Toon posts:

[XP Pro SP1] Wil niet meer booten (HD probleem?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wilde maar eens mijn systeemkast van binnen schoonmaken, want aan de buiten kant zat nogal veel stof.
Ik heb de harde schijven eruit gehaald (3 stuks) en helemaal stofvrij gemaakt.
Als ik de harde schijven er weer in heb geplaatst, begint Windows opeens te zeiken dat er een systeembestand mist, en dat Windows niet meer verder kan booten.

Ik werd al wat pissig want Windows doet dit echt gewoon willekeurig. Ik ff opnieuw opgestart, maar hetzelfde probleem bleef. Ook had ik nog een master/slave probleem dus ik dacht dat het misschien daar aan zou liggen (natuurlijk niet, maar je weet maar nooit).

Na ff wat gekloot te hebben wil ik windows opstarten en krijg ik de volgende fout:
-----
Windows kan niet worden opgestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem in de computer.
Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen.
Controleer het pad naar de opsrartlocatie en controleer de schijfapparatuur.
Controleer de Windows-documentatie over schijfconfiguratie en uw hardwarehandleidingen
voor meer informatie.
----
Ik heb reparatiemodus gedraaid en een nieuwe MBR aan laten maken, checkdisk gedraaid maar niks helpt.
Ik keek toevallig in setup naar mijn partitie indeling, en zie tot mijn schrik dat mijn 120 gb hardeschijf, herkend wordt als 32 gb. De rest is gewoon weg. Ook hier werkt reparatiemodus niet op.
Die hele windows installatie kan me nu niet veel meer schelen, maar ik baal er toch echt van dat gewoon door ff de HDtjes eruit te halen, en er weer in te doen, de boel daar de kloten gaat.

- Weet iemand hoe dit kan, of wat ik kan doen?

Ik ga nu iig proberen windows op een andere schijf te zetten, en hopen dat er nog een wonder in zit bij windows... ik win waarschijnlijk nog eerder de loterij, zelfs zonder mee te doen :/

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-03 18:31
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 02:17:
Hallo,

Ook had ik nog een master/slave probleem dus ik dacht dat het misschien daar aan zou liggen (natuurlijk niet, maar je weet maar nooit).

[...]

Ik keek toevallig in setup naar mijn partitie indeling, en zie tot mijn schrik dat mijn 120 gb hardeschijf, herkend wordt als 32 gb. De rest is gewoon weg. Ook hier werkt reparatiemodus niet op.
:/
Waarschijnlijk heb je bij het 'oplossen' van je master-slave problemen jumpers verplaatst op de HD's?

Als dat zo is moet je even kijken of je niet per ongelijk het jumpertje 'Limit Capacity' hebt geplaatst. Die zorgt er nl voor dat een schijf ook bruikbaar met oudere BIOS'en door max 32 GB te laten zien.

Verwijderd

Topicstarter
Eldee schreef op 27 oktober 2004 @ 02:39:
[...]

Waarschijnlijk heb je bij het 'oplossen' van je master-slave problemen jumpers verplaatst op de HD's?

Als dat zo is moet je even kijken of je niet per ongelijk het jumpertje 'Limit Capacity' hebt geplaatst. Die zorgt er nl voor dat een schijf ook bruikbaar met oudere BIOS'en door max 32 GB te laten zien.
Ik heb inderdaard jumpers verplaatst. En dat 32 gb verhaal is nieuw voor mij.
ik ben nu druk windows aan het installeren (nog 5 min), om te kijken of er nog wat te redden valt.
Daarna zal ik de HD losschroeven om te kijken of er zo'n optie op zit, het zal me niks verbazen trouwens :O

De jumper zit ook op een rare plek. maar omdat de master positie om een of andere reden niet werkte, heb ik ze allemaal maar geprobeerd net zolang tot de bios hem to master pakte...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 02:44 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52
Idd grote kans dat de 32GB limiet jumper erop zit.. 100% kans eigenlijk.. Daardoor kon ie een hoop bestanden niet meer vinden -> windows lockup.
Niet slim om windows te installeren om daarna files te recoveren. Aangezien bij een nieuwe install een hoop bestanden overschreven zullen worden.
De jumpers terugzetten zoals je ze eerst had, had het probleem opgelost, maar daar is het nu wel een beetje laat voor.

• Eldee
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 02:43:
[...]

