[DIGI CAM] Konica Minolta G600

Pagina: 1
Acties:

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Ik zit momenteel met een dillema en wel de volgende:

Ik ben nu al een aantal maanden dit forum (fotografie) aan het volgen omdat ik een camera wil gaan aanschaffen. Het werd mij na verloop van tijd duidelijk dat het de canon powershot A85 ging worden. Dit was in mijn ogen en voor mijn budget (€400,- incl. accesoires) de beste camera. Bovendien wordt hij vrijwel bij elke reviewers-site hoog tot zeer hoog aangeprezen. Het probleem is nu dat ik in twijfel ben gekomen door de minolta g-600. Deze camera is momenteel zeer gunstig geprijst en wordt ook op veel sites hoog aangeprezen. Het voordeel van deze cam is dat hij 6MP heeft, compact is en handmatige instelfuncties heeft. De A85(alleen 4MP) heeft dat ook maar is groter en zwaarder en vind ik persoonlijk niet zo mooi tov de dimage G600. Ik kan hier op GoT nauwelijk wat vinden over deze G600 vandaar dit topic. Mijn eisen zijn:

- Budget max. €400,- (camera + extra accu/batterij set en lader + 512MB geheugen + tasje)
- Handmatige instelmogelijkheden
- Snel foto's kunnen nemen
- Mooi en degelijk design
- Minimaal 3x optische zoom
- Veel auto instelmogelijkheden (voor de luie momenten
- Etc.

Ik zal even wat extra info posten:

Wat foto's geleend van Steves Digicam website

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/g600/g600_front_closed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/g600/g600_front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/g600/g600_back.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/g600/g600_size.jpg

SPECS:
Effective pixels 6.0 megapixels
Recording media SD Memory Card, Multimedia Card, Memory Stick, Memory Stick Pro
Storage capacity
Recording format Still images: JPEG (Exif ver. 2.2, DCF compliant), DPOF support
Still image audio / audio only: WAV format
Movies: AVI format Motion JPEG
Image sensor 1 / 1.76-type interline primary-color CCD with a total of approx. 6.4 megapixels

Lens 8-24 mm (35mm film camera equivalent: 39 -117 mm), f/2.8-f/4.9, 7 elements in 6 groups

Focus system Video AF, focus lock available
Exposure metering Center-weighted, Spot
Focus range Normal: Wide: 0.5 m (1.6 feet) / Tele: 0.8 m (2.6 feet) to infinity
MACRO: Wide: 0.06 m (0.2 feet) / Tele: 0.5 m (1.6 feet) to infinity
Aperture Wide angle: F2.8 / F4.7 Telephoto: F4.9 / F8.3
Shutter speed Program AE: Approx 1 second to 1/2000 seconds
Manual exposure: Approx 15 seconds to 1/1000 seconds (noise reduction available from 1/2 seconds)

Exposure control Programmed AE, Manual exposure, AE lock available
Exposure compensation ±1.5 EV (0.3 EV steps)
Sensitivity Selectable sensitivity (AUTO / ISO50 / 100 / 200 / 400)
White balance Auto, Daylight, Cloudy, Tungsten, Fluorescent
Finder True image zoom finder
Flash Built in flash, Guide No. 6.0 (ISO 100 equivalent, in meter)
Wide: 0.5 - 3 m / 1.64 - 9.84 feet,Tele: 0.8 - 1.7 m / 2.63 - 5.58 feet
Green LED lights in finder during charging
Exposure modes Single / continuous / Flash ON / Flash OFF / Macro / Self-timer (10 seconds, 3 seconds) / Movie (320 x 240 with sound) / B&W / Sepia / Red-eye Reduction / Digital Zoom (2x, 3x) / Program AE / Manual exposure

LCD monitor 1.5-inch low-temperature polysilicon TFT color LCD monitor with backlight

Playback Single image, index playback, slide show, digital zoom playback
Deletion Single image, specified image, all images, format
LED indicators Startup LED, Self-timer LED, Finder LED
Auto date Recording in year / month / date, or hour / minute until year 2050
Power NP-600 Lithium-ion battery (3.7V), dedicated AC adapter (optional)
I/O connector USB connector
Operating temperature 0°C to 50°C (humidity 20% to 80%)
Dimensions (W × H × D) 94 x 56 x 29.5 mm
3-11/16 x 2-3/16 x 1-3/16 inches (excluding protrusions)
Weight Approx. 195g / 6.9 ounces (without batteries and recording media)
Supplied Accessories NP-600 Lithium-ion Battery, Recharger, Power Cord, USB Cable, CD-ROM, Strap, SD Memory Card
Zijn er tweakers die ervaring hebben met de G600? En wat zijn jullie bevindingen?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik heb het kleine broertje, de G400. Ik ben van mening dat de G serie van Minolta een perfecte kruising is tussen de A en Ixus serie van Canon. Klein, slank, gemeen, en een shitload aan manuele instellingen.

