Uitval probleem met HP Omnibook XE3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127136

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een HP Omnibook XE3 (pentium III Mobile 700MHz) met een uitval probleem. Als je de laptop opstart is er aanvankelijk niets aan de hand, maar na zo'n 5 minuten valt ie spontaan uit. Alléén het powerledje blijft branden en de HDD draait nog, maar de rest is uit (scherm, floppy dirve, DVD-rom). Ook geen enkele toets functioneert meer, behalve de uitknop.

Voeding en accu zijn in orde.

Weet iemand misschien waar ik het moet zoeken?

Ik hoor het graag van jullie. Alle tips zijn welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 127136 op 26-10-2004 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 18:23
Beste Elektrostudent.

Wat heb je zel al gedaan? Ik kan moeilijk mijn glazenbol pakken en even kijken.

Het is namelijk niet echt duidelijk wat je zelf al hebt gedaan. Het zou een software of hardware probleem kunnen zijn. Boot daarom eens een knoppix cd. En kijk of het probleem zich hier ook voordoet.

Als dat het geval is kun je in iedergeval 100% zeker zijn dat het een hardware probleem is

[ Voor 6% gewijzigd door Roberto op 27-10-2004 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Natuurlijk, stom van me ik zal ff uitleggen wat ik zelf allemaal heb geprobeerd.

Ik heb de laptop met een windows 98 CD-rom opgestart om te kijken of het niet aan de huidige Windowsversie op de HDD ligt. Simpel opgestart in de dosprompt. Echter, ook dan valt ie na een paar minuten uit.

Als je de laptop aanzet en HP diagnose uitvoert is alles OK, maar dan valt ie vervolgens ook ineens uit (tijdens het uitvoeren van de uitgebreide diagnose).

Ik heb het nog niet getest (ga ik direct doen), maar ik denk dat de laptop zelfs uitvalt als je in de BIOS zit.

Ik denk dat het dus niet ligt aan de software, omdat de laptop gewoon altijd na zo'n vijf minuten uitvalt. Als je hem dan vervolgens voor een tweede of derde keer wilt opstarten valt ie veel sneller uit. (al naar één minuut of zelfs een halve).

Het is niet bepaald random, dus ik zit niet te denken aan een los contactje of zo op het moederbord. Het heeft eerder iets weg van een hitte probleem, maar niets wordt echt warm. Want de uitvaltijd is altijd hetzelfde. (Als je CPU-fan stuk zou zijn, zou je CPU waarschijnlijk naar bepaalde tijd uitvallen??)

Toen heb ik naar mijn processor gekeken. De fan gaat tijdens het opstarten altijd even aan (dus deze doet het wel), maar gaat daarna weer uit. De processorkoeler wordt wel warm, maar niet super heet. Ik heb de processor opnieuw in zijn socket gedaan, maar geen effect.

De laptop viel weer na een tijd uit. :?

Ik zit zelf dus nog steeds aan de processor te denken. Zou dat kunnen? Dat de processor als ie opgewarmd is ineens rare keuren krijgt?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste RS_003,

Ik heb zojuist gepost wat ik allemaal heb geprobeerd. Ik heb net de laptop aangezet en ben direct naar de BIOS gegaan. Ook dan valt ie uit!!! Dit lijkt me dus echt duidelijk een hardware probleem.

Wat is trouwen een knoppix CD? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Dat is een OS (linux) wat volledig van af een cd draaid. (zie ook http://www.knoppix.org )

Maar het lijkt me wel duidelijk dat het een hardware probleem is hoor, als die zelfs tijdens only dos mode uitvalt. Heb je het geheugen al getest? (door bv memtest even goed te draaien http://www.memtest86.com ) Al denk ik zelf dat het daar niet in zit, maar eerder in de voeding / mainbord / cooling probleem is.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels de cpu vervangen en het geheugen om te testen, maar de laptop valt na die 5 minuten gewoon weer uit. :?

Ik ga de HDD, floppy en DVD-rom nog testen, maar als ie dan nog steeds uitvalt weet ik het niet meer!!

Dan moet het toch iets op het moederbord zijn.

Heeft iemand eerder zulke problemen met een moederbord gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 18:23
Anoniem: 127136 schreef op 27 oktober 2004 @ 17:42:
Ik heb inmiddels de cpu vervangen en het geheugen om te testen, maar de laptop valt na die 5 minuten gewoon weer uit. :?

Ik ga de HDD, floppy en DVD-rom nog testen, maar als ie dan nog steeds uitvalt weet ik het niet meer!!

Dan moet het toch iets op het moederbord zijn.

Heeft iemand eerder zulke problemen met een moederbord gehad?
Ik denk als ik dit zo hoor dat je aan of een dode voeding moet gaan denken of een dood moederbord.

Heb je memtest al eens gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal binnenkort memtest uitvoeren. Misschien dat dat voor opheldering zorgt!
Pagina: 1