[CSS] : firefox probleempje + validation

Pagina: 1
Acties:

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-04 22:55
Hallo,

Wanneer ik mijn site validate voor de HTML krijg ik altijd een fout dat de code die je gebruikt bij een hyperlink om een afzonderlijk kader te open "target="_blank" niet geldig is voor XHTML 1.1.

In de validation zeggen ze dat ik dit moet integreren in mijn CSS, nu ok ik op de website van w3c.org gaan zoeken en ik vond wel iets op een forum maar daar gaven ze geen oplossing bij... dus ben ik nog niets wijzer geworden.

Dan heb ik ook nog een klein probleempje met Firefox, bij sommige kaders krijg ik wel schaduw en bij de andere niet. In IE is dit geen probleem, maar in Firefox lijkt hij een onderscheid te maken ofzo, 'k snap het niet echt.

URL : http://www.zionweb.be

Kijken bij "News" sectie en dan bv. naar "Links" gaan, dan zie je dat die kadertjes geen schaduw hebben. Ik wil dus de schaduw weg. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen.

CSS : http://www.zionweb.be/css/

Thx !

[ Voor 4% gewijzigd door imp4ct op 26-10-2004 18:51 ]

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:49

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

het target attribuut zit gewoon niet in xhtml 1.1 punt uit, dit kan je eventuele met javascript oplossen, niet met css

verder ontgaat me nogal waarom je xhtml 1.1 wilt gebruiken, het is niet eens xhtml nl, gebruik gewoon html 4 en het target attribuut en je problemen zijn weg.

verder is het gebruik van wat semantischere markup ook wel aan te raden.

edit: id's dubbel gebruiken is ook eng, die br's en b's al helemaal

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 19:06 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

I_M_P_A_C_T schreef op 26 oktober 2004 @ 18:50:
Hallo,

Wanneer ik mijn site validate voor de HTML krijg ik altijd een fout dat de code die je gebruikt bij een hyperlink om een afzonderlijk kader te open "target="_blank" niet geldig is voor XHTML 1.1.

In de validation zeggen ze dat ik dit moet integreren in mijn CSS, nu ok ik op de website van w3c.org gaan zoeken en ik vond wel iets op een forum maar daar gaven ze geen oplossing bij... dus ben ik nog niets wijzer geworden.
Gewoon geen target gebruiken. De gebruiker moet zelf kiezen of de link in hetzelfde scherm (click) of in een nieuw scherm (shift-click) geopend word.
Dan heb ik ook nog een klein probleempje met Firefox, bij sommige kaders krijg ik wel schaduw en bij de andere niet. In IE is dit geen probleem, maar in Firefox lijkt hij een onderscheid te maken ofzo, 'k snap het niet echt.

URL : http://www.zionweb.be

Kijken bij "News" sectie en dan bv. naar "Links" gaan, dan zie je dat die kadertjes geen schaduw hebben. Ik wil dus de schaduw weg. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen.

CSS : http://www.zionweb.be/css/
Maak van de pt in je border eens px :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:18

crisp

Devver

Pixelated

Haal deze maar weg: Afbeeldingslocatie: http://www.zionweb.be/images/valid-xhtml11.png

XHTML 1.1 moet met een xml-mimetype geserveerd worden ;)

Intentionally left blank

• imp4ct
crisp schreef op 26 oktober 2004 @ 19:10:

XHTML 1.1 moet met een xml-mimetype geserveerd worden ;)
Erm... en wat is een xml-mimetype ??

Foto materiaal:

Verwijderd

zeg doe eens google met zulke vragen...

psst: http://www.rikkertkoppes.com/gotfaq/showbook.asp#C7

maar je hebt er dus nik saan want IE ondersteunt geen xhtml
je kan eventueel wel op je server voor IE die xhtml met wat xsl omzetten naar html en dat naar IE sturen. Echte browsers geef je dan wel xhtml

• imp4ct
Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 19:28:
zeg doe eens google met zulke vragen...

psst: http://www.rikkertkoppes.com/gotfaq/showbook.asp#C7

maar je hebt er dus nik saan want IE ondersteunt geen xhtml
je kan eventueel wel op je server voor IE die xhtml met wat xsl omzetten naar html en dat naar IE sturen. Echte browsers geef je dan wel xhtml
Ermm... als IE geen xhtml zou ondersteunen, hoe kan het dan dat hij toch de site kan laten zien ? Allé, kvind het maar ne rare uitleg. En sry for asking. Maar ik ga niet achter alles googlen hoor.

Wat ook enorm vervelend is. In Firefox werkt de CSS meestal perfect, ga je dan in IE kijken is hij weer helemaal anders, 'k vraag me toch af wat er zo verschillend is in de compilers tussen Firefox en IE dat ze zo verschillend zijn. Firefox all the way zou'k zo zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door imp4ct op 26-10-2004 19:37 ]

Foto materiaal:

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Over het target-attribuut kun je hier en in de opvolgende posts nog wat vinden. In principe is target=_blank uit den boze in XHTML 1.1, zoals hierboven ook gezegd. Je moet een gebruiker niet een nieuw scherm opdringen, dat moet deze zelf uit kunnen maken; dat is de ratio daarachter.
Mocht je tóch validerende XHTML willen maar wel een dergelijk effect willen bereiken, dan kun je het JavaScriptje eens proberen waar ik naar verwees in het topic waar ik net naar linkte.

