LCD-schermpje <--> manuele zoeker

Pagina: 1
Acties:

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik zit met een vraag. Ik heb nu al een paar weekjes mijn nieuwe cam. Sony DSC-V1. En dit weekend had ik nogal veel foto's liggen trekken, maar wat er me opviel en me eigenlijk fel stoorde was dat als ik de manuele zoeker gebruikte, dus door dat klein gaatje kijken, sry dat ik de "juiste" benaming niet ken. Wanneer ik hiermee dus foto's trok, dan bleek wanneer ik de foto achteraf bekeek, niet alles op de foto te staan wat ik in de manuele zoeker zag.

En ik heb dit dan nog eens getest met mijn digi-cam stil te houden gericht op een punt en dan door gekeken door de manuele zoeker en dan naar het schermpje gekeken en dit verschilde dus inderdaad. Is dit normaal of kan ik hier iets aan doen, want ik vind het eigenlijk wel vervelend, mits ik liefst zo lang mogelijk met mijn batterij wil doen en dus liefst het LCD-schermpje uitzet.

Ook, hoe zit dit dan met DSRL-camera's, die kijken toch altijd door hun manuele-zoeker, niet ?

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit komt omdat het beeld dat door die zoeker valt niet hetzelfde is als het beeld dat door de lens valt en op de CCD chip komt. Het LCD scherm geeft de informatie van de CCD chip wel weer (denk ik toch?).

Bij spiegelreflexcamera's zie je wel het beeld wat door de lens naarbinnen komt omdat het door middel van een spiegel wordt afgebogen. Als je de foto dan trekt klapt deze spiegel naarbinnen waardoor het licht op de film (of CCD chip in het geval van een digitale camera) valt en de foto getrokken wordt.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Parallax heet dat. En dat is heel normaal bij compact camera's. Omdat de zoeker en de lens verschoven zijn t.o.v. elkaar, is ook hetgeen deze 2 dingen zien verschoven. Hoe dichterbij, hoe erger het wordt. Als je er mee om leert gaan (maw als je je er bewust van bent) hoeft het geen probleem te zijn.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Camera's met parallax hebben toch meestal een soort kadertje in hun zoeker, waardoor je weet wat je er iig op krijgt?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 21:25 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ingenius: Klopt, vaak wel, maar dan nog klopt dat kadertje alleen op oneindig, zodra je heel dichtbij gaat focussen, klopt dat ook niet meer. Een DSLR kijkt door de lens en niet langs de lens, daar heb je nooit last van parallax :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Grrrrrene schreef op 26 oktober 2004 @ 21:35:
Ingenius: Klopt, vaak wel, maar dan nog klopt dat kadertje alleen op oneindig, zodra je heel dichtbij gaat focussen, klopt dat ook niet meer. Een DSLR kijkt door de lens en niet langs de lens, daar heb je nooit last van parallax :)
Zijn overigens nog een paar prosumers die dat ook kunnen, TTL: de Sony F707/717/828 en nog een aantal andere modellen van andere merken waar ik niet op kan komen. Heeft ook met penta-mirrors en penta-prisms te maken, dacht ik ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Nu weet men ook meteen waarom ik zo'n voorstander ben van EVF's in compactcamera's... géén parallax, exact gelijk aan de LCD, en vaak 99%, en soms zelfs 100% perfecte weergave. Feit blijft dat de optische zoeker in een spiegelreflex nog steeds te prefereren valt, maar de EVF is het beste dat de compactcamera's kon overkomen. Ik ben zelf in elk geval blij met mijn EVF op de F717. Al levert ook die soms wat problemen op, inverband met belichting, maar daar valt mijns inziens veel makkelijker omheen/mee te werken dan parralax, zeker op het gebied van macro's.

edit: Remy, de F707/F717/F828 zien inderdaad TTL, maar met een EVF, niet met een optische zoeker. Alle compactcams met TTL zicht hebben een EVF, behalve de Olympus E10 en E20. Dat zijn compact camera's met een spiegel. (Dat zijn wel echte spiegelreflex camera's, dus letterlijk met een spiegel die wegklapt, maar voor de rest hebben ze wel alle nadelen van compacts: niet-verwisselbare lens, kleine CCD, en dergelijke.)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 21:44 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat komt omdat die een EVF hebben, toch? Dus in feite een LCD schermpje achter de viewfinder :)