Ik heb inderdaard jumpers verplaatst. En dat 32 gb verhaal is nieuw voor mij.
ik ben nu druk windows aan het installeren, om te kijken of er nog wat te redden valt.
Daarna zal ik de HD losschroeven om te kijken of er zo'n optie op zit, het zal me niks verbazen trouwens :O

De jumper zit ook op een rare plek. maar omdat de master positie om een of andere reden niet werkte, heb ik ze allemaal maar geprobeerd net zolang tot de bios hem to master pakte...
Wat is het merk&type HD? Meestal zitten alle jumers naast elkaar op de achterkant, maar soms zitten er (ook) jumpers op de printplaat. Bij nieuwere HD's zit er vaak een sticker met jumperbeschrijving op de behuizing. Gebruik je 80-aderige kabels? Daar zit nl een master en slave indeling in verwerkt, die je kunt gebuiken door Cable Select (CS) te kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Niet slim om windows te installeren om daarna files te recoveren. Aangezien bij een nieuwe install een hoop bestanden overschreven zullen worden.
Ik heb windows op een andere schijf geinstalleerd (lege partitie), dus geen bestanden zijn overschreven.
----
Ik heb de HD eruit gehaald en ff goed naar de jumpers gekeken, en hij stond inderdaad op Cap Limit. (HD merk etc doet er nu niet meer toe, toch?)

Maar nu ik windows weer opgestart heb, zie ik nog steeds maar 1 schijf, en wel een van 10 mb.

Afbeeldingslocatie: http://flaptit.mine.nu/stuff/schijf.jpg

Hier klopt iets niet. Ik kan hem niet formatteren, want er staat dus nog genoeg op wat ik echt terug moet hebben...

Edit:
Oei, ik ben over mijn voorgenomen tijd heen (3 am). Plz laat iemand een antwoord hebben... geld voor een nieuwe HD heb ik niet :'(
Iig bedankt, alvast.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 03:25 . Reden: moet slapie doen ... ]

Verwijderd

Topicstarter
Pff, en het wordt als maar erger.

Partition Magic: Partition magic zag het ook als een 114Gb schijf, met als FileSystem "BAD".

FF zoeken met google, en toen kwam ik via deze pagina: http://www.experts-exchange.com/Storage/Q_20956444.html op verschillende sites terecht, met handige tools.
Waar bij deze mij wel handig leek:
http://www.ontrack.com/easyrecoverydatarecovery/

Dit programma zag mijn schijf ook als 114 Gb, maar met bestandsysteem FAT12.
FAT12? wtf, ik wist niet eens dat dat bestond. Maargoed, ik heb maar de Recovery Mode gedraaid. Drama ha dik toch al, het kon alleen maar beter worden, dacht ik.
Het programma was druk bezig met mijn harde schijf oude partities door te spitten en vond wel 1! bestand. Deze heb ik maar vast ge-recovered:
Afbeeldingslocatie: http://flaptit.mine.nu/stuff/wtf.jpg

Hiermee geef ik het op, en Windows heeft het weer eens goed voor elkaar gekregen. Mijn project die ik over een paar weken in moet leveren kon ik zelf ook wel in de prullenbak doen, en deze vervolgens leeg maken.

Deze screenshot was genomen voordat ik drivers wilde installeren. Juist toen ik mijn videokaart wilde installeren, werd mijn beeld groed, met wit, en vervolgens zwart. Ik start de computer op en ik zag nog niet eens het laadscherm, of het werd alweer groen, en daarna weer zwart.
Nog een reboot, en het beeld was alleen maar zwart. HDD activity LED brande continu, en plotseling rook ik een brandlucht. Als het kaport gaat, kan het net zo goed GOED kapot gaan, en dan uiteraard alles tegelijk.

Mijn videokaart draait inmiddels wel, maar die brandlucht vergast me bijna; het is een doorn in m' oog. Ik word er ziek van :x

Ik donder m'n computer uit het raam denk ik maar...
mzzls

---
edit:
Videokaart is verbrand en ik heb maar een nieuwe gekocht :/
Ook maar ene DVD brandertje erbij om in het vervolg backups te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 22:40 ]

• Eldee
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 14:44:
Ik donder m'n computer uit het raam denk ik maar...
Ik heb 12 jaar op 10 hoog samengewoond met diverse computers. Meer dan eens de neiging gehad er 1 (of meer) naar beneden te gooien |:(
Toch nooit echt gedaan, net als jij.
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 14:44:
Videokaart is verbrand en ik heb maar een nieuwe gekocht :/
Ook maar ene DVD brandertje erbij om in het vervolg backups te maken.
Dat laatste is inderdaad verstandig. Allemaal erg balen voor je, maar iig draait je PC weer. :)

Sterkte ermee! :>
Pagina: 1