Na allerlei voorbeelden gezien te hebben alhier en elders met bierkrat mods wilde ik er ook eens 1 maken.
Het begon met een AMD K6-2 op een defect moederbord dat ik gekregen had. Na wat zoeken vond ik een werkend Mobo en met wat losse spullen die ik nog had
rondslingeren ben ik aan de slag gegaan dit tot een werkend systeem op te bouwen. Dit is gelukt hoewel het even duurde tot ik door had dat 1 van de 32 MB
dimmetjes defect was en windows liet crashen. Snel een 128 Mb module geregeld en nu werkt het.
De Onderdelen:
Moederbord: Chaintech 5AGM2 (AT&ATX power aansluiting)
CPU: AMD K6-2 450 MHz + koelertje
Videokaart: S3 PCI kaart
Netwerk: 3COM 905 Combo 10/100Mbit
HD: 2x een 1.6 GB HD in een drivebay welke met siliconen kit is vastgelijmd in de kast, de schijven kunnen verwisseld worden
Voeding: AT (geen naam of andere info ...)
Geheugen: 1x32MB PC 66 SDRAM @ 100MHz, 1x128 MB PC-100 - Uiteindelijk "slechts" de 128 MB gebruikt.
CD-ROM: TEAC 24speed Laptop drive met IDE verloopkabel in een metalen houdertje
USB: Los USB 1.1 kaartje (noname)
PS/2: Poging gedaan om een los PS/2 poortje aan te sluiten op het mobo maar niet gelukt (werkt niet)
Toetsenbord: Oud ding met nog een grote ronde stekker (AT)
Muis: Ben op zoek naar een COM-poort of USB Logitech muisje, voorlopig en PS/2 muis met COM-verloop
Behuizing: Binnenwerk van een AT kast die in het krat moet gaan passen. Een plaat doorzichtig plastic. En het krat natuurlijk ...
Sound: 16 bits ISA kaartje, native ondersteund in W2K
Nog nodig:
Modem: 56k PCI of ISA modem gezocht ....
Gereedschap:
Stanley mes: Om het binnenwerk te verwijderen en gat te snijden.
Hamer en bijtels: Om het binnenwerk te verwijderen en andere gaten te maken.
IJzerzaag: Backplate op maat maken
Workmate: altijd handig
Schroef/Boormachine
Schroevendraaiers
Dremel
Siliconen kit
Decoupeerzaag (voor de persplex plaat)
...
Opzet/doel:
De PC in een Hertog Jan bierkrat inbouwen, het binnenwerk van de AT kast past bijna en met wat modificaties met een ijzerzaag kom je een eind.
Het plan was om via de zijkant een gat te maken waar het binnenwerk in schuift en daarna deze kant te "stealthen" met het verwijderde materiaal met
uitzondering voor de gaten voor VGA, toetsenbord, muis etc.
De voeding is ook op de "backplate" gemonteerd naast het moederbord met behulp van wat boutjes en moeren.
Wegens een korte kabel moet de CD-rom in de buurt van de IDE aansluiting geplaatst worden, dit is gelijmd met zuurvrije siliconenkit ipv schroeven aangezien
die zichtbaar zouden kunnen zijn aan de buitenkant, de lijm is eventueel ook nog eens te verwijderen.
De removable HD case was een optioneel idee, een HD houdertje is uiteindelijk gebruikt om ze vast te lijmen.
Koeling is wellicht een probleem, de case zal geen optimale flow hebben, een radiale fan met zij-inlaat is eventueel ter beschikking om boven de GPU en
chipset te zetten ter verkoeling. Eerst een klein fannetje dwars op de VGA kaart gelijmd, dit blijkt voorlopig best te werken.
Als deksel een stuk plexiglas, Gemonteerd met wat schuifjes en metalen plaatjes.
De 2 handvaten die dit krat rijk is wil ik behouden om het ding te kunnen dragen, dus deze zullen vrij moeten blijven van elecronica en drives.
Geen floppy drive, die doet het niet op dit mobo
Het liefst hou ik het krat "stapelbaar" dus bovenop moet een zekere ruimte worden gereserveerd, kan wel maar dan zonder de plexiglas plaat.
Het geluk lijkt mij de AT formfactor welke weinig ruimte in hoeft te nemen, nadeel is dat upgaden naar sneller er niet in zal zitten maar daar hebben we
meteen een reden om alles nog eens over te doen voor een nieuwe PC.