Edit: Was reactie op Remy :P

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 26-10-2004 21:41 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

EVF, klopt Grrrrrene :) Electronic viewfinder, best handig. Valt me tegen dat het nog niet in een aantal andere prosumers van 700 ~ 1000 eur is geïntroduceerd, scheelt wel voor je compositie :)

LinkedIn
Instagram

• imp4ct
Damd echt wel een domper. Ik zag net bij DPreview dat via de viewfinder je slechts 84% van de foto zal zien. Echt wel erg ergens, mits het toch een redelijk duur toestel is.

Maar soit, t'is goed om weten dat er dus niks scheelt aan m'n toestel etc. Volgend jaar een DSRL :p.

Foto materiaal:

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:35
met een prosumer DSLR heb je nog steeds geen 100% viewfinder coverage... (Nikon D70 heeft 95% bijvoorbeeld)
En, in tegenstelling tot de compact-digitals hebben die ook geen 100% bereik op het schermpje, omdat een live-preview niet mogelijk is. (review is utieraard wel 100%) Dus tenzij je van plan bent om een paar duizend euro voor een pro-DSLR neer te leggen, zul je dat ook daar niet vinden.

• imp4ct
pepernoot schreef op 26 oktober 2004 @ 22:11:
met een prosumer DSLR heb je nog steeds geen 100% viewfinder coverage... (Nikon D70 heeft 95% bijvoorbeeld)
En, in tegenstelling tot de compact-digitals hebben die ook geen 100% bereik op het schermpje, omdat een live-preview niet mogelijk is. (review is utieraard wel 100%) Dus tenzij je van plan bent om een paar duizend euro voor een pro-DSLR neer te leggen, zul je dat ook daar niet vinden.
Maar dan nog, de Canon D20 heeft ook een 95%, maar dat is toch meer dan 10% meer dan 84% bij de V1, om maar te zwijgen over de andere zeker?

En dan vraag ik mij af, bij de P-150 van Sony en de A95 van Canon staat er "Real Image Optical". Wat wil dat dan zeggen? Waarschijnlijk iets nieuws, bij de nieuwere compact digi-cams.

Foto materiaal:

Verwijderd

Remy schreef op 26 oktober 2004 @ 21:41:
EVF, klopt Grrrrrene :) Electronic viewfinder, best handig. Valt me tegen dat het nog niet in een aantal andere prosumers van 700 ~ 1000 eur is geïntroduceerd, scheelt wel voor je compositie :)
Het zal z'n nadelen wel hebben ;)

Ik weet niet hoe ze tegenwoordig zijn, maar die op de Olympus C700uz is gewoon een ramp eigenlijk.

Traag, en onbruikbaar in weinig licht situaties (je ziet dan gewoon niets)
Bovendien is de resolutie dermate laag dat je niet goed kunt zien of je compositie scherp is danwel of je focuspunt goed staat.

• imp4ct
Heb wat liggen zoeken over die EVF en't schijnt dus dat in DSRL, dit dus niet zit. Spijtig ergens want het is dus zeer handig naar't schijnt Hoewel er toch minpuntjes aan zijn. EVF kan enkel gebruikt worden bij lage MP's, de reden hiervoor is bij semi-pro & pro-DSRL's is de resolutie veel te hoog en kan de EVF het beeld niet snel genoeg verversen.

