Toon posts:

Ampere meter werkt niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ampere meter tussen mijn 230 zitten van de computer maar deze werkt niet op wissel spanging, zou ik dit met een diode kunnen verhelpen of gaat het dan mis met mijn computer?

plz help, heb namelijk het gat al gemaakt aan de voorkant, kan hem anders altijd nog tussen de 12v van mijn hd zetten ofzo! hij kan dan tot 24w kan dus wel 1 hd je op draaien!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-08 15:19
Op zondag 31 december 2000 23:22 schreef cyberkiller het volgende:
Ik heb een ampere meter tussen mijn 230 zitten van de computer maar deze werkt niet op wissel spanging, zou ik dit met een diode kunnen verhelpen of gaat het dan mis met mijn computer?

plz help, heb namelijk het gat al gemaakt aan de voorkant, kan hem anders altijd nog tussen de 12v van mijn hd zetten ofzo! hij kan dan tot 24w kan dus wel 1 hd je op draaien!
Ik snap niet echt waar je dit voor doet.

En JA, het maakt heel erg uit of je Diodes gaat gebruiken, zeker op de 230~VAC. Dan doet je puter niet veel meer ben ik bang.

Waarom zou die trouwens geen wisselstroom kunnen meten? Wat voor soort metertje is het eigenlijk? Een universele multimeter of een inbouwmetertje?

Kijk aub uit met die dingen dat je niks verkeerd aansluit anders hebbie dalijk geen mobo meer..... >:) ;)

Verwijderd

gelijkrichter .... 4 diodes
ja je snapt het wel met wat eletro kennis..
weet niet hoe het zo moet..
maarja vraag maar na

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Dit wil je echt niet.
Je kunt het wel oplossen met een paar diodes maar deze hebben ook een drempelspanning en invloed op de sinusvorm van de stroom. Met andere woorden je wissel spanning is geen wisselspanning meer.
Een betere oplossing is een kleine weerstand in serie te plaatsen en hierover de spanning te meten. Dan blijft je signaal vorm behouden en help je alleen het spannings verlies over de weerstand. Hiervoor moet je dan wel een zogenaamde meet-weerstand gebruiken anders heeft weer geen enkele zin omdat het te onnauwkeurig is.
Zo en dat na een bak bier en 7 oliebollen.. :)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
gewoon ff een goeie multimeter ertussen, en dan op ~A meten

Verwijderd

Een gelijkstroommeter, die 24W meet. ja.. ehum
24A of zo ?? Of volt? nee zal wel ampere zijn..

Ik neem dus aan dat het zon paneelmetertje is met een dikke klont metaal over de aansluitklemmen? (Zo'n ding heet een shunt)

Om dat aan te passen op wisselstroom heb je een vet probleem. Je moet dan met je gelijkrichtbrugje achter de shunt zitten..

Lijkt niet zo moeilijk .... maar het tweede probleem is dan dat de opgewekte spanning te laag is voor de drempelspanning van een diode.

Moet je er dus eerst een trafotje of een versterkerschakeling tussen zetten.

Multo complicato dus.
Je kunt beter dat metertje teruggeven en een goedkoop mulimetertje d'r tussen hangen met wisselstroom meting.

of inderdaad de 5 volt naar het mobo er mee meten.
.. die zal wel constant rond de 20 ampere hangen... 8-)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan ook in een keer verbruiksmeter bij Conrad kopen. Ben je gelijk klaar. :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

ff met alle respect hoor..

Maar eehmm, als je niet weet wat je doet (met alle respect maar wat ik in je post lees straalt niet uit van electrotechnische kennis) dan ga je niet zitten prutsen met A metertjes in je 230 volt leiding..

Wat zegt het je ? wat wilje meten ? effectieve stroom ? RMS ? piek ? die voeding is een behoorlijk vreemde belasting, nix oohm aan, blindstroom ??

Als je een simpel metermoduultje hebt gekocht dan zal die vast niet gemaakt zijn om daar 230 met een ampertje of 1-2 doorheen te jassen, dat moet zowiezo al met een shunt weerstand..

Koop anders een kant en klaar AC amperemetertje dat dit aan kan..
Of beter nog, koop een meetspoel die om je 220V kabel heen kan, heb je geen daadwerkelijk contact met die 220v !

IP Rocks

Verwijderd

Zet in serie met de A meter een diode die de amperage en voltage aan kan, iets van een 1N5407 en zet over het geheel een dezelfde soort diode in de andere richting. Zo zal 1 polariteit door de meter gaan en de andere polariteit door de diode buitenom....

Verwijderd

Topicstarter
kijk aan dat laatse verhaaltje heb ik wat, bedankt man. ;)

Ene iedereen die het hier nog over 220v heeft, wanneer heb je voor het laatst natuurkunde gehad??, zit immiddels al op 230v hoor, kan het netwerk wat meer aan ;)

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Het enige wat je met die twee diodes nu bereikt is dat je metertje beweegt >:)

enige nauwkeurigheid is ver te zoeken omdat je geen rms meet en ook geen rekening houdt met het feit dat je geschakelde voeding geen mooie ohmse belasting is. sorry. |:(

ik wil je overgens nog wel even waarschuwen dat je een beetje moet uitkijken met die mooi geleidende kast. er zijn toch al zo weinig tweakers in nederland.... }:O

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Als je en diode voor je voeding gaat zetten (dus tussen stopcontact en voeding), zal je computer niet meer werken. Die is er namelijk op ontworpen om wisselspanning te krijgen, en werkt dus ook niet op gelijkspanning.
Je hebt een even grote kans op succes als je diesel in je benzinemotor gaat stoppen, of anders om.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Op maandag 01 januari 2001 16:08 schreef cyberkiller het volgende:
kijk aan dat laatse verhaaltje heb ik wat, bedankt man. ;)

Ene iedereen die het hier nog over 220v heeft, wanneer heb je voor het laatst natuurkunde gehad??, zit immiddels al op 230v hoor, kan het netwerk wat meer aan ;)
Wanneer heb jij voor het laatst de spanning gemeten dan? Dat is echt op verschillend hoor. Ze zeggen wel 230V, maar als ik NU meet heb ik maar: 210 V en da's toch wel ff 20V minder (is trouwens wel ERG veel)

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

ik denk dat je 1 keer verkeerd gemeten heb dus zou ikd at ding eens open maken en eens kijken of de zekering niet kapot is ofzow !!!!!!!!

Verwijderd

Op maandag 01 januari 2001 23:00 schreef ajvdvegt het volgende:
Als je en diode voor je voeding gaat zetten (dus tussen stopcontact en voeding), zal je computer niet meer werken. Die is er namelijk op ontworpen om wisselspanning te krijgen, en werkt dus ook niet op gelijkspanning.
Je hebt een even grote kans op succes als je diesel in je benzinemotor gaat stoppen, of anders om.
Ehm, als je het goed gelezen had praat ik over 2 diodes in beide richtingen parallel waar in 1 lijn de meter opgenomen is, dus laat wel degelijk wisselstroom door. Daarnaast zeker nog nooit een PC voeding van dichtbij gekeken ? In de voeding wordt namelijk als eerste stap gelijkspanning gemaakt dus zal de voeding wel degelijk werken alleen zal het met 1 diode in de stroomlijn de gelijkspanning enkezijdig ipv dubbelzijdig gelijkgericht worden maar nogmaals, dit zal niet het geval zijn en zal de voeding naar behoren werken.

En inderdaad meet je dan alleen de verkeerde waardes, je kan dat simpel oplossen door 1x een multimeter tussen de lijn te zetten en zelf je schaalverdeling naar aanpassen.
Pagina: 1