Bovendien heeft de Minolta standaard best gesatureerde kleuren wat ik persoonlijk erg fijn vind als ik op vakantie of dagje uit oid ga. Portretfoto's zijn ook erg mooi, huidskleuren worden erg mooi weergegeven. Trek ik eens een keer erop uit om echt naar mijn eigen wensen te fotograferen, kan ik saturatie en contrast wat omlaag doen zoals ik wat neutralere plaatjes krijg, en het later nog kan bewerken.

Beetje nasleep van de Konica (filmfabrikant) mentaliteit, die gesatureerde en contrastrijke foto's standaard.

Fotomerken: "Een plek zoveel mogelijk opslaan zoals die was"
Filmmerken: "Een plek zoveel mogelijk opslaan zoals de mensen zich die herinneren"

[ Voor 8% gewijzigd door Stereotomy op 26-10-2004 22:12 ]

Alors.

• renzo4000
Stereotomy schreef op 26 oktober 2004 @ 22:11:
Ik heb het kleine broertje, de G400. Ik ben van mening dat de G serie van Minolta een perfecte kruising is tussen de A en Ixus serie van Canon. Klein, slank, gemeen, en een shitload aan manuele instellingen............
herinneren"
Ik hoor inderdaad goede berichten over de G-serie van Minolta, maar hoe zit het met de kwaliteit foto's binnen en donkere ruimtes? Wat is jouw ervaring? Heb je misschien wat voorbeeld foto's?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja over fotograveren in donkere ruimtes etc. het blijft een compact camera dus kleine lens kleine CCD dus ook niet het meest geschikt. Dan kom je toch meer in de richting van de prosumers. Heb zelf een G400 en een F828 van sony. De minolta is echt geweldig maar je hebt gewoon veel licht nodig en het flitsbereik is klein, verder geweldige camera en mooie kleuren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

De G400 en ik denk ook de G600 hebben binnen 2 verschillende soorten "maximum sluitertijd" settings, wat in mijn ogen standaard ingebouwd moet worden in alle camera's. 't eerst even schrikken wat het nou precies is (wtf) maar als je eenmaal snapt waarom ze het gedaan hebben is het allemaal erg begrijpelijk.

Als je bijvoorbeeld in manuele P mode schiet (zelfde als auto mode, maar dan wel sluitertijd/diafragma info in het scherm, exposure compensation, veel manuele keuzes wat betreft flitsterkte e.d.) dan kun je de maximale sluitertijd met en zonder flits instellen.

Wat heeft dit voor nut? Als jij 's avonds binnen een foto maakt tijdens een feestje, uit de hand, dan wil jij ten eerste dat de camera flitst. Ten tweede wil je niet dat de sluitertijd hoger komt te liggen dan 1/60, omdat je anders toch bewogen foto's krijgt. Deze maximale sluitertijd kun je dus in stapjes instellen, zowel voor flits als zonder flits.

En verder, ja, met compactcamera's is het binnen altijd behelpen. 't is niet zo dat de ene compactcamera op hetzelfde moment op dezelfde plek opeens een sluitertijd van 1/60 bij diafragma 2.8 en ISO 100 kan bereiken en de andere daar 1/8 bij f=2.8 en ISO 100 daar voor nodig hebt, daar zijn de verschillen gewoonweg te klein voor.

Dus ik zal het daar ook niet van laten afhangen in je keuzes, maar wel van die handigheidjes zoals het bepalen van je maximale shutterspeed. Veel andere camera's hebben deze optie trouwens nu ook, een paar nieuwe Casio's had ik er al mee zien uitrusten.

Alors.

Verwijderd

hoe zit t met de shutterlag en de tijd tussen de 2 foto's (heb iets gehoord over een slechte buffer bij de G400)

• renzo4000
Het wordt voor mij nu toch al duidelijk dat ik waarschijnlijk voor de G600 zal gaan, al is het voor mij nog steeds moeilijk af te stappen van de canon A85. Ik hoop dat dit topic nog een beetje gaat lopen met ervaringen. Ik krijg het idee dat de G600 niet of nauwelijks is verkocht (athans onder de tweakers).

Verwijderd

ik heb zelf een oly c740 en wil er een ECHT klein cameraatje bij. aangezien ik met mn vriendin voor 4 maanden naar tanzania ga, en zij ook graag een kleine wil hebben, koopt zij die cam erbij.
Volgens mij is de G-serie echt de enige ultra-compact die genoeg manuele instellingen heeft, EN heel klein is, EN goede beeldkwaliteit levert (en dan ook nog 6 MP)

nou alleen nog wat meer te weten komen over de snelheid e.d.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/G600/G60A.HTM

Kijk even bij de "picky details" voor de snelheden e.d. Ik denk overigens dat je je geen zorgen moet maken hoor. De G serie van Konica Minolta is ontworpen op basis van snelheid. Dus zelfs al is ie niet meer top 1 van zijn class (tenslotte al een tijdje uit), hij staat nog zeker in de de top 3 van beschikbare camera's van dat formaat.