Maar er zijn dus voor & nadelen aan het EVF systeem zo lijkt het, hoewel vele er toch om vragen dat er wat vooruitgang zou geboekt worden in de richting van de DSRL's zijn er toch velen die zeggen dat de voordelen niet opwegen tegen nadelen.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar ik zou eigenlijk een willen weten wat de DSRL-bezitters ervan zeggen eigenlijk. Veel last van dit probleem ? Want ik zie hier toch veel prachtige foto's die met een DSRL getrokken zijn dus moet het toch niet zo'n hinderlijk probleem zijn denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door imp4ct op 27-10-2004 02:07 ]

Foto materiaal:

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 21:40:
edit: Remy, de F707/F717/F828 zien inderdaad TTL, maar met een EVF, niet met een optische zoeker. Alle compactcams met TTL zicht hebben een EVF, behalve de Olympus E10 en E20. Dat zijn compact camera's met een spiegel. (Dat zijn wel echte spiegelreflex camera's, dus letterlijk met een spiegel die wegklapt, maar voor de rest hebben ze wel alle nadelen van compacts: niet-verwisselbare lens, kleine CCD, en dergelijke.)
De Olympus E10/20 hebben geen spiegel, maar een prisma, een deel van het binnenkomende licht wordt afgebogen naar de zoeker, de rest gaat door naar de ccd, daarom kun je met deze camera's ook een liveview op de lcd zien in tegenstelling tot op spiegelreflexcamera's. (Behalve de nieuwe S3pro van Fuji, die een liveview aanbiedt, daarvoor de spiegel opklapt, alleen is het gebruik er van beperkt tot zwartwit beelden die je maximaal iets van 60 seconden ziet, en je kunt de ontspanknop ook niet indrukken. Al met al vrij nutteloos dus)
Ik vindt het overigens jammer dat Olympus niet door is gegaan met dit principe, want het werkt erg prettig weet ik uit ervaring, gezien de huidige prosumer-markt, is er best ruimte voor een 800~900 euro digicam met een echte ttl en een 28-200mm lens ingebouwd, combo van slr en minolta a2 en consorten, zeg maar :P

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
I_M_P_A_C_T schreef op 27 oktober 2004 @ 00:05:
Heb wat liggen zoeken over die EVP en't schijnt dus dat in DSRL, dit dus niet zit. Spijtig ergens want het is dus zeer handig naar't schijnt Hoewel er toch minpuntjes aan zijn. EVP kan enkel gebruikt worden bij lage MP's, de reden hiervoor is bij semi-pro & pro-DSRL's is de resolutie veel te hoog en kan de EVP het beeld niet snel genoeg verversen.

Maar er zijn dus voor & nadelen aan het EVP systeem zo lijkt het, hoewel vele er toch om vragen dat er wat vooruitgang zou geboekt worden in de richting van de DSRL's zijn er toch velen die zeggen dat de voordelen niet opwegen tegen nadelen.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar ik zou eigenlijk een willen weten wat de DSRL-bezitters ervan zeggen eigenlijk. Veel last van dit probleem ? Want ik zie hier toch veel prachtige foto's die met een DSRL getrokken zijn dus moet het toch niet zo'n hinderlijk probleem zijn denk ik.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je met een EVP een EVF?
Zo ja, dan is het heel simpel waarom het niet in DSLR's zit:
a: technisch gezien is het erg complex omdat de ccd's die in slr's zitten van een ander type zijn dan in digicams. In een slr wordt het hele beeld in één keer uitgelezen, terwijl bij digicams elke pixel een eigen videofeed kanaal heeft.
b: een zoekerbeeld waarbij je echt door de lens kijkt is veel natuurlijker en prettiger dan een EVF, alles is scherper en helderder en je hebt geen last van vertragingen. Op het moment is er gewoon nog geen EVF (Electric View Finder) die een TTL (Through The Lens) zoeker kan overtreffen.

Verwijderd

Kwintessens schreef op 27 oktober 2004 @ 00:17:
Op het moment is er gewoon nog geen EVF (Electric View Finder) die een TTL (Through The Lens) zoeker kan overtreffen.
Nee, inderdaad.

