Het is jullie vast niet ontgaan, sinds kort is de snelheid bij passive FTP transfers via chello classic drastisch in snelheid afgenomen, van een 200-300 kb/sec haal ik nu nog maar 40 kb/sec. De normale poorten (80, 22, 21, 20 (FTP non-passive)) lijken hier geen problemen mee te hebben, gewoon max snelheid. Lijkt dus op een soort van algemene limit muv poorten op een whitelist.
Snel daarna is er een oplossing gevonden door iemand, open een ftp thuis en FXP de hele zut.
Bij mij bleef echter de vraag hoe ze dat bij chello geflikt hebben, passive FTP is niet op een vaste poort maar kan iedere poort tussen 1 en 65534 zijn (theoretisch)
Ik ging dus even verder met experimenteren...
Downloaden via sftp (poort 22) ging supersnel, de officiële 2,5 mbit (geloof ik?) was geen probleem. Vervolgens bij wijze van test de ssh poort op 55000 gezet.... en jawel bingo, 40 kb/sec
Tenslotte nog een keer op poort 80 gezet en hier weer geen enkel probleem (2,5 mbit)
Uit bovenstaand verhaal heb ik mijn conclusies getrokken en een klacht naar chello gestuurd:
ik had verwacht een verhaal te krijgen als: "Sorry u zult wel kazaa draaien" of iets in die trend.
Dit was het antwoord van chello:
Nu viel mij vandaag wat anders op, namelijk dat de traceroute naar mijn server in rotterdam ineens een vreemd ip bevat:
die 1e hop is mijn router, nix mis mee
maar die 2e hop is een 10.x.x.x adres !
mijn router heeft het ip 24.132.94.x en de bijbehorende gateway is 24.132.94.1
Deze zie ik nergens terug in de trace
Doe ik een trace vanaf mijn server naar huis krijg ik dit:
Ofwel connecties NAAR mijn router gaan niet via die 10.133.0.1
Wanneer deze connecties van poort 55000 komen is er ook niets aan de hand en kan de maximale snelheid gewoon bereikt worden (dit verklaard ook waarom FXP naar je pc thuis wel snel gaat
Goed een heel verhaal, om alles samen te vatten en mijn vraag te formuleren:
Wie herkent deze situatie? (dat rare ip, de lage snelheiden op exotische poorten)
Wie kan eventueel dingen toelichten uit bovenstaand verhaal waar mijn vraagtekens staan?
en uiteraard: WAT kunnen we hier tegen doen!
Snel daarna is er een oplossing gevonden door iemand, open een ftp thuis en FXP de hele zut.
Bij mij bleef echter de vraag hoe ze dat bij chello geflikt hebben, passive FTP is niet op een vaste poort maar kan iedere poort tussen 1 en 65534 zijn (theoretisch)
Ik ging dus even verder met experimenteren...
Downloaden via sftp (poort 22) ging supersnel, de officiële 2,5 mbit (geloof ik?) was geen probleem. Vervolgens bij wijze van test de ssh poort op 55000 gezet.... en jawel bingo, 40 kb/sec
Tenslotte nog een keer op poort 80 gezet en hier weer geen enkel probleem (2,5 mbit)
Uit bovenstaand verhaal heb ik mijn conclusies getrokken en een klacht naar chello gestuurd:
Nou het antwoord hierop verbaasde mij wel een beetjeDe afgelopen tijd bemerk ik een drastische daling in de snelheid van mijn chello classic abbonement.
De daling in snelheid doet zich alleen voor op de niet-reguliere poorten van het TCP protocol, zo kan ik bijvoorbeeld wel snel downloaden van een webserver op
poort 80 (toch altijd rond de 200 kilobyte/sec) maar van dezelfde webserver op poort 55000 krijg ik niet meer dan een luttele 40 kilobyte/sec
Daar ik mijn eigen webserver in rotterdam heb en via deze poorten de backup download is dit zeer storend! Voorheen konden deze downloads in enkele uren
binnen zijn maar nu moet ik er snachts mijn pc voor aan laten staan!
Ik heb op verschillende manieren geprobeert te achterhalen waar het probleem zich voordoet maar alles wijst op jullie. Mensen op een andere provider hebben
nergens last van en ik heb ook nergens last van als ik gewoon via de normale poorten dezelfde server op dezelfde tijden benader.
Ik kan nergens terug vinden in de voorwaarden dat jullie met opzet mijn verbinding mogen beperken tot een snelheid onder de specificaties (en kom niet aanzetten
met een verhaal over dat de server of jullie netwerk het verkeer niet aankan want op normale poorten gaat dit dus wel)
Daarom wil ik graag op korte termijn mijn normale snelheid weer terug
Mochten jullie om welke reden dan ook vermenen dat ik het volledig bij het verkeerde eind heb dan trek ik direct mijn klacht terug en verwacht de correcte
verklaring voor mijn probleem.
Met vriendelijke groet,
[ikke]
Dit was het antwoord van chello:
Uiteraard hierna niets meer van ze vernomen, nog een keer gebeld en daar wisten ze alleen te vertellen dat ze het nog aant uitzoeken zijn...Wij informeren u als volgt:
Officeel worden er geen poorten geblokeerd, aangezien uw verhaal der mate duidelijk is, heb ik een verzoek bij onze netwerk afdeling neergelegd om dit probleem
verder uit te zoeken.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u telefonisch contact opnemen. Onze afdeling Customer Service is te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur (voor
storingen tot 22.00 uur) en op zaterdag en zon- en feestdagen van 10.00 tot 22.00 uur onder het nummer 0900 15 80 (€ 0,10 per minuut). Belt u gerust, onze
medewerkers staan u graag te woord.
Wij vertrouwen erop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
UPC Nederland
Nu viel mij vandaag wat anders op, namelijk dat de traceroute naar mijn server in rotterdam ineens een vreemd ip bevat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| C:\Documents and Settings\Administrator>tracert 84.x.x.11 Tracing route to 84.x.x.11 over a maximum of 30 hops 1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1 2 14 ms 15 ms 7 ms 10.133.0.1 3 11 ms 9 ms 10 ms p15001.net.upc.nl [212.142.15.1] [..] |
die 1e hop is mijn router, nix mis mee
maar die 2e hop is een 10.x.x.x adres !
mijn router heeft het ip 24.132.94.x en de bijbehorende gateway is 24.132.94.1
Deze zie ik nergens terug in de trace
Doe ik een trace vanaf mijn server naar huis krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
| eric@evb:~$ traceroute 24.132.94.x traceroute to 24.132.94.x (24.132.94.x), 30 hops max, 38 byte packets [..] 9 srp0-0.hm00rt01.brain.upc.nl (212.142.32.5) 7.036 ms 6.735 ms 6.941 ms 10 p15043.net.upc.nl (212.142.15.43) 6.531 ms 7.078 ms 8.195 ms 11 j94x.upc-j.chello.nl (24.132.94.x) 17.943 ms 19.175 ms 13.703 ms |
Ofwel connecties NAAR mijn router gaan niet via die 10.133.0.1
Wanneer deze connecties van poort 55000 komen is er ook niets aan de hand en kan de maximale snelheid gewoon bereikt worden (dit verklaard ook waarom FXP naar je pc thuis wel snel gaat
Goed een heel verhaal, om alles samen te vatten en mijn vraag te formuleren:
Wie herkent deze situatie? (dat rare ip, de lage snelheiden op exotische poorten)
Wie kan eventueel dingen toelichten uit bovenstaand verhaal waar mijn vraagtekens staan?
en uiteraard: WAT kunnen we hier tegen doen!