[ Voor 58% gewijzigd door Stereotomy op 27-10-2004 11:30 ]

Alors.

• renzo4000
Wow! goed nieuws! Hij is nu erg scherp geprijsd bij de Dixons voor €299,-. Volgens mij is dat helemaal geen gekke prijs voor een tastbare winkel! Weten jullie waar hij wellicht nog goedkoper is? (nee, nee geen pricewatch... ik wil hem gewoon in een echte winkel halen).

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 15:25
renzo4000 schreef op zaterdag 30 oktober 2004 @ 11:03:
Wow! goed nieuws! Hij is nu erg scherp geprijsd bij de Dixons voor €299,-. Volgens mij is dat helemaal geen gekke prijs voor een tastbare winkel! Weten jullie waar hij wellicht nog goedkoper is? (nee, nee geen pricewatch... ik wil hem gewoon in een echte winkel halen).
**subtiel kickje**

Ik heb deze camera ook gekocht, en hij bevalt uitstekend. De prijs is sindsdien niet zo heel ver gezakt (ik heb em voor € 289,- excl. accesoires), maar desalnietemin een hele fijna cam. Ook de bijhorende memorysticks (of hoe noem je die dingen) zijn spotgoedkoop, een kaartje van 256mb voor maar 30 eurootjes. Er zullen nog wel plaatsen zijn waar dit, en de camera zelf nog goedkoper zijn, aangezien ik mijn camera gehaald heb bij de plaatselijke fotoshop :)

Maar heb je deze camera ondertussen al gekocht of heb je toch gekozen voor de Canon?

Mijn YouTube Channel

• renzo4000
Snowwie schreef op woensdag 15 december 2004 @ 10:47:
[...]

**subtiel kickje**

Ik heb deze camera ook gekocht, en hij bevalt uitstekend. De prijs is sindsdien niet zo heel ver gezakt (ik heb em voor € 289,- excl. accesoires), maar desalnietemin een hele fijna cam. Ook de bijhorende memorysticks (of hoe noem je die dingen) zijn spotgoedkoop, een kaartje van 256mb voor maar 30 eurootjes. Er zullen nog wel plaatsen zijn waar dit, en de camera zelf nog goedkoper zijn, aangezien ik mijn camera gehaald heb bij de plaatselijke fotoshop :)

Maar heb je deze camera ondertussen al gekocht of heb je toch gekozen voor de Canon?
Ik ben inmiddels in bezit van een Canon A95. Ik heb namelijk beide camera's in de winkel vast gehouden en getest. Gek genoeg vond ik de Dimage G600 te klein tov van de Canon die in mijn ogen precies groot genoeg is en veel lekkerder in de hand ligt. Bovendien komt de Canon overal toch iets beter uit de tests. Daarnaast ben ik van plan in de toekomst extra lenzen aan te schaffen wat bij de dimage niet mogelijk is.

Overigens gefeliciteerd met je aanschaf, ik begrijp volkomen dat je die G600 hebt genomen.... ik heb tenslotte zelf ook enorm getwijfeld :p.

Verwijderd

over de KM G600:
Shutter lag, full autofocus
0.86/1.01
First time is at full wide-angle, second is full telephoto. Right about average.
deze shutterlag bedoel ik dus: van niets naar een foto (dus niet eerst halkf indrukken).
de camera is in mijn ogen bijna perfect, maar dit is net te sloom voor mij. jammer!

edit: over de KM X31 staat er :
Shutter lag, full autofocus
0.65/0.77
First time is at full wide-angle, second is full telephoto. Quite fast, particularly for a compact model. (Average is 0.8-1.0 second.)
die is eenvoudiger, heeft een slechtere lens, maar is WEL lekker snel, kleiner en goedkoop!
lijkt mij de ideale 2e camera, terwijl de G600 ook als je-enige-cam bruikbaar is

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 12:16 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb vorige week ook een G600 gehaald, bij de Dixons voor €279 :)

Fijne, stevige cam...erg tevreden over de fotokwaliteit al heb ik bij fotos in het donker wel last van vrij veel ruis...

Voor de rest, perfecte cam! Heb er 256MB geheugen bij (MMC, had ik nog liggen) en daarmee kunnen ongeveer 90 foto's op de beste kwaliteit gemaakt worden

Verwijderd

modjes: er dit topic is dubbel: Minolta dimage G600
Pagina: 1