Verder is de functie van de PC nog niet duidelijk, wellicht als mp3 bakkie, webserver of gewoon voor de sier, voorlopig heeft mijn zus 'm te leen.
Hier de foto's:
Het krat:
Het gat, uitgesneden met een mes:
Mobo en Backplate:
Eerste keer in het krat:
Met Voeding erin en CD-ROM houder:
Stealthing princiepe:
Install in progress - het werkt:
Werkt nog steeds, nu XP erop installen:
De installatie verloopt moeizaam, wellicht extra koeling ??
Na het opschroeven van wat voltages (moederbord fabrikant had het duidelijk verkeerd in de handleiding staan) werkt het systeem wel stabiel. WIndows 2000 Pro werkt nu naar behoren, XP kwam gewoonweg niet door de installatie heen.
Helemaal af met het deksel er op:
Zonder deksel:
Van de zijkant:
Van de andere zijkant:
In plaats van het sherry kurkje moet er nog een kroonkurk van Hertog Jan op maar ondertussen is het bier op .... (en nee niet tijdens het modden, met een hamer en een bijtel in de hand is bier niet verstandig)
edit:
Even een paar reacties op wat commentaar hieronder: het is ongetwijfeld niet de schoonste mod, vind maar eens een compleet ongeschonden krat in de supermarkt. Daarbij wilde ik jullie gewoonweg het eindresultaat niet onthouden en als je dat zonde van je bandbreedte vindt moet je er maar niet op klikken of een fatsoenlijk ADSL/kabel abbo nemen. Dat het nogal gepropt lijkt is vooral omdat ik het bij 1 krat compact wilde houden, het kan natuurlijk compacter zoals een miniATX in een bavariakratje maar dit was ondermeer bedoeld om "restafval" om te toveren in een werkende PC. Alles zit er zeker niet los of zomaar in, er is aardig wat meetwerk aan te pas gekomen om alles toch te laten passen en alles is vast gelijmd of geschroefd. Een eerdere post was inderdaad op slot gegooid omdat het volgens de moderator om een CiP zou gaan terwijl er alleen nog een paar foto's bijgeplaatst moest worden. De aanvraag van de CiP die ik daarna gedaan heb is nooit beantwoord. Aangezien ik in de tussentijd op vakantie ben geweest heb ik gewoonweg nog niet eerder tijd gehad om deze finale post in elkaar te draaien. Op een AMD 450 is overigens prima Windows 2000 met Office 2003 en internet te draaien, en dat is nou precies waar deze nu voor gebruikt wordt. Om er nu een disco mod met allemaal lampjes van te maken is niet de bedoeling geweest. Het is vooral een budget mod bij gebrek aan een behuizing. De huidige gebruiker heeft ook niet zo zeer allemaal leds e.d. nodig om er mee te kunnen werken.
Even een paar reacties op wat commentaar hieronder: het is ongetwijfeld niet de schoonste mod, vind maar eens een compleet ongeschonden krat in de supermarkt. Daarbij wilde ik jullie gewoonweg het eindresultaat niet onthouden en als je dat zonde van je bandbreedte vindt moet je er maar niet op klikken of een fatsoenlijk ADSL/kabel abbo nemen. Dat het nogal gepropt lijkt is vooral omdat ik het bij 1 krat compact wilde houden, het kan natuurlijk compacter zoals een miniATX in een bavariakratje maar dit was ondermeer bedoeld om "restafval" om te toveren in een werkende PC. Alles zit er zeker niet los of zomaar in, er is aardig wat meetwerk aan te pas gekomen om alles toch te laten passen en alles is vast gelijmd of geschroefd. Een eerdere post was inderdaad op slot gegooid omdat het volgens de moderator om een CiP zou gaan terwijl er alleen nog een paar foto's bijgeplaatst moest worden. De aanvraag van de CiP die ik daarna gedaan heb is nooit beantwoord. Aangezien ik in de tussentijd op vakantie ben geweest heb ik gewoonweg nog niet eerder tijd gehad om deze finale post in elkaar te draaien. Op een AMD 450 is overigens prima Windows 2000 met Office 2003 en internet te draaien, en dat is nou precies waar deze nu voor gebruikt wordt. Om er nu een disco mod met allemaal lampjes van te maken is niet de bedoeling geweest. Het is vooral een budget mod bij gebrek aan een behuizing. De huidige gebruiker heeft ook niet zo zeer allemaal leds e.d. nodig om er mee te kunnen werken.
[ Voor 29% gewijzigd door mjl op 19-11-2004 10:23 ]
-------