Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Hertog Jan AMD K6-2 450MHz Bierkrat MOD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.764 views sinds 30-01-2008

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:00
Afbeeldingslocatie: http://www.interbrewhoreca.nl/inc/images/hjtop2.gif

Na allerlei voorbeelden gezien te hebben alhier en elders met bierkrat mods wilde ik er ook eens 1 maken.

Het begon met een AMD K6-2 op een defect moederbord dat ik gekregen had. Na wat zoeken vond ik een werkend Mobo en met wat losse spullen die ik nog had

rondslingeren ben ik aan de slag gegaan dit tot een werkend systeem op te bouwen. Dit is gelukt hoewel het even duurde tot ik door had dat 1 van de 32 MB

dimmetjes defect was en windows liet crashen. Snel een 128 Mb module geregeld en nu werkt het.

De Onderdelen:

Moederbord: Chaintech 5AGM2 (AT&ATX power aansluiting)
CPU: AMD K6-2 450 MHz + koelertje
Videokaart: S3 PCI kaart
Netwerk: 3COM 905 Combo 10/100Mbit
HD: 2x een 1.6 GB HD in een drivebay welke met siliconen kit is vastgelijmd in de kast, de schijven kunnen verwisseld worden
Voeding: AT (geen naam of andere info ...)
Geheugen: 1x32MB PC 66 SDRAM @ 100MHz, 1x128 MB PC-100 - Uiteindelijk "slechts" de 128 MB gebruikt.
CD-ROM: TEAC 24speed Laptop drive met IDE verloopkabel in een metalen houdertje
USB: Los USB 1.1 kaartje (noname)
PS/2: Poging gedaan om een los PS/2 poortje aan te sluiten op het mobo maar niet gelukt (werkt niet)
Toetsenbord: Oud ding met nog een grote ronde stekker (AT)
Muis: Ben op zoek naar een COM-poort of USB Logitech muisje, voorlopig en PS/2 muis met COM-verloop
Behuizing: Binnenwerk van een AT kast die in het krat moet gaan passen. Een plaat doorzichtig plastic. En het krat natuurlijk ...
Sound: 16 bits ISA kaartje, native ondersteund in W2K

Nog nodig:
Modem: 56k PCI of ISA modem gezocht ....

Gereedschap:

Stanley mes: Om het binnenwerk te verwijderen en gat te snijden.
Hamer en bijtels: Om het binnenwerk te verwijderen en andere gaten te maken.
IJzerzaag: Backplate op maat maken
Workmate: altijd handig
Schroef/Boormachine
Schroevendraaiers
Dremel
Siliconen kit
Decoupeerzaag (voor de persplex plaat)
...

Opzet/doel:

De PC in een Hertog Jan bierkrat inbouwen, het binnenwerk van de AT kast past bijna en met wat modificaties met een ijzerzaag kom je een eind.

Het plan was om via de zijkant een gat te maken waar het binnenwerk in schuift en daarna deze kant te "stealthen" met het verwijderde materiaal met

uitzondering voor de gaten voor VGA, toetsenbord, muis etc.

De voeding is ook op de "backplate" gemonteerd naast het moederbord met behulp van wat boutjes en moeren.

Wegens een korte kabel moet de CD-rom in de buurt van de IDE aansluiting geplaatst worden, dit is gelijmd met zuurvrije siliconenkit ipv schroeven aangezien

die zichtbaar zouden kunnen zijn aan de buitenkant, de lijm is eventueel ook nog eens te verwijderen.

De removable HD case was een optioneel idee, een HD houdertje is uiteindelijk gebruikt om ze vast te lijmen.

Koeling is wellicht een probleem, de case zal geen optimale flow hebben, een radiale fan met zij-inlaat is eventueel ter beschikking om boven de GPU en

chipset te zetten ter verkoeling. Eerst een klein fannetje dwars op de VGA kaart gelijmd, dit blijkt voorlopig best te werken.

Als deksel een stuk plexiglas, Gemonteerd met wat schuifjes en metalen plaatjes.

De 2 handvaten die dit krat rijk is wil ik behouden om het ding te kunnen dragen, dus deze zullen vrij moeten blijven van elecronica en drives.

Geen floppy drive, die doet het niet op dit mobo :( en ik had nog wel een mooie laptop drive in gedachte ...

Het liefst hou ik het krat "stapelbaar" dus bovenop moet een zekere ruimte worden gereserveerd, kan wel maar dan zonder de plexiglas plaat.

Het geluk lijkt mij de AT formfactor welke weinig ruimte in hoeft te nemen, nadeel is dat upgaden naar sneller er niet in zal zitten maar daar hebben we

meteen een reden om alles nog eens over te doen voor een nieuwe PC.

