[DTS op pc] hoge tonen vervormen soms

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mijn probleem:
wanneer ik mijn SACD DTS cd van de Dire Straits luister op mijn pc, begint het hoge geluid een beetje te vervormen, alsof er ergens een voorversterker te hard staat.
toen ik het volgende screenshotje gemaakt had dacht ik de oorzaak gevonden te hebben, maar ook bij andere drivers die een lagere uitslag geven treedt distortion op. De ellende is dat ik niet in de mogelijkheid ben om te checken of het aan de cd zelf ligt, maar dat lijkt me erg sterk. frappant is wel dat het alleen bij deze cd gebeurt, maar dat zou te verklaren zijn door het feit dat de betreffende hoge toon zelden bereikt word op danig volume dat vervorming optreedt.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/VUmeter.PNG

mijn hardware:
de PC in mijn signature.
als geluidschip gebruik ik de onboard AC'97 codec.
deze heb ik op mijn 2 versterkers aangesloten.

De eerste versterker is een Sony en heeft een maximaal energieverbruik van 90 watt.
Hieraan hangen 2 sony boxen die elk 60 watt kunnen verwerken, en deze zijn in goede staat (niet opgeblazen oid). deze heb ik als front-versterker draaien.

De 2e versterker is een Pioneer en deze heeft een maximaal energieverbruik van 240 Watt. Hieraan hangen 2 80 watts boxen. Deze geven het achter geluid weer.

mijn software:
Windows XP SP2 professional met alle updates.
Ik heb nvMixer geinstalleerd om alles goed te kunnen monitoren.
verder heb ik natuurlijk de nVidia nForce Unified Driver 5.10 WHQL geinstalleerd.
verder heb ik ook verschillende audiodrivers geprobeerd, waaronder de 4.54 beta, 4.42 en 4.31.
De SACD speel ik af met WinDVD 6.

mijn pogingen
Het verminderen van het volume van de wave, de master of alle kanalen apart, of in de nvMixer equalizer alle instelbare frequenties op -20dB zetten heb ik al vruchteloos geprobeerd. Ook staat mijn versterker op gematigd volume wanneer ik dit test, gezien ik mijn tweeters niet wil opblazen. Ook gebruik van de andere drivers bracht geen verlossing.

nu hoop ik dat er tweakers zijn die mij hierbij kunnen helpen.
een richting waarin ik gezocht heb (maar niks gevonden) is het instellen van de mate van voorversterking binnen WinDVD.

edit:
mijn verontschuldigingen voor het verwarren van SACD met DTS... ik wist niet beter ;)

[ Voor 6% gewijzigd door bigfoot1942 op 27-10-2004 15:14 ]

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 13:43
Sinds wanneer kan je SACD's op je PC beluisteren? Welke CD / DVD drive heb je dan?

specs

• bitwarrior
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

bitwarrior

Ride On

SACD heeft zowel een CD compatibele laag als een echte SACD laag. Dus alle SACD's doen het in een CD speler, echter met slechts de CD kwaliteit.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36

BCC

Dus het is gewoon een CD.. het kan zijn dattie brak gemasterd is. Dat komt bij heel veel top 40 CD's regelmatig voor, maar bij de direstraights.... Maar hij overstuurd al in je PC (aan de VU Meters te zien), dus dan hebben je versterkers er niets mee te maken.

PS. de beste oplossing is trouwens om er iets van een SB Live 5.1 in te hangen. Deze AC97 is duidelijk inferieur aan de rest van je soundsystem, met alle ellende van dien.

[ Voor 69% gewijzigd door BCC op 27-10-2004 10:00 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:24
geluidschip?

Ooow, geluids-chip 8)7

Keek er wat raar tegenaan :P

[ Voor 71% gewijzigd door Glenfiddich op 27-10-2004 10:19 ]

Catch a smile out there!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 13:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Je AC97 is niet in staat een juist signaal af te leveren, inderdaad vervangen door een betere kaart, en je probleem is voorbij.

• bigfoot1942
  • Niet online
bitwarrior schreef op 27 oktober 2004 @ 09:52:
SACD heeft zowel een CD compatibele laag als een echte SACD laag. Dus alle SACD's doen het in een CD speler, echter met slechts de CD kwaliteit.
dan vind ik het knap dat ik 4 kanaals geluid van mijn cd af kan krijgen...
zoals je kan zien zijn mijn rear speakers toch echt geen kloon van de frontspeakers, maar krijgen duidelijk een ander signaal te verwerken.
MaxxBass schreef op 27 oktober 2004 @ 10:21:
Je AC97 is niet in staat een juist signaal af te leveren, inderdaad vervangen door een betere kaart, en je probleem is voorbij.
dat zou best kunnen, echter kan je mij garanderen dat dit het geval is?
Bovendien is de geldput atm practisch leeg, ik zou dus het liefst gewoon de onboard chip blijven gebruiken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

bigfoot1942 schreef op 27 oktober 2004 @ 12:58:
zoals je kan zien zijn mijn rear speakers toch echt geen kloon van de frontspeakers, maar krijgen duidelijk een ander signaal te verwerken.
En ik vind het knap als jij SACD layer op je PC afgespeeld krijgt, al helemaal op een AC'97 kaartje ;)

