Ontstaan van Warez-boards

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Update: de informatie is reeds ingewonnen en de vragen doen niet meer ter zake

Ik ben momenteel een Essay/Paper aan het schrijven betreffende de illegale kopieerpraktijken en de verspreiding ervan, en voornamelijk de impact op de industrie hiervan. Ik voelde mij ertoe aangezet omdat dit jaar reeds 2 grote publishers Acclaim en Interplay (Acclaim was er al met de NES) zijn failliet gegaan. Daar dit toch wel 2 van de grotere uitgevers waren (voornamelijk begin jaren 90, de beginjaren van de gamesindustrie), samen met Activision, Apogee (3D-Realms), Eidos, EA, Interplay en Microsoft vroeg ik me af of dit te wijten is aan het overmatig kopiëren van games. Doorheen mijn onderzoek naar de teloorgang van Acclaim wil ik nu ook onderzoeken of de beginjaren van de warezboards samenvallen met de periode 1998 - 2000, de periode waarin Acclaim ('voorgoed') de overstap maakte naar console-games.

Waarom ik dit niet gewoon op het internet opzoek?

a) De informatie die ik wil bekomen vind ik gewoon niet
b) De weinige sites die hierover handelen zijn naar mijn mening onbetrouwbaar
c) Ik weet absoluut niets over dit onderwerp dus ik zou verkeerde informatie kunnen overnemen van andere sites.

Het is daarom dat ik liever op veilig speel en het hier op GoT vraag omdat ik weet dat hier zeker mensen zijn die hier misschien zelfs onderzoek naar verricht hebben, of zelf de stichting ervan van dichtbij hebben meegemaakt.

mijn vragen:
1) Wanneer zijn de warez boards begonnen ?
2) Welke kopstukken + voorbeelden oude nog bestaande boards ? (geen links aub, kan als request opgevat worden en dat is het absoluut niet!)
3) Betrouwbare sites omtrent dit onderwerk kunnen jullie mij aanraden ?

mods: heb het in IT geplaatst omdat ik net de opkomst van het internet aan het behandelen was, in verband gebracht met de groei ervan en de warez boards. Misschien was SG ook een mogelijkheid :?

[ Voor 11% gewijzigd door Nick The Heazk op 27-10-2004 19:35 ]

Performance is a residue of good design.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:14
:F

[ Voor 113% gewijzigd door consolefreak op 22-12-2014 02:22 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Nick The Heazk schreef op 26 oktober 2004 @ 23:06:
mijn vragen:
Begin jaren 80 toen de 300 baud modems betaalbaar werden. Inbellen op een BBS en met het X-MODEM protocol files binnen halen :9

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Daar was het internet oorspronkelijk ook voor bedoeld.
Ik doelde eerder op de massa verspreiding op warez boards. Want in de jaren '80 waren het natuurlijk alleen mensen die beroepshalve een computer hadden, ik ga van de situatie uit dat in 1995 de meer gemiddelde gebruiker een computer begon te gebruiken, en dat meer gezinnen er een aanschaften. (Macintosh buiten beschouwing gelaten).

Verwijderd

Nick The Heazk schreef op 26 oktober 2004 @ 23:18:
ik ga van de situatie uit dat in 1995 de meer gemiddelde gebruiker een computer begon te gebruiken..
Volgens mij gebruiken anno 2004 veel meer mensen de computer.
De relevante vraag is echter wanneer gebruikten mensen meer de software
(warez) in verhouding tot het aantal verkochte copieen.

Ik heb het idee dat ik begin 90er jaren ik meer toegang had tot de nieuwste
Appz & Games dan vandaag de dag.

Een computer gebruiken : Ik denk dat 90 % van alle "gebruikers" in uren het
apparaat meer zien als een veredelde typmachine en vraagbaak (internet)

Persoonlijk denk ik dat je je criteria nog wat scherper moet stellen.

/Edit : (uitgaande van spelfabrikanten)
Als reden van het failliet gaan van verschillende softwarehuizen denk ik :

1. Er is steeds meer keuze. Elke euro (gulden) kan maar 1x uitgegeven worden.
2. Je moet vernieuwend bezig zijn. Mensen verwachten meer. (graphics)
3. De constructietijd van 1 engine (dus nog geen eens bv. een spel) loopt
tegenwoordig vaak al tussen de 3 en 4 jaar.
4. Loop je achter je concurenten aan moeten er mensen het onderspit delven.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 23:39 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:27

scorpie

Supra Addict

Ik zeg je 1 ding, warez boards moet je vergelijken met p2p, het gebruikersaantal is explosief gestegen vooral de laatste paar jaar en als je wilt vind je ze zo.
Oude nog bestaande boards ken ik niet, maar ik zou als ik jou was me eens focussen op releasegroups, een groep mensen die de daadwerkelijke spullen op internet zet. (Zoals gezegd, warezboards zijn 'maar' de simpele gebruikers)
Sommige groepen zijn al meer dan 25 jaar bezig...