Verder is de functie van de PC nog niet duidelijk, wellicht als mp3 bakkie, webserver of gewoon voor de sier, voorlopig heeft mijn zus 'm te leen.

Hier de foto's:

Het krat:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258096&key=AOUXPTEF

Het gat, uitgesneden met een mes:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258098&key=UPYGRFQZ

Mobo en Backplate:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258099&key=YFUUUXMT

Eerste keer in het krat:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258100&key=PWFFNJQO

Met Voeding erin en CD-ROM houder:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258101&key=XKLNDQSY

Stealthing princiepe:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258287&key=RKJNGNST

Install in progress - het werkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258131&key=JAAWGLVG

Werkt nog steeds, nu XP erop installen:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=258132&key=JFNFFFWL

De installatie verloopt moeizaam, wellicht extra koeling ??
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=259557&key=VDWKYQUD

Na het opschroeven van wat voltages (moederbord fabrikant had het duidelijk verkeerd in de handleiding staan) werkt het systeem wel stabiel. WIndows 2000 Pro werkt nu naar behoren, XP kwam gewoonweg niet door de installatie heen.

Helemaal af met het deksel er op:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=825441&key=MWDCJVCD

Zonder deksel:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=825461&key=DXQGUUFS

Van de zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=825464&key=EXAOARDX

Van de andere zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto&a=72&id=825442&key=EOUUYYAN

In plaats van het sherry kurkje moet er nog een kroonkurk van Hertog Jan op maar ondertussen is het bier op .... (en nee niet tijdens het modden, met een hamer en een bijtel in de hand is bier niet verstandig)

edit:

Even een paar reacties op wat commentaar hieronder: het is ongetwijfeld niet de schoonste mod, vind maar eens een compleet ongeschonden krat in de supermarkt. Daarbij wilde ik jullie gewoonweg het eindresultaat niet onthouden en als je dat zonde van je bandbreedte vindt moet je er maar niet op klikken of een fatsoenlijk ADSL/kabel abbo nemen. Dat het nogal gepropt lijkt is vooral omdat ik het bij 1 krat compact wilde houden, het kan natuurlijk compacter zoals een miniATX in een bavariakratje maar dit was ondermeer bedoeld om "restafval" om te toveren in een werkende PC. Alles zit er zeker niet los of zomaar in, er is aardig wat meetwerk aan te pas gekomen om alles toch te laten passen en alles is vast gelijmd of geschroefd. Een eerdere post was inderdaad op slot gegooid omdat het volgens de moderator om een CiP zou gaan terwijl er alleen nog een paar foto's bijgeplaatst moest worden. De aanvraag van de CiP die ik daarna gedaan heb is nooit beantwoord. Aangezien ik in de tussentijd op vakantie ben geweest heb ik gewoonweg nog niet eerder tijd gehad om deze finale post in elkaar te draaien. Op een AMD 450 is overigens prima Windows 2000 met Office 2003 en internet te draaien, en dat is nou precies waar deze nu voor gebruikt wordt. Om er nu een disco mod met allemaal lampjes van te maken is niet de bedoeling geweest. Het is vooral een budget mod bij gebrek aan een behuizing. De huidige gebruiker heeft ook niet zo zeer allemaal leds e.d. nodig om er mee te kunnen werken.

[ Voor 29% gewijzigd door mjl op 19-11-2004 10:23 ]

-------

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:16

Piggen

Lekker bakkie

Mooi gedaan :)

Uitstekende keus qua krat ook :9

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

Hulde _/-\o_

• hackjedi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-11 17:11
mooi mod man :)

maar uhm is dit dezelfde mod als degene die een paar maanden geleden op slot werd gedaan?

Verwijderd

UHm.....niet echt mooi....
Lelijk afgewerkt.....eigenlijk gewoon alles erin gepropt klaar...
Zet er eens een CCFL of led fan in.....wordt ie al stukken mooier van! ;)

• Corn
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Er zijn al redelijk veel leuke mods voorbij gekomen die er baggerslecht uitzagen, maar toch leuk waren omdat mensen gewoon hun troep in een kartonnen doos hebben gegooid en daar de foto's van gepost. Het lijkt wel alsof je je best hebt gedaan om het er zo beroerd mogelijk uit te laten zien, niet gehinderd door het kleinste beetje subtiele afwerking. Doodzonde van je statiegeld.

• zepp
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

zepp

Don't want a large Farva

In plaats van het sherry kurkje moet er nog een kroonkurk van Hertog Jan op maar ondertussen is het bier op ....
Vandaar dat de mod niet echt netjes is :P

blaat

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 12:25
Corn schreef op 26 oktober 2004 @ 23:13:
Er zijn al redelijk veel leuke mods voorbij gekomen die er baggerslecht uitzagen, maar toch leuk waren omdat mensen gewoon hun troep in een kartonnen doos hebben gegooid en daar de foto's van gepost. Het lijkt wel alsof je je best hebt gedaan om het er zo beroerd mogelijk uit te laten zien, niet gehinderd door het kleinste beetje subtiele afwerking. Doodzonde van je statiegeld.
Zonde van mn dataverkeer ook nog.