Maar ik ga wel 100x liever voor een goede EVF in een compactcam dan voor een aparte optische zoeker... fotograferen via een aparte optische zoeker is vervelend omdat het niet TTL is, en fotograferen vanaf het display is zo mogelijk nog irritanter. Met een EVF kun je tenminste wel nog het "ouderwetse fotografeer-gevoel" fatsoenlijk benaderen met een compactcamera. Pics schieten via de LCD doe je dan alleen als het niet anders kan. (Ik gebruik het display van mijn F717 zeer zelden of nooit om pics te schieten; hoogstens als ik macro's vanaf een statief schiet, of portretfoto's vanaf statief, maar zelfs dan nog niet altijd.
Kwintessens schreef op 27 oktober 2004 @ 00:08:
De Olympus E10/20 hebben geen spiegel, maar een prisma, een deel van het binnenkomende licht wordt afgebogen naar de zoeker, de rest gaat door naar de ccd
Ik dacht dat juist de E1 en E2 dit systeem hanteerden. Nou foutje dan. :P Bedankt voor de correctie :)

• imp4ct
Kwintessens schreef op 27 oktober 2004 @ 00:17:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je met een EVP een EVF?
....
Sry voor het misverstand, maar had mij vergist in afkorting EVF bedoelde ik. Sorry voor het misverstand, post is aangepast.

Foto materiaal:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 09:50

EXX

EXtended eXchange

Een voordeel van de EVF tov TTL vind ik dat wijzingen in sluitertijd, diagfragmaopening, witbalans etc. direct zichtbaar wordt in je EVF (dus tijdens preview). Zeker met een goede EVF zoals op mijn Dimage A2 werkt dat super.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-02 09:06
EXX schreef op 27 oktober 2004 @ 09:55:
Een voordeel van de EVF tov TTL vind ik dat wijzingen in sluitertijd, diagfragmaopening, witbalans etc. direct zichtbaar wordt in je EVF (dus tijdens preview). Zeker met een goede EVF zoals op mijn Dimage A2 werkt dat super.
Ik heb zelf een HP945, met een EVF met 76,800 pixels, klinkt weinig, is ook niet perfect, zoals eerder gezegd, handmatig focussen is niet te doen. Wel kan ik niet meer terug naar een optische zoeker aangezien je weer moet wennen aan de afwijking. En het EVFje laat ook gewoon het menu en andere info zien dus je bespaart ook nog op batterijen.

De EVF van de A2 is echt een verademing, je zet je oof op de zoeker en een bron van licht komt je tegemoet. :)

Ik snap trouwens niet dat een camera als de G3/G5/G6 geen EVF heeft, of is dit een top-of-the-line consumer camera, dus net geen prosumer?

[ Voor 9% gewijzigd door Artz op 27-10-2004 11:05 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
EXX schreef op 27 oktober 2004 @ 09:55:
Dat is in mijn viewfinder (optische, EOS D30) ook te zien hoor :*

Hoe dan ook: een TTL viewfinder is voor zover ik kan bedenken altijd beter, je ziet beter of je scherp hebt gesteld, je ziet alle info boven, links, rechts en onder je zicht, ook in het donker is het heel goed bruikbaar, terwijl een EVF dan gewoon een zwart vlak afbeeldt. Al moet ik zeggen dat bij non-DSLR's (de compactcams) een EVF handiger is omdat je dan geen last hebt van parallax. In het donker kun je via zo'n optische viewfinder van een compactcam toch amper zien of het allemaal scherp is :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 09:50

EXX

EXtended eXchange

Grrrrrene schreef op 27 oktober 2004 @ 12:53:
[...]

Dat is in mijn viewfinder (optische, EOS D30) ook te zien hoor :*
Hee, hoe wekt dat dan? Het licht valt toch door de lens via een spiegel door de TTL? Hoe kun je dan zien wat het effect van bv. veranderde witbalans instelling is? Bij bv. diafragmaopening kan ik me nog wat voorstellen, dat zit als het ware 'voor' de TTL, maar alles wat met cameraprocessing te maken heeft niet.
Hoe dan ook: een TTL viewfinder is voor zover ik kan bedenken altijd beter, je ziet beter of je scherp hebt gesteld, je ziet alle info boven, links, rechts en onder je zicht, ook in het donker is het heel goed bruikbaar, terwijl een EVF dan gewoon een zwart vlak afbeeldt.
Niet altijd, mijn A2 schakelt over op een soort van night vision. Alles wordt weliswaar zwart/wit, maar je hebt wel nog beeld in je EVF. Wat betreft manueel scherpstellen: natuurlijk is een TTL superieur. Bij een EVF kan je wel eerst vergroten en dan scherpstellen, maar het blijft omslachtiger.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1