Toon posts:

[HD] 2e HD is zeer traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
huidige config:

primair:
0: 80GB Maxtor 8MB 7200rpm (ca. 45MB/s): master
1: 160GB WD 8MB 7200rpm (ca. 1 a 2 MB/s): slave

secundair:
0: NEC ND3500 DVD+-RW: master
1: LITEON SOHD-167T DVD-ROM: slave

Mijn WD160GB is dus supertraag. Niet alleen het kopieren tussen de 2 HD's ging traag, maar ook van de DVD-brander en DVD-rom naar mijn WD160GB.

Nu las ik dat een IDEcontroller maar 1 apparaat tegelijk aan kan sturen. Mijn vraag: is het dus niet mogelijk om 2 HD's op 1 controller te hangen? Volgens een kennis van mij, moet dit nl. wel kunnen, maar na het lezen van de FAQ denk ik dus van niet.

edit:
ik heb mijn nieuwe HD getest op de secundaire controller en daar werkt hij wel op goede snelheid, maar op mijn primaire controller niet

Moet ik hier kiezen voor een extra PCI-controller voor een extra IDE-kanaal? Of ligt het aan iets anders.

mobo: MSI K7T Turbo LE (MS-6330LEv3) meer info
cpu: AMD 1GHZ
ram: 512MB SD-RAM

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 00:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost:

WD stond niet op UDMA5, maar op PIO mode. Ik kreeg hem daar aanvankelijk niet vanaf. Maar na het uninstallen van de primary IDE driver, is alles opgelost.

slotje kan erop dus!!!!

mijn excuses voor deze vorm van 'forum-vervuiling'

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Waarom heb je 2 hdd's op 1 kanaal? je kunt beter de boot schijf bij de dvd speler doen en de 2de schijf bij de brander.

[ Voor 66% gewijzigd door DJ_Squtshi op 27-10-2004 11:54 . Reden: Verkeerd gelezen ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op 27 oktober 2004 @ 11:53:
Waarom heb je 2 hdd's op 1 kanaal? je kunt beter de boot schijf bij de dvd speler doen en de 2de schijf bij de brander.
volgens mij niet hoor.

nu draaien mijn beide schijven op UDMA5 (ATA 100) en mijn branders beide op UDMA2 (33).

als ik een HD bij een DVD-speler/brander aan de IDE-kabel aansluit, dan neemt hij toch de snelheid over van de DVD-speler/brander?

en het 2e probleem: hoe los ik dat op met de lengte van de IDE-kabels? ik heb nu 1 hd gemonteerd in een 5,25" bay en 1 in een 3,5" inch bay en die kabel haalt het maar net! (lees: bijna niet)

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Nee hij neemt de snelheid niet over.
Als je zo doet als ik zei zijn de kabels waarschijnlijk we lang geoeg.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op 27 oktober 2004 @ 13:04:
Mm denk 't niet

5,25" inch bays:

----------------
DVD-brander
----------------
DVD-rom
----------------
WD160GB
---------------
Floppy
---------------

-----------------
Maxtor80GB (deze zit in zo'n aparte 3,5" slede, die een kwart slag gedraaid in de kast gemonteerd zit, dus niet met de connectoren naar de achterzijde van de pc)
----------------

Ik heb geen extra ruimte meer in mijn kast. Ik heb plaats voor 2x 3,5" inch HD's, 3x extern 5,25" + 1x 3,5"inch extern

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Als 1 apparaat aan die kabel slechts UDMA2 praat, dan kan het andere apparaat niet vrolijk UDMA5 gaan praten, want dan raakt dat 1e apparaat helemaal van slag, en weet ie niet wat ie met al die bitjes moet.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25

Als 1 apparaat aan die kabel slechts UDMA2 praat, dan kan het andere apparaat niet vrolijk UDMA5 gaan praten, want dan raakt dat 1e apparaat helemaal van slag, en weet ie niet wat ie met al die bitjes moet.
Nee hoor, dit is totale onzin Nofi :/ Ik heb vaak zat een hd aan de zelfde kabel als een Optical drive...

[ Voor 11% gewijzigd door Pakjebakmeel op 27-10-2004 13:48 ]

• gertjan1985
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08-2023
Pakjebakmeel schreef op 27 oktober 2004 @ 13:47:
[...]

Nee hoor, dit is totale onzin Nofi :/ Ik heb vaak zat een hd aan de zelfde kabel als een Optical drive...
Ja, en werkt het dan nog net zo als wanneer je de hd's bij elkaar prakt? Volgens mij is dat dikke onzin! Wanneer je trage shit bij een snelle hd klapt, dat dat zeker wel invloed heeft op snelheid

• Pakjebakmeel
Ja, en werkt het dan nog net zo als wanneer je de hd's bij elkaar prakt?
leg eens uit? :?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij klopt dit ook wel, want toen ik mijn WD (slave) aan dezelfde kabel hing als mijn NEC DVD+-RW (master), haalde hij nog steeds een snelheid van ca. 50MB/s. Die snelheid is nu zelfs nog wat lager (40MB/s) nu hij als slave aan de primaire controller hangt icm mijn Maxtor.

