die ik dan zie staan is 266MHz, als ik die dan verzet naar 333Mhz en dan naar de instellignen opsla, dan krijg ik een nieuw venster waarop staat:
plaats de jumper naar de normale positie zodat de instellingen worden opgeslagen. Het is nu veilig om de PC uit te zetten. (wel in het Engels :P )

Als ik dan de PC uitzet, en dan de jumper omzet naar de normale modus en dan de PC weer aanzet, dan krijg ik dus gewoon weer 266Mhz te zien zoals vroeger.
Ik heb ook geprobeerd om als is ik dus dat venster weer zie de jumper terug te zetten naar de normale positie als de PC nog aanstaat. Dat werkt ook niet.

Ik heb de allerlaatste BIOS gedownload en erop geflashed. Ik heb verder ook nog het batterijtje vervangen maar dan helpt ook niks.
Ik heb verder ook nog 2 266Mhz processors geprobeerd, maar dan krijg ik te zien dat elke processor 133Mhz is :? , en daar heb ik dan dus ook weer hetzelfde probleem mee :(

Dus zou iemand mij hiermee kunnen helpen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door AMDathlonxp op 27-10-2004 10:35 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Wellicht de FSB?

P2 400 MHz is volgens mij een type met 100 MHz FSB, dus een multiplier van 4. Staat de FSB op het moederbord op 66 MHz, dan loopt de CPU op 4 x 66 = 266 MHz.

IIRC kan de 440LX alleen maar op 66 MHz FSB; voor 100 MHz heb je 440BX nodig.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• AMDathlonxp
Op het moederbord heb ik in iedersgeval geen jumpers etc., om de snelheid van de processor te veranderen :(

Maar ik vind het raar dat er in de BIOS dan wel staat 333Mhz. Dan zal het toch moeten lukken?

Maar als ik nog een keer zo de snelheid verander van de processor, maar dan VERLAAG naar 200Mhz, dan blijft ie ook gewoon op 266MHz staan.

De processor snelheid word dus niet verlaagt, en ook neit verhoogt :(

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verander je de FSB, of de MP?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• AMDathlonxp
ik weet neit wat er aan veranderd word.

Als ik dat BIOS scherm zit, dan kan ik gewoon met de + en de - toets bladeren van 200Mhz, tot 333Mhz
Dus 200Mhz, 233Mhz, 266Mhz, 300MHz, 333MHz.
Er staan verder niks bij van MP of FSB :(

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij is de multiplier in de de P2 400 MHz in de CPU gebakken. Wat je ook multiplier je op het moederbord instelt, het maakt niet uit. De CPU snelheid blijft 4 x de FSB snelheid.

Bij de eerste versies van de P2 moest de multiplier op het moederbord worden ingesteld. Dat maakte overklokken te makkelijk en toen heeft intel de multiplier vast in de CPU gebakken.

Ik mijn PC zit een good old Asus P2B. Die heeft ook nog jumpers voor de CPU multiplier. De maximale instelling is een multiplier van 8. Toch draait er nu probleemloos een 1300 MHz Celeron op met een multiplier van 13: de instelling op het moederbord doet er dus gewoon niet toe.

edit:
Je zegt dat er niet bij staat op het de MP of de FSB is. Omdat volgens mij de 440LX chipset alleen 66 MHz FSB ondersteunt, denk ik dat je aan de MP bent aan sleutelen, hetgeen zinloos is bij een P2 400 MHz.

edit:
Even gechecked op de BalusC server, en idd, de 440LX chipset ondersteunt alleen 66 MHz FSB.

[ Voor 25% gewijzigd door EXX op 27-10-2004 10:54 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• AMDathlonxp
maar met 266Mhz processors heb ik gewoon nog steeds dat probleem. Die zijn dus al wat ouder.

Maar ik mijn moederbord zijn nergens jumpers te vinden waarmee ik de CPU snelheid kan instellen.

Maar ik vraag me dan af waarom ze dan die mogelijkheid in de bios hebben :(

Maar is dus geen enkele manier om hem hoger te krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door AMDathlonxp op 27-10-2004 10:56 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat 266 MHz P2 CPU's op 133 MHz lopen is wel erg vreemd, dat kan ik niet zo snel verklaren :?