Hopelijk doe je nog iets aan afwerking en aan een goede indeling bij je volgende mod!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik kom nooit in CME maar als fervent Hertog Jan liefhebber, prediker en promoter moet ik hier even reageren. Echt 1337! Sorry als dit onder de noemer 'loze' reply valt, maar mijn grote waardering voor deze mod :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
ehm misschien heb ik er overheen gelezen maar waar wil je hem uit eindelijk voor gebruiken? waar is een K6 450Mhz eik nog voor te gebruiken? :P

BramBoterham

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
IK vine hem zelf niet mooi afgewerkt, lijkt alsof het effe is gedaan. Op de foto lijkt het dat alles los zit, is dat ook zo. voor de rest een 450 mhz is best als server te gebruiken.

[www.ganzz.nl]

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

hij had wat mooier afgewerkt kunnen zijn, maar een fatsoenlijk bier pakken maakt deze mod al beter als elke heineken bierkratmod die er is! :)

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 22:42
Sorry dat ik het zeg maar het lijkt mij een haastklus, en moddem met haast lijkt mij niet zo'n goede combinatie. ook is het idee niet origineel maar dat is met al de bierkratten zo :)

No offense, maar probeer eens wat originelers te bedenken. Suc6

I said I'd be back...

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 16:22

TRG

Technotium99-m

LJ LIGHTNING schreef op 27 oktober 2004 @ 00:57:
ehm misschien heb ik er overheen gelezen maar waar wil je hem uit eindelijk voor gebruiken? waar is een K6 450Mhz eik nog voor te gebruiken? :P
1. 450 MHz? Daar maak ik nog een prima internet PC van met WindowsXP. Als het moet komt er zelfs OfficeXP op (hetzij met wat extra geheugen)

2. Deze mod is zeker geen haastklus - want je bent er echt niet in 1 avondje mee klaar

3. Als fervent Hertog Jan liefhebber (woon zelfs in een straal van 2 km van de brouwerij) : Hulde

4. @TS: Wat een onzettend ranzige mod :p, ik krijg zowaar het idee dat alles er los inligt. Maar je bent al een heel stuk verder dan het gros van de bezoekers hier ;)

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm, ik had ook al het idee om een keertje een Hertog Jan of Palm mod te gaan maken omdat ik een beetje simpel werd van al die Heineken/Grolsch/Amstel mods ;)

Opzich wel netjes gedaan maar je had het binnenwerk wat netter kunnen maken. Rounded cables en dergelijke zouden al een hoop schelen vermoed ik. En voor de fun of it misschien een led-fan of iets dergelijks erin duwen ;)

Verder erg grappig dat je die VGA-connector precies in die pul in de hand van de hertog hebt gezet :)

Anyways, dat laat nu nog een Palm-krat-mod over ;)

• mjl
  • Laatst online: 21:00
Fludizz schreef op 27 oktober 2004 @ 13:22:
Hm, ik had ook al het idee om een keertje een Hertog Jan of Palm mod te gaan maken omdat ik een beetje simpel werd van al die Heineken/Grolsch/Amstel mods ;)

Opzich wel netjes gedaan maar je had het binnenwerk wat netter kunnen maken. Rounded cables en dergelijke zouden al een hoop schelen vermoed ik. En voor de fun of it misschien een led-fan of iets dergelijks erin duwen ;)

Verder erg grappig dat je die VGA-connector precies in die pul in de hand van de hertog hebt gezet :)

Anyways, dat laat nu nog een Palm-krat-mod over ;)
Niets let je om een Hertog Jan mod te doen natuurlijk, zoals al meer opgemertk, het kan zeker een stuk netter en wellicht met sfeervolle leds e.d. En mischien wat meer high tech ipv dit oude systeempje ... Rounded cables is wel een idee maar aangezien ik die niet zo had liggen (met de juiste lengte) heb ik een oude IDE kabel van 2 meter gepakt. Meteen lang genoeg want de meeste IDE kabeltjes die geprobeerd zijn waren te kort (evenals het ene rounded kabeltje dat ik nog had liggen ...). Verder zijn alle com en printer poorten vrolijk verbonden met flat kabeltjes wat het allemaal niet overzichtelijker maakt.

De VGA kwam uiteindelijk toevallig zo uit, maar inderdaad het staat leuk. Er zitten ondertussen trouwens al iets meer gaten in voor het geluid en de USB. Zodra ik weer eens bij m'n zus ben en de camera niet vergeet zal ik daar nog een paar kiekjes van maken om te laten zien.
TRG schreef op 27 oktober 2004 @ 13:14:
[...]