Waarschijnlijk gooit WinDVD er DPL II overheen ofzo. Zet die onzin eens uit, tot je gewoon stereo hoort. Misschien is het probleem dan wel weg. Probeer ook eens een andere player!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Niet helemaal, zover ik weet is SACD er in de smaken Stereo, Multichannel en Hybride, waar bij de laatste behalve een DSD signaal voor je SACD speler ook een standaard PCM signaal zit volgens de red-book standaard (CD Audio). Veel SACDs zijn hybride, maar het is niet altijd zo.
Dat vind ik ook knap als het echt Multichannel is. Volgens mij kan dit niet zonder SACD speler. Volgens de site van intervideo speelt WinDVD 6 Platinum ook DVD-Audio af, maar er wordt niets gezegd over SACD. Het kan zijn dat WinDVD zelf een ander signaal naar de rear speakers tsuurt (zachter, extra reverb, etc.).

Denk dat je toch het beste kan proberen om de cd op een ander apparaat af te spelen (discman ofzo) om te kijken of het daar aan ligt. Heb je verder geen problemen met andere (SA)CDs op je computer?

Krijg je die vervorming overigens op alle kanalen?

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 23:25
je kan met je PC inderdaad geen SACD layer afspelen, alleen de standaard stereo layer.
dus als jij op je rears ander geluid krijgt dan op je fronts, staat er inderdaad een of andere plugin/mix/spatial etc. mee te spelen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• bigfoot1942
  • Niet online
Motorfret schreef op 27 oktober 2004 @ 13:16:
je kan met je PC inderdaad geen SACD layer afspelen, alleen de standaard stereo layer.
dus als jij op je rears ander geluid krijgt dan op je fronts, staat er inderdaad een of andere plugin/mix/spatial etc. mee te spelen.
dan vind ik het knap dat de effecten per liedje/cd verschillen. zo heb ik bij mijn SACD van Pink Floyd - Dark Side Of The Moon toch echt dat bij "us and them" het woord "Us" rechtsom om bij heen echoot, en "Them" linksom.
verder staat het achtergrondkoortje toch echt achter mij, net als de sologitaren. (eentje linksachter en een andere rechtsachter).
De leadgitaar en leadzanger staan weer voor mij.

knappe plugin dan, maar ik zou niet weten hoe ik dat met mijn mp3 verzameling voorelkaar zou moeten krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door bigfoot1942 op 27-10-2004 13:51 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bigfoot1942 schreef op 27 oktober 2004 @ 13:49:
[...]

dan vind ik het knap dat de effecten per liedje/cd verschillen. zo heb ik bij mijn SACD van Pink Floyd - Dark Side Of The Moon toch echt dat bij "us and them" het woord "Us" rechtsom om bij heen echoot, en "Them" linksom.
verder staat het achtergrondkoortje toch echt achter mij, net als de sologitaren. (eentje linksachter en een andere rechtsachter).
De leadgitaar en leadzanger staan weer voor mij.

knappe plugin dan, maar ik zou niet weten hoe ik dat met mijn mp3 verzameling voorelkaar zou moeten krijgen.
Dolby Pro logic II heet dat :D.

Maar ik verzeker je, je kunt geen SACD layer op je PC afspelen! Kan gewoon niet!

• bigfoot1942
  • Niet online
ik zal een imagetje met een sampletje erin voor je maken en online zetten. kijken wie er dan gelijk heeft.

edit:
een stuk uit een liedje knippen wil dus niet echt lukken... WinDVD crasht meteen als ik het resultaat probeer af te spelen...
ik zoek ff een dts sample ergens van internet... een compleet liedje zou een overtreding vd policy zijn helaas.

[ Voor 55% gewijzigd door bigfoot1942 op 27-10-2004 14:28 ]

Verwijderd

De AC'97 chip kan geen DSD stream decoden. Helaas pindakaas maar dat is echt geen SACD die je hoort.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 14:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 14:15:
De AC'97 chip kan geen DSD stream decoden. Helaas pindakaas maar dat is echt geen SACD die je hoort.
En al kon deze dat wel, zit er nog altijd encrytie op de SACD die je niet kunt ontsleutelen.

Verwijderd

misschien valt die nog te hacken ofzo maar het dsd gebeuren is volgens mij alleen hardwarematig te processen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Laat maar jongens, het is geen SACD maar een DTS cd!

Misschien eens in de FAQ opnemen wat nu het verschil is tussen SACD, DTS-CD en DVD-Audio ofzo?

Maar goed het probleem blijft natuurlijk nog steeds... Heb je dit bij andere DTS cd's ook?

[ Voor 73% gewijzigd door voodooless op 27-10-2004 15:18 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 14:59:
Laat maar jongens, het is geen SACD maar een DTS cd!

Misschien eens in de FAQ opnemen wat nu het verschil is tussen SACD, DTS-CD en DVD-Audio ofzo?
O-)
deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 14:59:
Maar goed het probleem blijft natuurlijk nog steeds... Heb je dit bij andere DTS cd's ook?
bigfoot1942 schreef op 27 oktober 2004 @ 02:57:
frappant is wel dat het alleen bij deze cd gebeurt, maar dat zou te verklaren zijn door het feit dat de betreffende hoge toon zelden bereikt word op danig volume dat vervorming optreedt.
:*)
Pagina: 1