• AMDathlonxp
Ik denk dat ik gewoon nog een DUAL Pentium 2 moederbord koop die wat hogere processors ondersteunt.

Maar is op dit moederbord geen enkele manier om hem wat op te krikken?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Die 400 MHz P2's zul je iig niet op volle snelheid krijgen met dit moederbord.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

AMDathlonxp schreef op 27 oktober 2004 @ 11:03:
Ik denk dat ik gewoon nog een DUAL Pentium 2 moederbord koop die wat hogere processors ondersteunt.

Maar is op dit moederbord geen enkele manier om hem wat op te krikken?
Met SoftFSB zou je de FSB op 80 kunnen krijgen, 320MHz dus. Dat lijkt me verder de enige optie, anders dan te kijken voor 333MHz P2's, maar of dat het allemaal waard is?...

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• AMDathlonxp
Ik heb er SOFTFSB op gezet, en ik krijg de FSB helaas maar tot 75. Maar er is denk ik geen andere mogelijkheid om hem nog wat verder te krijgen?

Verwijderd

Ik neem aan, dat je de LX-chipset van Intel op je moederbord hebt. Er staat mij bij dat de LX chipset geen 100Mhz ondersteunt. Ik zou dat eens nagaan.

Ik had zelf een paar jaar terug ook een paar PII-moederborden met de LX-chipset en die ondersteunden ook de 100Mhz niet.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

The Third Man

The Third Jellyfish

De LX ondersteunt inderdaad geen 100 MHz FSB dus is EXX redenering juist voor de P2 400's, die lopen op 66 MHz => 266 MHz.

Het zou echter wel kunnen dat die 2 266 MHz procs niet MP gelocked zijn en door één of andere reden staan ingesteld door het mobo met een MP van 2 => 133 MHz. Heb je echt geprobeerd om ook deze procs op 266 in te stellen in het BIOS? En staat die jumper ook goed ingesteld (die melding wil zeggen dat de jumper wellicht op de 'read-only' stand ofzo staat.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Je heb toch ook 400mhz met een fsb van 66, die zitten in mijn oude dell optiplexen zijn celerons, zou dat niet werken?

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

AMDathlonxp schreef op 27 oktober 2004 @ 11:47:
Ik heb er SOFTFSB op gezet, en ik krijg de FSB helaas maar tot 75. Maar er is denk ik geen andere mogelijkheid om hem nog wat verder te krijgen?
Klopt, LX ondersteunt geen 100mhz FSB. ;)
66mhz FSB versies van de p2 bestaan wel, maar niet van toepassing nu :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 21:40 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

The Third Man

The Third Jellyfish

Ganz schreef op 27 oktober 2004 @ 21:35:
Je heb toch ook 400mhz met een fsb van 66, die zitten in mijn oude dell optiplexen zijn celerons, zou dat niet werken?
Je hebt ook de AMD K6-2 met 400 MHz en een FSB 66 MHz, daar gaat het niet om, het gaat erom dat TS 2 P2 400 MHz procs wil gebruiken en die krijg je op een LX bord nooit op 100 MHz FSB (of je moet moeilijk gaan solderen en de PLL vervangen enzovoort maar dat is de moeite niet waard lijkt mij).

EDIT
En dan vergeet ik er nog ook bij te zetten dat als je die Celerons wilt gebruiken je die ook nog eens moet modden met de soldeerbout om ze in SMP te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 27-10-2004 21:40 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Je zou wellicht PPGA Celerons met slotkey adaptors kunnen gebruiken en de slotkey adaptors modificeren. Dan is natuurlijk wel nog de vraag: kan BIOS overweg met Mendochino Celerons. De snelste Mendochino Celeron is overigens 533 MHz.

edit:
Na wat rondneuzen op usenet kan ik alleen maar concluderen dat Mendochino Celerons niet werken op dit moederbord. Alleen de hopeloze Covington Celeron wordt geaccepteerd. Het probleem is BIOS, dat de CPU code niet herkent en dan weigert te booten.

[ Voor 36% gewijzigd door EXX op 28-10-2004 10:42 ]

Pagina: 1