• Pakjebakmeel
idd, volgens mij is dit klink klare nonsense en maakt het niets uit. Het is toch ook Parralel ATA . maw, de info gaat gewoon langs elkaar heen>?

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op 27 oktober 2004 @ 14:37:
idd, volgens mij is dit klink klare nonsense en maakt het niets uit. Het is toch ook Parralel ATA . maw, de info gaat gewoon langs elkaar heen>?
klinkklare nonsense dat weet ik niet, maar in de praktijk werk 't perfect iig.
de info in de FAQ brengt me echter op andere gedachten.

maar ach, als het maar werkt!

• Pakjebakmeel
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 15:16:
[...]

klinkklare nonsense dat weet ik niet, maar in de praktijk werk 't perfect iig.
de info in de FAQ brengt me echter op andere gedachten.

maar ach, als het maar werkt!
Meest ideale configs: hieronder volgen enkele voorbeelden van de "ideale" IDE configuratie:

1 apparaat: het maakt niet uit waar je deze plaatst
2 apparaten: elk op een apart kanaal, zodat deze apparaten elkaar niet 'storen' bij gelijktijdige acties zoals het kopieren tussen de apparaten.
3 apparaten: plaats de meestgebruikte apparaten op een apart kanaal. Wanneer je 2 harddisks en één CD/DVD lezer bezit, plaats de CD/DVD lezer op Slave van de andere kanaal dan die van de harddisk waarmee de meeste kopieeracties met de CD/DVD lezer zijn. Heb je 1 harddisk, 1 CD/DVD lezer en 1 CD/DVD brander, plaats de lezer en de brander op een aparte kanaal. Dat is bevorderlijk voor on-the-fly kopieren van een CD.
4 apparaten: pas de bovenstaande logica toe En wanneer je noodgedwongen een CD/DVD lezer én een CD/DVD brander op eenzelfde kanaal zet, zet de brander dan op Master. Wanneer je twee RAID0/RAID1 of een RAID0+1 array op 2 kanalen wil indelen, dan kun je de schijven het beste kruislings aansluiten. Dus: Array1 Disk1 op Kanaal1 Master; Array1 Disk2 op Kanaal2 Slave; Array2 Disk1 op Kanaal1 Slave; Array2 Disk2 op Kanaal2 Master.
hmm, ik merk er iig niets van. Nooit gedaan ook. Misschien heeft het te maken met overspraak ed...

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Da's inderdaad wel interessant. Vroeger zette ik ook nooit 2 HD's op dezelfde kabel, omdat ik toen SCSI plextor cdrom/branders had was dat geen probleem.

nu heb ik door mijn layout van m'n kast 2 HD's op 1 IDE kabel, en DVDROM+DVDbrander op een 1 kabel:

DVDbrander
DVDROM

Floppy

HD2
HD1

verschil in snelheid? merk ik niks van, de HD die ik op de slavemode heb staan gebruik ik daaraantegen alleen voor opslag.

[ Voor 14% gewijzigd door Terryb47 op 27-10-2004 16:48 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
Is het trouwens aan te raden om 2 HD's boven elkaar te plaatsen in een gewone 3,5" inch bay?
rekening houdend met de warmte van de schijven?

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Als je kast goed geventileerd is is er geen probleem, je kunt anders 1 bay tussen de schijven vrij laten of een fan op de schijven richten als je geen inbouwmogelijkheid voor fan´s aan de voorkant van de kast.

Specs

• Pakjebakmeel
7200 RPM en snellere worden vrij warm. een mini fannetje op net genoeg volt om op te spinnen is ruim voldoende. Als de lucht maar niet kan blijven hangen. Ik zou het gewoon doen en de temperatuur checken met een programmaatje dat smart uit kan lezen zoals speedfan.

Verwijderd

Topicstarter
speedfan gebruik ik reeds

maxtor: ca. 20 graden
wd: ca. 25-30 graden (met uitschieters naar 35 bij stevig gebruik)

nu hangen ze echter niet rechtsreeks boven elkaar, maar ik vind de opstelling zo niet echt makkelijk ivm met de IDE kabels. moet er nog een oplossingkje voor vinden.

heb niet echt de fijnste kast om uit te breiden.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Die temps zijn prima, ff een 80 mm fan op 7 of 5 volt voor de schijven handen als je ze direct boven elkaar wilt.
Als de lucht een beetje circuleert zit het wel goed.

Specs

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
luie-steffie schreef op 27 oktober 2004 @ 13:44:
[...]

Om deze stelling nog effe de wereld uit te helpen:

Vroeger was het inderdaad zo bij bepaalde oudere chipsets dat apparaten zich aanpasten aan de snelheid van het langzaamste device.
Tegenwoordig (lees: de laatste drie jaar ofzo) is dat echter geen probleem meer :)

Het is ook niet zo dat het 1e apparaat van slag kan raken omdat dit apparaat helemaal niks doet met het signaal van het 2e apparaat. Je hebt simpelweg twee apparte kanalen. Het is echter wel zo dat als beide kanalen tegelijk gebuikt worden, alle data over dezelfde kabel moet lopen en je dus bandbreedte moet gaan delen :)
Pagina: 1