enermax fan monitor connector op cha_fan

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Mensen,

Heb hier een enermax noisetaker liggen met een draadje uit de voeding voor de PSU Fan monitor. Maar op mijn mobo (asus a7v8x-x) zit geen pwr_fan waar het ding op aangesloten moet worden (wat is de moeite meneer Asus om even zo'n ding er op te solderen GEEEE!!! :X ). Vraag ik me natuurlijk af, waar ga ik met dat ding heen.

Nou, er is een cha_fan connector vrij. Kan de dat ding uit de PSU daar op aangesloten worden of gaat er dan iets grondig mis? En kan ik dan van een molex eventueel nog een aansluiting voor chassis fans maken?

...en bedankt maar weer!

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Verwijderd

Je kunt elk gewenste fan connector van je mobo gebruiken (behalve de CPU fan connector).

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Dit probleem had ik dus eerst ook.

Ik wou dat zwart-witte draadje vanuit mijn voeding aansluiten op mijn ASUS A7V8X-X (ja, dezelfde :) ) en toen was een weerstand van de fan connector door gebrand. Alle FAN connectors deden het toen niet meer op het moederbord, ook niet meer de CPU fan connector.

Dus ik denk dat je het beste dat niet kunt doen, aangezien ik daar een kapot moederbord aan heb overgehouden :( (Natuurlijk wel weer terug naar de winkel gegaan :P )

Maar ga jij het wel proberen?

• HydroDiOxide
Heb de vraag ook nog even aan Asus voorgelegd dus ik wacht nog op hun reactie. 'k Zit persoonlijk niet zo te wachten op een kapot moederbord. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom er niet zo'n connector op het mobo zit. Misschien zijn er nog meer mensen met ervaringen hiermee?

Vraag me af hoe euss zo zeker weet dat het wel kan.

[ Voor 12% gewijzigd door HydroDiOxide op 27-10-2004 11:35 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HydroDiOxide schreef op 27 oktober 2004 @ 11:34:
Vraag me af hoe euss zo zeker weet dat het wel kan.
Dat kan ik ook wel beantwoorden:
Omdat er, op het naampje na, geen verschil is tussen een pwr_fan en cha_fan connector. :)

{signature}

• HydroDiOxide
Is er dan een andere verklaring voor het probleem van AMDAthlonXP? Ik bedoel dat is toch niet echt normaal dat dat gebeurt.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HydroDiOxide schreef op 27 oktober 2004 @ 11:49:
Is er dan een andere verklaring voor het probleem van AMDAthlonXP? Ik bedoel dat is toch niet echt normaal dat dat gebeurt.
Een RPM draadje is niet zo spannend (zolang je hem precies op het goede pinnetje doet) en dat je mobo niet weet dat je chassis fan stiekem in je PSU zit maakt ook niet uit. Een verklaring voor het probleem van AMDAthlonXP heb ik niet, maar het komt niet door het verschil tussen de fan connectoren.

{signature}

Verwijderd

Als iemand het RPM draadje op het verkeerde pinnetje zet dan kan dat idd foute gevolgen hebben voor de RPM sensor of de fanheader. Maar zolang dat goed is kun je elk gewenste fanheader gebruiken (je sluit tenslotte alleen de RPM sensor aan, en niet de hele fan, dus overbelasting is niet aan de orde).

• HydroDiOxide
Maar is het niet zo dat de CHA_FAN ook stroom levert voor de fan? En dat is dus niet wat de fan in de voeding nodig heeft. Die draait nu ook prima op stroom wat ie van de voeding zelf krijgt. Het enige wat dat snoertje doet is het RPM signaal doorgeven aan het mobo, maar probeert het mobo dan niet stroom door het snoertje te duwen wat inderdaad het doorschroeien van iets zou kunnen veroorzaken? Of zie ik dat verkeerd.

Hier is de connector te zien http://www.maxpoint.com/downloads/ps_installguide.htm. Het gaat om connector nummer 13

[ Voor 13% gewijzigd door HydroDiOxide op 29-10-2004 20:25 ]

Verwijderd

Fanheaders kunnen ook stroom leveren voor je fans, maar als je die +12V pin niet gebruikt en de fan direct aansluit op je voeding heb je daar dus niks mee te maken....

• HydroDiOxide
Asus heeft eindelijk gereageerd en vertelde me hetzelfde als euss. Dus ik heb dat ding op de cha_fan geprikt. Tot nu toe niks raars geroken of gehoord en asusprobe lesst de boel mooi uit.

AMDathlonxp, ik weet niet wat er bij jou mis is gegaan, maar bij mij werkt het dus prima.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 15:53 . Reden: even wat duidelijker dat het al is opgelost ;) ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
HydroDiOxide schreef op maandag 15 november 2004 @ 22:42:
Asus heeft eindelijk gereageerd en vertelde me hetzelfde als euss. Dus ik heb dat ding op de cha_fan geprikt. Tot nu toe niks raars geroken of gehoord en asusprobe lesst de boel mooi uit.

AMDathlonxp, ik weet niet wat er bij jou mis is gegaan, maar bij mij werkt het dus prima.
Ik weet ook niet wat er bij hem verkeerd is gedaan maar ik heb het zo ook gedaan bij een systeem dat ik heb gebouwd. En die werkt nu nog altijd perfect en leest nog netjes de cha_fan waarde uit :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:27

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb 'm op mijn A7N8X (die beide connectoren heeft) op beiden geprobeerd. Tenminste, kwam er laatst achter dat ik 'm op CHA_FAN had geprikt. Heeft dus probleemloos een 2 maanden gedraaid. Na de vorige grondige schoonmaakbeurt heb ik ze verwisseld blijkbaar en vorige week, na weer eens een grondige schoonmaakbeurt heb ik ze weer goed omgewisseld.

Het maakte bij mij dus geen verschil met een 350Watt (365PE dinges ?) Enermax.
Pagina: 1