Wat betreft die mimetypes:
Die geven aan wat voor soort content het is. Of het een xml-pagina of een gewone html-pagina is, of zelfs een plaatje bijvoorbeeld. Als je een pagina met xml-mimetype naar IE stuurt dan vraagt-ie of hij 'm moet opslaan, want hij kan 'm niet weergeven. Firefox kan dat wel, dus daar kun je dat wel doen. Om nou de juiste mimetypes naar de juiste browser te sturen zou je het volgende kunnen gebruiken als je PHP-pagina's maakt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (stristr($_SERVER['HTTP_ACCEPT'], 'application/xhtml+xml'))
{
    header("Content-Type: application/xhtml+xml; charset=utf-8");
}
else
{
    header("Content-Type: text/html; charset=utf-8");
}

Dit moet bovenaan staan... of in ieder geval: je mag géén output naar de client versturen vóórdat je de headers aan gaat passen met dit script. :)

Op deze manier pakt een browser als Firefox je XHTML-pagina ook daadwerkelijk op als XML-afgeleide content, dus gaat-ie ook checken of het een wellformed document is. Dat maakt het allemaal iets lastiger, maar dat is de consequentie van het gebruik van de XHTML-standaard. Wil je dat allemaal niet en wil je gewoon target=_blank kunnen blijven gebruiken enzo, dan kun je beter ervoor kiezen om gewoon je pagina's in HTML 4.01 te maken. XHTML is geen HTML 5.0 ofzo, het is iets *anders* met veel van dezelfde eigenschappen, dus je moet voor jezelf uitmaken wat voor jou de beste oplossing is en niet alleen kijken naar wat de jongste specificatie heeft. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 26 oktober 2004 @ 19:30:
[...]

Ermm... als IE geen xhtml zou ondersteunen, hoe kan het dan dat hij toch de site kan laten zien ? Allé, kvind het maar ne rare uitleg. En sry for asking. Maar ik ga niet achter alles googlen hoor.

Wat ook enorm vervelend is. In Firefox werkt de CSS meestal perfect, ga je dan in IE kijken is hij weer helemaal anders, 'k vraag me toch af wat er zo verschillend is in de compilers tussen Firefox en IE dat ze zo verschillend zijn. Firefox all the way zou'k zo zeggen.
IE ziet xhtml als (incorrecte) html tagsoup en parsed het ook zo. Het is imho een bug in de parser dat deze foute html goed gerenderd wordt :D

verschil in css weergave zit 'm in het boxmodel dat IE 5 en 5.5 niet volgens de w3c specs toepast. in IE 6 gaat het ook fout als er iets voor de doctype staat

zie ook: http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=9#C24

en als je niet naar alles wilt googlen is dat jouw probleem, wij zijn er niet om jouw opzoekvraagjes voor je op te zoeken en te beantwoorden.

Deze onderwerpen zijn al meermalen langs geweest, zeker mbt tot het boxmodel, hier in w&g is er zat over te vinden.

Over het mimetype is minder bekend, maar ook daar is heel veel info over te vinden (let op posts van Anne vooral, hij is nogal een evengelist op dat gebied)

• imp4ct
Oki kga dat eens uitproberen, met dat PHP statement zou het moeten lukken waarschijnlijk, straks een proberen.

[ Voor 87% gewijzigd door imp4ct op 26-10-2004 19:57 ]

Foto materiaal:

Verwijderd

het heeft wat voordelen
- je kan gewoon je target gebruiken zonder js ingrepen
- je hoeft niet te pielen met content negotiation en mimetypes
- je code kan korter
- je zit niet met verschrikkelijke js en css escape dingen als je dat in je html hebt staan

heeft ook nadelen
- je hebt geen xml dom
- dingen als mathml enzo zijn onhandig te integreren

maar ik kan me voorstellen dat je je over de nadelen niet zo druk hoeft te maken

bij dreamweaver is het gewoon in te stellen welk standaard document je maakt

edit: met die php ben je er nog steeds niet helemaal, want je serveert nog steeds text/html aan IE, wat niet correct is in xhtml1.1. Maar ja, je kan niet anders, want anders pikt IE het niet. Op deze manier verstuur je het wel netjes naar browsers die xhtml wel ondersteunen

verder ben je ook nog niet van je target probleem af, beste oplossing is dus gewoon html 4.01 doen

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 20:03 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dit truukje kan dus alleen bij xhtml 1.0, bij 1.1 moet het apllication/xhtml+xml zijn.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• imp4ct
Mja, van veel technisch dingen ken ik niet veel. Mijn kennis over CSS, HTML en vooral PHP rijkt echt niet ver. 't Is van soms eens vragen te stellen en ook veel zelf opzoeken, maar soit. I get the point.

Thx allot !! :)

Foto materiaal:

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

CrashOne schreef op 26 oktober 2004 @ 20:01:
[...]
Dit truukje kan dus alleen bij xhtml 1.0, bij 1.1 moet het apllication/xhtml+xml zijn.
Oeh dat wist ik niet eens... dan houdt het gauw op inderdaad. :)
I_M_P_A_C_T schreef op 26 oktober 2004 @ 19:49:
Oki kga dat eens uitproberen, met dat PHP statement zou het moeten lukken waarschijnlijk, straks een proberen.
Dat kan dus wel, maar zoals gezegd is het bij XHTML 1.1 fout. Ik raad je dan ook aan om je pagina's een XHTML 1.0 doctype te geven. Dat zal waarschijnlijk weinig problemen opleveren omdat goede XHTML 1.1 voor zover ik weet ook goede XHTML 1.0 is. (Ik kan me vergissen, maar 't is gauw uit te proberen. ;))

Dan kun je dat trucje met dat php-scriptje wel uithalen en dan verzend je in ieder geval naar browsers die het *kunnen* handlen je XHTML-pagina's met het juiste mimetype. Je kunt dan echter nog steeds geen gebruikmaken van het target-attribuut, want ook in XHTML 1.0 wordt dat niet geaccepteerd. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Pagina: 1