1. 450 MHz? Daar maak ik nog een prima internet PC van met WindowsXP. Als het moet komt er zelfs OfficeXP op (hetzij met wat extra geheugen)

2. Deze mod is zeker geen haastklus - want je bent er echt niet in 1 avondje mee klaar

3. Als fervent Hertog Jan liefhebber (woon zelfs in een straal van 2 km van de brouwerij) : Hulde

4. @TS: Wat een onzettend ranzige mod :p, ik krijg zowaar het idee dat alles er los inligt. Maar je bent al een heel stuk verder dan het gros van de bezoekers hier ;)
Precies, zoals in de edit in de startpost aangegeven wordt de PC nu gebruikt als ordinaire tiep bak met Office 2003 onder windows 2000Pro.

Het heeft met elkaar zo'n een 3 volle dagen gekost (exclusief de droogtijd van de lijm dan). Meestal in het weekend lekker in het zonnetje.

[ Voor 34% gewijzigd door mjl op 27-10-2004 13:51 ]

-------

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32

sapphire

Die-hard pruts0r

er loopt 1 grijze draad aan de "voorkant" naar binnen, die moet je echt weghalen hoor, zodat alle draden aan 1 kant de krat binnen/buiten komen :)
Verder vind ik het wel grappig hoor vooral om te zien hoe andere modders hun bierbak bouwen, en om het nou vervuiling van bandbreedte te noemen, ja dat zijn sommige reacties hierboven:P
Enigste minpuntje is....tja Hertog Jan he ;)

Gabriël AM5

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Sweet!!
Ik zet hem ff hier op: http://www.vriendenvanhertogjan.nl/

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

ZEER GOED!!!!

Ik vind dit echt de BESTE mod die ik heb gezien, misschien niet de mooiste maar zeker met stip de beste!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 14:27:
ZEER GOED!!!!

Ik vind dit echt de BESTE mod die ik heb gezien, misschien niet de mooiste maar zeker met stip de beste!
NOFI maar dan heb je nog niet veel mods gezien :P !

Kijkend naar de afwerking (grijze kabel buiten) aansluitingen half door het hoofd (vga)/hand van de hertog en de ontiegelijke zooi van binnen (tenminste zo lijkt het) , vind ik de afwerking niet zo geslaagd eigenlijk. .. maarja

Maarja het blijft wel Hertog Jan hè :Y)

Verwijderd

Dit is mooi zeg _O_ zit er zelf ook over te denken om zoiets te doen zag het ook op de HCC namelijk ik heb nog een ouwe pc hier staan daar kan ik dan wel mee oefenen

Verwijderd

Waypoint schreef op donderdag 28 oktober 2004 @ 17:58:
[...]

Kijkend naar de afwerking (grijze kabel buiten) aansluitingen half door het hoofd (vga)/hand van de hertog en de ontiegelijke zooi van binnen (tenminste zo lijkt het) , vind ik de afwerking niet zo geslaagd eigenlijk. .. maarja

Maarja het blijft wel Hertog Jan hè :Y)
Precies, het is Hertog Jan! en als je van een Hertog Jan krat iets leuks kan bouwen dan is dat GOED! :P
HAHAHAHA

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:16

Piggen

Lekker bakkie

Hertog Jan in de computerwereld
door Hertog:Sander
Ook in de wereld van de computers is Hertog Jan goed vertegenwoordigd. Ik zag op een website de volgende zelfbouw-pc.
Alleen het woord "zelfbouw-pc" :X
Kennelijk kennen ze het woord "mod" niet.

edit:
op die manier :)

[ Voor 16% gewijzigd door Piggen op 19-11-2004 15:12 ]

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

MPmad schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:42:
Alleen het woord "zelfbouw-pc" :X
Kennelijk kennen ze het woord "mod" niet.
Ik wel maar de doelgroep van m'n site niet :P

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

lol, die hardeschijf ligt er nogal los op xD

Verwijderd

hyptonize schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:56:
lol, die hardeschijf ligt er nogal los op xD
Ik geloof niet dat het gewaardeerd wordt om hiervoor een topic van 2 jaar oud te schoppen... :/

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Inderdaad. Mocht de TS nog iets nuttigs te melden hebben mag dit topic weer open, maar atm gooi ik deze ouwe koei weer terug in de sloot put wei.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:48

Soul__assasin

de Belbelg

dan moet je het slotje er wel niet vergeten opzetten he

www.weefab.com

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm komt hier stiekem binnen met achter de rug een slotje... *klik* *draait zich om* Dat slotje zat er allang op hoor :P Soul__assasin had gewoon heel even modrechten zodat 'ie in gesloten topics kon posten O-)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.