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

1) Ongeveer 3 jaar geleden veeltallig gebruik daarvoor ook wel alleen niet zoals jij het vraagt.
2) Genoeg , ze reisen bij 100den de lucht in als het ook een succes word is de vraag. Vaak stoppen ze ook al snel weer.
3) Er is een artikel overgeweest in computer idee volgens mij maar dat zul je moeten zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 23:37 ]

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 15:29

markvt

Peppi Cola

Denk dat niet alleen de warez boards de oorzaak van veel kopieren zijn. Kijk ook naar de periode vanaf wanneer breedband wijd toegankelijk is. @home bijvoorbeeld leverde al voor 2000 breedband internet via de kabel.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Planet Internet heeft hier onlangs een docu over die zelfs op TV programma Netwerk was gekomen.

even op Planet.nl rondneuzen dus ;)

Verwijderd

Hou er ook rekening mee dat deze bedrijven al een paar jaar geen "hit" meer op de markt hebben gebracht. Een paar keer een flop en ze zijn falliet.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 15:29

markvt

Peppi Cola

Enige games die geld opleveren voor de pc:
Online multiplayer games (met cd-key), en ze moeten uiteraard aanslaan. kan me niet eens direct een game van acclaim voor de geest halen van de laatste tijd.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Tjah zoek je de releasegroepen? of de fora's (dat is toch het meervoud van forum?) :+ van tegenwoordig?

Je hebt tegenwoordig fora's, (meestal op VBB gebaseerd, want daar zijn veel hacks voor te krijgen) waar je met een 2 voudige login naar binnen moet, en dat ook nog eens op ip basis gecheckt wordt. Het enige wat daar wordt gedaan is mirroren. Het verspreiden van de release op zoveel mogelijk plekken. Er wordt een pc gehackt (meestal een Universiteit of bedrijf, zolang de verbinding maar snel is (10 of 100 Mbit)) Hier wordt dan een FTP server op geinstalleerd en de betreffende release op gezet, dit kan een film of game of programma zijn, of wat dan ook.
Dit gebeurt doormiddel van FXP, ze loggin in op een andere gehackte ftp, en kopieren het van de ene gehackte ftp naar de andere. Bij voorkeur moeten de beide ftp's zich in hetzelfde land bevinden, omdat dit het snelste gaat. Soms wel tot snelheden van 8 MB/s. Dit verklaard ook de andere naam voor warezboarden "FXPboarden"
De link naar die ftp zetten ze op het FXPboard. Zodat andere mensen het weer kunnen downloaden, of ook weer kunnen mirroren. En waarvoor? respect denk ik? Die hele scene bestaat vooral uit respect.

Je hebt dan ook nog de SITE's. Dit zijn geen website's maar FTP servers die niet gehackt zijn maar "legaal" verkregen zijn. Hier stelt de eigenaar zijn snelle verbinding + honderen (gesponserde) gigabytes vrijwillig beschikbaar. Zodra een release uit komt, is het de bedoeling dat de release zo snel mogelijk op deze ftp's komen, en hier bouw je weer een soort credits systeem op. Voor elke MB dat je upload krijg je (meestal) 3 MB terug. Die kan je weer gebruiken om het te mirroren naar een gehackte ftp, en op een warezboard te plaatsten. Maar de eigenaren van Groups met SITE's zijn niet zo dol op FTPboarden.

Hopelijk ben je nu wat wijzer in de werking er van?

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Na jullie aanwijzigingen (releasegroups) ben ik op een 'betrouwbare' site gekomen, het handeld hier om een site door een OldSkool Cracker, die dus zelf in het milieu zat.
Na lang zoeken heb ik dan ook nog een online encyclopedie kunnen raadplegen (helaas redelijk onvolledig) die wat informatie verschafte over de releasegroups.

