Toon posts:

Automatische bios instelling handmatig overrulen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Dell begrijpt mij niet...

Vandaag 512 MB PC400/3200 geheugen voor mijn Dell Dimension 8300 gekocht. Er zat al 512 MB PC400/3200 in de PC dat -zoals het hoort- altijd prima op 400 MHz heeft gedraait. Het resultaat van de upgrade naar 1 GB valt op zich niet tegen (zwaardere levels van Far Cry lopen nu vloeiend net als Doom III).

MAAR:
Het geheugen wil nu alleen nog maar op 333 MHz draaien... Dat is een automatische instelling in de bios waar ik helemaal niets aan kan veranderen. Het oude geheugen werkte prima op 400 MHz. Het nieuwe geheugen werkt (los) ook prima op 400MHz, maar samen gaat ie automatisch terug naar 333.

...dat drukt de pret dus behoorlijk...
(want als ik 400MHz geheugen koop, dan MOET dat ook op 400MHz lopen)

OK, zoeken dus. In de knowledge base van Dell heb ik uiteindelijk de 'oplossing' gevonden. De bios van mijn Dell blijkt automatisch te draaien op de laagste (snelste) CAS latency van alle geheugenmodules. Om dit te bereiken klokt de bios het geheugen automatisch terug naar de snelheid waarbij het traagste reepje nog op de snelste CAS latency kan werken (voor de liefhebbers, zie http://support.euro.dell....ent.asp?DN=TT1089391&tag=). Mijn oude reepjes hadden dus inderdaad een CL van 3 en de nieuwe een CL van 2.5.

(Ligt het aan mij, of is dit gewoon niet erg logisch?)

Maar goed, mijn vraag aan jullie is: is het mogelijk om in een dergelijk geval de bios (handmatig) te overrulen zodat de PC terug gaat naar CL3 en snelheid 400MHz? Kun je de bios editten ofzo? Op zich zou het toch mogelijk moeten zijn om te zoeken waar in je bios image het getal 333 voorkomt en dat dan eens te vervangen door 400 (even aangenomen dat het niet tig keer voorkomt). Heeft dit kans van slagen en hoe werkt zoiets?

Als iemand een andere manier weet om zijn Dell te bewegen dit normaal aan te pakken (fysiek geweld?) dan sta ik natuurlijk ook altijd open voor alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 00:53 ]

Verwijderd

wat je meschien kan proberen als je in de bios niet de cas op 3 kan zetten, is dat je meschien het langzaamste ram module in bank 1 of 0 doet net hoe je mobo het aan geeft en dan de snelle die op 400mhz op cas2.5 kan achter die langzaame doen dus op 2 of als die eerste bank dus 0 is dan op 1

sommige mobo's hebben bank 0,1,2
andere hebben 1,2,3

Net hoe ze het aan geven !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 01:45 ]

Verwijderd

Welke chipset heeft je moederbord? Is het ram dubbelzijdig?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 01:44:
wat je meschien kan proberen als je in de bios niet de cas op 3 kan zetten, is dat je meschien het langzaamste ram module in bank 1 of 0 doet net hoe je mobo het aan geeft en dan de snelle die op 400mhz op cas2.5 kan achter die langzaame doen dus op 2 of als die eerste bank dus 0 is dan op 1

sommige mobo's hebben bank 0,1,2
andere hebben 1,2,3

Net hoe ze het aan geven !
Het probleem is dat bij deze pc de cas niet in de bios te veranderen is, die kiest de computer/bios zelf (anders was de oplossing inderdaad makkelijk geweest). Mijn vraag is dus eigenlijk of het mogelijk is om zoiets buiten de normale bios gebruikersinterface om toch geforceerd te veranderen.

Verder heb ik alle mogelijke geldige (='gepaarde') combinaties geheugenbank+module uitgeprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 02:41:
Welke chipset heeft je moederbord? Is het ram dubbelzijdig?
Chipset is Intel 875P
Geheugen is dual channel (2 matched pairs) als dat is wat je bedoelt met 'dubbelzijdig' (en als je iets anders bedoelt: er zitten maar aan 1 kant van het reepje geheugenchipjes).

Verwijderd

Topicstarter
OK, laat maar. Ik heb het geheugen inmiddels al geruild voor CAS3 en nu werkt het naar behoren. Bedankt voor de hulp in ieder geval. Volgende PC wordt weer even geen Dell...
Pagina: 1