Het is (volgens mijn bronnen) zo dat de releasegroups ontstonden eind jaren '80, begin jaren '90. In 1986 ontstond Fairlight, in de periode 1990-1994 ontstonden DrinkorDie, Phrosen Crew, RAZOR1911 en andere grote releasegroups. De meesten kenden hun bloeiperiode, je kan het al raden, eind jaren '90. Daarna stapten vele releasegroups over op het publiceren van kleine Cracks.

Toch heb ik voor bevestiging correspondentie aangeknoopt met de sitebeheerder.

Graag dank ik hiermede iedereen die mij op weg heeft geholpen en is dit topic eigenlijk van geen verder nut meer O-)

Verwijderd

Graag dank ik hiermede iedereen die mij op weg heeft geholpen en is dit topic eigenlijk van geen verder nut meer O-)
Ik persoonlijk (en ik denken anderen Gotters ook wel) wil wel graag weten wat
de totale conclusies zijn die je aan je project wilt verbinden.
Is de dalende verkoop in jouw ogen nou echt de schuld van Flora/p2p ?? Enz.Enz.

• Dxue
  • Laatst online: 17-02 21:31

Dxue

PSN:EvilDrunk

ja idd, zet je rapport hier neer (of nouja alleen de conclusie), ik ben zeer benieuwd.

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Inderdaad, als je verslag af is, kan je het dan eens posten? Of iig een samenvatting/ conclusie? Ik weet ook niet heo ver je bent en hoelang je er nog de tijd voor hebt , maar toch best interresant! :)

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-01 09:57

Radjesh

hoi

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 23:50:
Maar de eigenaren van Groups met SITE's zijn niet zo dol op FTPboarden.
dat in verband met de veiligheid etc :)

verder heb je het goed uitgelegd :)

Niet

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Boards ontstaan heel simpel. Het is gewoon mond op mond reclame. Ik durf te wedden dat als ik vandaag een warez board begin, dat er volgende maand gigantisch veel geleeched wordt.

Warez boards bestaan al héél lang, alleen de laatste tijd wordt het steeds bekender en beter, mede door de makkelijke copieer technieken (CD, DVD), met programma's (Clone CD, Daemon Tools), en tel daar de cracks en sials bij op, en het belangrijkste, breedband internet.

Zo is een spelletje voor bijna iedereen makkelijk toegangkelijk. Click and download :)

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-01 09:57

Radjesh

hoi

proller schreef op 28 oktober 2004 @ 12:12:
Boards ontstaan heel simpel. Het is gewoon mond op mond reclame. Ik durf te wedden dat als ik vandaag een warez board begin, dat er volgende maand gigantisch veel geleeched wordt.

Warez boards bestaan al héél lang, alleen de laatste tijd wordt het steeds bekender en beter, mede door de makkelijke copieer technieken (CD, DVD), met programma's (Clone CD, Daemon Tools), en tel daar de cracks en sials bij op, en het belangrijkste, breedband internet.

Zo is een spelletje voor bijna iedereen makkelijk toegangkelijk. Click and download :)
Tja, over wat heb je het dan? Fxpboards met teams die zelf hacken en fillen, of een pubstealer board ( die alle ftpz ergens post ) en dan de leechers gaan leechen :(

Niet

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Eerlijk gezegd geen idee, wat ik wel weet is dat ik al vanaf 1993 bezig ben met dit soort dingen....

2) Welke kopstukken + voorbeelden oude nog bestaande boards ? (geen links aub, kan als request opgevat worden en dat is het absoluut niet!)
Oude boards, tja, sorry, kan ik je helaas geen echt antwoord op geven, het echte oude board wat nu alweer een tijdje down is was NWNK :)

3) Betrouwbare sites omtrent dit onderwerk kunnen jullie mij aanraden ?

Wat bedoel je precies met deze vraag?

Wabbawabbawabbawabba

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Topicstarter
Ik persoonlijk (en ik denken anderen Gotters ook wel) wil wel graag weten wat
de totale conclusies zijn die je aan je project wilt verbinden.
Ik zal dit zeker doen, maar niet voor het werk helemaal is afgerond ;).

Het werk is onderverdeeld in 4 delen:
1) Inleiding
2) Faillisement Accliam
3) Faillisement Interplay
4) Gevolgen van piraterij op de industie

Ik ben momenteel nog steeds bezig met het failisement van Acclaim. Met name ben ik aan het onderzoeken waarom Acclaim rond 1998-2000 de stap naar de consolemartk maakte, terwijl zij voordien uitsluitend PC games publiceerde.

Pagina: 1